«Bladder Diplomacy»: Γεωπολιτικά παιχνίδια με βαθιές «ρίζες»

Η πρώτη περφόρμανς-διάλεξη του εικαστικού Ζίαντ Αντάρ καταφθάνει στη Στέγη για να αποδείξει ότι η χειραφέτηση ανέκαθεν ξεκινούσε απ’ το χωράφι.

«Bladder Diplomacy»: Γεωπολιτικά παιχνίδια με βαθιές «ρίζες»

Την πρώτη φορά που ο Χένρι Κίσινγκερ, επιδιώκοντας μια ειρηνική συνθηκολόγηση στη Μέση Ανατολή προς όφελος της κυβέρνησης Νίξον, επισκέφθηκε το προεδρικό μέγαρο στη Δαμασκό για να συναντήσει τον τότε πρόεδρο της Συρίας, Χαφέζ αλ-Άσαντ, οι δημοσιογράφοι απ’ το εξωτερικό φοβήθηκαν ότι ο Αμερικανός διπλωμάτης είχε πέσει θύμα απαγωγής. Έξι ολόκληρες ώρες και τριάντα λεπτά αργότερα, ο Κίσινγκερ εξήλθε απ’ την αίθουσα, σώος και αβλαβής, πλην άπρακτος. Ήταν η εποχή μετά τον Ψυχρό Πόλεμο και η Συρία διεκδικούσε τη θέση της στο γεωπολιτικό παιχνίδι με έναν ηγέτη αδίστακτο, στις αποφάσεις όσο και στη διπλωματία του: ο αλ-Άσαντ είχε αναπτύξει μια ιδιάζουσα τακτική «πίεσης», κατά την οποία οι εκπρόσωποι ξένων κρατών υποβάλλονταν μεθοδικά σε ατελείωτες συναντήσεις, όπου σερβίρονταν αφειδώς ροφήματα, μέχρις ότου, εξουθενωμένοι και ανίκανοι να αντισταθούν στο κάλεσμα της κύστης τους, ενδώσουν στο ζητούμενο. Η τακτική αυτή πέρασε στην ιστορία ως «bladder diplomacy».

Αυτό σημαίνει ότι και η περφόρμανς του Ζίαντ Αντάρ θα είναι μια αναμέτρηση για σκληρά νεύρα; Κάθε άλλο. Ο διακεκριμένος κινηματογραφιστής-φωτογράφος εικαστικός απ’ τον Λίβανο, του οποίου έργα περιλαμβάνονται σε συλλογές μουσείων και ιδρυμάτων όπως το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού, δοκιμάζεται για πρώτη φορά επί σκηνής με μια διάλεξη-καταπέλτη πάνω στις στρατηγικές χειραφέτησης των λαών μέσα απ’ το χωράφι που τους θρέφει. Με σπουδές στον αγροτικό τομέα, ο Αντάρ ανατρέχει τώρα στο γνωστικό του πεδίο και στην πορεία της γεωργικής παραγωγής όπως διαμορφώθηκε μετά το ’60, αφότου δηλαδή οι αγροτικές διαδικασίες βιομηχανοποιήθηκαν, οι γηγενείς σπόροι αντικαταστάθηκαν από υβρίδια και τα εντομοκτόνα έγιναν απαραίτητα. Αποτέλεσμα, ένα research-based κείμενο (σε συνεργασία με τη συγγραφέα Ράσα Σάλτι) που καταδεικνύει σατιρικά τα δυτικά συμφέροντα στην πονεμένη λεκάνη της Μεσογείου.

«Bladder Diplomacy»: Γεωπολιτικά παιχνίδια με βαθιές «ρίζες» - εικόνα 1

Βασικός πρωταγωνιστής είναι ο τόπος του, ο Λίβανος, καθώς και το κατεξοχήν εξαγώγιμο προϊόν του, η πατάτα, προϊόν με καθοριστικό ρόλο στη σύγχρονη ιστορία, που έδωσε φτηνή τροφή για την εργατική τάξη και εκτίναξε τον καπιταλισμό. Ο Αντάρ, μπροστά στον ορατό κίνδυνο μιας νέας παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης (εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής όσο και της πανδημίας), ψάχνει τη ρίζα του προβλήματος στο παρελθόν, γνωρίζοντας ότι η κατάσταση πλέον είναι έκρυθμη: Τα τελευταία δύο χρόνια, με την ακραία υποτίμηση της λιβανέζικης λίρας, οι αγρότες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα υψηλά κόστη σπόρων και λιπασμάτων (που αναγκαστικά εισάγουν), οπότε ξεπουλάνε τις εκτάσεις τους για να ξεχρεώσουν. Το μήνυμα αισιοδοξίας –ότι υπάρχει ακόμη ελπίδα για αυτόνομη γεωργία– απηχεί το έργο που συμπληρώνει, ως δεύτερο μέρος, την περφόρμανς στη Στέγη: το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες», όπου μια μικρή ομάδα παραγωγών στην Καρδίτσα υψώνει –με χιούμορ– ανάστημα, καλλιεργώντας βιολογικά έναν παλιό σπόρο ντομάτας.

Περισσότερες πληροφορίες

Bladder Diplomacy

  • Performance
  • Διάρκεια: 132 '

Ο διακεκριμένος Λιβανέζος εικαστικός υπογράφει μια περφόρμανς-ομιλία (στην αγγλική γλώσσα χωρίς υπέρτιτλους), μαζί με τη συγγραφέα Ράσα Σάλτι, που διερευνά και σατιρίζει την επίδραση της παγκοσμιοποιημένης αγροτικής οικονομίας. Την παράσταση συνοδεύει το ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» (στα ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.