Σε ποια παράσταση θα δούμε τους Δήμητρα Χατούπη και Φίλιππο Σοφιανό;

Σε ένα επί σκηνής ερωτικό τρίγωνο κι ενα σκληρό παιχνίδι εξουσίας μπλέκονται οι δύο καταξιωμένοι ηθοποιοί μαζί με τον Γιώργο Σταυριανό στο έργο ενός κορυφαίου δραματουργού για τη σύγκρουση των δύο φύλων, οικείο θέμα σε πολλά από τα έργα του κορυφαίου δραματουργού του 19ου αιώνα.

Δανειστές Ζαφείρω Βλάχου©

Στους "Δανειστές" του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ συμπρωταγωνιστούν η Δήμητρα Χατούπη και ο Φίλιππος Σοφιανός μαζί με τον Γιώργο Σταυριανό. Ο Άρης Τρουπάκης σκηνοθετεί και πάλι την Δήμητρα Χατούπη μετά τις "Δούλες” του Ζαν Ζενέ, στη σκηνή του θεάτρου Ελέρ με πρεμιέρα στις 14 Οκτωβρίου. Η σύγκρουση των δύο φύλων, οικείο θέμα σε πολλά από τα θεατρικά του κορυφαίου δραματουργού του 19ου αιώνα, διέπει αυτή την τραγικωμωδία που θα δούμε σε μετάφραση της Έλσας Ανδριανού. Μέσα από ένα ερωτικό τρίγωνο κι ενα σκληρό παιχνίδι εξουσίας ανάμεσα σε δύο άντρες και τη γυναίκα της ζωής τους, ο Στρίντμπεργκ περιπαίζει τις συμβάσεις που συνοδεύουν τις συζυγικές σχέσεις. 

Λίγα λόγια για την υπόθεση

Οι "Δανειστές" είναι ένα έργο ακραιφνούς νατουραλισμού που συνδυάζει το δράμα με την κωμική σκληρότητα, καθώς οι "ήρωες” ορμούν ακάθεκτοι και αφύλακτοι προς την κορυφή των παθών τους. Η δράση τοποθετείται σε ένα θέρετρο, έναν σύγχρονο Παράδεισο – Νεκροτομείο, όπου το τυπικό τρίγωνο, ο κάποτε απατημένος σύζυγος, η αιώνια μοιχαλίδα και ο νυν σύζυγος -άλλοτε εραστής-, παίζουν παιχνίδια εξουσίας, άλλοτε "εκδραματίζοντας” και άλλοτε εσωτερικεύοντας ο ένας την οπτική του άλλου. Τα πρόσωπα περιχαρακώνονται, αυτοσχεδιάζουν και ανατρέπουν συνεχώς ο ένας το παιχνίδι του άλλου, χρησιμοποιώντας τόσο τη σύμβαση του γάμου, όσο και την καθοδηγημένη ανατρεπτικότητα της πολυχρησιμοποιημένης "αγάπης”.

Δανειστές
Ζαφείρω Βλάχου©

Ο Άντολφ και η Τέκλα, οι "καλλιτέχνες”, που έως τώρα δεν υπολόγιζαν τη δύναμη του -καθηγητή νεκρών γλωσσών- πρώην συζύγου εκείνης, διαλύονται μόλις ο τελευταίος εισβάλει στην υποτιθέμενα αντισυμβατική ζωή τους. Ο απατημένος Γκούσταφ ξεκινά ένα φαινομενικά αθώο παιχνίδι εκδίκησης, το οποίο θα πάρει απρόβλεπτες διαστάσεις, καθώς τα τρία πρόσωπα μπλέκουν όλο και πιο βαθιά στα γρανάζια ενός μηχανισμού –καλοκουρδισμένου όπως στις καλές φάρσες- που αποκαλύπτει τις προσωπικές πληγές που νομίζουν πως έχουν επουλώσει και τις αδυναμίες που ελπίζουν πως ελέγχουν.

Ο Στρίντμπεργκ γράφει το έργο ως ιδιοφυή ανατομία ενός "νεκρού” -και, ως εκ τούτου, φαιδρού- ερωτικού τριγώνου, ακριβώς τη χρονιά που ο Τέσλα διερευνά τις δυνατότητες του εναλλασσόμενου ρεύματος, ο Έντισον παρουσιάζει τον φωνόγραφο, ο Γουλιέλμος Β΄ ενθρονίζεται ως ο τελευταίος Γερμανός Κάιζερ, η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης διασφαλίζει την ελεύθερη διέλευση της Διώρυγας του Σουέζ, ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης αναλαμβάνει δράση στους δρόμους του Λονδίνου, ενώ κατοχυρώνεται το εμπορικό σήμα της Kodak. Η εποχή είναι μεταιχμιακή, το έργο επίσης. Και αν το τέλος του 19ου αιώνα, η εποχή του Στρίντμπεργκ, βιάζεται να θάψει το παρελθόν της και καλπάζει προς το αβέβαιο μέλλον της, σήμερα καλπάζουμε ήδη στον 21ο αιώνα, έχοντας κρατήσει στην ντουλάπα τους σκελετούς του 20ού που, σιγά σιγά αποκαλύπτονται. 

