Ο θεός της σφαγής

4

Μια πολυβραβευμένη σάτιρα δωματίου που απαιτεί ηθοποιούς πολλών καρατίων για να παίξουν τέσσερις αστούς σε παράκρουση τους βρίσκει στους εκρηκτικούς πρωταγωνιστές αυτής της παράστασης: Στεφανία Γουλιώτη, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Λουκία Μιχαλοπούλου και Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.

Ο θεός της σφαγής

Μια πολυβραβευμένη σάτιρα δωματίου που απαιτεί ηθοποιούς πολλών καρατίων για να παίξουν τέσσερις αστούς σε παράκρουση τους βρίσκει στους εκρηκτικούς πρωταγωνιστές αυτής της παράστασης: Στεφανία Γουλιώτη, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Λουκία Μιχαλοπούλου και Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.

Ο θεός της σφαγής - εικόνα 1

«Ο καλός, πολιτισμένος εαυτός μας δεν είναι μάσκα. Είναι το ίδιο ειλικρινής με τον πρωταρχικό και βίαιο. Απλώς, είναι κατασκευασμένος. Κι αυτή η προσπάθεια να υπερβεί κανείς τη φύση του είναι η ευγενέστερη του ανθρώπου. Δείτε, λοιπόν, με συμπάθεια αυτούς τους τέσσερις ενήλικες να αποτυγχάνουν και να σωριάζονται. Αυτό που έχουν επωμιστεί είναι πολύ βαρύ»: Τάδε έφη ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, συνοψίζοντας στο σκηνοθετικό του σημείωμα το πνεύμα του έργου. Στη διάρκεια ενός διαπληκτισμού, ο γιος ενός ζευγαριού χτυπά βίαια τον γιο ενός άλλου. Η συνάντηση των τεσσάρων γονέων είναι η βασική συνθήκη του βραβευμένου «Θεού της σφαγής» (2007), αυτής της soft εκδοχής αντικομφορμιστικής σάτιρας, που λειτουργεί εξίσου σαν σκληροπυρηνική κομεντί δωματίου.

Παραπέμποντας στο «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» του Έντουαρντ Άλμπι και στο «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν Πολ Σαρτρ, η Ρεζά, δίχως να διαθέτει το δαιμόνιο του πρώτου ή την ειρωνεία του δεύτερου, φτιάχνει ένα καλογραμμένο έργο με αναλογίες ιδανικές για τις απαιτήσεις ενός αστικού θεάτρου ρεπερτορίου: ένα κωμικόδραμα δοσμένο με όρους κοινωνιολογικής παρατήρησης και μια επίφαση κουλτούρας. Βασικό προσόν; Οι ρόλοι «της διπλανής πόρτας» (ο μεγαλοδικηγόρος, η διανοούμενη, ο μικρομεσαίος και η γυναίκα καριέρας), που απαιτούν ερμηνείες πολλών καρατίων. Κι αυτή η παράσταση τις έχει οπωσδήποτε.

Ο θεός της σφαγής - εικόνα 2

Ο Μαρκουλάκης δεν σκηνοθετεί το έργο σαν κάτι περισσότερο από αυτό που είναι: μια κομψευόμενη σάτιρα της συγκαλυμμένης νεύρωσης των σύγχρονων Δυτικών από τον «πολύ» πολιτισμό. Ξεπερνά, όμως, το επίπεδο του κωμικοδράματος και εκτρέπει τους ήρωές του σε ακραίες συμπεριφορές, οδηγώντας τα φαρσικά στοιχεία του έργου σε συνθήκες παραλόγου, δυναμιτίζοντάς τα με οιστρήλατο κέφι και ξέφρενους ρυθμούς. «Τσιμπάει» λιγουλάκι τα μπινελίκια και επιτρέπει τις γκαρίδες και την υπερβολή, αλλά δεν χάνει το μέτρο. Από κοινού με τους συμπρωταγωνιστές του συγκροτούν μια συμπαγή τετράδα εκρηκτικού υποκριτικού ταμπεραμέντου, δίχως όμως να χάνουν την ατομικότητά τους.

Οι σκηνικές συμπεριφορές –ένα κράμα καλλιέπειας και πρωτογονισμού– σωματοποιούνται με περιπαικτική διάθεση. Κι αν οι Μαρκουλάκης, Παπασπηλιόπουλος και Μιχαλοπούλου φανερώνουν με κάποια (ομολογουμένως πετυχημένα) εξωτερικά «τικ» τη νευρικότητα των χαρακτήρων τους, η Γουλιώτη την εσωτερικεύει με τέτοια μαεστρία, ώστε, όταν πια ρίχνει τις ρουκέτες εμετού ή ξεσκίζει τις τουλίπες, η απροσδόκητη μεταστροφή της είναι, από μόνη της, ένα ρεσιτάλ.

«Ένα ζωντανό δωμάτιο. Καθόλου ρεαλισμός. Τίποτα περιττό»: αυτές τις σκηνικές οδηγίες δίνει η Ρεζά για το σκηνικό, και η Αθανασία Σμαραγδή τις διαβάζει εμπνευσμένα. Περιφράσσει τη σκηνή με κάρβουνο και τοίχους σαν από σπήλαιο πρωτόγονων ή βομβαρδισμένο μπετόν, δημιουργώντας εντός της ένα τοπίο εκλεπτυσμένου αστικού μινιμαλισμού, λουσμένο στον κίτρινο, σαν φωτιά, φωτισμό (Αλέκος Γιάνναρος).

AΘΗΝΩΝ Βουκουρεστίου 10, 2103312343. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θεός της σφαγής

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Σύγχρονη κωμωδία, που θέλει τους τέσσερις (εξαιρετικούς) πρωταγωνιστές να εκτρέπονται σε πρωτόγονες συμπεριφορές αντί να συζητούν για τον τσακωμό των παιδιών τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γίνεται 'Μισάνθρωπος' για τα 50 χρόνια του Θεσσαλικού Θεάτρου

Δείτε τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες και το ατμοσφαιρικό βίντεο από την παράσταση - γιορτή για τα 50 χρόνια του ιστορικού Θεσσαλικού Θεάτρου, που θα δούμε στο θέατρο Φιλίπ το 2026.

Τελευταίες παραστάσεις για την συγκλονιστική "Πύλη της Κόλασης" του Γιάννη Καλαβριανού

Last call για την παράσταση που παίζεται δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Έφυγε ο Αλμπέρτο Εσκενάζη – Ο "Κεραυνός" ήταν η τελευταία του παράσταση

Η παράσταση "Κεραυνός" στο Τρένο στο Ρουφ υπήρξε η τελευταία σκηνοθετική και ερμηνευτική κατάθεση του Αλμπέρτο Εσκενάζη, το τελικό του ταξίδι πάνω στη σκηνή. Ο γνωστός ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών.

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.

Θέατρο: Οξύνεται η ένταση μεταξύ Παραγωγών και ΣΕΗ

Απεργιακές κινητοποιήσεις προγραμματίζονται από το ΣΕΗ μέσα στα Χριστούγεννα. Σκληρή απάντηση από την Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου.