Ηρακλής Μαινόμενος

3,5

Με έμφαση στο ανθρώπινο μέτρο, ωραίες ποιότητες και ισάξιες ερμηνείες, η παράσταση αναδεικνύει τις ουμανιστικές ποιότητες της σκοτεινής, και ελάχιστα παιζόμενης, τραγωδίας του Ευριπίδη.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ηρακλής Μαινόμενος Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η ανθρωποκεντρική στόχευση του "Ηρακλή Μαινόμενου" φαίνεται να γοήτευσε τον Δημήτρη Καραντζά, ανεβάζοντας τη σχετικά άγνωστη, σπανίως παιζόμενη τραγωδία, μια τραγωδία "εξανθρωπισμού", όπου ένας ημίθεος ξεχνάει τους άθλους του και γίνεται άνθρωπος, θνητός, με όλα τα πάθη και τα δεινά του. Η ιστορία διαδραματίζεται στη Θήβα, όπου ο τύραννος Λύκος έχει αρπάξει την εξουσία από τον Κρέοντα^ έτσι, η γυναίκα του Ηρακλή (και κόρη του Κρέοντα), τα παιδιά του και ο πατέρας του κινδυνεύουν με θάνατο, ώσπου ο ήρωας καταφτάνει από τον Άδη όπου βρισκόταν για τον τελευταίο του άθλο και σκοτώνει τον σφετεριστή της εξουσίας. Η τελευταία πράξη του δράματος όμως του επιφυλλάσσει τραγικό φινάλε, καθώς σαλεμένος από τη Λύσσα, σκοτώνει τη γυναίκα και τα παιδιά του. Όπως στη "Μήδεια", ο Ευριπίδης θέλει έναν ημίθεο να γίνεται παιδοκτόνος, αλλά σε αντίθεση με την επώνυμη ηρωίδα, ο Ηρακλής δεν αναλαμβάνεται στους ουρανούς. Το δικό του άρμα του Ήλιου είναι η φιλία του Θησέα, που, χωρίς να φοβάται το μίασμα του παιδοκτόνου και γυναικοκτόνου, διακηρρύτοντας μια σχεδόν ουμανιστική αγάπη, πείθει τον Ηρακλή να τον ακολουθήσει στην Αθήνα.

Ηρακλής Μαινόμενος
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η πένθιμη και δωρική λιτότητα χαρακτηρίζει την παράσταση, τόσο εκ πρώτης όψεως, στο σκηνικό που κυριαρχείται από το μαύρο χρώμα και τις γεωμετρικές φόρμες (Κων/νος Σκουρλέτης) και στα πένθιμα ανδρικά κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη), όσο και στη γραμμή ερμηνείας. Η ανάγνωση του Καραντζά έχει τις δικές της τελετουργικές ποιότητες και η παράσταση κυριαρχείται από συνεχείς αναφορές (οπτικές και λεκτικές) στον Άδη/Κάτω Κόσμο, στο θρήνο, στην ικεσία για βοήθεια, ενώ η κίνηση των ηθοποιών εναλάσσεται μεταξύ των στατικών εικόνων της ικεσίας και του κινησιολογικού κρεσέντο του Χορού (κίνηση του Τάσου Καραχάλιου), υπό τους ήχους της ηλεκτρισμένης, με δημοτικές αναφορές, σύνθεσης του Φώτη Σιώτα.

Ηρακλής Μαινόμενος
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η παρουσία της Στεφανίας Γουλιώτη ως Μεγάρα είναι διαπεραστική, κάπως σχηματική η τυραννική απεικόνιση του Λύκου από τον Αινεία Τσαμάτη, πληθωρικές και εξωστρεφείς η Ηρώ Μπέζου (Ίρις) και Άννα Καλαϊτζίδου (Λύσσα), καθώς ενορχηστρώνουν με ηδονή τη συντριβή του ήρωα, ωραίος ο Χορός (Γιάννης Κλίνης, Γκαλ Ρομπίσα, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Αντώνης Αντωνόπουλος): ολιγομελής ίσως για τις ανάγκες της περιοδείας, πάντως η μικρή του σύνθεση εντείνει την ψυχική ερημία του έργου. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης είναι κάπως άκαμπτος ερμηνεύοντας τον ρωμαλέο και ηρωικό Ηρακλή στην πρώτη του εμφάνιση, όμως μετά τις μιαρές δολοφονίες αποκαλύπτει αξιοσημείωτες στιγμές συντριβής και οδύνης. Απέναντι σε θεούς που εμφανίζονται πέρα για πέρα άδικοι, ο Καραντζάς αναδεικνύει τον άνθρωπο, το φίλο που συμπαραστέκεται και η σκηνή μεταξύ του Θησέα (Νίκος Μήλιας) και του Ηρακλή προσφέρει υψηλές δόσεις συναισθήματος. Ο Γιώργος Γάλλος ως Αμφιτρύων αποδεικνύεται το πραγματικό τραγικό πρόσωπο του έργου, ένας ηλικιωμένος άνδρας που απομένει ολομόναχος, καταθέτοντας μια βαθιά εσωτερική και μεγάλης συναισθηματικής ποιότητας ερμηνεία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηρακλής μαινόμενος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Ευριπίδης, σε αυτό το σπάνια παιζόμενο έργο του, βάζει στο επίκεντρο τον Ηρακλή. Το μυθικό αυτό πρόσωπο θα κατρακυλήσει στην πιο επώδυνη συντριβή και από ημίθεος θα γίνει μίασμα, μέσα από ένα ανελέητο παιχνίδι των Θεών. Σ’ αυτό, το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ποιητή, τόπος δράσης είναι η Θήβα, που βρίσκεται σε καθεστώς τυραννίας από τον Λύκο, αφότου ο Ηρακλής έφυγε για τον τελευταίο του άθλο. Ο πατέρας και η σύζυγος του Ηρακλή, εξόριστοι και μελλοθάνατοι, δεν έχουν καμία ελπίδα. Το ίδιο και ο Χορός που βρίσκεται ξαφνικά δούλος στο καθεστώς του Τυράννου Λύκου. Όταν ο Ηρακλής έρχεται από τον Άδη έχοντας καταφέρει όλους τους άθλους, ανατρέπει τον Λύκο και όλα δείχνουν ότι το τέλος τους θα είναι αίσιο. Αλλά η βούληση των Θεών - η Τυραννία του Ηρακλή - βάφει τα χέρια του ήρωα με το πιο νοσηρό αίμα. Το αίμα της γυναίκας και των παιδιών του, που θα σκοτώσει κεντρισμένος από τη μανία της Λύσσας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

19/12/2025

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.