Γιολάντα Μαρκοπούλου: "Η προσφυγιά, για μένα, είναι ένα αέναο ζήτημα, ανεξάρτητα από την καταγωγή των ανθρώπων"

Η σκηνοθέτιδα που έχει συνδέσει το όνομά της με τη θεματική της προσφυγιάς, ενώνει για πρώτη φορά τα τρία έργα της με τον γενικό τίτλο "Ε_ΦΥΓΑ", δύο site specific παραστάσεις και μια πολυμεσική εγκατάσταση, σε μια τριλογία, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Με αυτή την αφορμή μιλά στο "α" για την έρευνά της, την ομάδα της και τι ετοιμάζει για τη συνέχεια.

Μυστήριο 13 Ε_ΦΥΓΑ

Η Γιολάντα Μαρκοπούλου, η σκηνοθέτιδα που έχει συνδέσει το όνομά της με το θέατρο ντοκιμαντέρ και τη θεματική της προσφυγιάς, ενώνει για πρώτη φορά τα τρία έργα της με τον γενικό τίτλο "Ε_ΦΥΓΑ”, παρουσιάζοντας τις site specific παραστάσεις "Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία" στον Συνοικισμό Άνω Ελευσίνας, μια σύνθεση αφηγήσεων των απογόνων των Μικρασιατών προσφύγων της περιοχής (5, 7/10) και "ΕΦΥΓΑ Πόντος" στο πρώην κάμπινγκ Όαση, αφηγήσεις που καθρεφτίζουν το διαχρονικό τραύμα που έφερε η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου (6, 7/10), ενώ παράλληλα τρέχει και η ομώνυμη πολυμεσική εγκατάσταση με ελεύθερη είσοδο στο Αναψυκτήριο (έως 15/10). 

Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία
© Ελίνα Γιουνανλή
Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία

Πόσα χρόνια σας απασχολεί η θεματική της προσφυγιάς;
Περισσότερα από δέκα... Το 2010 ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με πρόσφυγες και μετανάστες, πολύ πριν το μεγάλο μεταναστευτικό κύμα του 2015. Τότε διοργανώσαμε ένα εργαστήρι τέχνης και καλλιτεχνικής έκφρασης σε συνεργασία με την ΜΚΟ ΑΜΑΚΑ στο Συνεργείο, ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο του Μεταξουργείου, ένα χώρο πειραματισμού ανοιχτό σε νέους καλλιτέχνες που είχα δημιουργήσει τότε.  Μέχρι το 2017, οπότε και το Συνεργείο έκανε τον κύκλο του και έκλεισε, η ομάδα του Station Athens συναντιόταν σταθερά, κάθε εβδομάδα, στον τρίτο όροφο του κτιρίου. Εκεί παρουσιάστηκαν και τα πρώτα καλλιτεχνικά μας πειράματα, τότε που το Μεταξουργείο δεν ήταν τόσο δημοφιλής γειτονιά όπως σήμερα. Η πρώτη εκδοχή του "Ε_ΦΥΓΑ" ήταν μία περιπατητική εμπειρία μέσα στο κτίριο σε όλους τους ορόφους όπου είχες την ευκαιρία "να γνωρίσεις από κοντά" τους πρωταγωνιστές της παράστασης. Το βασικό μας ερώτημα τότε ήταν: γιατί έφυγες; Τί άφησες πίσω;

Γιολάντα Μαρκοπούλου
Χρήστος Παπαναστασίου©

"Παραμένω πιστή στο ντοκιμαντέρ και στο προσφυγικό ζήτημα. Πειραματίζομαι όμως αυτή την περίοδο, μαζί με την σταθερή πια ομάδα των συνεργατών μου, με ένα καινούργιο μέσο. Την εικονική πραγματικότητα. Ετοιμάζουμε μία VR διαδραστική ταινία με αφορμή τον βίαιο θάνατο του προ-προπάππου μου στην Μικρασιατική Καταστροφή".

Γιατί επιλέξατε να ακολουθήσετε αυτό το δρόμο στο θέατρο, συνομιλώντας με τοπικές κοινωνίες και θέματα για τον ξεριζωμό και την επανεκκίνηση της ζωής σε έναν νέο τόπο;
Με απασχολεί προσωπικά ως θέμα και ίσως και λίγο παραπάνω γιατί κατάγομαι από προσφυγική οικογένεια Μικρασιατών και μεγάλωσα ακούγοντας την ιστορία τους. Οι συγκυρίες της ζωής έφεραν στον δρόμο μου ανθρώπους και συναντήσεις που στάθηκαν σημαντικές και αποτελούν οργανικό μέρος πλέον της καθημερινότητάς μου.  Οι συμμετέχοντες και των τριών παραστάσεων με έμαθαν πάρα πολλά.  Με συγκλόνισαν με τις μαρτυρίες τους είτε των ιδίων είτε των προηγούμενων γενεών. Πώς γίνεται να μην θες να μοιραστείς αυτές τις αφηγήσεις δημόσια;  Η προσφυγιά, για μένα, είναι ένα αέναο ζήτημα, ανεξάρτητα από την καταγωγή των ανθρώπων και τον χρόνο που συμβαίνει ο ξεριζωμός. Άνθρωποι διαρκώς χάνουν τα σπίτια τους και αναγκάζονται να φύγουν από τον τόπο τους επειδή κάποιοι άλλοι άνθρωποι επιλέγουν να κάνουν πολέμους. Έτσι έγινε με τους Μικρασιάτες, τους Ποντίους και όλους όσους αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον τόπο τους αυτή τη στιγμή.  Αυτό είναι κάτι που με συγκλονίζει βαθιά και ο καλύτερος τρόπος να το συμμεριστείς είναι να το ερευνήσεις σε βάθος, να μάθεις και να το μοιραστείς "σε πρώτο πρόσωπο". 