Σκηνοθετικό σημείωμα

Τα κωμικά κλειδιά που μεταφέρουν το δράμα στη λοξή οπτική του σήμερα, απεμπολούν τα συνήθη έμφυλα στερεότυπα -άλλωστε, μισογύνης ή όχι, ο Στρίντμπεργκ -ως δαιμόνιος συγγραφέας- υπερβαίνει σταθερά τις απόψεις του, ενώ συνεχώς παραπλανά ως προς το ποιος είναι ισχυρότερος ή ποιος οδηγεί σε κάθε στιγμή το παιχνίδι, το οποίο αν και είναι δομημένο μαθηματικά, μοιάζει μ’ ένα μεγάλο αυτοσχεδιασμό.

Το έργο διατρέχουν με –συγχρόνως- βαθύ και ανάλαφρο τρόπο θέματα φύλων, γενεών, διαφορετικότητας, καθώς και εννοιολόγησης της προόδου. Μεταφέροντας το θέμα στο σήμερα, δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς, αν και με πικρό γέλιο, πώς η πρόοδος και η "προοδευτικότητα” συγκρούονται μετωπικά, τόσο στο έργο, όσο και στη σύγχρονη πραγματικότητα. Εντέλει, οι "δανειστές" μας, όλοι κάπου χρωστούν. Παράλληλα, όλοι αγωνιούν για την επιδραστικότητά τους.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Θοδωρής Χρυσικός και τους φωτισμούς ο Δημήτρης Λογοθέτης. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πρώτες φωτογραφίες από το 50s "Πρόσεχε ποιον σκοτώνεις!" των Παπαθανασίου - Ρέππα

Τα 50s κι ένα σχεδόν τέλειο έγκλημα… έρχονται στο θέατρο Πειραιώς 131 από τους Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/10/2025

Ο "Οιδίπους Τύραννος" του Θανάση Σαράντου επιστρέφει-Ένα αρχαίο δράμα με σύγχρονη ψυχή

Η βραβευμένη παράσταση του Θανάση Σαράντου "Οιδίπους Τύραννος" επιστρέφει στο Θέατρο Ροές για 15 παραστάσεις, μετά από διακρίσεις και διεθνείς περιοδείες. Ένα ταξίδι του αρχαίου λόγου που συναντά τη σημερινή ανάγκη για γνώση, κάθαρση και αλήθεια.

Σε ποιες παραστάσεις και θέατρα θα δεις τους πρωταγωνιστές των νέων ελληνικών σειρών

Φέτος η θεατρική και τηλεοπτική σκηνή γεμίζει με αγαπημένους πρωταγωνιστές: ανακαλύπτουμε ποιοι λάμπουν σε νέες παραστάσεις και ταυτόχρονα ξεχωρίζουν σε τέσσερα σίριαλ. Θέατρο & TV, οι αγαπημένοι μας πρωταγωνιστές σε δύο ρόλους.

"Μαζί" για δεύτερη χρονιά στο Altera Pars

Το "Μαζί" του Φάμπιο Μάρρα, ένα έργο για όλα όσα μας κρατούν ενωμένους, για τις αόρατες δυνάμεις που γεννά η αγάπη επέστρεψε στο Altera Pars σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου.

Συνέντευξη | Μυρτώ Αλικάκη: "Η πιο σοφή συμβουλή είναι να είσαι αληθινός"

Η Μυρτώ Αλικάκη μιλά για την συνάντηση της με την "Linda" στο θέατρο Επί Κολωνώ, την επιστροφή των "Υπέροχων Πλασμάτων", για τα παιδιά της, τη σχέση τους με την τέχνη, την καθημερινότητά της και τη σοφία που έρχεται με την εμπειρία. Μια κουβέντα γλυκιά, ήρεμη και ειλικρινής, όπως και η ίδια.

"Αφήνω ανοιχτά": Μια παράσταση ευαισθητοποίησης για τη διπολική διαταραχή

Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Σοφίας Φωτεινάκη, προσεγγίζει την ασθένεια από μέσα, συνομιλώντας με την "Ψύχωση" της Σάρα Κέιν.

Αφρός ιδεών στο Θέατρο του Νέου Κόσμου: "Το Σαπούνι" κάνει πρεμιέρα

Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος αποφασίσει να μείνει 25 χρόνια στο μπάνιο του, κοιτώντας ένα μικρό κομμάτι "Σαπούνι"; Θα το μάθετε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από την ομάδα Πλλατς.