Ηρακλής Μαινόμενος

3,5

Με έμφαση στο ανθρώπινο μέτρο, ωραίες ποιότητες και ισάξιες ερμηνείες, η παράσταση αναδεικνύει τις ουμανιστικές ποιότητες της σκοτεινής, και ελάχιστα παιζόμενης, τραγωδίας του Ευριπίδη.

Ηρακλής Μαινόμενος Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η ανθρωποκεντρική στόχευση του "Ηρακλή Μαινόμενου" φαίνεται να γοήτευσε τον Δημήτρη Καραντζά, ανεβάζοντας τη σχετικά άγνωστη, σπανίως παιζόμενη τραγωδία, μια τραγωδία "εξανθρωπισμού", όπου ένας ημίθεος ξεχνάει τους άθλους του και γίνεται άνθρωπος, θνητός, με όλα τα πάθη και τα δεινά του. Η ιστορία διαδραματίζεται στη Θήβα, όπου ο τύραννος Λύκος έχει αρπάξει την εξουσία από τον Κρέοντα^ έτσι, η γυναίκα του Ηρακλή (και κόρη του Κρέοντα), τα παιδιά του και ο πατέρας του κινδυνεύουν με θάνατο, ώσπου ο ήρωας καταφτάνει από τον Άδη όπου βρισκόταν για τον τελευταίο του άθλο και σκοτώνει τον σφετεριστή της εξουσίας. Η τελευταία πράξη του δράματος όμως του επιφυλλάσσει τραγικό φινάλε, καθώς σαλεμένος από τη Λύσσα, σκοτώνει τη γυναίκα και τα παιδιά του. Όπως στη "Μήδεια", ο Ευριπίδης θέλει έναν ημίθεο να γίνεται παιδοκτόνος, αλλά σε αντίθεση με την επώνυμη ηρωίδα, ο Ηρακλής δεν αναλαμβάνεται στους ουρανούς. Το δικό του άρμα του Ήλιου είναι η φιλία του Θησέα, που, χωρίς να φοβάται το μίασμα του παιδοκτόνου και γυναικοκτόνου, διακηρρύτοντας μια σχεδόν ουμανιστική αγάπη, πείθει τον Ηρακλή να τον ακολουθήσει στην Αθήνα.

Ηρακλής Μαινόμενος
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η πένθιμη και δωρική λιτότητα χαρακτηρίζει την παράσταση, τόσο εκ πρώτης όψεως, στο σκηνικό που κυριαρχείται από το μαύρο χρώμα και τις γεωμετρικές φόρμες (Κων/νος Σκουρλέτης) και στα πένθιμα ανδρικά κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη), όσο και στη γραμμή ερμηνείας. Η ανάγνωση του Καραντζά έχει τις δικές της τελετουργικές ποιότητες και η παράσταση κυριαρχείται από συνεχείς αναφορές (οπτικές και λεκτικές) στον Άδη/Κάτω Κόσμο, στο θρήνο, στην ικεσία για βοήθεια, ενώ η κίνηση των ηθοποιών εναλάσσεται μεταξύ των στατικών εικόνων της ικεσίας και του κινησιολογικού κρεσέντο του Χορού (κίνηση του Τάσου Καραχάλιου), υπό τους ήχους της ηλεκτρισμένης, με δημοτικές αναφορές, σύνθεσης του Φώτη Σιώτα.

Ηρακλής Μαινόμενος
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η παρουσία της Στεφανίας Γουλιώτη ως Μεγάρα είναι διαπεραστική, κάπως σχηματική η τυραννική απεικόνιση του Λύκου από τον Αινεία Τσαμάτη, πληθωρικές και εξωστρεφείς η Ηρώ Μπέζου (Ίρις) και Άννα Καλαϊτζίδου (Λύσσα), καθώς ενορχηστρώνουν με ηδονή τη συντριβή του ήρωα, ωραίος ο Χορός (Γιάννης Κλίνης, Γκαλ Ρομπίσα, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Αντώνης Αντωνόπουλος): ολιγομελής ίσως για τις ανάγκες της περιοδείας, πάντως η μικρή του σύνθεση εντείνει την ψυχική ερημία του έργου. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης είναι κάπως άκαμπτος ερμηνεύοντας τον ρωμαλέο και ηρωικό Ηρακλή στην πρώτη του εμφάνιση, όμως μετά τις μιαρές δολοφονίες αποκαλύπτει αξιοσημείωτες στιγμές συντριβής και οδύνης. Απέναντι σε θεούς που εμφανίζονται πέρα για πέρα άδικοι, ο Καραντζάς αναδεικνύει τον άνθρωπο, το φίλο που συμπαραστέκεται και η σκηνή μεταξύ του Θησέα (Νίκος Μήλιας) και του Ηρακλή προσφέρει υψηλές δόσεις συναισθήματος. Ο Γιώργος Γάλλος ως Αμφιτρύων αποδεικνύεται το πραγματικό τραγικό πρόσωπο του έργου, ένας ηλικιωμένος άνδρας που απομένει ολομόναχος, καταθέτοντας μια βαθιά εσωτερική και μεγάλης συναισθηματικής ποιότητας ερμηνεία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηρακλής μαινόμενος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Ευριπίδης, σε αυτό το σπάνια παιζόμενο έργο του, βάζει στο επίκεντρο τον Ηρακλή. Το μυθικό αυτό πρόσωπο θα κατρακυλήσει στην πιο επώδυνη συντριβή και από ημίθεος θα γίνει μίασμα, μέσα από ένα ανελέητο παιχνίδι των Θεών. Σ’ αυτό, το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ποιητή, τόπος δράσης είναι η Θήβα, που βρίσκεται σε καθεστώς τυραννίας από τον Λύκο, αφότου ο Ηρακλής έφυγε για τον τελευταίο του άθλο. Ο πατέρας και η σύζυγος του Ηρακλή, εξόριστοι και μελλοθάνατοι, δεν έχουν καμία ελπίδα. Το ίδιο και ο Χορός που βρίσκεται ξαφνικά δούλος στο καθεστώς του Τυράννου Λύκου. Όταν ο Ηρακλής έρχεται από τον Άδη έχοντας καταφέρει όλους τους άθλους, ανατρέπει τον Λύκο και όλα δείχνουν ότι το τέλος τους θα είναι αίσιο. Αλλά η βούληση των Θεών - η Τυραννία του Ηρακλή - βάφει τα χέρια του ήρωα με το πιο νοσηρό αίμα. Το αίμα της γυναίκας και των παιδιών του, που θα σκοτώσει κεντρισμένος από τη μανία της Λύσσας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber