Το ραντεβού του με την Επίδαυρο ανανεώνει φέτος το καλοκαίρι ο Βασίλης Παπαβασιλείου με την "Ελένη" του Ευριπίδη από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος που την προηγούμενη χρονιά δεν κατόρθωσε να βρεθεί στην ορχήστρα του μεγάλου αργολικού θεάτρου λόγω των πυρκαγιών. Ξεκίνησε ήδη η προπώληση εισιτηρίων για την παράσταση που θα δούμε στις 12 και 13 Αυγούστου με την Έμιλυ Κολιανδρή στον ομώνυμο ρόλο κι έναν έμπειρο θίασο στο πλευρό της: Θέμης Πάνου, Αγορίτσα Οικονόμου, Έφη Σταμούλη, Γιώργος Καύκας, Δημήτρης Κολοβός.
Η κωμικοτραγωδία που αποκαλύπτει τη ματαιότητα του Τρωικού Πολέμου αποτελεί μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή και παράλληλα μια ωδή στην Ειρήνη που την περίοδο αυτή είναι η πιο κατάλληλη για να υπογραμμίσει ότι οι συνέπειες μιας σύρραξης είναι εξίσου ολέθριες τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους.
Η "Ελένη" δίνει το στίγμα της στο νέο ρεπερτόριο του ΚΘΒΕ που καταρτίζεται, αυτό το διάστημα και είναι απόλυτα εναρμονισμένο στις συνθήκες οι οποίες επικρατούν παγκοσμίως, στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα ενότητας και αλληλεγγύης. "Είναι ευτυχής συγκυρία και νιώθω συγκινημένος που βρήκα ως "προίκα" τη συγκεκριμένη παράσταση. Το ρεπερτόριο μας έχει συγκεκριμένο όραμα και στόχο και η "Ελένη" αποτελεί μέρος της σημειολογικής μας πρότασης", τονίζει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέριος Πελτέκης.
Υπόθεση
Ο Ηρόδοτος και ο Όμηρος ισχυρίζονται πως μετά την άλωση της Τροίας η Ελένη περιπλανήθηκε μαζί με τον Μενέλαο, κι όταν έφτασαν στην Αίγυπτο, προμηθεύτηκε το φάρμακο. Ο Ευριπίδης, αντίθετα, διατείνεται πως η πραγματική Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Μόνο το είδωλό της πήγε εκεί. Γιατί την έκλεψε ο Ερμής, ακολουθώντας τη βούληση της Ήρας, και την παρέδωσε στον Πρωτέα, τον βασιλιά της Αιγύπτου, για να την προστατέψει. Κι όταν πέθανε ο Πρωτέας, ο γιος του ο Θεοκλύμενος επιδίωξε να την παντρευτεί, η Ελένη όμως πήγε και στήθηκε ικέτισσα δίπλα στο μνήμα του Πρωτέα. Εκεί τής παρουσιάζεται ο Μενέλαος, που είχε χάσει τα πλοία του στο πέλαγος και προσπαθούσε να σώσει τους λιγοστούς συντρόφους του, που τους είχε αφήσει κρυμμένους σε μια σπηλιά. Οι δυο τους συνεννοήθηκαν, μηχανορράφησαν και εξαπάτησαν τον Θεοκλύμενο. Ανέβηκαν έπειτα σ’ ένα πλοίο, τάχα για να τελέσουν θυσία στη θάλασσα, στη μνήμη του Μενέλαου, κι έτσι σώθηκαν και επέστρεψαν στην πατρίδα τους.
Παίζουν επίσης οι Άγγελος Μπούρας, Δημήτρης Μορφακίδης, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης.
Έξι μουσικοί ερμηνεύουν ζωντανά επί σκηνής την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Άγγελου Τριανταφύλλου: Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).
Η μετάφραση είναι του Παντελή Μπουκάλα. Ο Άγγελος Μέντης υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια, ο Δημήτρης Σωτηρίου τη χορογραφία και ο Λευτέρης Παυλόπουλος τους φωτισμούς.
Στο Χορό συμμετέχουν οι Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου.
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου σημειώνει
"Ο 5ος αιώνας π.Χ. οσονούπω τελειώνει. Τελειώνει ο "χρυσούς αιών" του "κλεινού άστεως". Η Αθήνα ολοκληρώνει μια διαδρομή που την οδήγησε από τους ιδρυτικούς θριάμβους στον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα εναντίον των Περσών και την ακτινοβολία της εποχής του Περικλή στον Πελοποννησιακό πόλεμο, τον φονικό λοιμό και την καταστροφή στην Σικελία, προϊόν της γοητείας του Αλκιβιάδη.
Ο Ευριπίδης είναι ο μάρτυρας και συνομιλητής ενός καιρού που βιώνει τη σχετικοποίηση όλων των αξιών. Αν θέλετε είναι ο τραγικός εταίρος της σοφιστικής επανάστασης.
Γράφει την "Ελένη", μια αντιτραγική τραγωδία, μια κωμικοτραγωδία αν προτιμάτε, την επαύριο της πανωλεθρίας στη Σικελία. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγα χρόνια πριν ο Σικελός σοφιστής Γοργίας έχει αφήσει άναυδο το αθηναϊκό κοινό με το κείμενό του "Ελένης εγκώμιον". Είναι ο τρίτος και φαρμακερός μετά τον Στησίχορο και τον Ηρόδοτο, που τεκμηριώνει με τον τρόπο του, ότι οι Έλληνες, η ένωσή τους δηλαδή, γεννήθηκε από το είδωλο μιας γυναίκας· ότι οι Έλληνες ενώθηκαν χάρη "σ’ ένα πουκάμισο αδειανό" που λέει ο σύγχρονός μας ποιητής, σε "μιαν Ελένη".
"Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου", λέει η Ελένη. Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία, είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα "ένα πουκάμισο αδειανό", "μιαν Ελένη" για να πάρει μπρος, ένα όνομα που βαφτίζεται κίνητρο. Τα αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά”.
Η "Ελένη” θα παρουσιαστεί επίσης στην Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη, τη Μουδανιά, τη Λάρισα, τα Ιωάννινα, την Ελευσίνα κ.ά.) αλλά και στην Κύπρο.
Προπώληση μέσω viva.gr, εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών, aefestival.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Ελένη
Η ωραία Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία, μόνο το είδωλό της βρέθηκε εκεί σύμφωνα με το αντιπολεμικό δράμα, στο οποίο ο Ευριπίδης καταδεικνύει τον παραλογισμό του πολέμου.