©Ελίνα Γιουνανλή
Προς τα τέλη Ιανουαρίου, στο Cartel κάνει πρεμιέρα "Ο Σωσμένος" (Saved, 1965) του Έντουαρντ Μποντ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη. Η νέα παραγωγή της Ομάδας Cartel έρχεται να προστεθεί σε μια σταθερή διαδρομή πολιτικού και βαθιά ανθρώπινου θεάτρου, που ο Μπισμπίκης υπηρετεί με συνέπεια εδώ και χρόνια. Ο ίδιος συμπρωταγωνιστεί με τη Μαρία Κεχαγιόγλου, σε ένα έργο-ορόσημο του σύγχρονου βρετανικού θεάτρου, που όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στο Λονδίνο προκάλεσε σοκ και λογοκρίθηκε για πέντε χρόνια.
Ο "Σωσμένος" αφηγείται την ιστορία της Φιλίππας, μιας νεαρής γυναίκας που μένει έγκυος εκτός γάμου και βρίσκεται αντιμέτωπη με την κοινωνική απόρριψη, την οικογενειακή αδιαφορία και τη βία – ορατή και αόρατη – ενός κόσμου που τιμωρεί όποιον ξεφεύγει από τους κανόνες του. Μέσα από ωμές σκηνές και καθημερινούς διαλόγους, ο Μποντ ξεσκεπάζει την υποκρισία, τους ταξικούς διαχωρισμούς και την ευκολία με την οποία η ανθρώπινη αξιοπρέπεια συνθλίβεται.
Καθοριστικό ρόλο στην ατμόσφαιρα της παράστασης θα παίξει η μουσική του Μπάμπη Παπαδόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες συνθέτες, μαέστρος στη δημιουργία ηχητικών τοπίων. Ο Παπαδόπουλος έχει υπογράψει τη μουσική σε εμβληματικές ταινίες του Γιάννη Οικονομίδη, στις οποίες πρωταγωνιστεί και ο Βασίλης Μπισμπίκης (για τη "Σπασμένη Φλέβα" απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βαλένθια Mostra de València 2025). Η συνεργασία τους συνεχίζεται τώρα στο θέατρο, με τη μουσική να λειτουργεί όχι ως συνοδεία, αλλά ως δραματουργικό στοιχείο που βαθαίνει τη βία, τη σιωπή και την εσωτερική ένταση του έργου.

Η επιλογή του Μπισμπίκη να επιστρέψει σε ένα τόσο σκληρό υλικό δεν είναι τυχαία. Μετά την τεράστια επιτυχία του "Άνθρωποι και ποντίκια" του Τζον Στάινμπεκ —μια παράσταση που πρωτοπαρουσίασε το 2018 και επανέφερε φέτος με νέο καστ και συντελεστές, σημειώνοντας αλλεπάλληλα sold out— ο σκηνοθέτης φαίνεται να συνεχίζει τη συνομιλία του με έργα που μιλούν για τους "αόρατους" της κοινωνίας, για ανθρώπους εγκλωβισμένους σε συνθήκες που δεν επέλεξαν. Ο "Σωσμένος" έρχεται ως φυσική συνέχεια αυτής της πορείας: ένα θέατρο χωρίς ωραιοποιήσεις, που κοιτά κατάματα τη βία, τη σιωπή και την ευθύνη. Περισσότερες λεπτομέρειες για την παράσταση αναμένονται μετά τις γιορτές.

