Θεσμοφοριάζουσες

3

Ωραίες ερμηνείες και καλά επιμέρους στοιχεία σε μια παράσταση που ακολουθεί τη γραμμή των λαϊκών ανεβασμάτων της αριστοφανικής κωμωδίας, αλλά δεν αποφεύγει και μια ξεπερασμένη αισθητική στην απόδοσή της.

Θεσμοφοριάζουσες Δημήτρης Μακρής©

Μπορεί να μην αποφεύγει εντελώς το σκόπελο μιας χοντροκομμένης αισθητικής ανάγνωσης του Αριστοφάνη, που στηρίζεται στη βωμολοχία και το κιτς στοιχείο, όμως η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μπέζος κερδίζει σε άλλα σημεία. Αποζημιώνει, δε, σε ικανοποιητικό βαθμό, αν διαβαστεί ως παράσταση ενταγμένη στη γραμμή των λαϊκών ανεβασμάτων του κωμωδιογράφου, που ποντάρουν στην ατάκα, τη βωμολοχία και το σεξουαλικό αστείο, την γκροτέσκα απεικόνιση των προσώπων, τις –λίγες και εύστοχες, εδώ– μεταφραστικές επικαιροποιήσεις.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Ο Αριστοφάνης στις "Θεσμοφοριάζουσες" δράττεται της ευκαιρίας να βάλει σε σκηνική διαμάχη άνδρες και γυναίκες (όπως στη "Λυσιστράτη" και στις "Εκκλησιάζουσες"), με αφορμή τον δήθεν μισογυνισμό του Ευριπίδη. Τοποθετεί τη δράση της κωμωδίας στη μεγάλη γυναικεία γιορτή των Θεσμοφορίων, όπου ο Χορός των Γυναικών σκοπεύει να ψηφίσει εναντίον του τραγικού ποιητή, καθώς δυσφημεί στα έργα του το γυναικείο φύλο. Ο Ευριπίδης πληροφορείται το γεγονός και στέλνει στη γιορτή ένα συγγενή του, τον Μνησίλοχο, μεταμφιεσμένο σε γυναίκα, προκειμένου να αποτρέψει την καταδικαστική ψήφο. Η συνέχεια, φυσικά, είναι ευτράπελη και περιπετειώδης, ειδικά όταν αποκαλύπτεται η ταυτότητα του Μνησίλοχου, που έρχεται αντιμέτωπος με την οργή των γυναικών και φυλακίζεται.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Πρόκειται για ένα σχεδόν μεταθεατρικό έργο, που εκμεταλλεύεται το εύρημα του "θεάτρου μέσα στο θέατρο", καθώς ο Μνησίλοχος, προκειμένου να καλέσει τον Ευριπίδη για βοήθεια, ερμηνεύει ολόκληρα αποσπάσματα από έργα του (έτσι οι "Θεσμοφοριάζουσες" γίνονται και φιλολογική πηγή, αφού παραθέτουν στίχους όχι μόνο από τη διασωθείσα "Ελένη" αλλά και από τη χαμένη "Ανδρομέδα"). Η σκηνοθεσία, πάντως, δεν στάθηκε σε αυτό το "πνευματώδες" επίπεδο του έργου αλλά κυρίως στις κωμικές ευκαιρίες που δίνουν η σύγκρουση των δύο αντίπαλων "στρατοπέδων" και η γλαφυρή απεικόνιση των επιμέρους προσώπων.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Αν και η παράσταση καταφεύγει ανά στιγμές στη στερεοτυπική απόδοση –π.χ. του Χορού ως υστερικών γυναικών και της ομοφυλοφιλίας με τη λογική "φτερά και πούπουλα"–, δεν είναι αυτή η κυρίαρχη γραμμή ανάγνωσης. Αντιθέτως, η παράσταση έχει ενέργεια και μια έκδηλη χαρά, χαρίζει, δε, αβίαστο γέλιο, εκμεταλλευόμενη τη δυναμική του δραματουργικού ευρήματος και των χαρακτήρων, έχει για άσο στο μανίκι τη μουσική του Φοίβου Δεληβοριά, που κινείται σε ένα φάσμα από τα βαριά, λαϊκά ακούσματα στη ρετρό αισθητική, ενώ στην Παράβασή τους οι γυναίκες έρχονται στο προσκήνιο σχεδόν με συγκινητικό αποτέλεσμα. Πολλά οφείλονται και στις ωραίες, κεφάτες ερμηνείες, με προεξάρχοντες τον Γ. Μπέζο ως Μνησίλοχο, τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη (Ευριπίδης), τον Λαέρτη Μαλκότση, εκπληκτικό σε διπλό ρόλο (Αγάθωνας, Τοξότης), τη Φωτεινή Μπαξεβάνη (Κρίτυλλα), τον Αλέξη Βιδαλάκη (Υπηρέτης) κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Θεσμοφοριάζουσες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Οι Αθηναίες γυναίκες ετοιμάζονται να καταδικάσουν τον Ευριπίδη που τις κατηγορεί στις τραγωδίες του. Ο ίδιος, προκειμένου να τις αποτρέψει, μεταμφιέζει σε γυναίκα το συγγενή του Μνησίλοχο και τον στέλνει στη γιορτή των Θεσμοφορίων για να τον υπερασπιστεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νατάσα Εξηνταβελώνη - Λητώ Τριανταφυλλίδου: Το "Girls & Boys" μας καλεί να μιλήσουμε για το τραύμα χωρίς φίλτρα

