Μεμοράντουμ

4

Η πολιτική σάτιρα του Βλάτσλαβ Χάβελ δεν παίζεται συχνά, παρότι μας αφορά. Μας τη θυμίζει η ταλαντούχα Αικατερίνη Παπαγεωργίου, σε μια παράσταση ακριβείας, που αποθεώνει την ξεκαρδιστική όσο και δυστοπική ιστορία της. | Powered by Uber

Μεμοράντουμ Ελίνα Γιουνανλή©

Η δυστοπία ενός Κάφκα μεταφερμένη στη φόρμα ενός Ευγένιου Ιονέσκο: να πώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το ελάχιστα παιγμένο έργο του Χάβελ, που γράφτηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 και αποτελεί τη σατιρική αποτύπωση ενός γραφειοκρατικού, και τελικά εφιαλτικού, συστήματος. Η ιστορία διαδραματίζεται σε κάποια κρατική υπηρεσία, όπου καταφθάνει υπόμνημα για την υποχρεωτική χρήση στην υπηρεσιακή αλληλογραφία μίας νέας, τεχνητής γλώσσας, χωρίς συναισθηματικές αποχρώσεις και ανθρώπινες ποιότητες, προς διευκόλυνση των υπαλλήλων. Το γεγονός θα προκαλέσει, βέβαια, τραγελαφικά επεισόδια και σωρεία προβλημάτων στους υπαλλήλους, η γλώσσα τελικά θα εγκαταλειφθεί, όμως το φινάλε θα επικυρώσει πως τα γρανάζια του συστήματος δεν θα πάψουν να δουλεύουν προς ίδιον όφελος.

Μεμοράντουμ
Ελίνα Γιουνανλή©

Με μια πρώτη ανάγνωση, το έργο ίσως δείχνει απλοϊκό, κυρίως επειδή ακολουθεί τη σχηματικότητα του θεάτρου του παραλόγου στη δράση και στους χαρακτήρες, όμως από κάτω "βράζει". Δεν είναι μόνο οι εμφανείς αντιστοιχίες που αφορούν οικείες παθογένειες –τη γραφειοκρατία, την τυπολατρεία, την ευθυνοφοβία, την κατάχρηση εξουσίας– που κάνουν το έργο θελκτικό στο σημερινό κοινό. Είναι περισσότερο όσα δυστοπικά υπονοούνται σε δεύτερο επίπεδο: η δυνατότητα του συστήματος να αυτοσυντηρείται, αφομοιώνοντας όσους μπορούν να το οικειοποιηθούν και πετώντας απ’ έξω τους υπόλοιπους, η αδυναμία της γλώσσας να αποτελέσει κοινό τόπο επικοινωνίας και επαφής, η εφιαλτική πιθανότητα μιας απρόσωπης νέας πραγματικότητας.

Μεμοράντουμ
Ελίνα Γιουνανλή©

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου αποδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι μπορεί να δημιουργήσει συναρπαστικά σκηνικά περιβάλλοντα, ορμώμενη από ενδιαφέροντα κείμενα, τα οποία και αναδεικνύει μέσα από δυναμικές φόρμες. Και σε αυτή την παράσταση (όπως στην περσινή "H λέξη πρόοδος…"), εκμεταλλεύεται τη δύναμη του γκροτέσκο και της καρικατούρας και αποδίδει το έργο ως μια εφιαλτική, κωμικοτραγική φάρσα. Καταφεύγει στην κλοουνερί, στην έντονη και σπασμωδική σωματικότητα, στην υπερβολή της υποκριτικής ερμηνείας, επιδιώκοντας την κωμικότητα και, πράγματι, η παράσταση είναι σε σημεία ξεκαρδιστική· στην ατμόσφαιρα, όμως, υπάρχει συνεχώς η αίσθηση μιας υφέρπουσας απειλής, ενός διαφαινόμενου εφιάλτη. Επιτυχημένη η δραματουργική επεξεργασία του Kωνσταντίνου Ζωγράφου, μετέγραψε ωραία τα ονόματα των προσώπων στα ελληνικά, προσδίδοντάς τους και κωμικές ποιότητες.

