Αμαντέους

2

Παρακινημένος από την εκκεντρική αναπαράσταση του Β. Α. Μότσαρτ από τον Σάφερ, η σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου ακολουθεί την κωμική –στα όρια της φάρσας– οδό, θολώνοντας το πρωτότυπο έργο και αδικώντας το σκηνικό αποτέλεσμα.

Αμαντέους

Είναι απορίας άξιο πώς ένα έργο τόσο δραματικών συγκρούσεων πήρε το δρόμο της φάρσας, όπως στην περίπτωση της παράστασης που σκηνοθετεί ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος με ένα ικανό, πραγματικά, καστ ηθοποιών. Παρόλο που το κωμικό, με την πληθώρα των εκφραστικών μέσων που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει μέσο για να καταδειχθεί η δραματικότητα των καταστάσεων, τίποτα δεν δικαιολογεί την μπουφονική διακωμώδηση που ακολούθησε η παράσταση, φτάνοντας όχι στο κωμικοτραγικό ή σπαραχτικά κωμικό επίπεδο, όπως ενδεχομένως ήθελε ο σκηνοθέτης, αλλά σε μια φάρσα στα όρια της κακής επιθεώρησης. Το έργο του Πίτερ Σάφερ πιάνεται από ένα μύθο που κυκλοφόρησε τον 19ο αιώνα, σύμφωνα με τον οποίο ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ δολοφονήθηκε από τον ομότεχνό του Αντόνιο Σαλιέρι. Αυτό δίνει στο συγγραφέα την ευκαιρία να δημιουργήσει ένα έργο συγκρούσεων, εσωτερικών κυρίως, ανάμεσα σε υπάρξεις που εγκλωβίζονται στις δικές τους φυλακές. Ο Σαλιέρι, καταξιωμένος συνθέτης της αυτοκρατορικής αυλής, ταγμένος στη μουσική την οποία υπηρετεί με ευλάβεια, έχει μάλλον επίγνωση της μετριότητάς του. Ο Μότσαρτ, από την άλλη, προικισμένος με τεράστιο ταλέντο, είναι μια περίπτωση ανθρώπου που δεν χωράει στα καλούπια της εποχής του. Εκκεντρική φιγούρα, προκαλεί με τη συμπεριφορά του τον περίγυρό του και διακατέχεται από μια αντισυμβατική για τα τότε δεδομένα θεώρηση για το ρόλο και το ύφος της μουσικής.

Αμαντέους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η δυναμική της συνάντησης αυτών των τόσο διαφορετικών ανδρών είναι εκρηκτική και, προφανώς, από εδώ ορμώμενη η σκηνοθεσία παρέθεσε δύο αντίθετους ερμηνευτικούς πόλους: ο Νίκος Ψαρράς ως Σαλιέρι ακολουθεί τη δραματική κλίμακα προκειμένου να αποδώσει το φθόνο που νιώθει για τον νεαρό Μότσαρτ, έχοντας καλές στιγμές και ξεχωρίζοντας αισθητά από το σύνολο. Στους αντίποδες, ο Γιάννης Νιάρρος με την υπέρμετρα κωμική ερμηνεία του, καθιστά τον Μότσαρτ έναν γελοίο, κούφιο άνθρωπο. Το γεγονός, μάλιστα, ότι αποδόθηκαν ως καρικατούρες και οι άλλοι ρόλοι, ο Αυτοκράτορας (Γιάννης Κότσιφας) και οι υπόλοιποι άνδρες της Αυλής, διογκώνει το φαρσικό αποτέλεσμα, αλλά και εκτροχιάζει την παράσταση από την ουσία, αφού ο Μότσαρτ δεν ξεχωρίζει πια από τον περίγυρό του. Στο ενδιάμεσο, συγκρατημένη η Μαίρη Μηνά, ως Κονστάνς, μένει μεν στην επιφάνεια του ρόλου, αλλά διασώζεται.

