Χαλεπάς

3,5

Προσωπική και ιδιαιτέρως γοητευτική, παρά τις δραματουργικές αδυναμίες, σκηνική ανασύσταση της ζωής και της προσωπικότητας του σπουδαίου γλύπτη από την Τήνο.

Χαλεπάς

Ήδη από την πρώτη εικόνα, πριν από την έναρξη της παράστασης, αιχμαλωτίζει το βλέμμα μια σκηνή κατάφυτη με κυπαρίσσια, τα δέντρα που από την αρχαιότητα ακόμη, χάρη στη μυθολογία, θεωρούνταν πένθιμα, στόλιζαν τους νεκρούς και πλέον φυτεύονται σε κοιμητήρια (σκηνική εγκατάσταση της Έφης Μπίρμπα). Ένα τοπίο μνήμης είναι κι αυτό που συνθέτει η Αργυρώ Χιώτη σε αυτή την αναθηματική παράσταση στο γλύπτη Γιανούλη Χαλεπά, γι’ αυτό μην περιμένετε ρεαλισμό ούτε κάποια βιογραφία. Η υβριδική περφόρμανς που χρησιμοποιεί τραγούδι, πρόζα, μουσική και σωματική έκφραση μοιάζει να προσπαθεί να ανοίξει μια χαραμάδα στο μυαλό του Χαλεπά και να φανταστεί ποιες εικόνες και μνήμες τον κυρίευαν. Η Τήνος, ο νεανικός του έρωτας για τη Μαριγώ που στάθηκε καθοριστικός για την ψυχική του κατάρρευση, η επιδραστική παρουσία της μητέρας του και η δημιουργική ανάτασή του μετά το θάνατό της, ο εγκλεισμός στο ψυχιατρείο, η καλλιτεχνική αγωνία και η αδράνεια, σπαράγματα και στιγμιότυπα ζωής έρχονται στη σκηνή σαν σκόρπιες σελίδες ενός ημερολογίου. Πάνω σε αυτούς τους άξονες κινείται η χαλαρή δραματουργία του The Boy, με λίγα λόγια και τραγούδια που συμπληρώνουν την "ιστορία", ενώ το κείμενο της παράστασης δημιουργείται κυρίως από τις σκηνικές δράσεις, τη σωματική παρουσία των ερμηνευτών, το ηχητικό περιβάλλον και τη μουσική του Jan Van Angelopoulos.

Χαλεπάς
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Είναι ενδιαφέρουσα η απόφαση της Χιώτη να δημιουργήσει ένα βασικό δίπολο επί σκηνής, μοιράζοντας το πρόσωπο του Χαλεπά σε δύο αντίρροπες δυνάμεις: η φυσική παρουσία του γλύπτη ερμηνεύεται από τον Σίμο Κακάλα, ενώ ο Αντώνης Μυριαγκός αναλαμβάνει ένα ρόλο που δείχνει να είναι ο εσώτερος εαυτός του, το υποσυνείδητο, οι δημιουργικές του δυνάμεις. Οι δύο άντρες βρίσκονται σε μια διαρκή πάλη, έως ότου το φινάλε, αφότου ο γλύπτης απελευθερωθεί από τα μητρικά δεσμά, τους φέρει σε γαλήνη, συμφιλίωση και από κοινού δημιουργία. Η διάδρασή τους μιλάει πιο εύγλωττα απ’ ό,τι το ίδιο το κείμενο, ενώ γύρω τους οι υπόλοιποι ερμηνευτές (Χαρά Κότσαλη, Γιώργος Νικόπουλος, Αλίκη Στενού, Δημήτρης Σωτηρίου, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη και η Αργυρώ Χιώτη) συνδιαμορφώνουν αυτό το τοπίο της μνήμης, ερμηνεύουν τα φωνητικά σύνολα και τα τραγούδια, σχηματίζουν γλυπτικές συνθέσεις, λειτουργώντας συχνά ως ένα σώμα, συμπληρώνουν τις δράσεις. Συμπορεύεται μαζί τους το ηχητικό περιβάλλον, ο αέρας που φυσάει μανιασμένα, οι δυνατοί κρότοι, στήνοντας στη σκηνή φευγαλέες αισθήσεις από την κυκλαδίτικη γενέτειρα του καλλιτέχνη και το εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής μέσα στο οποίο μεγάλωσε. Παρά τις αδυναμίες της δραματουργίας, το αποτέλεσμα είναι γοητευτικό και η αίσθηση που κυριαρχεί είναι αυτή της ρευστότητας· τίποτα δεν  είναι συμπαγές (βρισκόμαστε, εξάλλου, σε ένα επίπεδο έξω από το ρεαλιστικό), κι εδώ η Χιώτη μοιάζει να λειτουργεί σαν τον Χαλεπά, στα χέρια του οποίου το βαρύ, άκαμπτο μάρμαρο μεταμορφωνόταν.

