Προμηθέας

3,5

Ο Νίκος Καραθάνος εξανθρωπίζει την αισχύλεια τραγωδία, διαβάζει σε αυτή την «κοσμογονία» του καθημερινού ανθρώπου για να καταλήξει σε ένα ενδιαφέρον, εσωστρεφές, ενδοσκοπικό όσο και συγκινητικό, αποτέλεσμα.

Προμηθέας

Δεν υπάρχει βράχος ούτε Καύκασος στον κατά Νίκο Καραθάνο «Προμηθέα», την παράσταση που εμπνεύστηκε από την αισχύλεια τραγωδία. Μόνο ένα σπιτάκι με πέτρινο περίβλημα και ξύλινο εσωτερικό, με λίγα λιτά, σχεδόν φτωχικά, έπιπλα με αναμνήσεις 70’s αισθητικής (σκηνικό: Εύα Μανιδάκη). Ο Δίας, που εξουσιάζει θεούς και ανθρώπους, αόρατος και σε αυτή την περίπτωση, είναι ο πατέρας, οι οικογενειακοί δεσμοί, που ενίοτε γίνονται δεσμά. Ο βράχος είναι το σπίτι, οι οικογενειακές φωτογραφίες στους τοίχους, οι μνήμες από τα οικογενειακά τραπέζια, οι ήχοι ενός τσάμικου, μια φωνή στο ραδιόφωνο.

Προμηθέας - εικόνα 1
©Andreas Simopoulos

Είναι μία ιδιαιτέρως προσωπική, ίσως και αυτοβιογραφική κατάθεση αυτή που επιχερεί ο Νίκος Καραθάνος, που ίσως ξενίζει στην αρχή ή έχει κάποιες άνισες σκηνές, που όμως τελικά καταφέρνει να ρίξει λίγο φως στο εσωτερικό μας σκοτάδι. Η παράσταση, χωρίς να επεμβαίνει στο πρωτότυπο κείμενο παρά μόνο αφαιρώντας τα μέρη του Χορού και προσθέτοντας κάποια προσωπικά σχόλια (μετάφραση: Γιάννης Αστερής, διασκευή: Γ. Αστερής-Ν. Καραθάνος), μετατοπίζει το κοσμογονικό κείμενο του Αισχύλου σε ανθρώπινα μεγέθη, εξανθρωπίζει τους ήρωες. Και μάλιστα ήρωες που στο πρωτότυπο είναι όλοι θεοί, ημίθεοι, Τιτάνες, άνθρωποι με μυθικά χαρακτηριστικά ή ζωόμορφη όψη. Για τον Νίκο Καραθάνο, όμως, είναι όλοι άνθρωποι. Καθημερινοί, σαν εμάς. Και μαζί τους γινόμαστε κι εμείς Προμηθέας και Ιώ, κυνηγημένοι, μόνοι και φοβισμένοι, όπως όλοι μπορούμε να γίνουμε, αν δεν είμαστε ήδη, Κράτος και Βία και Ήφαιστος και Ερμής. Αλλά και όλοι μαζί, συμφιλιωμένοι, θα καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι, όπως κάνουν στο φινάλε της παράστασης δίπλα στον σκηνοθέτη που ερμηνεύει τον ρόλο του Προμηθέα, ο Χρήστος Λούλης (Κράτος, Ερμής), ο Γιάννης Κότσιφας (Ήφαιστος, Ωκεανός) και η Γαλήνη Χατζηπασχάλη (Βία, Ιώ) που μοιράστηκαν τους υπόλοιπους ρόλους.

Προμηθέας - εικόνα 2
©Andreas Simopoulos

Η σύγκρουση με την εξουσία του Δία όπως τη δραματοποιεί ο Αισχύλος, στην παράσταση γίνεται υπαρξιακή αναζήτηση, γίνεται σύγκρουση με την οικογένεια, με την ίδια την ύπαρξη. Ο βράχος που βαραίνει αυτόν τον Προμηθέα είναι το βάρος της ζωής και του θανάτου. Γι’ αυτό και στην παράσταση, παρόλο που οι ήρωες «μικραίνουν», έτσι όπως παρουσιάζονται με τα καθημερινά τους ρούχα (Άγγελος Μέντης), μέσα στο πεζό περιβάλλον μίας κουζίνας, αστείοι κάποιες φορές μέσα στην ανθρώπινή τους ασημαντότητα, η ουσία δεν φτηναίνει. Το σκηνοθετικό βλέμμα στρέφεται προς το «μέσα», η κοσμογονία του Νίκου Καραθάνου είναι επικεντρωμένη και αφορά στον άνθρωπο, τον οποίον ανάγει ως το κέντρο του σύμπαντος. Και πράγματι ο τρόπος που κινείται το σπίτι διαγράφοντας κύκλους στη σκηνή, πότε ενιαίο πότε μοιρασμένο στα δύο, θυμίζει το χορό των πλανητών. Κομβικό ρόλο σε αυτή την ανθρώπινη κοσμογονία έχει η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου (εκτελεσμένη ζωντανά από την ορχήστρα), που δίνει όγκο και ανυψώνει το καθημερινό, ενώ παράλληλα δίνει στην παράσταση τον χαρακτήρα ενός μουσικού έργου.

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 95 '

Στη μόνη σωζόμενη τραγωδία στην οποία κανένας από τους χαρακτήρες δεν είναι κοινός θνητός, ο Ν. Καραθάνος τοποθετεί τη δράση σε ένα σπίτι-μετεωρίτη, που αιωρείται στο χωροχρόνο και κατακλύζεται από τα τέσσερα στοιχεία της φύσης, σε μια προσπάθεια να αναδείξει το αίτημα για ελευθερία.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Η καλύτερη φάση για να κλείσεις εισιτήριο είναι τώρα

Όλα όσα θα δεις στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μέχρι τον Ιούνιο: Εκθέσεις από Γιώργο Λάνθιμο και Τίλντα Σουίντον, η εκρηκτική Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, δύο νέες παραστάσεις του Τιάγκο Ροντρίγκες, το STEGI.RADIO Takeover 2026 και πολλά ακόμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/12/2025

Το "Hotel Amour" παίρνει παράταση για 2026 στο Ακροπόλ

Συνεχίζεται σε νέα μέρα και ώρα το 2026 το 'Hotel Amour' των Γεράσιμου Ευαγγελάτου και Θέμη Καραμουρατίδη, για ακόμα περισσότερες νύχτες όπου όλα επιτρέπονται.

"Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα!": Μια ξέφρενη κωμωδία που γεμίζει το Coronet με γέλιο

Η "Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα!" του Χάρη Ρώμα είναι πολλά περισσότερα από μια ακόμα κωμωδία, είναι ένα sold out φαινόμενο.

Βόλτα στον Πειραιά με θέατρο: γιορτές, ελληνικό έργο και ζωντανές παραστάσεις

Με αφιέρωση στους Έλληνες συγγραφείς και με νέες πρεμιέρες, επιτυχημένες επαναλήψεις και άνοιγμα στην κοινωνία, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά υποδέχεται τον εορταστικό Δεκέμβριο, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του ως ζωντανό πυρήνα ελληνικής δραματουργίας.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς" και "Family Secrets": Δύο έργα με κοινή καλλιτεχνική ματιά σας περιμένουν στις γιορτές

Η χημεία του Αλέξανδρου Λιακόπουλου με τον Γιώργη Κοντοπόδη στις παραστάσεις "Κοιμώμενος Χαλεπάς" και "Family Secrets" έχει αγκαλιαστεί από το κοινό.

"Αόριστος": Μια παράσταση για την ψυχοθεραπεία

2,5 αυτοτελείς ιστορίες για τον θαυμαστό κόσμο της ψυχοθεραπείας σε ένα μιούζικαλ δωματίου περιμένουμε στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο από μια ομάδα νέων καλλιτεχνών.

Θέατρο Νέου Κόσμου: 6 τολμηρές παραστάσεις που αξίζει να δεις στις γιορτές

Από τον πολιτικό "Εχθρό του λαού" έως τις υπαρξιακές "Καρέκλες", το Θέατρο του Νέου Κόσμου προτείνει για τις γιορτές έξι παραστάσεις που συνδυάζουν την απόλαυση της εξόδου με το θέατρο που έχει κάτι να πει.