Ο γλάρος

3

Το έργο του Ρώσου δραματουργού, που κατεξοχήν μιλάει για την καλλιτεχνική δημιουργία, παίρνει σε αυτήν τη λιτή κι ευθύβολη παράσταση τη μορφή «μανιφέστου», εκφράζοντας την αγωνία όσων κάνουν θέατρο σήμερα.

Ο γλάρος

Το έργο του Ρώσου δραματουργού, που κατεξοχήν μιλάει για την καλλιτεχνική δημιουργία, παίρνει σε αυτήν τη λιτή κι ευθύβολη παράσταση τη μορφή «μανιφέστου», εκφράζοντας την αγωνία όσων κάνουν θέατρο σήμερα.

Ο γλάρος - εικόνα 1

Δεν είναι καθόλου σπάνιες οι απόπειρες ανεβάσματος κλασικών κειμένων σε μορφή κάποιου είδους πρόβας, και ειδικά του «Γλάρου», καθώς πρόκειται για το έργο στο οποίο ο Τσέχοφ ενστάλαξε τη χαρακτηριστική ευαισθησία του σε ήρωες με αναφορά στην τέχνη: σε συγγραφείς καταξιωμένους και πρωτοδοκιμαζόμενους (Τριγκόριν και Τρέπλιεφ), όπως και σε ηθοποιούς φτασμένες και φιλόδοξες (Αρκάντινα και Νίνα). Έτσι δεν προκαλεί εντύπωση που (και) ο Κωνσταντίνος Χατζής σκηνοθέτησε το έργο τοποθετώντας το στο μεταίχμιο μεταξύ πραγματικότητας και θεάτρου, αυτό όμως που τελικά καταφέρνει είναι ξεχωριστό: κάνει το έργο να μιλήσει για το τώρα της ελληνικής θεατρικής πραγματικότητας, σαν να εξέφραζε το ίδιο τη συλλογική αγωνία των καλλιτεχνών μας, και μάλιστα χωρίς να προχωρήσει σε δραστικές δραματουργικές επεμβάσεις ή εξόφθαλμους εκσυγχρονισμούς.

Ίσως από το κείμενο τονίστηκαν περισσότερο τα σημεία που αναφέρονται στην τέχνη ή στις καλλιτεχνικές αγωνίες –και είναι πολλά–, όμως η τελική εντύπωση οφείλεται κυρίως σε άλλες σκηνοθετικές επιλογές. Για παράδειγμα στην ανάθεση του ρόλου της δεκαοχτάχρονης Νίνα στην εμφανώς μεγαλύτερη Τζίνα Θλιβέρη, που ερμηνεύει διόλου προσανατολισμένη στο ύφος μιας ενζενί, κάτι που λειτουργεί ως θαυμάσια νύξη του διαρκούς αγώνα του ηθοποιού για καταξίωση – ή στην ερμηνεία του Γιάννη Χαρτοδιπλωμένου, που υποδύεται τον Τριγκόριν με έμφαση στις ανασφάλειες και στο άγχος του συγγραφέα και όχι με τον αέρα του ήδη καταξιωμένου δημιουργού. Σίγουρα επίσης οφείλεται στην εξαιρετική ερμηνεία του Γιώργου Παπαπαύλου, που ως Τρέπλιεφ μετέδωσε όλη την παλλόμενη αγωνία του ήρωα για το παρόν και το μέλλον της τέχνης του θεάτρου.

Ο γλάρος - εικόνα 2

Έπειτα η παράσταση, γυμνή όπως είναι, χωρίς σκηνικό και με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα, με τα φώτα συνεχώς αναμμένα, τους ηθοποιούς να παρακολουθούν τη δράση ανάμεσα στους θεατές, με κοστούμια «ανακατεμένα» μεν –άλλα με χαλαρές ρωσικές αναφορές και άλλα ουδέτερα–, πάντα όμως σε λιτές γραμμές (Βασιλική Σύρμα), βάζει το έργο στο επίκεντρο, γεγονός που βοηθάει ακόμη περισσότερο το στόχο της. Όμως αυτή η εξαιρετικά λιτή προσέγγιση στοιχίζει – σε θεατρικότητα, σε ποίηση, σε συναίσθημα. Ειδικά η ερωτική ιστορία μεταξύ του Τρέπλιεφ και της Νίνα μπαίνει σε δεύτερη μοίρα –ούτε αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά–, κάτι που, εκτός του ότι αδικεί το σύνολο του έργου, αφήνει μετέωρη την ίδια την κατάληξή του.
Η καθοδήγηση των ηθοποιών, έπειτα, δεν είναι ενιαία. Από τη μία είναι απολαυστικό να παρακολουθείς τον Θανάση Δήμου (Σόριν) ή τον Κλέωνα Γρηγοριάδη (Ντορν), καθώς με την απλή, μεστή παρουσία τους φέρνουν επί σκηνής τη ζεστασιά της γραφής του Τσέχοφ, άλλοι ρόλοι όμως δίνονται με διαφορετικό, σκληρότερο υποκριτικό ύφος (όπως της Μάσα από την Ηλέκτρα Νικολούζου) και άλλοι μαρτυρούν επιδερμικές, εξωστρεφείς προσεγγίσεις (όπως της Αρκάντινα της Ρουμπίνης Βασιλακοπούλου).

TΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» - ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 2103228706. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γλάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Το πιο αυτοβιογραφικό έργο του Τσέχοφ περιστρέφεται γύρω από τη ζωή και το θέατρο, το νόημα της δημιουργίας και το αμφίρροπο του έρωτα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/12/2025

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 18 έως 24/12 και ξεχωρίζουν.

8 έργα με την υπογραφή του Θανάση Τριαρίδη

Ο πιο πολυπαιγμένος συγγραφέας της γενιάς του αποδεικνύεται ο Θανάσης Τριαρίδης. Οχτώ έργα του που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα το αποδεικνύουν.

"Kontakthof": Η Μελίνα Κόντη μιλά για τη μαγεία της Πίνα Μπάους στο Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει από 17 Δεκεμβρίου ξανά το εμβληματικό έργο της Πίνα Μπάους, "Kontakthof", σε συνεργασία με το Pina Bausch Foundation, φέρνοντας στη σκηνή τη μοναδική μαγεία της σπουδαίας χορογράφου. Μιλήσαμε με τη Μελίνα Κόντη, μια από τους 23 Έλληνες πρωταγωνιστές/τριες, που μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της πάνω στη σκηνή.