Ηρακλής Μαινόμενος

3,5

Με έμφαση στο ανθρώπινο μέτρο, ωραίες ποιότητες και ισάξιες ερμηνείες, η παράσταση αναδεικνύει τις ουμανιστικές ποιότητες της σκοτεινής, και ελάχιστα παιζόμενης, τραγωδίας του Ευριπίδη.

Ηρακλής Μαινόμενος Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η ανθρωποκεντρική στόχευση του "Ηρακλή Μαινόμενου" φαίνεται να γοήτευσε τον Δημήτρη Καραντζά, ανεβάζοντας τη σχετικά άγνωστη, σπανίως παιζόμενη τραγωδία, μια τραγωδία "εξανθρωπισμού", όπου ένας ημίθεος ξεχνάει τους άθλους του και γίνεται άνθρωπος, θνητός, με όλα τα πάθη και τα δεινά του. Η ιστορία διαδραματίζεται στη Θήβα, όπου ο τύραννος Λύκος έχει αρπάξει την εξουσία από τον Κρέοντα^ έτσι, η γυναίκα του Ηρακλή (και κόρη του Κρέοντα), τα παιδιά του και ο πατέρας του κινδυνεύουν με θάνατο, ώσπου ο ήρωας καταφτάνει από τον Άδη όπου βρισκόταν για τον τελευταίο του άθλο και σκοτώνει τον σφετεριστή της εξουσίας. Η τελευταία πράξη του δράματος όμως του επιφυλλάσσει τραγικό φινάλε, καθώς σαλεμένος από τη Λύσσα, σκοτώνει τη γυναίκα και τα παιδιά του. Όπως στη "Μήδεια", ο Ευριπίδης θέλει έναν ημίθεο να γίνεται παιδοκτόνος, αλλά σε αντίθεση με την επώνυμη ηρωίδα, ο Ηρακλής δεν αναλαμβάνεται στους ουρανούς. Το δικό του άρμα του Ήλιου είναι η φιλία του Θησέα, που, χωρίς να φοβάται το μίασμα του παιδοκτόνου και γυναικοκτόνου, διακηρρύτοντας μια σχεδόν ουμανιστική αγάπη, πείθει τον Ηρακλή να τον ακολουθήσει στην Αθήνα.

Ηρακλής Μαινόμενος
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η πένθιμη και δωρική λιτότητα χαρακτηρίζει την παράσταση, τόσο εκ πρώτης όψεως, στο σκηνικό που κυριαρχείται από το μαύρο χρώμα και τις γεωμετρικές φόρμες (Κων/νος Σκουρλέτης) και στα πένθιμα ανδρικά κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη), όσο και στη γραμμή ερμηνείας. Η ανάγνωση του Καραντζά έχει τις δικές της τελετουργικές ποιότητες και η παράσταση κυριαρχείται από συνεχείς αναφορές (οπτικές και λεκτικές) στον Άδη/Κάτω Κόσμο, στο θρήνο, στην ικεσία για βοήθεια, ενώ η κίνηση των ηθοποιών εναλάσσεται μεταξύ των στατικών εικόνων της ικεσίας και του κινησιολογικού κρεσέντο του Χορού (κίνηση του Τάσου Καραχάλιου), υπό τους ήχους της ηλεκτρισμένης, με δημοτικές αναφορές, σύνθεσης του Φώτη Σιώτα.

