Θεσμοφοριάζουσες

3

Ωραίες ερμηνείες και καλά επιμέρους στοιχεία σε μια παράσταση που ακολουθεί τη γραμμή των λαϊκών ανεβασμάτων της αριστοφανικής κωμωδίας, αλλά δεν αποφεύγει και μια ξεπερασμένη αισθητική στην απόδοσή της.

Θεσμοφοριάζουσες Δημήτρης Μακρής©

Μπορεί να μην αποφεύγει εντελώς το σκόπελο μιας χοντροκομμένης αισθητικής ανάγνωσης του Αριστοφάνη, που στηρίζεται στη βωμολοχία και το κιτς στοιχείο, όμως η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μπέζος κερδίζει σε άλλα σημεία. Αποζημιώνει, δε, σε ικανοποιητικό βαθμό, αν διαβαστεί ως παράσταση ενταγμένη στη γραμμή των λαϊκών ανεβασμάτων του κωμωδιογράφου, που ποντάρουν στην ατάκα, τη βωμολοχία και το σεξουαλικό αστείο, την γκροτέσκα απεικόνιση των προσώπων, τις –λίγες και εύστοχες, εδώ– μεταφραστικές επικαιροποιήσεις.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Ο Αριστοφάνης στις "Θεσμοφοριάζουσες" δράττεται της ευκαιρίας να βάλει σε σκηνική διαμάχη άνδρες και γυναίκες (όπως στη "Λυσιστράτη" και στις "Εκκλησιάζουσες"), με αφορμή τον δήθεν μισογυνισμό του Ευριπίδη. Τοποθετεί τη δράση της κωμωδίας στη μεγάλη γυναικεία γιορτή των Θεσμοφορίων, όπου ο Χορός των Γυναικών σκοπεύει να ψηφίσει εναντίον του τραγικού ποιητή, καθώς δυσφημεί στα έργα του το γυναικείο φύλο. Ο Ευριπίδης πληροφορείται το γεγονός και στέλνει στη γιορτή ένα συγγενή του, τον Μνησίλοχο, μεταμφιεσμένο σε γυναίκα, προκειμένου να αποτρέψει την καταδικαστική ψήφο. Η συνέχεια, φυσικά, είναι ευτράπελη και περιπετειώδης, ειδικά όταν αποκαλύπτεται η ταυτότητα του Μνησίλοχου, που έρχεται αντιμέτωπος με την οργή των γυναικών και φυλακίζεται.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Πρόκειται για ένα σχεδόν μεταθεατρικό έργο, που εκμεταλλεύεται το εύρημα του "θεάτρου μέσα στο θέατρο", καθώς ο Μνησίλοχος, προκειμένου να καλέσει τον Ευριπίδη για βοήθεια, ερμηνεύει ολόκληρα αποσπάσματα από έργα του (έτσι οι "Θεσμοφοριάζουσες" γίνονται και φιλολογική πηγή, αφού παραθέτουν στίχους όχι μόνο από τη διασωθείσα "Ελένη" αλλά και από τη χαμένη "Ανδρομέδα"). Η σκηνοθεσία, πάντως, δεν στάθηκε σε αυτό το "πνευματώδες" επίπεδο του έργου αλλά κυρίως στις κωμικές ευκαιρίες που δίνουν η σύγκρουση των δύο αντίπαλων "στρατοπέδων" και η γλαφυρή απεικόνιση των επιμέρους προσώπων.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Αν και η παράσταση καταφεύγει ανά στιγμές στη στερεοτυπική απόδοση –π.χ. του Χορού ως υστερικών γυναικών και της ομοφυλοφιλίας με τη λογική "φτερά και πούπουλα"–, δεν είναι αυτή η κυρίαρχη γραμμή ανάγνωσης. Αντιθέτως, η παράσταση έχει ενέργεια και μια έκδηλη χαρά, χαρίζει, δε, αβίαστο γέλιο, εκμεταλλευόμενη τη δυναμική του δραματουργικού ευρήματος και των χαρακτήρων, έχει για άσο στο μανίκι τη μουσική του Φοίβου Δεληβοριά, που κινείται σε ένα φάσμα από τα βαριά, λαϊκά ακούσματα στη ρετρό αισθητική, ενώ στην Παράβασή τους οι γυναίκες έρχονται στο προσκήνιο σχεδόν με συγκινητικό αποτέλεσμα. Πολλά οφείλονται και στις ωραίες, κεφάτες ερμηνείες, με προεξάρχοντες τον Γ. Μπέζο ως Μνησίλοχο, τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη (Ευριπίδης), τον Λαέρτη Μαλκότση, εκπληκτικό σε διπλό ρόλο (Αγάθωνας, Τοξότης), τη Φωτεινή Μπαξεβάνη (Κρίτυλλα), τον Αλέξη Βιδαλάκη (Υπηρέτης) κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Θεσμοφοριάζουσες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Οι Αθηναίες γυναίκες ετοιμάζονται να καταδικάσουν τον Ευριπίδη που τις κατηγορεί στις τραγωδίες του. Ο ίδιος, προκειμένου να τις αποτρέψει, μεταμφιέζει σε γυναίκα το συγγενή του Μνησίλοχο και τον στέλνει στη γιορτή των Θεσμοφορίων για να τον υπερασπιστεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.