Φροσύνη / Πασού

3

Δυναμικό συγγραφικό εγχείρημα, όπου μία ιστορία φωτίζεται από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες, σε μια παράσταση που διακρίνεται πέραν των υπόλοιπων αρετών της για την ερμηνεία της Σύνθιας Μπατσή.

Πασού

Τα δύο θεατρικά έργα του Στέφανου Παπατρέχα, "Φροσύνη" και "Πασού", βάζουν στο επίκεντρο δύο υπαρκτά πρόσωπα, δύο γυναίκες του 19ου αι., που οι μοίρες τους με έναν τρόπο διασταυρώθηκαν. Πρόκειται για δύο αυτοτελή κείμενα, για τα οποία ο συγγραφέας επιλέγει μία κοινή δραματική συνθήκη: αυτή ενός θεατρικού αυτοσχεδιασμού που καλείται να ετοιμάσει μία σημερινή ηθοποιός. Στην πρώτη περίπτωση το θέμα του αυτοσχεδιασμού αφορά την κυρα-Φροσύνη, τη γυναίκα που έγινε γνωστή για τη δολοφονία της από τον Αλή Πασά στα Ιωάννινα το 1801, ενώ το δεύτερο την Πασού, τη σύζυγο του Μουχτάρ, πρωτότοκου γιου του Αλή Πασά, με τον οποίο είχε δεσμό η Φροσύνη. Πέρα από την αυτοτέλεια των δύο έργων, το γεγονός της συνύπαρξής τους δηλώνει την επιθυμία του συγγραφέα να φωτίσει την ίδια ιστορία από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες: έναν παράνομο δεσμό δηλαδή, από την πλευρά της ερωμένης και από αυτή της συζύγου – ενώ το γεγονός της κοινής τους παρουσίασης ευνοεί αυτή την επιθυμία της παράλληλης θεώρησης.

Φροσύνη
Λιλή Νταλανίκα©
"Φροσύνη"

Το υλικό του Στέφανου Παπατρέχα είναι ενδιαφέρον και η γραφή του μαρτυράει τις δυνατότητες του. Ο συγγραφέας δεν στέκεται στις ιστορικές λεπτομέρειες, δεν γράφει δύο ιστορικά έργα, αλλά τις χρησιμοποιεί ως βάση για δύο έργα μυθοπλασίας. Η "Φροσύνη", δυνατότερη ίσως ως συγγραφικό αποτέλεσμα, στέκεται στο ζήτημα της θέσης της γυναίκας (ειδικά μιας παντρεμένης γυναίκας) απέναντι στον έρωτα και μάλιστα σε μια εποχή περιορισμών, ενώ στην "Πασού" ο λόγος δίνεται στην απατημένη σύζυγο, με ένα έργο εξίσου δυναμικό και ρέον με το πρώτο, αλλά περισσότερο αναμενόμενο και γειωμένο. Η σύγχρονη συνθήκη του αυτοσχεδιασμού που δημιουργεί και στα δύο έργα, του  επιτρέπει να εμπλουτίσει τη γραφή του και να παίξει με τα συναισθήματα του θεατή, καθώς δημιουργεί αρχικά ένα ελαφρύ κλίμα, διασκεδάζοντας με τη θεατρική διαδικασία και το γεγονός του θεάτρου μέσα στο θέατρο, για να βουτήξει σιγά-σιγά στο δραματικό κλίμα του κυρίως θέματός του.

Πασού
Λιλή Νταλανίκα©
"Πασού"

O ίδιος ο συγγραφέας, μαζί με τον Λάζαρο Βαρτάνη, συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία, οδηγώντας τα δύο κείμενα σε μία δυναμική σκηνική εκπλήρωση. Εκμεταλλευόμενη την πολύ καλή ηθοποιό και τα λίγα σκηνικά αντικείμενα, η πληθωρική σκηνοθεσία τους αποζημιώνει τους θεατές και, κυρίως, τους χαρίζει την απόλαυση της ερμηνείας της Σύνθιας Μπατσή. Η ηθοποιός, και στις δύο περιπτώσεις, αποδεικνύεται καθοριστικός παράγοντας δικαίωσης του εγχειρήματος, καθώς βυθίζεται στο δραματικό σύμπαν των δύο έργων με αβίαστη φυσικότητα, επιδεικνύοντας μεγάλη ερμηνευτική ευελιξία και σκηνική αλήθεια - αδιαμφισβήτητα, μία σημαντική παρουσία. Η Έλλη Εμπεδοκλή που υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια  προσφέρει ωραίες λύσεις, εκμεταλλευόμενη τα στοιχεία ενός δωματίου (μπαούλο με ρούχα, κρεβάτι) όχι απλώς για να καλύψει τις πρακτικές ανάγκες της παράστασης,  αλλά για να συνομιλήσει επιτυχημένα τόσο με τη συνθήκη του αυτοσχεδιασμού όσο και με τον δραματικό πυρήνα των δύο έργων. 

Περισσότερες πληροφορίες

Φροσύνη

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Μια ηθοποιός καλείται, στο πλαίσιο ενός αυτοσχεδιασμού, να ετοιμάσει ένα μονόλογο πάνω στο ιστορικό πρόσωπο της κυρα-Φροσύνης.

Πασού

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Στο πλαίσιο ενός αυτοσχεδιασμού, μια ηθοποιός καλείται να ετοιμάσει ένα μονόλογο πάνω στην Πασού, την ηθική αυτουργό του θανάτου της κυρα-Φροσύνης.

Άβατον

Ευπατριδών 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γίνεται 'Μισάνθρωπος' για τα 50 χρόνια του Θεσσαλικού Θεάτρου

Δείτε τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες και το ατμοσφαιρικό βίντεο από την παράσταση - γιορτή για τα 50 χρόνια του ιστορικού Θεσσαλικού Θεάτρου, που θα δούμε στο θέατρο Φιλίπ το 2026.

Τελευταίες παραστάσεις για την συγκλονιστική "Πύλη της Κόλασης" του Γιάννη Καλαβριανού

Last call για την παράσταση που παίζεται δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Έφυγε ο Αλμπέρτο Εσκενάζη – Ο "Κεραυνός" ήταν η τελευταία του παράσταση

Η παράσταση "Κεραυνός" στο Τρένο στο Ρουφ υπήρξε η τελευταία σκηνοθετική και ερμηνευτική κατάθεση του Αλμπέρτο Εσκενάζη, το τελικό του ταξίδι πάνω στη σκηνή. Ο γνωστός ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών.

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.

Θέατρο: Οξύνεται η ένταση μεταξύ Παραγωγών και ΣΕΗ

Απεργιακές κινητοποιήσεις προγραμματίζονται από το ΣΕΗ μέσα στα Χριστούγεννα. Σκληρή απάντηση από την Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου.