Ηθοποιός, σκηνοθέτης, καθηγητής δραματικής τέχνης, χοροθεραπευτής, επιμελητής αποασυλοποίησης του Ε.Π.Ι.Ψ.Υ, εκπαιδευτικός στη δημόσια εκπαίδευση ο Τάκης Μανωλόπουλος, επεξεργάζεται δραματουργικά τη "Γυναίκα της Ζάκυθος" του Διονυσίου Σολωμού και παρουσιάζει το αποτέλεσμα, την Κυριακή 10 Απριλίου, επέτειος της ημέρας της Εξόδου του Μεσολογγίου, στο Θέατρο Έναστρον, ερμηνεύοντας τον Διονύσιο Ιερομόναχο. Το αινιγματικό κείμενο του εθνικού μας ποιητή είναι ένα από τα κορυφαία του νεοελληνικού λόγου και θα παρουσιαστεί σε μια παράσταση που προσπάθησε να ακολουθήσει τη ρυθμικότητα του κειμένου κρατώντας τα στοιχεία της επτανησιακής ντοπιολαλιάς, που προσδίδουν μουσικότητα στην προφορικότητα του λόγου.
"Η κακία είναι το τέλος" μας ψιθυρίζει ο ποιητής
Το πρόβλημα του κακού και της αδικίας είναι διαχρονικά, καθώς αντίστοιχα και το αίτημα για λύτρωση από αυτά. "Η Γυναίκα της Ζάκυθος" ενσαρκώνει το κακό όχι ως φιλοσοφική έννοια, αλλά ως καθημερινή πράξη. Πρόκειται για την αφήγηση ενός υποθετικού προσώπου (του "Διονύσιου Ιερομονάχου") και έχει ως κεντρικό πρόσωπο μια αριστοκράτισσα. Η γυναίκα της Ζάκυθος, ζηλόφθονη, μικρόψυχη, αποτυπώνει την εχθρική στάση της ανώτερης κοινωνικής τάξης των Ιονίων νήσων απέναντι στην ελληνική επανάσταση. Ο Σολωμός εμπνεύστηκε το έργο κατά τη δεύτερη πολιορκία και πτώση του Μεσολογγίου (1825-26), το επεξεργάστηκε το 1829 και 1833 και εκφράζει ανοιχτά την αντίθεσή του προς τις αντιδραστικές κοινωνικές δυνάμεις της εποχής του, σατιρίσει την ανήθικη αντεθνική στάση ενός ανώνυμου γυναικείου προσώπου, το οποίο πιθανότατα ανήκε στην τάξη των ευγενών της Ζακύνθου. Μοναδικό από πλευράς μορφής για τα ελληνικά γράμματα, πεζό έργο του εθνικούς μας ποιητή, συγκλονίζει, ακόμα και σήμερα, με την κριτική για τους αριστοκράτες της Ζακύνθου, που με περιφρόνηση υποδέχτηκαν όσους επέζησαν από τη σφαγή του Μεσολογγίου στα Ιόνια Νησιά.
Η επεξεργασία του κειμένου, η σκηνοθετική προσέγγιση του Τάκη Μανωλόπουλου, "με την επιλογή της μονοπρόσωπης αφήγησης και την απλότητα των παραστασιακών μέσων, σε μια εν εξελίξει δοκιμή, φιλοδοξεί να καταστήσει διαχρονικά τα θέματα που απασχολούν το Σολωμικό corpus, όπως το ζήτημα της ελευθερίας, της αποδοχής των αντιθέσεων της ανθρώπινης ύπαρξης και του εξανθρωπισμού του Ανθρώπου, μέσα από καταστάσεις που αλλοιώνουν το αληθινό νόημα της Τέχνης και της ίδιας μας της ζωής, μεταμορφώνοντάς μας σε πρόσφυγες του ίδιου μας του εαυτού". Η είσοδο στην παράσταση είναι ελεύθερη, αλλά θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Περισσότερες πληροφορίες
Η γυναίκα της Ζάκυθος
Οι πεποιθήσεις μιας αρχόντισσας της Ζακύνθου, τουρκόφιλης και «έχθρισας θανάσιμης του έθνους» ξεδιπλώνονται μέσα από το έργο του εθνικού μας ποιητή όπου αντιπαρατίθενται το φως και το σκοτάδι.