Ε φυγα Πόντος
© Elina Giounanli
"Ε_ΦΥΓΑ Πόντος"

Πώς ξεκίνησε η ιστορία της τριλογίας "Ε_ΦΥΓΑ”; Το όραμά σας πραγματώθηκε;
Η ιστορία της τριλογίας "Ε_ΦΥΓΑ" ξεκίνησε στο Συνεργείο, όταν η Κέλλυ Διαπούλη παρακολούθησε την πρώτη πειραματική περιπατητική παράσταση της ομάδας Station Athens. Όταν μετέπειτα έγινε καλλιτεχνική διευθύντρια της Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021 με κάλεσε για να συζητήσουμε την ιδέα της δουλειάς με τις τοπικές κοινωνίες προσφύγων της Ελευσίνας, τους Πόντιους και τους Μικρασιάτες. Αν θυμηθώ από πού ξεκινήσαμε, το 2018, όταν κάναμε την πρώτη επίσκεψη στα δρομάκια του Συνοικισμού, άγνωστοι μεταξύ αγνώστων, σε μια γειτονιά ξεχασμένη από τον χρόνο, και πού είμαστε σήμερα, 5 χρόνια μετά, τότε τολμώ να πω ότι ναι, το όραμά μας ρίζωσε καλά, στηρίχτηκε πολύ και από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό -επόμενο γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης- και επιτέλους πραγματοποιήθηκε…  

Υπάρχει κάποια ξεχωριστή στιγμή που κρατάτε απ’ όλα αυτά τα χρόνια;
Είναι δύσκολο να ξεχωρίσω μία. Κρατάω πολλές στιγμές από όλη αυτή την πορεία, πολλές εκμυστηρεύσεις, πολλές στιγμές σιωπής, πολλά δάκρυα και πολλά γέλια με τους συνεργάτες μου, που είναι δύσκολο να αποτυπωθούν σε μία θεατρική παράσταση. Μένουν, όμως, χαραγμένες στη μνήμη και ευελπιστώ ότι αφήνουν ένα αποτύπωμα στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, αδιόρατο αλλά ισχυρό. 

"Άνθρωποι διαρκώς χάνουν τα σπίτια τους και αναγκάζονται να φύγουν από τον τόπο τους επειδή κάποιοι άλλοι άνθρωποι επιλέγουν να κάνουν πολέμους. Έτσι έγινε με τους Μικρασιάτες, τους Ποντίους και όλους όσους αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον τόπο τους αυτή τη στιγμή.  Αυτό είναι κάτι που με συγκλονίζει βαθιά και ο καλύτερος τρόπος να το συμμεριστείς είναι να το ερευνήσεις σε βάθος, να μάθεις και να το μοιραστείς "σε πρώτο πρόσωπο".

Τι διαφορετικό θα συμβεί στο πλαίσιο της πολυμεσικής εγκατάστασης με πρωταγωνιστές τους ηθοποιούς της ομάδας Station Athens από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές; 
Το διαφορετικό σε αυτή την εγκατάσταση είναι το μέσο. Προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε τον λόγο και την ιστορία μέσα από εικόνα, ήχο, προβολές, δημιουργώντας μία αισθητηριακή εμπειρία για τους θεατές. Τα ζωντανά σώματα των ηθοποιών απουσιάζουν, ο στόχος όμως παραμένει σταθερός. Επιπλέον, αλλάζει και η δραματουργική σύνθεση, παρόλο που το υλικό παραμένει ίδιο, καθώς ο θεατής έχει την επιλογή να παρακολουθήσει λιγότερο ή περισσότερο την οθόνη, να μετακινηθεί, να επιστρέψει ή να επαναλάβει την εμπειρία όσες φορές θέλει. Αυτό εκ των πραγμάτων απαιτεί μια άλλη προσέγγιση από πλευράς δημιουργού. Άλλωστε έχουν περάσει 10 χρόνια από την πρώτη εκδοχή της παράστασης, οι άνθρωποι έχουν αλλάξει, έχουν  φτιάξει τη ζωή τους, πολλοί προσπαθούν να φτιάξουν την οικογένεια τους, έχουν διανύσει μια μεγάλη απόσταση από τους "ήρωες" του 2014.

