Άγριος σπόρος

4

Tι είναι αυτό που κάνει την παράσταση να παίζεται αδιαλείπτως εδώ και τέσσερα χρόνια; Η απάντηση φαίνεται απλή, αν και πολλά παραπάνω κρύβονται πίσω από τη διατύπωση ότι πρόκειται για ένα πολύ καλό έργο σε μια εξίσου καλή σκηνική παρουσίαση.

Άγριος σπόρος

Ο «Άγριος σπόρος» είναι ένα έργο που θα μπορούσε εύκολα να παρερμηνευθεί ή έστω να διαβαστεί μονόπλευρα. Το ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει οφείλεται καταρχήν στη συγγραφική διάνοια του Γιάννη Τσίρου. Πίσω από την ιστορία του Σταύρου, που διατηρεί την παράνομη καντίνα του σε μια ελληνική παραλία και βρίσκεται μπλεγμένος σε μια ιστορία εξαφάνισης ενός Γερμανού τουρίστα, θα μπορούσε κάποιος να διακρίνει μια διάθεση στερεοτυπικής περιγραφής του τύπου του «νεοέλληνα» ή δικαίωσης της «λαμογιάς» του. Ο Τσίρος όμως δεν έχει χαρακτηριστεί άδικα ως ένας εκ των αξιότερων εκπροσώπων της ρεαλιστικής δραματουργίας· ξέρει να κάνει θέατρο πέρα από στερεοτυπικά σχήματα κι εύκολες διατυπώσεις. Αποφεύγει τη γραφικότητα και δεν μας καθοδηγεί προς την υιοθέτηση μονοδιάσταστων θέσεων.

Ακόμη και ο χαρακτηρισμός του έργου ως τυπικά «ελληνικού», στην πραγματικότητα το περιορίζει. Ναι, ο «Άγριος σπόρος» μάς είναι απολύτως οικείος, καθώς φέρνει στη σκηνή αναγνωρίσιμους ανθρώπους και συνομιλεί με ζητήματα που προέκυψαν στον δημόσιο διάλογο κατά την περίοδο της ελληνικής κρίσης (γράφτηκε το 2012). Τελικά όμως ξεπερνάει τα όρια της ελληνικότητας, καθώς στο πρόσωπο του Σταύρου αναγνωρίζεται οποιοσδήποτε αγωνίζεται να επιβιώσει ενάντια σε ένα απρόσωπο σύστημα που τον κατασπαράζει καθώς κι ενάντια στην ίδια την κοινωνία, μια κοινωνία με τις δικές της αμαρτίες, άρα όχι λιγότερο ένοχη απ’ ό,τι ο ίδιος.

Άγριος σπόρος - εικόνα 1

Ο Τσίρος έχει δημιουργήσει ένα ρέον θεατρικό έργο στη ρεαλιστική γραμμή που υπηρετεί, με γλαφυρούς, λαϊκούς χαρακτήρες, ανάλογη γλώσσα, συνεχείς εναλλαγές δραματικής και κωμικής θερμοκρασίας. Στηρίζει εύστοχα όλη τη δράση ανάμεσα σε τρία πρόσωπα και αφήνει τον –σημαντικό για την πλοκή– περίγυρο αόρατο από τους θεατές. Ακόμη πιο ενδιαφέρον, έχει δημιουργήσει ένα έργο που κρύβει όλο το ζουμί του κάτω από την επίφαση μιας αστυνομικής ιστορίας με λίγο από νεοελληνικό χιούμορ.

Άγριος σπόρος - εικόνα 2

Η σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη δικαίως αποδεικνύεται αγέραστη. Έχει συλλάβει εις βάθος το έργο, αναδεικνύει τις αποχρώσεις του, φωτίζει τους χαρακτήρες, δουλεύει τις σχέσεις τους. Μάλιστα, το τελικό αποτέλεσμα αναδύει την ίδια αβίαστη ευκολία που χαρακτηρίζει τη γραφή του Τσίρου. Αν και η παράσταση έχει γνωρίσει τρεις-τέσσερις διαφορετικές διανομές, αυτό δεν δείχνει να έχει πλήξει τη στέρεη κατασκευή της, πρόκειται για μια δουλειά που έχει ποτίσει τους συντελεστές της. Μπορεί ο Τάκης Σπυριδάκης της πρώτης διανομής να είχε ταυτιστεί με την αποστομωτική ερμηνεία του με τον ρόλο του Σταύρου, όμως ο Στάθης Σταμουλακάτος φέρνει τη δική του προσωπικότητα στη σκηνή, υπηρετεί με αμεσότητα έναν αντιήρωα της ζωής, που κινείται στο περιθώριο, μας τον παραδίδει με τα καλά του και τα στραβά του. Ωραία αλληλεπιδρούν οι ηθοποιοί που συμπληρώνουν την ερμηνευτική τριάδα, η Χριστίνα Μαριάννου και ο Χρήστος Κοντογεώργης, καταγράφοντας ο καθένας μερικές ξεχωριστές ερμηνευτικές στιγμές.

ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός, 2105138067.

Περισσότερες πληροφορίες

Άγριος σπόρος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ακροβατώντας μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ο Τσίρος σκιαγραφεί μια αρχετυπική μορφή του Έλληνα της επαρχίας για να σχολιάσει τον καθημερινό αγώνα για επιβίωση.

Επί Κολωνώ

Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.

"Το ψέμα": Τελευταίες παραστάσεις στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη

Μια ευφυής, ανάλαφρη κωμωδία γεμάτη ανατροπές, χιούμορ και σκέψεις για αλήθεια, "Το ψέμα" του Φλοριάν Ζελέρ παίζεται για λίγο ακόμα στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη.

"Galtuk – Η Χώρα των Ονείρων": Ένα μαγικό ταξίδι για όλη την οικογένεια

Το "Galtuk – Η Χώρα των Ονείρων" ζωντανεύει στο Παλλάς. Είναι ένα μαγικό ταξίδι όπου κάθε όνειρο μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Μικροί και μεγάλοι, ετοιμαστείτε να ζήσετε τη μαγεία και να ονειρευτείτε μαζί με τους ήρωες του Galtuk.

Στο Τρένο για τη Μέση Ανατολή: Η Τατιάνα Λύγαρη παρουσιάζει ένα συγκλονιστικό έργο

Έξι ήρωες από διαφορετικές περιοχές της Μέσης Ανατολής προσπαθούν να δημιουργήσουν ανθρώπινους δεσμούς εν μέσω συγκρούσεων και πολέμου στο δυνατό και επίκαιρο έργο "Πυρεξία – Τρία οράματα για την Μέση Ανατολή" της Ναόμι Γουάλας, που σκηνοθετεί η Τατιάνα Λύγαρη στο Τρένο στο Ρουφ.