Το δάνειο

3

Μια δραματική κομεντί, εμπνευσμένη από τη χρηματοπιστωτική αλλά και την υπαρξιακή κρίση, στοιχειοθετείται γύρω από μια φαεινή (και δη σεξουαλικού περιεχομένου) ιδέα.

Το δάνειο

Μια δραματική κομεντί, εμπνευσμένη από τη χρηματοπιστωτική αλλά και την υπαρξιακή κρίση, στοιχειοθετείται γύρω από μια φαεινή (και δη σεξουαλικού περιεχομένου) ιδέα.

Το δάνειο - εικόνα 1

«Αν φτάνω σε αυτό το σημείο, είναι γιατί με αναγκάζει η διεθνής συγκυρία»: έτσι δικαιολογείται ο Αντόνιο (Γιάννης Σαρακατσάνης), ο επίδοξος Δον Ζουάν των τραπεζών, ο Καζανόβας των δανειοληπτών ή ο «παλιοψυχάκιας του κερατά», όπως τον κατονομάζει ο τραπεζίτης (Μιχάλης Οικονόμου) που γίνεται θύμα του εξωφρενικού εκβιασμού του: «Αν δεν μου δώσεις δάνειο, θα πηδήξω τη γυναίκα σου». Όπως οι ήρωες του έργου του, έτσι κι ο Καταλανός δραματουργός Τζόρντι Γκαλθεράν (γενν. 1964) εκμεταλλεύεται τους «τελευταίους σπασμούς του νεοκαπιταλιστικού συστήματος» για να κάνει μια πικρόχολη θεατρική χειρονομία με τη μορφή της δραματικής κομεντί.

Με την ίδια λογική, στο έργο που τον έκανε διάσημο, τη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» (2003), ο Γκαλθεράν είχε εκμεταλλευτεί τις πρακτικές Ιεράς Εξέτασης που ισχύουν στην αγορά εργασίας. Όπως όμως εκείνο παράπεμπε εξίσου στο «Κεκλεισμένων των θυρών» του Σαρτρ όσο και σε σενάριο δευτεροκλασάτης κοινωνικής τηλεταινίας, έτσι και το «Δάνειο» (2013) αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην ευφάνταστη κομεντί και σε μονόπρακτο που προέκυψε βάσει μιας φαεινής ιδέας από κάποιο εργαστήρι δημιουργικής γραφής ερασιτεχνών. Η βασική δραματουργική συνθήκη γεννά προσδοκίες που δεν ευοδώνονται: το έργο εξελίσσεται γραμμικά, με ανατροπές οριακά προβλέψιμες. Υπάρχουν, ωστόσο, διασκεδαστικές στιχομυθίες, ενδιαφέρουσες επιμέρους κλιμακώσεις και, κυρίως, η απόδειξη πως η χρηματοπιστωτική κρίση γεννά το δικό της –προσχηματικό μεν, κωμικό δε– θέατρο.

Προσεγμένη κι εύρυθμη είναι η παράσταση στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, με τους δύο ηθοποιούς να αναζητούν τη χρυσή τομή ανάμεσα στη νατουραλιστική και στη σουρεαλιστική αποτύπωση των πορτρέτων του τραπεζίτη και του δανειολήπτη. Ο Γιάννης Σαρακατσάνης, στον αβανταδόρικο ρόλο του δεύτερου, κερδίζει τις εντυπώσεις, ειδικά στα πνευματώδη τραγουδιστικά ιντερμέδια του Φοίβου Δεληβοριά.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Αντισθένους 7 & Θαρύπου, 2109212900. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δάνειο

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Αντιμετωπίζοντας την κρίση με χιούμορ: ένας απελπισμένος άντρας, για να πάρει δάνειο, απειλεί τον τραπεζίτη ότι έχει τον τρόπο να αποπλανήσει τη γυναίκα του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.