"IRЯINA": Η ηρωίδα του Τσέχοφ αλλιώς, στο Τέχνης

Το Υπόγειο θα φιλοξενήσει το πρωτότυπο έργο με τις τρεις εκδοχές της Ιρίνας από τις "Τρεις αδερφές", σε σύλληψη-σκηνοθεσία Γιώτας Αργυροπούλου.

IRЯINA © Yannis Fotou

Τη Δευτέρα 27 Οκτωβρίου κάνει πρεμιέρα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης "Κάρολος Κουν" η παράσταση "IRЯINA", ένα πρωτότυπο έργο εμπνευσμένο από τις "Τρεις αδελφές” του Τσέχοφ. Η σύλληψη, η δραματουργία και η σκηνοθεσία είναι της Γιώτας Αργυροπούλου. Τα κείμενα είναι γραμμένα από εκείνη σε συνεργασία με τις ηθοποιούς μέσω αυτοσχεδιασμών. Ερμηνεύουν οι: Ωρόρα Μαριόν, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Ναταλία Σουίφτ. Η παράσταση θα παίζεται ως τις 19 Νοεμβρίου.

Λίγα λόγια για την πλοκή

Τρεις γυναίκες, τρεις διαφορετικές εκδοχές της Ιρίνας συναντιούνται μια μέρα διπλής σημασίας και βαρύτητας: τη μέρα των 20ών γενεθλίων τους, που συμπίπτει με την επέτειο του ενός χρόνου από τον θάνατο του πατέρα. Το μεγάλο συλλογικό τους όνειρο παραμένει να φτάσουν στη Μόσχα. Στη "Μόσχα" που δεν είναι απλά ένας τόπος, αλλά ένα σύμβολο και μία πράξη αυτοπραγμάτωσης - ένα μέλλον, μια φαντασίωση, μια χειρονομία προς το άγνωστο. 

Το έργο "IRЯINA" είναι μια νέα εκδοχή, ένα νέο θεατρικό που συνομιλεί με το πρωτότυπο έργο του Τσέχωφ. Ως νεότερη και πιο οραματίστρια από τις Τρεις Αδελφές, η Ιρίνα ενσαρκώνει διαχρονικά τη μορφή της Νέας Γυναίκας· εκείνης που διεκδικεί να ξεφύγει από τις συμβάσεις, να αμφισβητήσει τα όρια, να ονειρευτεί μια άλλη ζωή. Βασισµένο στις προσωπικές και συλλογικές µνήμες της καλλιτεχνικής ομάδας που δημιούργησε το έργο και μετά από πολύμηνη έρευνα, τα διαφορετικά πρόσωπα της "IRЯINA" συνοµιλούν με το σήµερα και με τη σύγχρονη ιστορία μας. Μέσα από αυτές τις μνήμες, οι τρεις ηθοποιοί δημιουργούν διαφορετικές εκδοχές της Ιρίνας, που συγκλίνουν σε ένα κοινό ερώτημα: ποια είναι η "Μόσχα" των γυναικών σήμερα; Τι διεκδικούν, τι θυμούνται, τι ονειρεύονται και τι είναι διατεθειμένες να χάσουν ή να θυσιάσουν;

 

Στη σκηνή, τρεις ταλαντούχοι ηθοποιοί της νεότερης γενιάς — Ωρόρα Μαριόν, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Ναταλία Σουίφτ — ενσαρκώνουν τρεις διαφορετικές όψεις του προσώπου της Ιρίνας. Με εργαλεία τη σωματικότητα, την αφήγηση, τη μουσική και τον χορό, η παράσταση ξεδιπλώνει μια "πρόβα μνήμης": το έργο του Τσέχωφ θρυμματίζεται και ξανασυναρμολογείται μέσα από τις προσωπικές και συλλογικές ιστορίες των γυναικών που βρίσκονται στη σκηνή. Η Ιρίνα δεν περιμένει πια. Παίρνει τον λόγο και αφηγείται η ίδια την ιστορία της.

Συντελεστές 

Σκηνογραφία: Μιχαήλα Πλιαπλιά
Πρωτότυπη Μουσική: Μαριλένα Ορφανού (Someone Who Isn't Me)
Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα
Σχεδιασμός ήχου: Νίκος Σωτηρέλης 
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιάννης Καραμπάτσος
Βοηθός σκηνοθέτρια: Παρασκευή Λυπημένου

Residency: Η έρευνα για την παράσταση υποστηρίχθηκε από το Onassis AiR - Πρόγραμμα Διεθνούς Καλλιτεχνικής Φιλοξενίας και Έρευνας του Ιδρύματος Ωνάση.

 

Λίγα λόγια για τη σκηνοθέτρια

Η Γιώτα Αργυροπούλου σπούδασε Θέατρο και Performance στο Goldsmiths, University of London και Ιστορία της Τέχνης στο University of East London. Σκηνοθέτησε το έργο "Alexa" με την υποστήριξη του Onassis AiR του Ιδρύματος Ωνάση, του διακεκριμένου θεάτρου KAAITHEATRE στις Βρυξέλλες, του Υπουργείου Πολιτισμού και του ευρωπαϊκού προγράμματος "Culture Moves Europe”. Το έργο της "Youthquake" παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2022. Το πρώτο της θεατρικό έργο "Hotel" επιλέχθηκε ανάμεσα σε 17 φιναλίστ του κορυφαίου γερμανικού φεστιβάλ Berliner Festspiele (2017), στον διαγωνισμό Stückemarkt του Theatertreffen, ως ένα από τα πιο πρωτοποριακά έργα νέων δημιουργών στην Ευρώπη. Έχει γράψει το έργο "Αναζητώντας τον Χόλντεν Κόλφιλντ", θεατρική μεταφορά του "Φύλακας στη Σίκαλη" του Σάλιντζερ (Onassis Youth Festival 2016), την παράσταση "Blink" (Φεστιβάλ Ίψεν 2016 στο Εθνικό Θέατρο του Όσλο) και έχει συνυπογράψει μια διασκευή των "Βρικολάκων" (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2018). Πραγματοποίησε την ατομική περφόρμανς "Ένα άτομο τη φορά" στην έκθεση "As One”, σε συνδιοργάνωση του Marina Abramović Institute και του πολιτιστικού οργανισμού NEON στο Μουσείο Μπενάκη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/12/2025

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 18 έως 24/12 και ξεχωρίζουν.

8 έργα με την υπογραφή του Θανάση Τριαρίδη

Ο πιο πολυπαιγμένος συγγραφέας της γενιάς του αποδεικνύεται ο Θανάσης Τριαρίδης. Οχτώ έργα του που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα το αποδεικνύουν.

"Kontakthof": Η Μελίνα Κόντη μιλά για τη μαγεία της Πίνα Μπάους στο Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει από 17 Δεκεμβρίου ξανά το εμβληματικό έργο της Πίνα Μπάους, "Kontakthof", σε συνεργασία με το Pina Bausch Foundation, φέρνοντας στη σκηνή τη μοναδική μαγεία της σπουδαίας χορογράφου. Μιλήσαμε με τη Μελίνα Κόντη, μια από τους 23 Έλληνες πρωταγωνιστές/τριες, που μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της πάνω στη σκηνή.