Μεμοράντουμ
Ελίνα Γιουνανλή©

Τα σκηνικά (Μυρτώ Σταμπούλου) δημιουργούν ένα λειτουργικό και συνεπές γραφειοκρατικό, απρόσωπο περιβάλλον, ενώ εκμεταλλεύονται ωραία τη δύσκολη σκηνή του "Μπέλλος", σε κάθε σημείο της οποίας (αλλά και έξω από αυτή) απλώνεται η δράση. Τα κουστούμια (Ειρήνη Γεωργακίλα) αποτυπώνουν ωραία το ύφος της καρικατούρας, οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου τονίζουν τις εφιαλτικές διαστάσεις του θέματος. Σημαντική η συμβολή της κινησιολογίας (Χρυσηίς Λιατζιβίρη), σε μια παράσταση έντονης σωματικότητας και υπέροχοι οι ηθοποιοί: οι Αλέξανδρος Βάρθης, Τάσος Λέκκας και Ελίζα Σκολίδη, σταθερά μέλη της ομάδας, είναι και πάλι σπουδαίοι, ειδικά ο δεύτερος στον –από γραφής– χαμαιλεοντικό ρόλο του. Καταπληκτικός ο Ορέστης Χαλκιάς, τολμάει να τσαλακωθεί πλήρως, ωραίοι οι Θανάσης Βλαβιανός και Φάνης Μιλλεούνης, κυρίως όμως η πρωτοεμφανιζόμενη Αλεξάνδρα Μαρτίνη.

Περισσότερες πληροφορίες

Μεμοράντουμ

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 95 '

Μια πολιτική κωμωδία για την παράνοια της γραφειοκρατίας με φόντο το υπερρεαλιστικό –καφκικό– σύμπαν ενός δημόσιου οργανισμού. Πρωτοανέβηκε τη δεκαετία του ’70, οπότε και θεωρήθηκε σχόλιο κατά της Χούντας. Το έργο παρακολουθεί όλα όσα συμβαίνουν σε έναν δημόσιο οργανισμό όταν μια νέα, ακατάληπτη τεχνητή γλώσσα κάνει την εμφάνισή της. Η χρήση της επιβάλλεται από το «σύστημα» για την ανταλλαγή της υπηρεσιακής αλληλογραφίας και κάπως έτσι ξεκινά μια σειρά καταιγιστικών εξελίξεων που φωτίζουν το πώς η αδηφαγία, η αισχροκέρδεια και ο ωχαδερφισμός μετατρέπονται σε ύψιστες αξίες για τους εργαζομένους. Η παράσταση αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος μέσα από το ευφυές κοινωνικοπολιτικό έργο του Τσέχου θεατρικού συγγραφέα και πρωτεργάτη της πτώσης του κομμουνισμού, που μετά την αποχώρηση των Σοβιετικών από την Τσεχοσλοβακία διετέλεσε Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης.

Θέατρο «Μπέλλος»

Κέκροπος 1

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ακυκλοφόρητες φωτογραφίες από την 'Κόμισσα της Φάμπρικας' και μερικές σκέψεις του Σταμάτη Φασουλή

Η εμβληματική κωμωδία 'Η κόμισσα της Φάμπρικας' των Γιαλαμά – Πρετεντέρη επέστρεψε στο Embassy Theater, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή. Στιγμές, ατμόσφαιρα μέσα από τις εικόνες της παράστασης και σκέψεις του σκηνοθέτη, μέσα από το σημείωμα του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

"Όταν έκλαψε ο Νίτσε": η sold out παράσταση μετακομίζει στο Θέατρο Πορεία

Τρεις σπουδαίες προσωπικότητες συναντιούνται και πάλι στην θεατρική σκηνή, στο "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" που μετακομίζει στο Θέατρο Πορεία. Μια συγκλονιστική συνάντηση φιλοσοφίας, ψυχανάλυσης και ανθρώπινης εξομολόγησης.

Πρεμιέρα του "Annie" στο Παλλάς: Ειδική τιμή για περιορισμένες θέσεις

Ζήστε τη μαγεία της πρεμιέρας του μιούζικαλ "Annie" στο Θέατρο Παλλάς με ένα ειδικό, προνομιακό εισιτήριο για περιορισμένο αριθμό θέσεων. Μάθετε περισσότερα.

"Ο εχθρός του λαού" από τον Τόμας Όστερμάιερ: Φωτογραφίες από την πρεμιέρα

Αν ήδη έχετε σημειώσει στην ατζέντα σας την παράσταση του "Εχθρού του λαού", σε σκηνοθεσία του Τόμας Οστερμάγερ πάρτε μια γεύση από την παράσταση που θα δείτε στο Κνωσός με έναν ωραίο θίασο: Κων/νος Μπιμπής, Λένα Παπαληγούρα, Μιχάλης Οικονόμου κ.ά.

O Λάμπρος Φισφής είναι και πάλι "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ

Αν ψάχνεις μια παράσταση που θα σε κάνει να γελάσεις, να ταυτιστείς και να δεις τη ζωή αλλιώς, ο Λάμπρος Φισφής επιστρέφει με το νέο του stand-up show "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ.

5 λόγοι για να δεις τη 'Ruby Moon' από την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.