Αμαντέους

2

Παρακινημένος από την εκκεντρική αναπαράσταση του Β. Α. Μότσαρτ από τον Σάφερ, η σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου ακολουθεί την κωμική –στα όρια της φάρσας– οδό, θολώνοντας το πρωτότυπο έργο και αδικώντας το σκηνικό αποτέλεσμα.

Αμαντέους

Είναι απορίας άξιο πώς ένα έργο τόσο δραματικών συγκρούσεων πήρε το δρόμο της φάρσας, όπως στην περίπτωση της παράστασης που σκηνοθετεί ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος με ένα ικανό, πραγματικά, καστ ηθοποιών. Παρόλο που το κωμικό, με την πληθώρα των εκφραστικών μέσων που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει μέσο για να καταδειχθεί η δραματικότητα των καταστάσεων, τίποτα δεν δικαιολογεί την μπουφονική διακωμώδηση που ακολούθησε η παράσταση, φτάνοντας όχι στο κωμικοτραγικό ή σπαραχτικά κωμικό επίπεδο, όπως ενδεχομένως ήθελε ο σκηνοθέτης, αλλά σε μια φάρσα στα όρια της κακής επιθεώρησης. Το έργο του Πίτερ Σάφερ πιάνεται από ένα μύθο που κυκλοφόρησε τον 19ο αιώνα, σύμφωνα με τον οποίο ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ δολοφονήθηκε από τον ομότεχνό του Αντόνιο Σαλιέρι. Αυτό δίνει στο συγγραφέα την ευκαιρία να δημιουργήσει ένα έργο συγκρούσεων, εσωτερικών κυρίως, ανάμεσα σε υπάρξεις που εγκλωβίζονται στις δικές τους φυλακές. Ο Σαλιέρι, καταξιωμένος συνθέτης της αυτοκρατορικής αυλής, ταγμένος στη μουσική την οποία υπηρετεί με ευλάβεια, έχει μάλλον επίγνωση της μετριότητάς του. Ο Μότσαρτ, από την άλλη, προικισμένος με τεράστιο ταλέντο, είναι μια περίπτωση ανθρώπου που δεν χωράει στα καλούπια της εποχής του. Εκκεντρική φιγούρα, προκαλεί με τη συμπεριφορά του τον περίγυρό του και διακατέχεται από μια αντισυμβατική για τα τότε δεδομένα θεώρηση για το ρόλο και το ύφος της μουσικής.

Αμαντέους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η δυναμική της συνάντησης αυτών των τόσο διαφορετικών ανδρών είναι εκρηκτική και, προφανώς, από εδώ ορμώμενη η σκηνοθεσία παρέθεσε δύο αντίθετους ερμηνευτικούς πόλους: ο Νίκος Ψαρράς ως Σαλιέρι ακολουθεί τη δραματική κλίμακα προκειμένου να αποδώσει το φθόνο που νιώθει για τον νεαρό Μότσαρτ, έχοντας καλές στιγμές και ξεχωρίζοντας αισθητά από το σύνολο. Στους αντίποδες, ο Γιάννης Νιάρρος με την υπέρμετρα κωμική ερμηνεία του, καθιστά τον Μότσαρτ έναν γελοίο, κούφιο άνθρωπο. Το γεγονός, μάλιστα, ότι αποδόθηκαν ως καρικατούρες και οι άλλοι ρόλοι, ο Αυτοκράτορας (Γιάννης Κότσιφας) και οι υπόλοιποι άνδρες της Αυλής, διογκώνει το φαρσικό αποτέλεσμα, αλλά και εκτροχιάζει την παράσταση από την ουσία, αφού ο Μότσαρτ δεν ξεχωρίζει πια από τον περίγυρό του. Στο ενδιάμεσο, συγκρατημένη η Μαίρη Μηνά, ως Κονστάνς, μένει μεν στην επιφάνεια του ρόλου, αλλά διασώζεται.

Αμαντέους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η μουσική του Μότσαρτ, εκτελεσμένη από κουιντέτο εγχόρδων, το ωραίο σκηνικό-αναφορά στον αυλό, και τα κοστούμια (της Όλγας Μπρούμα) αποζημιώνουν τις αισθήσεις, τραβώντας στο μέτρο των δυνατοτήτων τους το εγχείρημα μακριά από τον αισθητικό δρόμο που έχει πάρει – ένα δρόμο που θολώνει τα ίδια τα λόγια του έργου και άρα τους χαρακτήρες. Ποια φλόγα έκαιγε τον ταλαντούχο νεαρό συνθέτη ή ποιο το μεδούλι της ψυχής του Σαλιέρι, ενός άνδρα εγκλωβισμένου κυρίως στη δική του ανεπάρκεια που του εμφυσά το φθόνο και –ποιητική αδεία– τον οδηγεί στη δολοφονία; Όλα αυτά μένουν ερμητικά κλειστά στο θεατή της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Αμαντέους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο μύθος γύρω από τη δολοφονία του Μότσαρτ από τον Αντόνιο Σαλιέρι ενέπνευσε το διάσημο έργο, που ανεβαίνει με τη μουσική του συνθέτη να ερμηνεύεται ζωντανά από κουιντέτο εγχόρδων σε πρωτότυπες μεταγραφές των έργων του (από τον Δ. Σιάμπο).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στην παράσταση που μπορείς να μείνεις 4 λεπτά αλλά και 4 ώρες - και μάλλον θα συμβεί το δεύτερο

Είδαμε τη "Διαρκή Πρόβα" της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου "ΚΑΠΟΥΤ / Πόλεμος, ένα Vaudeville" και δεν θέλαμε να φύγουμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
27/10/2025

"Σε βλέπω": Οι πρώτες φωτογραφίες της παράστασης αποτυπώνουν μια συνεργασία γεμάτη χημεία

Θοδωρής Αθερίδης, Πέγκυ Τρικαλιώτη και Βίκυ Βολιώτη συναντιούνται για πρώτη φορά επί σκηνής, σε μια ζεστή, ανθρώπινη ιστορία για σχέσεις και αλήθειες.

Αυτές οι έξι παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα σήμερα

Τέσσερις ολοκαίνουργιες θεατρικές παραστάσεις και δύο αγαπημένες που επιστρέφουν στη σκηνή κάνουν πρεμιέρα σήμερα Δευτέρα 27 Οκτωβρίου.

Οι ηθοποιοί της παράστασης "Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά μιλούν για την εμπειρία τους στη σκοτεινή φάρσα

Μια ομάδα ηθοποιών κατεβαίνει στα τέσσερα για να σταθεί όρθια απέναντι στην αδικία. "Τα σκυλιά" είναι μια παράσταση-κραυγή, με χιούμορ, ιδρώτα και ελπίδα για μια γενιά που δεν σωπαίνει.

Γιατί έχουμε πλέον τόσες πολλές sold out παραστάσεις στην Αθήνα;

Ανιχνεύουμε τους λόγους πίσω από το φαινόμενο και τι αποκαλύπτουν για την ταυτότητα της θεατρικής Αθήνας και τις ανάγκες του κοινού της.

Οι έξι ήρωες του διαδραστικού "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου μάς συστήνονται

Όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου, τη διαδραστική κωμωδία που κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Γκλόρια (από 27/10), σε σκηνοθεσία της Σοφίας Πάσχου.

Ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης και δύο έργα που διερευνούν την ανθρώπινη ψυχή

Ο Παντελής Δεντάκης μας μιλά για δύο διαφορετικούς, αλλά βαθιά ανθρώπινους κόσμους: το "5ο Βήμα" του David Ireland, που ερευνά εθισμούς και σχέσεις εξάρτησης, και το "Intra Muros" του Alexis Misalik, που αναζητά την ελευθερία πίσω από τους τοίχους της φυλακής.