Περισσότερες πληροφορίες

Χαλεπάς

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Η ζωή και το έργο του Τηνιακού γλύπτη ζωντανεύουν σε μια σύγχρονη μουσική τραγωδία με όχημα το ηχητικό περιβάλλον κι ένα βιότοπο από δέντρα που στήνεται εντός και εκτός σκηνής.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Λόλα": Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση

Η "Λόλα" ανεβαίνει στο Θέατρο Παλλάς με τους Έλλη Τρίγγου, Γιάννη Στάνκογλου και Γιώργο Γάλλο σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, ζωντανεύοντας για πρώτη φορά στη σκηνή τη διαχρονική ιστορία του θρυλικού φιλμ νουάρ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/12/2025

Ταξίδι στην ονειρική "Αλεξάνδρεια" με αφετηρία το Θέατρο Παλλάς

Ο Φωκάς Ευαγγελινός υπογράφει μια μεγάλη θεατρική παραγωγή εποχής, που επιχειρεί να ζωντανέψει στη σκηνή την ακμή, τις αντιθέσεις και το συγκινησιακό φορτίο της μυθικής πόλης του Μεσοπολέμου.

"Άμλετ*": Η σαιξπηρική τραγωδία στον σύγχρονο κόσμο της εξουσίας

Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη σκηνοθετεί τον "Άμλετ*" του Ανδρέα Φλουράκη που μεταφέρει το κλασικό έργο του Σαίξπηρ σε μια σύγχρονη πολυεθνική. Διατηρώντας την πλοκή και τους χαρακτήρες, φωτίζει διαχρονικά ερωτήματα για την αλήθεια, τη δικαιοσύνη και την ηθική μέσα στον κόσμο της εξουσίας.

Ορφέας Αυγουστίδης και Ευγενία Σαμαρά σε νέα πρόκληση

Φωτογραφίες και trailer από τη νέα παράσταση του σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλου με τους Ορφέα Αυγουστίδη - Ευγενία Σαμαρά, μια διασκευή του "Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα" του Γκέοργκ Κάιζερ.

Στο θεατρικό σύμπαν της Τώνιας Ράλλη ονειρεύεσαι όσο αναπνέεις

Η σκηνοθέτρια, μουσικός και συν-δημιουργός της ομάδας Νοσταλγία Τώνια Ράλλη, βρίσκει το χιούμορ μέσα στο σκοτάδι. Οι παραστάσεις "Το κοράκι - Ένα μουσικό αναλόγιο" & "Αι γυμνισταί" το επιβεβαιώνουν.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τιμά τον Δημήτρη Δημητριάδη

Ο Νίκος Διαμαντής στήνει ένα ντιμπέιτ με τον παγκοσμίου φήμης συγγραφέα Δημήτρη Δημητριάδη, με αφορμή την παράσταση "Μνήμη | Λήθη" που σκηνοθετεί η ανερχόμενη Αλίκη Στενού.

4 θεατρικές παραστάσεις σήκωσαν ξανά αυλαία αυτή την εβδομάδα

Τέσσερις θεατρικές παραστάσεις ξανακάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα κι αξίζουν.