Ο κύκλος με την κιμωλία

3,5

Το περίφημο κοινωνικό παραμύθι του Μπρεχτ, σκηνοθετημένο σαν οικογενειακό θέαμα διδακτικής συγκίνησης με προωθημένες σκηνικές λύσεις, αλλά όχι ισορροπημένο. Έξοχοι οι Πρωτόπαππα και Λιγνάδης, οδηγοί του αισθήματος οι Ελύτης (μετάφραση) και Χατζιδάκις (μουσική).

Ο κύκλος με την κιμωλία

Το περίφημο κοινωνικό παραμύθι του Μπρεχτ, σκηνοθετημένο σαν οικογενειακό θέαμα διδακτικής συγκίνησης με προωθημένες σκηνικές λύσεις, αλλά όχι ισορροπημένο. Έξοχοι οι Πρωτόπαππα και Λιγνάδης, οδηγοί του αισθήματος οι Ελύτης (μετάφραση) και Χατζιδάκις (μουσική).

Ο κύκλος με την κιμωλία - εικόνα 1

«Σπουδαίο κλέφτη» έχουν αποκαλέσει τον Μπρεχτ­ αρκετοί μελετητές του, κρίνοντας τις καινοτομίες του γνωστές από παλιά. Εξίσου σπουδαίος στη συλλογή δανείων αποδεικνύεται ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης – και αυτό το γράφω δίχως ίχνος ειρωνείας. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπισε τον Μπρεχτ­ φανερώνει μελέτη, μεταμοντέρνα­ τόλμη και κάποια ευγενή δάνεια. Υπάρχουν δηλαδή σκηνές που παραπέμπουν στους συγκινησιακούς κώδικες του Νίκου Καραθάνου και άλλες στο ροκ-μιούζικαλ ιδίωμα του Γιάννη Κακλέα, ενώ οι αναφορές του εκτείνονται από το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» (το καροτσάκι που κατρακυλά) μέχρι την επιθεώρηση (ο γκέι ανιψιός).

Μολονότι υστερεί στο οργανικό δέσιμο της πανσπερμίας ιδεών και σε αισθητική, υφολογική κι ερμηνευτική ισορροπία, στήνει ένα μπρεχτικό υπερθέαμα ανοικονόμητο, αλλά ευφάνταστο, έμπλεο συγκίνησης και κριτικής σκέψης, συντεθειμένο από ωραίες πρώτες ύλες της δραματικής τέχνης (ζωντανά ταμπλό, θέατρο σκιών, παιγνιώδεις αυτοσχεδιασμοί και αντι-ρεαλιστική διάθεση), με μια ικανότατη διευθέτηση των σκηνών πλήθους παρά τον άνισο 19μελή θίασο.

Ο κύκλος με την κιμωλία - εικόνα 2

Διακριτική όσο και καθοριστική είναι η παρουσία του Δημήτρη Λιγνάδη. Καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι σαν βετεράνος πολέμου, με ένα μπομπινόφωνο στην αγκαλιά που παίζει τις μελωδίες του Μάνου Χατζιδάκι από την πρώτη παρουσίαση του «Κύκλου» στο Θέατρο Τέχνης το 1957, τις σιγοντάρει ρομαντζάροντας με τη βελούδινη φωνή του και προάγει το μύθο προσδίδοντας ειδικό βάρος στα σημεία που αρμόζει. Από κοινού με τη Μαρία Πρωτόπαππα συνιστούν τον άξονα της παράστασης.

Η τελευταία­ φωτίζει πολύπλευρα το ρόλο της Γκρούσα: ταυτίζεται με τη λαϊκότητά του, τονίζει την πολιτική του διάσταση και δίνει με τη σωματικότητα «γερού σκαριού» και τις εκφραστικές της ποικιλίες έναν πλήρη ορισμό της «κοινωνικής μητρότητας», παρουσιάζοντας έναν άνθρωπο που ενδίδει σε αυτό που ο Ελύτης μεταφράζει ευφυώς ως «ο πειρασμός της καλοσύνης»: διασώζει το βρέφος που εγκατέλειψε η φυσική του μητέρα και αφέντισσά της. Σε αυτόν το ρόλο, η Ελισάβετ Μουτάφη είναι σαρωτική άμα τη εμφανίσει, αλλά εντέλει μονοδιάστατη: παρουσιάζει τη βιολογική μητέρα ως μια φιλοχρήματη μέγαιρα, ένα καρτουνίστικο συνδυασμό Μαντάμ Σουσού και Κρουέλα ντελ Βιλ. Πληθωρικός είναι ο Αιμίλιος Χειλάκης ως δικαστής Αζντάκ: περιγράφει νατουραλιστικά κι επιδεικνύει γλαφυρά το «σχήμα» του ρόλου.

