Ελληνοτουρκικοί έρωτες στην Πειραιώς 260

Τη σχέση ενός Έλληνα και μιας Τουρκάλας βάζουν στο επίκεντρο οι παραστάσεις που σκηνοθετούν η Μαρίνα Βρόντη («Εσμέ») και ο Ανέστης Αζάς («Η Δημοκρατία του Μπακλαβά») αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Ελληνοτουρκικοί έρωτες στην Πειραιώς 260

Στο Κύκλο 1821 του Φεστιβάλ Αθηνών εντάσσονται οι παραστάσεις που σκηνοθετούν η Μαρίνα Βρόντη και ο Ανέστης Αζάς, καταθέτοντας με τον δικό τους τρόπο ένα σύγχρονο σχόλιο πάνω σε διαφορετικές παραμέτρους του εθνικού ζητήματος. Η Κύπρια σκηνοθέτις έρχεται με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και αναλαμβάνει να δώσει νέα πνοή στο δραματικό ειδύλλιο του 19ου αιώνα, «Εσμέ» του Σπυρίδωνα Περεσιάδη (23-24/7), ενώ ο ανήσυχος πειραματιστής του ελληνικού θεάτρου Ανέστης Αζάς ανεβάζει τη δικής του σύλληψης «Δημοκρατία του Μπακλαβά» (26-29/7).

Ελληνοτουρκικοί έρωτες στην Πειραιώς 260 - εικόνα 1

Η «Εσμέ» γράφτηκε το 1896 και διαδραματίζεται στα Καλάβρυτα κατά τις παραμονές της Επανάστασης. Η ιστορία αφορά τον έρωτα του Έλληνα Δρόσου με την Τουρκοπούλα Εσμέ, που αποφασίζουν να χωρίσουν υπό το βάρος όχι μόνο των οικογενειακών αντιρρήσεων, αλλά και των δικών τους διλημμάτων απέναντι σε θέματα όπως η πατρίδα και η θρησκεία. Το στοίχημα είναι μεγάλο για τη Μαρίνα Βρόντη, καθώς το έργο ανήκει σε ένα δραματουργικό είδος, αυτό του δραματικού ειδυλλίου, που αντιστέκεται στους σύγχρονους σκηνικούς κώδικες, ενώ και από ιδεολογική άποψη μπορεί να χαρακτηριστεί αντιδραστικό, καθώς είναι φορτωμένο με αισθηματολογία, μελοδραματικές εξάρσεις, ρητορικά σχήματα και μία κατ’ επίφαση λαϊκή χροιά, ενώ ο έμμετρος δεκαπεντασύλλαβος θέτει τις δικές του σκηνικές και ερμηνευτικές προκλήσεις. Η σκηνοθετική φαντασία, βέβαια, μπορεί να νεκραναστήσει τέτοια έργα, όπως ήδη έχουμε να συμβαίνει με την «Γκόλφω» του ίδιου συγγραφέα και τις εμπνευσμένες προτάσεις του Σίμου Κακάλα και του Νίκου Καραθάνου. Έτσι αναμένουμε με ζωηρό ενδιαφέρον την παράσταση, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Προκόπης Αγαθοκλέους, Δημήτρης Αντωνίου, Γρηγόρης Γεωργίου, Αθηνά Μουστάκα, Έρικα Μπεγέτη, Χριστίνα Παπαδοπούλου, Χριστίνα Παυλίδου, Ανδρέας Τσουρής και Βασίλης Χαραλάμπους.

Ελληνοτουρκικοί έρωτες στην Πειραιώς 260 - εικόνα 2

Η «Δημοκρατία του Μπακλαβά», από την πλευρά της (σε κείμενο του Γεράσιμου Μπέκα με τη συμβολή του θιάσου), αφορά επίσης ένα μικτό ζευγάρι, σύγχρονό μας όμως. Η ιστορία είναι φανταστική και αφορά την απόφαση των δύο νέων να ιδρύσουν το δικό τους έθνος-κράτος, αλλά τη μυθοπλασία εμπλουτίζουν στοιχεία ντοκιμαντέρ, καθώς ο Ανέστης Αζάς διοχετεύει στην παράσταση την πολυετή εμπειρία του από το θέατρο ντοκουμέντο. Έχοντας στο επίκεντρο της προβληματικής του συγκρούσεις που παραμένουν ενεργές από την εποχή της Επανάστασης ως σήμερα, ο σκηνοθέτης επιχειρεί να πραγματευτεί με κωμικό τρόπο τις αντιφάσεις της νεοελληνικής κοινωνίας και την προβληματική της εθνικής ταυτότητας, έχοντας στη διάθεσή του μία πολυπολιτισμική ερμηνευτική ομάδα: Κατερίνα Μαυρογεώργη, Cem Yigit Üzümoglu, Γιώργος Κατσής και Gary Salomon (26-29/7).

Ελληνοτουρκικοί έρωτες στην Πειραιώς 260 - εικόνα 3

Περισσότερες πληροφορίες

H Δημοκρατία του Μπακλαβά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Η sold out παράσταση-πρόταση πάνω στο κοινωνικοπολιτικό θέατρο που διακρίθηκε στο εξωτερικό πραγματεύεται την ιστορία ενός σύγχρονου μεικτού ζευγαριού, ενός Έλληνα και μιας Τουρκάλας, που ερωτεύονται, αποκτούν παιδί και αποφασίζουν να ζήσουν στην Ελλάδα. Με αφορμή ένα περιστατικό ρατσισμού εις βάρος του γιου τους στο σχολείο, ιδρύουν το δικό τους έθνος-κράτος σε μια παράσταση με στοιχεία μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ. Η καλοκουρδισμένη παράσταση υψηλής ενέργειας αποδομεί με αριστοφανική διάθεση τους εθνικούς μύθους περί ελληνοτουρκικής συνύπαρξης, σατιρίζει τη στάση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, κάνοντας παράλληλα κριτική για τους χειρισμούς στο προσφυγικό ζήτημα.

Εσμέ

  • Κοινωνικό

Η παράσταση εντάσσεται στον «Κύκλο 1821» του Φεστιβάλ Αθηνών και αφορά το ξεχασμένο δραματικό ειδύλλιο που διαδραματίζεται παραμονές της Επανάστασης και την απαγορευμένη σχέση μεταξύ ενός Έλληνα και μιας Τουρκοπούλας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.