Ω παίδες Ελλήνων

3

Το 1821, αλλά κυρίως η πρόσφατη επικαιρότητα μπαίνουν στο δημιουργικό μπλέντερ της ομάδας, με μια παράσταση υψηλής ενέργειας και ευδιάκριτης πολιτικής σάτιρας, από την οποία δεν λείπουν οι –δραματουργικές κυρίως– αδυναμίες.

Ω παίδες Ελλήνων

Παιχνιδιάρικη και σατιρική, η παράσταση των 4Frontal μαρτυρά χάρη στον τίτλο της ότι ανήκει στην ομάδα των παραστάσεων που προέκυψαν με αφορμή την επέτειο των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Πράγματι, στα πρωτότυπα κείμενα της ομάδας (δραματουργική επεξεργασία: Νεφέλη Μαϊστράλη) το βλέμμα στρέφεται και στο τότε με μια απομυθοποιητική διάθεση, στοχεύοντας στην επαναδιαπραγμάτευση της έννοιας του ’21: στις έριδες της Επανάστασης, στους κατασκευασμένους μύθους, όπως αυτός της Αγίας Λαύρας, κ.λπ., ενώ συνολικότερα η στόχευση αφορά στην εργαλειοποίηση εποχών όπως το ’21 και η κλασική αρχαιότητα, προκειμένου να χτιστεί ο μύθος της δήθεν ελληνικής ανωτερότητας. Στην πραγματικότητα, όμως, η παράσταση λειτουργεί ως γνήσια επιθεώρηση, δηλαδή ως είδος που στρέφεται στο εδώ και τώρα. Το μεγαλύτερο μέρος των κειμένων και των τραγουδιών τροφοδοτείται από την πρόσφατη επικαιρότητα, ειδικότερα από την τελευταία διετία που σφραγίστηκε από την επέλαση της πανδημίας: η κυβερνητική διαχείριση, η αστυνομική βία ως μοχλός εφαρμογής των μέτρων, ο ρόλος των ΜΜΕ, η αποκαρδιωτική πολιτική για το θέατρο και η ελλιπής στήριξη των καλλιτεχνών, η Εκκλησία και οι αντιεμβολιαστές, αυτά είναι τα θέματα που απασχολούν κατά κύριο λόγο τους συντελεστές της παράστασης, μαζί με αιχμές για τη σύγχρονη σεξιστική κουλτούρα, το φαινόμενο της απολιτίκ στάσης κ.ά.

Ω παίδες Ελλήνων
Ελίνα Γιουνανλή©

Η παράσταση αναπληρώνει τα λιτά σκηνικά μέσα της με εκφραστική ποικιλία στην απόδοση των σκηνών: κάποιες στήνονται για να θυμίζουν τις στείρες γιορτές των σχολικών μας χρόνων, άλλες δανείζονται στοιχεία της νεανικής κουλτούρας (π.χ. τραπ μουσική), άλλες αποδίδονται στο ρυθμό ενός τσάμικου. Συνολικά, η σκηνοθεσία του Θανάση Ζερίτη καθοδηγεί τους ηθοποιούς (Τάκη Ζαχαριάδη, Χάρη Κρεμμύδα, Τατιάνα Άννα Πίττα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Πάνο Τοψίδη) σε υψηλούς ρυθμούς ερμηνείας, για χάρη της δημιουργίας ενός θεάματος αντάξιου του επιθεωρησιακού είδους. Τα κοστούμια, με τις χρωματιστές φουστανέλες και τα εθνικά ή αρχαιοελληνικά σύμβολα σε ποπ εκδοχή, εκπληρώνουν από τη μεριά τους τον περιπαιχτικό στόχο, ενώ αντιστοίχως λειτουργούν μέσα στην άδεια σκηνή τα δύο πλυντήρια, που χρησιμεύουν ως έδρανα από τα οποία εκφωνητές ειδήσεων και κυβερνητικοί εκπρόσωποι επιτελούν το ρόλο τους (σκηνικά-κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα). Δεν είναι όλα τα κείμενα ίσα, κάποια δεν ξεπερνούν το επίπεδο ενός παρεΐστικου αστείου και από άλλα λείπει μια πιο ευφάνταστη ματιά, όπως αυτή που εκδηλώνεται στα τραγούδια. Αποτελεί, πάντως, δυσκολία του επιθεωρησιακού είδους η δημιουργία τέχνης από το καθημερινό και απολύτως πεζό, ενώ ειδικά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι η πραγματικότητα, όπως μας τη θυμίζουν οι ερμηνευτές με ατάκες που έχουν πράγματι ειπωθεί, ξεπερνάει τη συγγραφική φαντασία. Εξάλλου, αυτό που τελικά μένει από την παράσταση είναι το πάθος (και το πείσμα) των ανθρώπων που παροπλίστηκαν επί μήνες και τώρα διεκδικούν ξανά το δικαίωμα του θεάτρου να αποτελέσει ένα χώρο ελευθερίας και (πολιτικής) έκφρασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ω παίδες Ελλήνων

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 90 '

Η γνωστή ομάδα καταπιάνεται για πρώτη φορά με την επιθεώρηση και ανεβάζει στη σκηνή από εκπρόσωπους Τύπου μέχρι επαναστάτες για να σχολιάσει την κοινωνικοπολιτική κατάσταση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/12/2025

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 18 έως 24/12 και ξεχωρίζουν.

8 έργα με την υπογραφή του Θανάση Τριαρίδη

Ο πιο πολυπαιγμένος συγγραφέας της γενιάς του αποδεικνύεται ο Θανάσης Τριαρίδης. Οχτώ έργα του που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα το αποδεικνύουν.

"Kontakthof": Η Μελίνα Κόντη μιλά για τη μαγεία της Πίνα Μπάους στο Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει από 17 Δεκεμβρίου ξανά το εμβληματικό έργο της Πίνα Μπάους, "Kontakthof", σε συνεργασία με το Pina Bausch Foundation, φέρνοντας στη σκηνή τη μοναδική μαγεία της σπουδαίας χορογράφου. Μιλήσαμε με τη Μελίνα Κόντη, μια από τους 23 Έλληνες πρωταγωνιστές/τριες, που μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της πάνω στη σκηνή.