Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος με αφορμή την παράσταση "Vanya": "Έχουμε ευθύνη για το τι επιλέγουμε να δούμε στο θέατρο, τι καταναλώνουμε, τι ψηφίζουμε"

Ο νέος σκηνοθέτης που ζει και εργάζεται στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας συχνά δουλειές του και στην Ελλάδα, μιλάει για την πρόκληση της σύγχρονης εκδοχής του τσεχοφικού «Θείου Βάνια» για οκτώ πρόσωπα με μοναδικό ερμηνευτή τον ηθοποιό Γιώργο Καραμίχο στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, η οποία μιλά για το ποιοι είμαστε σήμερα.

Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος

Το "Vanya" είναι μια πρόσφατη μετάφραση - διασκευή του κλασικού τσεχοφικού έργου "Ο Θείος Βάνιας", με την υπογραφή του Simon Stevens, που είδα στο Λονδίνο σε ένα ανέβασμα επικεντρωμένο γύρω από την προσωπικότητα του Andrew Scott. Το κείμενο αμέσως με συνεπήρε καθώς είναι μια απόσταξη του πρωτότυπου έργου που χτυπάει κατευθείαν στην καρδιά. Το "Vanya" παίρνει την μοναξιά μας, τις αποτυχίες και τις ματαιώσεις μας, την απώλεια του ονείρου και τα βάζει στη πρίζα, τα φωτίζει, τα διογκώνει μέσα από γέλιο και κλάμα. Το έργο σε οποιαδήποτε εκδοχή του επικοινωνεί με το παρόν, απλά εδώ έγινε ένα μικρό "ξεσκόνισμα" για να αφαιρεθεί ό,τι του έχει "φορέσει" κάθε γενιά από την συγγραφή του έως τώρα. Εννοώ την σοβαροφάνεια, την εμμονή με την εποχή και την ιστορική ακρίβεια κ.λπ. Αν μένουμε σε αυτά χάνουμε την ουσία του 'Άντον Τσέχωφ, ο οποίος κατάφερε να ανανεώσει και να εξελίξει την έννοια των αρχέτυπων μέσα στον αστισμό του 20ού αιώνα. Τους ξέρουμε καλά όλους τους χαρακτήρες στα έργα του, είναι τύποι ανθρώπων που γνωρίζουμε όλοι, είμαστε ένας/μία από αυτούς/ές. 'Όμως ζούμε την καθημερινή μας τραγωδία με τέτοια εγγύτητα, που είναι δύσκολο να δούμε την γελοιότητα του όλου πράγματος.

"Το "Vanya" παίρνει την μοναξιά μας, τις αποτυχίες και τις ματαιώσεις μας, την απώλεια του ονείρου και τα βάζει στη πρίζα". 

Η παράσταση που είδα ήταν επίσης μια διαδικασία απογύμνωσης του ηθοποιού και αυτό ήθελα να πετύχω φέρνοντάς το στην Ελλάδα και προσκαλώντας τον Γιώργο Καραμίχο να παίξει στην παράσταση – μια συνεργασία πολύτιμη που μου έχει μάθει πολλά πράγματα καθώς είναι η πρώτη φορά που δουλεύω με έναν μόνο ηθοποιό. Αυτή η επαφή μας ευλόγησε με μια οικειότητα και μια ελευθερία που οδήγησε στο να κάνουμε μαζί πρόβες σε διάφορες χώρες και περίεργους χώρους, ακολουθώντας ο ένας τον άλλο γεωγραφικά και δημιουργικά.

Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος
Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος

"Κι αν μπορούμε να φανταστούμε μια συγκεκριμένη πραγματικότητα συλλογικά, σίγουρα μπορούμε να φανταστούμε και μια εναλλακτική - μία χώρα που μας αντιπροσωπεύει και δεν μας κάνει να ντρεπόμαστε. Ποιος χώρος καταλληλότερος γι’ αυτό από το θέατρο".

Επί σκηνής ζητούνται αδύνατα πράγματα από τον ηθοποιό, πολλαπλοί ρόλοι, τοποθεσίες και χρονικές μεταβάσεις, εκατοντάδες μικρές αντιδράσεις και διαφοροποιήσεις φωνής, στάσης, ψυχολογικής κατάστασης, ηλικίας. Είναι ένα χάος που θα τρομοκρατούσε πολλούς – αλλά για εμένα αυτό είναι το κλειδί. Να μην αντιμετωπιστεί ως μια τεχνική δυσκολία αλλά ως μια ιεροτελεστία προς την αποκάλυψη κάποιας αλήθειας. Αυτή η Λερναία Ύδρα των οκτώ προσώπων είναι το μέσο για να πετύχεις μια πραγματική κοινωνία με το κοινό.

Ο χαρακτήρας του γιατρού στο έργο λέει "Τα ανθρώπινα όντα και μόνο έχουν την ικανότητα να φαντάζονται και να δημιουργούν κόσμους που δεν υπάρχουν" - κλείνοντας έτσι το μάτι στην φόρμα του παραμυθά και της παράστασης: ένας και μόνο άνθρωπος εγκλωβισμένος μέσα σε ένα σουπερμάρκετ αναδημιουργεί μια ιστορία – έναν κόσμο – για το κοινό που δεν το βλέπει μπροστά του αλλά το φαντάζεται. Συλλογικά. Στον ίδιο χώρο. Την ίδια στιγμή. Θέλω ο κόσμος να φύγει με μια ταινία που έχει δει στο κεφάλι του ενεργοποιώντας την φαντασία του στο μέγιστο.

Vanya
Ο Γιώργος Καραμίχος και ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος στα κανάλια του Ανατολικού Λονδίνου όπου ξεκινησαν τις πρόβες του "Vanya".

Διαβάστε Επίσης

Ο γιατρός συνεχίζει και λέει "Ωστόσο το μόνο που έχουμε καταφέρει είναι να καταστρέφουμε τους κόσμους που υπάρχουν", ανοίγοντας το θέμα του μέλλοντος και της καταστροφής τους περιβάλλοντος, των ζωών μας, των ονείρων μας. 'Έχουμε ευθύνη για το τι επιλέγουμε να δούμε στο θέατρο, τι καταναλώνουμε, τι ψηφίζουμε – για το πώς διαμορφώνουμε και ζούμε μια πραγματικότητα. Κι αν μπορούμε να φανταστούμε μια συγκεκριμένη πραγματικότητα συλλογικά, σίγουρα μπορούμε να φανταστούμε και μια εναλλακτική, έναν άλλον τρόπο να ζούμε, έναν άλλον τρόπο συμπεριφοράς μεταξύ μας, μια κυβέρνηση - μία χώρα που μας αντιπροσωπεύει και δεν μας κάνει να ντρεπόμαστε. Ποιος χώρος καταλληλότερος γι’ αυτό από το θέατρο. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Vanya

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Σύγχρονη εκδοχή του κλασικού έργου του Αντόν Τσέχοφ από τον πολυβραβευμένο και ιδιαίτερα αγαπητό στο ελληνικό κοινό συγγραφέα, όπου ένας ηθοποιός υποδύεται οκτώ ρόλους, ακροβατώντας ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία χαρακτήρων που θέλουν απεγνωσμένα να αλλάξουν τις ζωές τους. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη: "Στον πυρήνα του έργου είναι ένα ερώτημα: το πώς μπορούμε να αλλάξουμε τις ζωές μας. Οι χαρακτήρες αντιμετωπίζουν το ίδιο θέμα με διαφορετικό τρόπο και ένας ηθοποιός ενσωματώνει αυτή την σπαρακτική ανάγκη για αλλαγή, για μια διαφορετική ζωή, για έρωτα, αγάπη, επιτυχία, χρήματα, αποδοχή, ευτυχία”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/10/2025

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.

"Murmuration"- Το μαγευτικό χορευτικό φαινόμενο στο Ηρώδειο

Το Christmas Theater παρουσιάζει στο Ηρώδειο το "Murmuration" του Sadeck Berrabah· ένα οπτικοκινητικό ποίημα με 50 χορευτές, γεωμετρική ακρίβεια, projection mapping και έμπνευση από τα σμήνη πουλιών, υμνώντας αρμονία και συλλογικότητα.