"Απόπειρες για τη ζωή της": 17 in-yer-face ιστορίες, ένα παιχνίδι ταυτοτήτων

Η θεατρική ομάδα «À Vendre» ανεβάζει ένα σπουδαίο δείγμα του “in-yer-face theatre” από τον Μάρτιν Κριμπ που μιλά για τα δεινά της σύγχρονης κοινωνίας μέσα από τα μάτια μίας γυναίκας - του μοναδικού συνδετικού κρίκου ανάμεσα στις ιστορίες.

Απόπειρες για τη ζωή της Δημήτρης Λούτσιος©

Η θεατρική ομάδα "À Vendre", μετά από έναν πολύ επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων στην Κύπρο, ταξιδεύει στην Αθήνα για να παρουσιάσει στο θέατρο Θησείον για τέσσερις μόνο παραστάσεις, το σπουδαίο έργο "Απόπειρες για τη ζωή της” του Μάρτιν Κριμπ. Κορυφαίο δείγμα του "in-yer-face theatre” ρεύματος, το έργο που καθιέρωσε στο διεθνές στερέωμα τον Βρετανό συγγραφέα ανεβαίνει 28 χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση, πιο επίκαιρο από ποτέ. 

Πώς μπορούμε να γνωρίζουμε ποιος είναι πραγματικά ο άλλος; 

17 σκηνές, 17 απόπειρες να περιγράψουμε, 17 προσπάθειες να καταλάβουμε, 17 ιστορίες που μας παρουσιάζουν τη διαδικασία κατασκευής μιας ταυτότητας για δημόσια κατανάλωση. Μια γυναίκα με διαφορετικές ταυτότητες είναι ο μόνος συνδετικός κρίκος. Η 'Άννα είναι θύμα εμφυλίου πολέμου, είναι σούπερσταρ, είναι τουριστική ξεναγός, είναι εικαστική καλλιτέχνιδα, είναι διεθνής τρομοκράτης. Είναι θραύσματα μιας γυναίκας που μπορεί να είναι όλα - ή και τίποτα. Η κάθε ιστορία απεικονίζει τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας μέσα από τα μάτια μίας γυναίκας που απουσιάζει και που ταυτόχρονα λειτουργεί σαν ένα όχημα που σε μεταφέρει σε ένα κόσμο κατασκευασμένων αφηγήσεων.

Απόπειρες για τη ζωή της
Δημήτρης Λούτσιος©

Παίζουν οι Γιώργος Κυριάκου, Αριάνα Μαρκουλίδου, Άντονυ Παπαμιχαήλ Πολυξένη Σάββα, Πέννυ Φοινίρη. Σκηνοθετεί η Μαρία Βαρνακκίδου, σε μετάφραση Κύρου Παπαβασιλείου. Τα σκηνικά υπογράφουν οι Έλενα Κοτασβήλι και Ρεβέκκα Τάκη, τα κοστούμια η Κωνσταντίνα Ανδρέου, τους φωτισμούς ο Βασίλης Πετεινάρης, τον σχεδιασμό ήχου ο Πάνος Μπάρτζης, την επιμέλεια κίνησης η Αριάνα Μαρκουλίδου σε συνεργασία με τους ηθοποιούς. 

Λίγα λόγια για τον Μάρτιν Κριμπ και το έργο 

Ο Μάρτιν Κριμπ γεννήθηκε το 1956 στο Κεντ. Ξεκίνησε να γράφει για το θέατρο τη δεκαετία του 1980. Αν και ίδιος αρνείται κάθε είδος κατηγοριοποίηση, σύμφωνα με τον κριτικό Aleks Sierz (που ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο "in-yer-face theatre”), ένας από τους πυλώνες και η κορύφωση αυτού του ρεύματος είναι οι "Απόπειρες για τη ζωή της” του Μάρτιν Κριμπ, έργο που τον καθιέρωσε ως διεθνούς φήμης συγγραφέα. 

Οι "Απόπειρες για της ζωή της” ("Attempts on her life”) γράφτηκαν το 1997 και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Royal Court στο Λονδίνο. Πρόκειται για ένα έργο που αγγίζει τον ακραίο πειραματισμό σε μορφή και περιεχόμενο. Με αυτό το έργο ο συγγραφέας απορρίπτει την παραδοσιακή θεατρική γραφή. Σκιαγραφεί ένα κόσμο όπου κυριαρχεί η βαρβαρότητα και προτείνει ως μόνο τρόπο αντιμετώπισης της αλήθειας και της πραγματικότητας την ειρωνεία και την αποσπασματική αφήγηση. 'Ένα αντισυμβατικό θεατρικό έργο με αποσπασματική μορφή, το οποίο αποτελείται από 17 σκηνές, κάποιες από τις οποίες μπορεί φαινομενικά να μην έχουν άμεση σύνδεση μεταξύ τους.