Το "Girls & boys" του διάσημου θεατρικού συγγραφέα και σεναριογράφου Ντένις Κέλι κοιτά κατάματα την κανονικοποίηση της βίας. Εμείς μιλήσαμε για το καθόλα επίκαιρο θεατρικό έργο με την ηθοποιό Νατάσα Εξηνταβελώνη και τη σκηνοθέτρια Λητώ Τριανταφυλλίδου και αναμεταδίδουμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
12/05/2025

Ο "Δον Ζουάν" Πάνος Βλάχος βγαίνει σε περιοδεία το καλοκαίρι του 2025

Μετά την χειμερινή επιτυχία του "Δον Ζουάν" που δημιούργησαν ο Πάνος Βλάχος και η σκηνοθέτις Λητώ Τριανταφυλλίδου, η παράσταση ταξιδεύει στα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας, κάνοντας πολλές στάσεις και στην Αττική.

4ο Διεθνές Πολυθεματικό Φεστιβάλ Dare Dance: "Η έννοια του κενού"

Το 4ο Dare Dance Festival επιστρέφει, με μια πολυδιάστατη συνάντηση τέχνης και επιστήμης σε τέσσερις χώρους στην Αθήνα και για πρώτη φορά συνεργάζεται με την την Cheapart. Με κεντρική θεματική "Η έννοια του κενού", το φεστιβάλ συνδυάζει videodance, ζωντανές performances, εκθέσεις και σεμινάρια.

Το "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη έρχεται στο Πτι Παλαί

10 χρόνια. 40 διεθνή φεστιβάλ. 19 χώρες. H περφόρμανς "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη που άφησε το αποτύπωμά της στον παγκόσμιο χάρτη του σύγχρονου θεάτρου, επιστρέφει για τελευταία φορά στην Αθήνα.

"Πρόσεξε μην νυχτωθείς": Θρύλοι, ήχοι και έντονη ψευδαίσθηση φυσικής παρουσίας στο σκοτάδι

Μια αλλιώτικη παράσταση μας περιμένει στο Άβατον. Το "Πρόσεξε μην νυχτωθείς εις την Παλαιόχωρα μια κυθηραϊκή εμπειρία" είναι μια ηχητική τελετουργία στο…σκοτάδι.

"Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά: Μια φωνή αντίστασης απέναντι στον αυταρχισμό

Σε μια εποχή που ο αυταρχισμός επανεμφανίζεται με διάφορες μορφές, ο Ανέστης Αζάς επιλέγει να απαντήσει μέσα από τη θεατρική πράξη και την επανάληψη της παράστασή "Τα σκυλιά" στο θέατρο Κιβωτός. Με αφορμή την απαγόρευση εξόδου του Τούρκου ηθοποιού Τζεμ Ουζούμογλου, ο οποίος συμμετέχει στην παράσταση, ο σκηνοθέτης μιλά για τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην τέχνη και την καταγγελία, τη λογοκρισία και την ελευθερία, τον πόνο και την ελπίδα.

Η "Θελεστίνα" ταξιδεύει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα

Η επιτυχημένη παράσταση του ΚΘΒΕ "Θελεστίνα" του Φερνάντο ντε Ρόχας έρχεται στο Θέατρο Ήβη για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ομώνυμο ρόλο και σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη.