Αμαντέους

2

Παρακινημένος από την εκκεντρική αναπαράσταση του Β. Α. Μότσαρτ από τον Σάφερ, η σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου ακολουθεί την κωμική –στα όρια της φάρσας– οδό, θολώνοντας το πρωτότυπο έργο και αδικώντας το σκηνικό αποτέλεσμα.

Αμαντέους

Είναι απορίας άξιο πώς ένα έργο τόσο δραματικών συγκρούσεων πήρε το δρόμο της φάρσας, όπως στην περίπτωση της παράστασης που σκηνοθετεί ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος με ένα ικανό, πραγματικά, καστ ηθοποιών. Παρόλο που το κωμικό, με την πληθώρα των εκφραστικών μέσων που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει μέσο για να καταδειχθεί η δραματικότητα των καταστάσεων, τίποτα δεν δικαιολογεί την μπουφονική διακωμώδηση που ακολούθησε η παράσταση, φτάνοντας όχι στο κωμικοτραγικό ή σπαραχτικά κωμικό επίπεδο, όπως ενδεχομένως ήθελε ο σκηνοθέτης, αλλά σε μια φάρσα στα όρια της κακής επιθεώρησης. Το έργο του Πίτερ Σάφερ πιάνεται από ένα μύθο που κυκλοφόρησε τον 19ο αιώνα, σύμφωνα με τον οποίο ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ δολοφονήθηκε από τον ομότεχνό του Αντόνιο Σαλιέρι. Αυτό δίνει στο συγγραφέα την ευκαιρία να δημιουργήσει ένα έργο συγκρούσεων, εσωτερικών κυρίως, ανάμεσα σε υπάρξεις που εγκλωβίζονται στις δικές τους φυλακές. Ο Σαλιέρι, καταξιωμένος συνθέτης της αυτοκρατορικής αυλής, ταγμένος στη μουσική την οποία υπηρετεί με ευλάβεια, έχει μάλλον επίγνωση της μετριότητάς του. Ο Μότσαρτ, από την άλλη, προικισμένος με τεράστιο ταλέντο, είναι μια περίπτωση ανθρώπου που δεν χωράει στα καλούπια της εποχής του. Εκκεντρική φιγούρα, προκαλεί με τη συμπεριφορά του τον περίγυρό του και διακατέχεται από μια αντισυμβατική για τα τότε δεδομένα θεώρηση για το ρόλο και το ύφος της μουσικής.

Αμαντέους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η δυναμική της συνάντησης αυτών των τόσο διαφορετικών ανδρών είναι εκρηκτική και, προφανώς, από εδώ ορμώμενη η σκηνοθεσία παρέθεσε δύο αντίθετους ερμηνευτικούς πόλους: ο Νίκος Ψαρράς ως Σαλιέρι ακολουθεί τη δραματική κλίμακα προκειμένου να αποδώσει το φθόνο που νιώθει για τον νεαρό Μότσαρτ, έχοντας καλές στιγμές και ξεχωρίζοντας αισθητά από το σύνολο. Στους αντίποδες, ο Γιάννης Νιάρρος με την υπέρμετρα κωμική ερμηνεία του, καθιστά τον Μότσαρτ έναν γελοίο, κούφιο άνθρωπο. Το γεγονός, μάλιστα, ότι αποδόθηκαν ως καρικατούρες και οι άλλοι ρόλοι, ο Αυτοκράτορας (Γιάννης Κότσιφας) και οι υπόλοιποι άνδρες της Αυλής, διογκώνει το φαρσικό αποτέλεσμα, αλλά και εκτροχιάζει την παράσταση από την ουσία, αφού ο Μότσαρτ δεν ξεχωρίζει πια από τον περίγυρό του. Στο ενδιάμεσο, συγκρατημένη η Μαίρη Μηνά, ως Κονστάνς, μένει μεν στην επιφάνεια του ρόλου, αλλά διασώζεται.

Αμαντέους
Ελίνα Γιουνανλή©

Η μουσική του Μότσαρτ, εκτελεσμένη από κουιντέτο εγχόρδων, το ωραίο σκηνικό-αναφορά στον αυλό, και τα κοστούμια (της Όλγας Μπρούμα) αποζημιώνουν τις αισθήσεις, τραβώντας στο μέτρο των δυνατοτήτων τους το εγχείρημα μακριά από τον αισθητικό δρόμο που έχει πάρει – ένα δρόμο που θολώνει τα ίδια τα λόγια του έργου και άρα τους χαρακτήρες. Ποια φλόγα έκαιγε τον ταλαντούχο νεαρό συνθέτη ή ποιο το μεδούλι της ψυχής του Σαλιέρι, ενός άνδρα εγκλωβισμένου κυρίως στη δική του ανεπάρκεια που του εμφυσά το φθόνο και –ποιητική αδεία– τον οδηγεί στη δολοφονία; Όλα αυτά μένουν ερμητικά κλειστά στο θεατή της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Αμαντέους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο μύθος γύρω από τη δολοφονία του Μότσαρτ από τον Αντόνιο Σαλιέρι ενέπνευσε το διάσημο έργο, που ανεβαίνει με τη μουσική του συνθέτη να ερμηνεύεται ζωντανά από κουιντέτο εγχόρδων σε πρωτότυπες μεταγραφές των έργων του (από τον Δ. Σιάμπο).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γέλιο για μικρούς και μεγάλους: Το Christmas Comedy Club του Γιώργου Χατζηπαύλου

Το "Comedy Club Xmas Special" του Γιώργου Χατζηπαύλου είναι η παράσταση που διασκεδάζει όλη την οικογένεια και έρχεται στην Αίθουσα Γιάννης Μαρίνος του Μεγάρου Μουσικής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/12/2025

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.