Μυστήριο 13 Ε_ΦΥΓΑ
"Ε_ΦΥΓΑ"

Μετά το "Ε_ΦΥΓΑ” και την πολυετή έρευνά σας γύρω από αυτό, ποιο δρόμο θα ακολουθήσετε; 
Παραμένω πιστή στο ντοκιμαντέρ και στο προσφυγικό ζήτημα. Πειραματίζομαι όμως αυτή την περίοδο, μαζί με την σταθερή πια ομάδα των συνεργατών μου, με ένα καινούργιο μέσο. Την εικονική πραγματικότητα. Ετοιμάζουμε μία VR διαδραστική ταινία με αφορμή τον βίαιο θάνατο του προ-προπάππου μου στην Μικρασιατική Καταστροφή. Ήδη την άλλη εβδομάδα θα πάμε στο CPH DOX Lab ένα πολύ σημαντικό development lab στην Δανία, αμέσως μετά στο IDFA Forum στην Ολλανδία, αφού περάσαμε πέρυσι από το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης όπου και έγινε μία πρώτη παρουσία του project σε διεθνής παραγωγούς και άνοιξε τον δρόμο… 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

E_ΦΥΓΑ Μικρασία

  • Site specific performance
  • Διάρκεια: 75 '

Ο διάλογος, που ξεκίνησε το 2018 με τον Συνοικισμό της Ελευσίνας και τους κατοίκους του, συνεχίζεται με μια περιπατητική περφόρμανς-σύνθεση αφηγήσεων των απογόνων των Μικρασιατών προσφύγων της Άνω Ελευσίνας, ντοκουμέντων και ζωντανής μουσικής. Οι ψηφίδες των διηγήσεων που συνθέτουν το μωσαϊκό της παράστασης, οδηγούν τους θεατές ανάμεσα στα μικρά προσφυγόσπιτα και τα αδιέξοδα σοκάκια του Συνοικισμού. Εκεί αποκαλύπτεται μια νέα εκδοχή της ιστορίας που κατατίθεται για πρώτη φορά, μέσα από μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση που αξιοποιεί εκφραστικά μέσα των εικαστικών και παραστατικών τεχνών αλλά και της ψηφιακής τεχνολογίας. Η παράσταση έχει παρουσιαστεί ήδη πέντε φορές στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς και κλείνει πανηγυρικά τον κύκλο της στην Ελευσίνα.

Ε_ΦΥΓΑ

  • Εγκαταστάσεις

Η παράσταση «Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία» αποτελεί ένα ιδιότυπο χρονικό της ιστορίας των Μικρασιατών προσφύγων της Άνω Ελευσίνας με πρωταγωνιστές τους απογόνους τους. Οι ψηφίδες των διηγήσεων που συνθέτουν το μωσαϊκό της παράστασης, οδηγούν τους θεατές ανάμεσα στα μικρά προσφυγόσπιτα και τα αδιέξοδα σοκάκια του Συνοικισμού. Εκεί αποκαλύπτεται μια νέα εκδοχή της ιστορίας που κατατίθεται για πρώτη φορά, μέσα από μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση που αξιοποιεί εκφραστικά μέσα των εικαστικών και παραστατικών τεχνών αλλά και της ψηφιακής τεχνολογίας. Η παράσταση έχει παρουσιαστεί ήδη πέντε φορές στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς και κλείνει πανηγυρικά τον κύκλο της στην Ελευσίνα. Η τριλογία ολοκληρώνεται με την πολυμεσική εγκατάσταση της Γιολάντας Μαρκοπούλου και της ομάδας Station Athens. Μια νέα εκδοχή της παράστασης που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2018 στον Συνοικισμό της Άνω Ελευσίνας, αποτελώντας το έναυσμα για την περαιτέρω έρευνα και δημιουργία των δύο έργων που ακολούθησαν. Κινηματογραφικό υλικό αυτής της παράστασης θα παρουσιαστεί σε μια πρωτότυπη πολυμεσική εγκατάσταση, με πρωταγωνιστές τους ηθοποιούς της ομάδας Station Athens από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπανγκλαντές.

Ε_ΦΥΓΑ Πόντος

  • Site specific performance
  • Διάρκεια: 75 '

Οι συμμετέχοντες μοιράζονται την ιστορία της οικογένειάς τους. Κάθε αφήγηση ξεδιπλώνεται είτε με χιούμορ είτε με δάκρυα και καθρεφτίζει το διαχρονικό τραύμα που έφερε η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, κοστίζοντας τη ζωή σε εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες όλων των ηλικιών. Το απρόβλεπτο κολάζ αφηγήσεων κινείται μεταξύ ιστορικής μαρτυρίας, προσωπικής ανάμνησης αλλά και ονειροπόλησης και ξετυλίγεται ανάμεσα στα ψηλά δέντρα του πρώην κάμπινγκ ΟΑΣΗ στην Άνω Ελευσίνα, τη γειτονιά που χτίστηκε από τους Πόντιους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.