Όσα πρέπει να ξέρουμε για τον Ζιλιέν Γκοσλέν

Ποιος είναι ο τριαντάχρονος Γάλλος σκηνοθέτης που εντυπωσίασε το αθηναϊκό κοινό και τώρα, επισκέπτεται για τρίτη συνεχή χρονιά το Φεστιβάλ Αθηνών;

Όσα πρέπει να ξέρουμε για τον Ζιλιέν Γκοσλέν

Ποιος είναι ο τριαντάχρονος Γάλλος σκηνοθέτης που επισκέπτεται για τρίτη συνεχή χρονιά το Φεστιβάλ Αθηνών, αφότου οι προηγούμενες δύο παραστάσεις του δημιούργησαν –το λιγότερο– αίσθηση; Λίγο προτού ­παρουσιάσει το «1993», την παράσταση που επικυρώνει τη σχέση διαρκείας με τους Έλληνες θεατές, στο Μέγαρο Μουσικής (7-8/6), καταγράψαμε όσα πρέπει να ξέρουμε γι’ αυτόν.

Όσα πρέπει να ξέρουμε για τον Ζιλιέν Γκοσλέν - εικόνα 1

Γεννημένος το 1987, πρωτοεμφανίστηκε στα θεατρικά πράγματα το 2013, μόλις στα 26 του χρόνια, όταν παρουσίασε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν­ το πρωτόλειό του «Τα στοιχειώδη σωματίδια», μια σχεδόν πεντάωρη παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μισέλ Ουελμπέκ. Εκεί απέδειξε πως, παρά το νεαρό της ηλικίας του, μπορεί να χειριστεί με άνεση τη μεγάλη φόρμα και τα πολυεπίπεδα δραματικά σύμπαντα. Η παράσταση προκάλεσε ντελίριο και τον καθιέρωσε ως έναν από τους πλέον υποσχόμενους νέους σκηνοθέτες. Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που αναζητάει την πρόκληση σε έργα που φαίνονται αδύνατο να παρασταθούν, γεγονός που διασφαλίζει εγρήγορση και μακροχρόνια δέσμευση τόσο γι’ αυτόν όσο και για τα άλλα μέλη της κολεκτίβας με το παράδοξο όνομα Si vous pouviez lécher mon coeur (Αν μπορούσες να γλείψεις την καρδιά μου), που δημιούργησε το 2009 με έξι συμφοιτητές του από τη δραματική της Λιλ École du Nord.

Όσα πρέπει να ξέρουμε για τον Ζιλιέν Γκοσλέν - εικόνα 2

Είναι λάτρης του αφηγηματικού θεάτρου, γι’ αυτό επιλέγει συνήθως λογοτεχνικά έργα, και τρομερός εικονοπλάστης, χρησιμοποιώντας στο έπακρον τα σύγχρονα μέσα (βίντεο, προβολές κ.λπ.) για να εκφράσει την πολυσυλλεκτική εποχή μας. Η συναισθηματική και πνευματική εμπλοκή των θεατών, που μπορεί να τους φέρει σε άβολη ή δυσάρεστη θέση, βρίσκεται επίσης σταθερά στις επιδιώξεις του. Οι επιλογές του φανερώνουν κατά βάση οντολογικές και κοινωνικές ανησυχίες και πραγματεύονται με τον τρόπο τους σύγχρονες μυθολογίες, όπως φανερώνουν οι δύο σημαντικότερες δουλειές του, τα «Στοιχειώδη σωματίδια», που συνθέτουν ένα εντυπωσιακό πανόραμα του δυτικού πολιτισμού από τον Μάη του ’68 κι έπειτα, και το «2066», η εντεκάωρης διάρκειας παράσταση που έκανε επίσης πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Αβινιόν το 2016, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χιλιανού πεζογράφου Ρομπέρτο Μπολάνιο, από το οποίο αναδύονται μια κουρασμένη Ευρώπη του μέλλοντος και μια διεφθαρμένη Αμερική.

Στην Αθήνα έχουμε δει και τις δύο αυτές δουλειές και ήδη ο Γάλλος σκηνοθέτης έχει αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές. Φέτος έρχεται με το «1993», μυθιστόρημα και πάλι, που γράφτηκε ειδικά γι’ αυτόν από τον ανερχόμενο συμπατριώτη του Ορελιάν Μπελανζέ. Το «1993» χαρακτηρίστηκε από τον Τύπο ως μια «ποιητική και πολιτική αφήγηση που επιστρέφει στον κόσμο είδωλα από τα κομμάτια ενός σπασμένου καθρέφτη», και χρησιμοποιεί ως δραματουργικό εύρημα δύο... ευρωπαϊκά τούνελ που θεωρήθηκαν τεχνολογικά επιτεύγματα, αλλά πλέον έχουν μετατραπεί σε οδυνηρά σύμβολα της προσφυγικής κρίσης και του κλονισμού του μύθου της ενωμένης Ευρώπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τι είδε ο μπατλερ" στο θέατρο Άλμα;

Μια ξέφρενη κωμωδία γεμάτη γέλιο και ανατροπές, που σατιρίζει με καυστικό τρόπο τα ήθη της σύγχρονης κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/09/2022

Η εκφραστικότητα της γλώσσας της σιωπής στην παράσταση "Τα δεκανίκια ή πώς ξέμαθα να περπατώ" στο Olvio

Μια από τις πιο ιδιαίτερες, γοητευτικές και απολαυστικές παραστάσεις των τελευταίων ετών επανέρχεται τον Οκτώβριο στο Θέατρο Olvio.

"Κανονική δουλειά": O Στέλιος Ανατολίτης επιστρέφει με την τρίτη του σόλο παράσταση

Κείμενα για τη δουλειά, κουβέντα με τον κόσμο, ευτράπελα σε δημόσιες υπηρεσίες και μουσική κωμωδία.

"Κάποιος να με προσέχει": Για πρώτη φορά στη χώρα μας σε σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου

Με μια ισχυρή τριανδρία: Αντίνοος Αλμπάνης, Δημήτρης Μάριζας, Πήτερ Ραντλ, ανεβάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας το "Κάποιος να με προσέχει" του Φράνκ Μακ Γκίνες η Αθανασία Καραγιαννοπούλου.

Η "Ζιζέλ" από την Οδησσό στη σκιά της Ακρόπολης

Το όνειρο κάθε χορεύτριας είναι να ερμηνεύσει τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ. Το χορογραφικό αριστούργημα της ρομαντικής περιόδου, ζωντανεύει από το Μπαλέτο και την Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Οδησσού στο Ηρώδειο, την πρώτη μέρα του Οκτωβρίου.

"Ταξιδέψτε με το Εθνικό Θέατρο" στο Αεροδρόμιο της Αθήνας

Μια νέα έκθεση του Εθνικού σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών καταργεί κάθε είδους σύνορα μέσω της τέχνης.

"Ποντικοπαγίδα": Νέες Φωτογραφίες από τον ανανεωμένο θίασο

Νέα πρόσωπα μπαίνουν φέτος στο καστ της επιτυχημένης παράστασης σε σκηνοθεσία της Κίρκης Καραλή που ξεκινά σε λίγες μέρες, η οποία μεταφέρει το θρυλικό μυστήριο της Αγκάθα Κρίστι από τα 50’s σε μια απομονωμένη πανσιόν στην Ελλάδα κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 90’.