Άννα Καρένινα

2,5

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Ορφέα Αυγουστίδη να ξεχωρίζουν και κάποιους ακόμη ηθοποιούς να δίνουν συμπαθείς ερμηνείες, μια αδιάφορα σκηνοθετημένη πολύωρη παράσταση-αναπαράσταση της υπόθεσης ενός σπουδαίου κειμένου, το οποίο, ωστόσο, συγκλονίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Άννα Καρένινα

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Ορφέα Αυγουστίδη να ξεχωρίζουν και κάποιους ακόμη ηθοποιούς να δίνουν συμπαθείς ερμηνείες, μια αδιάφορα σκηνοθετημένη πολύωρη παράσταση-αναπαράσταση της υπόθεσης ενός σπουδαίου κειμένου, το οποίο, ωστόσο, συγκλονίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Άννα Καρένινα - εικόνα 1

Όλοι τη γνωρίζουμε. Το πάθος της «Άννα Καρένινα» (1878) είναι, εξάλλου, γνωστό: σύζυγος ισχυρού τσαρικού παράγοντα και μητέρα ενός παιδιού ερωτεύεται έναν αξιωματικό, αποκτά μαζί του παιδί, σκανδαλίζει τον περίγυρό της κι απομονώνεται, ενδίδει στη μορφίνη, χάνει τα λογικά της και αυτοκτονεί πέφτοντας στις ράγες του τρένου. Κι όμως, όσο γνώριμα –έως και «γραφικά»– ακούγονται όλα αυτά, η ηρωίδα του Τολστόι θα μείνει ανεξιχνίαστη στο διηνεκές, αειθαλές αντικείμενο της λογοτεχνικής κριτικής, της ψυχανάλυσης, της κοινωνιολογίας…

Μια ανοιχτή διερώτηση είναι η ύπαρξή της, συνώνυμη της ιερότητας και της δαιμονικότητας που ενέχουν η ελευθερία και ο έρωτας. «Κανένας δεν με ξέρει. Ούτε εγώ τον εαυτό μου. Γιατί βρίσκομαι εδώ;», αναρωτιέται και η Μαρία Ναυπλιώτου, ενσαρκώνοντάς τη με ήμερη δύναμη, αξιοπρόσεκτες μεταπτώσεις κι ένα πολυκύμαντο φινάλε. Ερμηνευτική επάρκεια επιδεικνύουν και οι Ορφέας Αυγουστίδης, Μελέτης Ηλίας, Ευγενία Δημητροπούλου, Μαρία Σαββίδου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Δήμητρα Σιγάλα κ.ά.

Άννα Καρένινα - εικόνα 2

Η σκηνική μεταφορά ενός λογοτεχνικού magnum opus είναι, ομολογουμένως, ένας άθλος. Η διασκευή των αδερφών Κούφαλη αφουγκράζεται τους βασικούς θεματικούς πυλώνες και το πνεύμα της εποχής αλλά υστερεί σε εκφραστικότητα και πυκνότητα, ενώ αφανίζει τους συσχετισμούς των εσωτερικών μονολόγων που διέπουν το μυθιστόρημα (πρωτίστως, εκείνον της Καρένινα και του Λεβίν-alter ego του Τολστόι). Η παράσταση του Πέτρου Ζούλια εικονογραφεί προσεγμένα τα τεκταινόμενα, εντοπίζοντας εξίσου το κωμικό όσο και το τραγικό αλλά με μια λογική προσεγμένης ορθότητας και πρώτου επιπέδου ανάλυσης, δίχως φαντασία ή στοχαστικότητα. Η θεατρικότητα ηττάται κατά κράτος, κι όχι μόνο από τα μικρόφωνα-ψείρες. Τα πάντα εκτυλίσσονται μέσα στα άκομψα βαγόνια ενός ογκώδους τρένου, το οποίο καταδυναστεύει τη σκηνή, στριφογυρίζοντας σαν καρουζέλ (σκηνικά/κοστούμια: Αναστασία Αρσένη).

Ο θίασος είναι διαρκώς παρών, παρατηρώντας μέσα από τα κουπέ τους δύο εραστές. Μετατοπίζεται έτσι το κέντρο βάρους από την εσωτερική πάλη των ηρώων στη σφαίρα της έξωθεν κοινωνικής πίεσης και από την τραγωδία στο ηθικώς μεμπτό. Τα πάντα υπογραμμίζονται ανελέητα: ροζ τουαλέτα για την «αθώα» Κίτι, πορφυρή για τη «μοιραία» Καρένινα, ασορτί με –ζωντανό– σκυλάκι η «πρακτική» κόμισσα. Η λογική των παράλληλων μονολόγων, καθώς και οι μεταστροφές των χαρακτήρων, χάνονται μέσα στη νατουραλιστική περιγραφικότητα, τους άνευρους ρυθμούς και το άγχος για σκηνική οικονομία. Ουδέποτε, επίσης, συγκροτείται υποκριτικός κώδικας. Δίχως οργανική σχέση με τους συμπαίκτες τους ή τα λεγόμενά τους, οι ηθοποιοί παίζουν όπως ξέρουν και όπως μπορούν–χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο υπερκινητικός Γεράσιμος Γεννατάς και, αντίστροφα, ο υποτονικός Μάξιμος Μουμούρης.

Η ομίχλη, το χιόνι, ο καπνός, οι τουαλέτες εποχής και οι λυπητερές μελωδίες (Θοδωρής Οικονόμου) είναι εκεί, σε μια «φτιαχτή» ατμόσφαιρα, δίχως μαγεία ή πλαστικότητα, παραπέμποντας στο παλιακό, κακώς εννοούμενο «κλασικό θέατρο» περασμένων δεκαετιών και σε μια τελματωμένη από καιρό παραστασιακή παράδοση.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX Πανεπιστημίου 48, 2103305074. Διάρκεια: 210΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άννα Καρένινα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 210 '

Οι ανθρώπινες σχέσεις αλλοιώνονται από τις κοινωνικές συμβάσεις και η εμβληματική ηρωίδα θα πληρώσει ακριβά το τίμημα του πάθους της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.