Αμαντέους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η μουσική του Μότσαρτ, εκτελεσμένη από κουιντέτο εγχόρδων, το ωραίο σκηνικό-αναφορά στον αυλό, και τα κοστούμια (της Όλγας Μπρούμα) αποζημιώνουν τις αισθήσεις, τραβώντας στο μέτρο των δυνατοτήτων τους το εγχείρημα μακριά από τον αισθητικό δρόμο που έχει πάρει – ένα δρόμο που θολώνει τα ίδια τα λόγια του έργου και άρα τους χαρακτήρες. Ποια φλόγα έκαιγε τον ταλαντούχο νεαρό συνθέτη ή ποιο το μεδούλι της ψυχής του Σαλιέρι, ενός άνδρα εγκλωβισμένου κυρίως στη δική του ανεπάρκεια που του εμφυσά το φθόνο και –ποιητική αδεία– τον οδηγεί στη δολοφονία; Όλα αυτά μένουν ερμητικά κλειστά στο θεατή της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Αμαντέους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο μύθος γύρω από τη δολοφονία του Μότσαρτ από τον Αντόνιο Σαλιέρι ενέπνευσε το διάσημο έργο, που ανεβαίνει με τη μουσική του συνθέτη να ερμηνεύεται ζωντανά από κουιντέτο εγχόρδων σε πρωτότυπες μεταγραφές των έργων του (από τον Δ. Σιάμπο).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ένα έργο-πρόκληση για όλους τους ηθοποιούς έρχεται στο θέατρο Ζίνα

Μια νύχτα, δύο ζευγάρια, μυστικά και πάθη πρωταγωνιστούν σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου. Ποιοι θα αντέξουν την αλήθεια που καραδοκεί πίσω από κάθε λέξη;

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/09/2025

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στηρίζει τη 'Μεταμόρφωση' του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Μια πρωτοβουλία που ανοίγει δρόμους: Η μοναδική βραδιά "This That Keeps On" στο Ηρώδειο, με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, δείχνει πώς κορυφαίοι Έλληνες δημιουργοί μπορούν να ενώσουν την τέχνη με την υποστήριξη θεσμών και την ενίσχυση πολιτιστικών υποδομών.

Ποιοι θα βρεθούν στο πιο αλλόκοτο οικογενειακό δείπνο της "Οικογένειας Άνταμς" στο Βέμπο;

Το μιούζικαλ-θρύλος "Η οικογένεια Άνταμς" επιστρέφει στο Βέμπο! Το πιο σκοτεινό –και ταυτόχρονα ξεκαρδιστικό– οικογενειακό δείπνο στήνεται ξανά, γεμάτο ανατροπές, έρωτες και εκπλήξεις που κάνουν το αφύσικο να μοιάζει απόλυτα φυσιολογικό. Δείτε ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές.

'Ο Άγνωστος Πρίγκιπας': Λίγος ακόμη Παύλος Σιδηρόπουλος στη σκηνή

Η παράσταση που σημείωσε συνεχόμενα sold out, επιστρέφει αυτή τη φορά στη Σκηνή Brecht-2510.

9 χρόνια Θέατρο Σταθμός: 16 παραστάσεις με το ελληνικό έργο στο επίκεντρο

Το πρόγραμμα της σεζόν 2025-26 παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός, Μάνος Καρατζογιάννης.

Πρώτες φωτογραφίες από τον "Ταρτούφο" με τον Γιάννη Τσορτέκη

Ο "Ταρτούφος" του Μολιέρου εισβάλλει στο Θέατρο Αλκυονίς και αναστατώνει μια ολόκληρη οικογένεια! Με όπλα την ευσέβεια και την εξαπάτηση, ο Γιάννης Τσορτέκης και ένας σπουδαίος θίασος υπόσχονται απολαυστική θεατρική περιπέτεια.

Το όνειρο που συγκίνησε χιλιάδες θεατές επιστρέφει στη σκηνή

Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης επιστρέφουν με το αριστούργημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι "Το Όνειρο ενός Γελοίου" σε μια νέα μυσταγωγική θεατρική εμπειρία υπαρξιακής αναζήτησης.