Σ’ αυτές τις σκηνές, διάφοροι ομιλητές αφηγούνται διάφορες ιστορίες. Ο συγγραφέας δεν ορίζει ποιος ηθοποιός θα είναι ο ομιλητής και δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου σκηνικές οδηγίες. Η μόνη κοινή σταθερά που έχουν όλες οι σκηνές είναι ότι υπάρχει ένας κύριος πρωταγωνιστής, μια γυναίκα με το όνομα 'Άννα. Παρόλο που το όνομα μένει πάντα το ίδιο, ο χαρακτήρας της 'Άννας, η ταυτότητα της, φαίνεται να αλλάζει σχεδόν σε κάθε σκηνή: Η Άννα είναι θύμα εμφυλίου πολέμου, είναι σούπερσταρ, είναι τουριστική ξεναγός, είναι εικαστική καλλιτέχνιδα, είναι διεθνής τρομοκράτης, και άλλα. Στο τέλος δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το ποια είναι η 'Άννα. Αυτή καθίσταται το άθροισμα των εικόνων που έχουμε δημιουργήσει για αυτήν. Είναι ένα συνονθύλευμα πολλές φορές εσφαλμένων απόψεων που επιβάλλει ο παρατηρητής της. Ο θεατής σταδιακά οδηγείται στο να συνειδητοποιήσει ότι για να γνωρίσουμε την Άννα, αναπόφευκτα θα επιβάλουμε με βίαιο τρόπο το πώς εμείς θέλουμε να είναι η γυναίκα αυτή. 

Μέσα από την 'Άννα σκιαγραφούνται γυναίκες της εποχής μας, που τις περισσότερες φορές είναι βασανισμένες και βιώνουν μια τραγική εμπειρία. Παράλληλα, με ένα άμεσο και έντονα συναισθηματικό τρόπο, γίνεται ένα καυστικό σχόλιο και μια ωμή ανάλυση της σύγχρονης πραγματικότητας με κύρια συστατικά της την πολιτική διαφθορά, τον πόλεμο, την καταπίεση, την τρομοκρατία, τη φτώχεια, τον καταναλωτισμό, τον φασισμό, αλλά και τον θάνατο και τον έρωτα. 

Ο Μάρτιν Κριμπ αναφέρει ότι "έγραψα αυτό το έργο ώστε να μπορεί να ερμηνευτεί από μόνο του αλλά και από πολλούς άλλους ανθρώπους. Το έγραψα έτσι ώστε να μπορέσω να το αφήσω να φύγει"

Απόπειρες για τη ζωή της
Δημήτρης Λούτσιος©

Λίγα λόγια για την ομάδα "À Vendre"

"À vendre” σημαίνει "πωλείται" στα γαλλικά. Το όνομα είναι παρμένο από ένα ποίημα του Ρεμπώ, το Solde (Εκποίηση). Πρόκειται για μια ειρωνική προσευχή να μην πουληθούν τα πάντα: ... Πωλείται το κάθε Σώμα, η κάθε φωνή, ο τεράστιος αδιαμφισβήτητος πλούτος, ό,τι δεν πρόκειται να πουληθεί ποτέ. Οι πωλητές δεν έχουν φθάσει στο τέλος της εκποίησης! Οι ταξιδιώτες δεν είναι ανάγκη να ορίσουνε την προμήθειά τους από τόσο νωρίς!

H "À Vendre” είναι η Μαρία Βαρνακκίδου και ο Κύρος Παπαβασιλείου, έχοντας μαζί κάποιους τακτικούς συμπαραστάτες-συνεργάτες. Ιδρύθηκε το  2015 και ασχολείται κυρίως με το θέατρο της επινόησης. Στο ενεργητικό της έχει τις παραστάσεις "Παρεξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου" (Φεστιβάλ Κύπρια, 2013), "Το Βλέμμα", "RAM", "Come together" και το "Κρατήστε το αγκαλιά μέχρι να ξημερώσει". Επίσης, η À Vendre έχει πρόσφατα αναλάβει την παραγωγή της επιτυχημένης παράστασης OUT OF NECESSITY σε σκηνοθεσία Μαρίας Βαρνακκίδου και Μαρίας Κυριάκου. Η παράσταση έχει φιλοξενηθεί στο ΚΘΒΕ και πρόσφατα παρουσιάστηκε ξανά στο φεστιβάλ "Πάμε Καϊμακλί". 

Οι παραστάσεις της ομάδας έχουν σαν βασικό άξονα την περιέργεια και την ανάγκη των δημιουργών να μιλήσουν για πράγματα που τους αφορούν, που τους καίνε. Επηρεασμένοι και εμπνευσμένοι από τη σύγχρονη ζωή προσπαθούν να δημιουργήσουν παραστάσεις που κάνουν τον θεατή να βιώσει πόσο ζωντανό είναι το θέατρο.

Δείτε το trailer της παράστασης

Η παράσταση περιέχει σκληρή γλώσσα και συστήνεται για θεατές άνω των 16 ετών.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Απόπειρες για τη ζωή της

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Ένα παιχνίδι ταυτοτήτων που μιλά για τα δεινά της σύγχρονης κοινωνίας μέσα από τα μάτια μίας γυναίκας είναι το σπουδαίο αυτό δείγμα του in-yer-face theatre, που καθιέρωσε διεθνώς τον Βρετανό συγγραφέα, το οποίο ανεβαίνει 28 χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση και είναι τώρα πιο επίκαιρο από ποτέ. Πώς μπορούμε να γνωρίζουμε ποιος είναι πραγματικά ο άλλος; 17 σκηνές, 17 απόπειρες να περιγράψουμε, 17 προσπάθειες να καταλάβουμε, 17 ιστορίες που μας παρουσιάζουν τη διαδικασία κατασκευής μιας ταυτότητας για δημόσια κατανάλωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.