Η πραγματικότητα ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος όπου απαγορεύεται η ανάγνωση, παράξενες ιστορίες μυστηρίου και φαντασίας, το διασημότερο εικοσιτετράωρο ενός καθημερινού «Οδυσσέα», ένα από τα λιγότερο γνωστά διηγήματα αγαπημένου Έλληνα υπερρεαλιστή είναι μερικές από τις ιστορίες που θα απολαύσουμε θεατρόφιλοι και βιβλιόφιλοι χάρη σε μια σειρά ποικιλόμορφων παραστάσεων του Φεστιβάλ Αθηνών που εμπνέονται από τη λογοτεχνία. Δείτε ποιες είναι οι παραστάσεις που μας κινούν το ενδιαφέρον.
Το εορταστικό κλίμα που ζει κάθε καλοκαίρι η πρωτεύουσα χάρη στις παραστάσεις και τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών φέτος θα είναι ακόμη ζωηρότερο, καθώς η Αθήνα ήδη γιορτάζει ως Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου. Και μια που θέατρο και λογοτεχνία βαδίζουν συχνά χέρι-χέρι, να ένας λόγος περισσότερος φέτος για να πραγματοποιηθεί μια θριαμβευτική συνεργασία τους. Σύντομα θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε σημαντικά λογοτεχνικά έργα με μια άλλη ματιά χάρη στις σκηνικές εκδοχές που τους επιφυλάσσουν ταλαντούχοι Έλληνες δημιουργοί, αναγνωρισμένοι και νεότεροι, που βρήκαν στις σελίδες των βιβλίων ιδανικές αφορμές για έμπνευση και δημιουργία.
Τα πεζά του «τραγικού του 20ου αιώνα», όπως έχει χαρακτηρισθεί ο Σάμουελ Μπέκετ, ενέπνευσαν τον Δημήτρη Κουρτάκη να δημιουργήσει μια πολυμεσική παράσταση που γοήτευσε πέρυσι το κοινό του Φεστιβάλ και δικαίως επαναλαμβάνεται. Ο Άρης Σερβετάλης αποδείχθηκε ο απόλυτος performer για να σωματοποιήσει το μπεκετικό σύμπαν των σιωπών και της άρρητης επικοινωνίας σε μια παραστασιακή συνθήκη που εμπνεύστηκε επίσης από τη video art και τις εικαστικές τέχνες («Αποτυχημένες απόπειρες αιώρησης στο εργαστήριό μου», Πειραιώς 260-Χώρος Δ, 1-5/6).
Η δυστοπική ιστορία μιας κοινωνίας όπου τα βιβλία απαγορεύονται που περιγράφει ο Ρέι Μπράντμπουρι στο «Φαρενάιτ 451» μεταφέρεται στη σκηνή από τον Θωμά Μοσχόπουλο σε μια παράσταση σημαντικών πρωταγωνιστών (Αλέξανδρος Λογοθέτης, Άννα Μάσχα, Ξένια Καλογεροπούλου, Ευδοκία Ρουμελιώτη κ.ά.), που φιλοδοξεί να αναδείξει την τρομαχτική επικαιρότητα μιας πραγματικότητας όπου η παντοκρατορία της τηλεόρασης και κάθε είδους οθόνης ευνουχίζουν τη σκέψη (Πειραιώς 260-Χώρος Η, 8-10/6).
Ο ερωτισμός, η μοναξιά και το μυστήριο που αναδύουν τα μυθιστορήματα του -αγαπητού και στην Ελλάδα- Χιλιανού Ρομπέρτο Μπολάνιο έδωσαν την πρώτη ύλη στην Έλενα Πέγκα για να συνθέσει μια ελληνική ιστορία υπαρξιακής αναζήτησης που κρύβεται πίσω από την απρόσωπη βιτρίνα της πορνοβιομηχανίας. Σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Ρήγος, που έχει αφήσει τη χορογραφική και σκηνοθετική του σφραγίδα σε μια σειρά αισθαντικών παραστάσεων («Πορνοστάρ-Η αόρατη βιομηχανία του σεξ», Πειραιώς 260-Χώρος Δ, 23-25/6).
Πώς θα ήταν τα πιο αγαπητά διηγήματα και ποιήματα του Έντγκαρ Άλαν Πόε αν διασκευάζονταν σε μουσική παρτιτούρα; Οι λάτρεις του Αμερικανού πρωτοπόρου του φανταστικού και αστυνομικού μυθιστορήματος θα έχουν την ευκαιρία να το ανακαλύψουν στην παράσταση της πάντα πειραματιζόμενης με τα πολυμέσα Violet Louise, που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη μουσική και στην οποία πρωταγωνιστεί μαζί με την Αγλαΐα Παππά («Παράξενες ιστορίες», Πειραιώς 260-Χώρος Β, 26-28/6).
Ένα ξέφρενο πανηγύρι έρωτα, αισθήσεων και σεξουαλικότητας είναι το διήγημα του Ανδρέα Εμπειρίκου, «Ζεμφύρα ή το μυστικό της Πασιφάης» που θα παρουσιάσει η ομάδα τ ρ ι ς (Χρηστίνα Γαρμπή, Κωνσταντίνος Κουνέλλας, Βασίλης Σαφός). Εδώ ο Έλληνας υπερρεαλιστής προαναγγέλλει τον «Μέγα Ανατολικό» με μια ιστορία άκρατης λαγνείας που, πίσω από την υπερφυσική ένωση μιας νεαρής θηριοδαμάστριας με το λιοντάρι της, καταθέτει (ακόμη) μία ψυχαναλυτικής υφής λογοτεχνική κατάφαση υπέρ του έρωτα ως απόλυτου θριαμβευτή επί του θανάτου, ενώ για τις ανάγκες της παράστασης θα ανοίξει τις πόρτες του ένα κτήριο-στολίδι του αστικού ιστού (Μέγαρο Υπατία, 26-30/6).
Η θεατρική διασκευή μέρους του «Οδυσσέα», του πολυσέλιδου μυθιστορήματος του Τζέιμς Τζόις που με ανατριχιαστική εμμονή στη λεπτομέρεια καταγράφει το εικοσιτετράωρο ενός καθημερινού αντιήρωα, είναι πιθανό να προσελκύσει όσους επιθυμούν να έρθουν σε επαφή μαζί του, όμως είναι συνολικά η πρόταση των Elephas Tiliensis (Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου) που κεντρίζει το ενδιαφέρον. Χαρακτηρίζοντας την παράστασή τους ορατόριο αλλά και «φιλοσοφική stand up comedy», δραματοποιούν δύο από τα κεφάλαια του βιβλίου, αναθέτοντας τον ρόλο του Λεοπόλδου Μπλουμ στον μουσικοσυνθέτη και τραγουδιστή Παύλο Παυλίδη (Πειραιώς 260-Χώρος Η, 1-3/7).
Φέτος για πρώτη φορά όλες οι παραστάσεις μας έχουν αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους, ώστε να μπορούν να τις απολαύσουν Έλληνες και ξένοι θεατές, ακόμα και με προβλήματα ακοής. Οι προπωλήσεις για τις παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών έχει ξεκινήσει στο www.greekfestival.gr.