Ηρακλής Μαινόμενος
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η παρουσία της Στεφανίας Γουλιώτη ως Μεγάρα είναι διαπεραστική, κάπως σχηματική η τυραννική απεικόνιση του Λύκου από τον Αινεία Τσαμάτη, πληθωρικές και εξωστρεφείς η Ηρώ Μπέζου (Ίρις) και Άννα Καλαϊτζίδου (Λύσσα), καθώς ενορχηστρώνουν με ηδονή τη συντριβή του ήρωα, ωραίος ο Χορός (Γιάννης Κλίνης, Γκαλ Ρομπίσα, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Αντώνης Αντωνόπουλος): ολιγομελής ίσως για τις ανάγκες της περιοδείας, πάντως η μικρή του σύνθεση εντείνει την ψυχική ερημία του έργου. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης είναι κάπως άκαμπτος ερμηνεύοντας τον ρωμαλέο και ηρωικό Ηρακλή στην πρώτη του εμφάνιση, όμως μετά τις μιαρές δολοφονίες αποκαλύπτει αξιοσημείωτες στιγμές συντριβής και οδύνης. Απέναντι σε θεούς που εμφανίζονται πέρα για πέρα άδικοι, ο Καραντζάς αναδεικνύει τον άνθρωπο, το φίλο που συμπαραστέκεται και η σκηνή μεταξύ του Θησέα (Νίκος Μήλιας) και του Ηρακλή προσφέρει υψηλές δόσεις συναισθήματος. Ο Γιώργος Γάλλος ως Αμφιτρύων αποδεικνύεται το πραγματικό τραγικό πρόσωπο του έργου, ένας ηλικιωμένος άνδρας που απομένει ολομόναχος, καταθέτοντας μια βαθιά εσωτερική και μεγάλης συναισθηματικής ποιότητας ερμηνεία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηρακλής μαινόμενος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Ευριπίδης, σε αυτό το σπάνια παιζόμενο έργο του, βάζει στο επίκεντρο τον Ηρακλή. Το μυθικό αυτό πρόσωπο θα κατρακυλήσει στην πιο επώδυνη συντριβή και από ημίθεος θα γίνει μίασμα, μέσα από ένα ανελέητο παιχνίδι των Θεών. Σ’ αυτό, το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ποιητή, τόπος δράσης είναι η Θήβα, που βρίσκεται σε καθεστώς τυραννίας από τον Λύκο, αφότου ο Ηρακλής έφυγε για τον τελευταίο του άθλο. Ο πατέρας και η σύζυγος του Ηρακλή, εξόριστοι και μελλοθάνατοι, δεν έχουν καμία ελπίδα. Το ίδιο και ο Χορός που βρίσκεται ξαφνικά δούλος στο καθεστώς του Τυράννου Λύκου. Όταν ο Ηρακλής έρχεται από τον Άδη έχοντας καταφέρει όλους τους άθλους, ανατρέπει τον Λύκο και όλα δείχνουν ότι το τέλος τους θα είναι αίσιο. Αλλά η βούληση των Θεών - η Τυραννία του Ηρακλή - βάφει τα χέρια του ήρωα με το πιο νοσηρό αίμα. Το αίμα της γυναίκας και των παιδιών του, που θα σκοτώσει κεντρισμένος από τη μανία της Λύσσας.

Δημοτικό Αμφιθέατρο Κορυδαλλού «Θανάσης Βέγγος»

Πλαταιών & Χειμάρρας, Κορυδαλλός

Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού

Ιωαννίνων & Καπανέως

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Ήρωας με παντούφλες" επιστρέφει στο Θέατρο Βέμπο με τον Λάκη Λαζόπουλο

Η εμβληματική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, ανεβαίνει ξανά στο ανανεωμένο Θέατρο Βέμπο. Ο Λάκης Λαζόπουλος πρωταγωνιστεί, ζωντανεύοντας έναν ρόλο-ορόσημο της ελληνικής σκηνής με σεβασμό και συγκίνηση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ποιο έργο αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Λένας Δροσάκη;

Η Λένα Δροσάκη, βραβευμένη με το "Μελίνα Μερκούρη", περνά για πρώτη φορά πίσω από τη σκηνή και σκηνοθετεί ένα δυνατό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ για δύο στο Θέατρο Μεταξουργείο.

"Μα" της Ρηνιώς Κυριαζή στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού – Μια συμπεριληπτική θεατρική παράσταση

Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει το έργο "Μα", μια παράσταση με υπερτιτλισμό και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, που ανοίγει τον διάλογο για την αυτιστική εμπειρία και την ουσία της επικοινωνίας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).