Άλλοτε τον παρωδεί στα όρια του φαρσοκωμικού και άλλοτε­ τον οδηγεί στο μελόδραμα, όπως στο ατυχές συναισθηματικο-πατριωτικό σκηνοθετικό εύρημα με τη γριούλα. Συνολικά οι σκηνές του δικαστηρίου ξεχειλώνουν σε διάρκεια και αποσυντονίζονται υφολογικά, διολισθαίνοντας σε μοτίβα φασαριόζικων σκετς. Το σκηνικό-εργοτάξιο της Λίλης Πεζανού είναι μια κοινότοπη πλέον, μεταμοντέρνα λύση, εδώ κακότεχνα δοσμένη και άτεχνα υπερφωτισμένη από τον Νίκο Βλασόπουλο. Ο Μπρεχτ ενθάρρυνε μεν την αποκάλυψη του «μηχανισμού» της σκηνής, αλλά μάλλον δεν εννοούσε κάτι τέτοιο. Παρόλα αυτά, κάποια σκηνικά στοιχεία είναι έξοχα (η κρεμαστή γέφυρα, τα ριντό που πέφτουν κ.ά.). Διατηρώ, τέλος, τις επιφυλάξεις μου –όπως και στον «Πουπουλένιο»– για το αν ήταν απαραίτητη η συμμετοχή ενός ανήλικου στην παράσταση.

ΠΑΛΛΑΣ Βουκουρεστίου 5, 2103213100. Διάρκεια: 165΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο κύκλος με την κιμωλία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 165 '

Μια υπηρέτρια διασώζει τον νεαρό διάδοχο του άρχοντα, τον οποίο η μητέρα του εγκατέλειψε προκειμένου να σωθεί από τους επαναστάτες. Κάποια στιγμή όμως εκείνη επιστρέφει και διεκδικεί τον γιο της

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Αιμίλιος Χειλάκης μένει ξανά "Μόνος με τον Άμλετ"

Το σαιξπηρικό δράμα ανεβαίνει πιο σύγχρονο από ποτέ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/05/2025

"Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα" στο Θέατρο Άλσος: Οι πρώτες φωτογραφίες

Ποιος είναι ο all star θίασος που θα μας "ξεσηκώσει" στη νέα θεατρική υπερπαραγωγή που θα δούμε φέτος το καλοκαίρι στο Θέατρο Άλσος;

"Κάψε το σενάριο": Το μακροβιότερο comedy improv show επιστρέφει στο Θέατρο Άλσος

Μια από τις πιο αγαπημένες παραστάσεις αυτοσχεδιαστικής κωμωδίας στην Ελλάδα επιστρέφει στη σκηνή.

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος είναι ο "Υπηρέτης δύο Αφεντάδων" και σε καλοκαιρινή περιοδεία

Το αριστούργημα του Κάρλο Γκολντόνι ζωντανεύει φέτος το καλοκαίρι σε μια μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Κακλέα.

Γιάννης Χουβαρδάς: Αυτές είναι οι αγαπημένες μας παραστάσεις του!

Μετράει πενήντα χρόνια συνεχούς επαγγελματικής δραστηριότητας και το γιορτάζει αυτό το καλοκαίρι με την παράσταση "Οιδίπους", που θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Εμείς, με αφορμή αυτά τα "γενέθλια", θυμόμαστε μερικές από τις πιο αγαπημένες μας παραστάσεις, με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά.

Η Κατερίνα Αγγελίτσα μάς μιλά για εκείνο το φανταστικό δείπνο με τη Σύλβια Πλαθ που ακόμα περιμένει να γίνει

Γνωρίσαμε καλύτερα τη νέα και ταλαντούχα ηθοποιό που μπήκε και στο χώρο της σκηνοθεσίας αλλά και της δραματουργίας, με αφορμή τον μονόλογο "Είμαι η μετεμψύχωση της Σύλβια Πλαθ" που υπογράφει και ερμηνεύει στο ΠΛΥΦΑ, σε σκηνοθεσία δική της και του Ευάγγελου Βογιατζή.

Είδαμε το "Tiny Beautiful Things" της Νία Βαρντάλος, μια παράσταση-καταφύγιο στο Θέατρο Παλλάς

To "Tiny Beautiful Things" είναι μια ανθρώπινη, τρυφερή παράσταση αφηγηματικού θεάτρου, όπου η Νία Βαρντάλος, με ευαισθησία και αλήθεια, ζωντανεύει ιστορίες που αγγίζουν βαθιά την καρδιά του θεατή.