
Από 15.000 θεατές που αποθέωσαν με θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα το σκηνοθετικό βάπτισμα της Μαρίας Πρωτόπαππα στην Επίδαυρο, κατακλύστηκε το μεγάλο αργολικό θέατρο στις 8 και 9 Αυγούστου. Η σπουδαία σκηνοθέτις και ηθοποιός επέλεξε γι’ αυτή τη σημαντική στιγμή της πορείας της την σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη, "Ανδρομάχη".
Η παράσταση της "Ανδρομάχης" του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Πρωτόπαππα, τολμά να ανατρέψει στερεότυπα, να πειραματιστεί και να δημιουργήσει έναν διάλογο ανάμεσα στην παράδοση και τη σύγχρονη θεατρική αισθητική. Η πιο τολμηρή και εμβληματική επιλογή είναι αυτή του Αργύρη Ξάφη στον ρόλο της Ανδρομάχης – μιας γυναίκας-συμβόλου πένθους, επιμονής και εσωτερικής αντίστασης. Η Πρωτόπαππα δεν επιλέγει έναν άνδρα για τον ρόλο με πρόθεση εντυπωσιασμού. Αντιθέτως, επιδιώκει να φωτίσει μια βαθύτερη αλήθεια: ότι το τραύμα είναι καθολικά ανθρώπινο και ότι η θηλυκή εμπειρία δεν ορίζεται αποκλειστικά από τη βιολογία, αλλά και από την κοινωνία, την ιστορία και τον πολιτισμό. Η σωματικότητα, η φωνή και η ερμηνευτική ευαισθησία του Ξάφη διαμορφώνουν μια Ανδρομάχη πιο "γυναίκα" από ποτέ – ευάλωτη, στιβαρή, αληθινή. Το καστ ενισχύει αυτή τη σκηνική πρόταση με ισχυρές παρουσίες: Τάσος Λέκκας (Ερμιόνη), Γιάννης Νταλιάνης (Μενέλαος), Δημήτρης Πιατάς (Πηλέας), Στέλλα Γκίκα (Θέτιδα), οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Δημήτρης Μαμιός, Κωνσταντίνος Πασσάς, Γιώργος Φασουλάς, Γιάννης Μάνθος, Νώντας Δαμόπουλος στο Χορό και φυσικά η ίδια η Πρωτόπαππα, συνθέτουν ένα πολυφωνικό θεατρικό σύμπαν.


Στηριζόμενη στη μετάφραση του Γ. Β. Τσοκόπουλου, με καλλιτεχνικούς συνοδοιπόρους της τους Έλενα Τριανταφυλλοπούλου (στη δραματουργική επεξεργασία), Ελένη Σπετσιώτη, Σάκη Μπιρμπίλη (σκηνικά-φωτισμούς), Βάνα Γιαννούλα (κοστούμια) Λόλεκ (μουσική), Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου (Κίνηση) και Άννα Παγκάλου (φωνητική δραματουργία), παρέδωσε δραματουργικά και σκηνοθετικά ένα έργο που εγείρει νευραλγικά ερωτήματα και διερευνά τις εμπειρίες του τρόμου και της καταστροφής, τις ατομικές επιλογές και τη βαθιά επιρροή τους στην κοινωνία.

Το κοινό αγκάλιασε την παράσταση, η οποία, με τον συγκερασμό των δύο φύλων κάνει τα ζητήματα που θίγονται πανανθρώπινα, και αποτελεί ένα δριμύ "κατηγορώ" στον ανήθικο πόλεμο και την ανάλγητη και βρώμικη πολιτική. Η "Ανδρομάχη” κάνει την πρώτη της στάση στην Αττική τη Δευτέρα 25 Αυγούστου στο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου.
Η τραγωδία του Ευριπίδη
Μεταφερόμαστε μακριά από τα μεγάλα κέντρα, στην ελληνική επαρχία. Θεσσαλία, Φθιώτιδα, Θετίδειον. Στον οίκο του γιού του Αχιλλέα, Νεοπτόλεμου. Εκεί γινόμαστε μάρτυρες της δραματικής σύγκρουσης ανάμεσα σε δύο γυναίκες: την Ανδρομάχη, χήρα του 'Έκτορα και σκλάβα του Νεοπτόλεμου, και την Ερμιόνη, τη γυναίκα του Νεοπτόλεμου. Η Ερμιόνη, γεμάτη ζήλια και φθόνο, κατηγορεί την Ανδρομάχη ότι εξαιτίας της ο Νεοπτόλεμος δεν τη θέλει πια και δεν επιθυμεί να αποκτήσει παιδί μαζί της, ενώ έχει ήδη ένα παιδί με την Ανδρομάχη. Η σύγκρουση φτάνει στα άκρα όταν ο Μενέλαος, ο βασιλιάς της Σπάρτης και πατέρας της Ερμιόνης, αποφασίζει να θανατώσει το παιδί της Ανδρομάχης, εκτελώντας έτσι μία από τις πιο ακραίες πράξεις εκδίκησης και αλαζονείας.


Ο Νεοπτόλεμος, ο βίαιος, σκληρός, ασεβής ήρωας της Ιλιάδας που επάνω του στηρίχθηκε η νίκη των Ελλήνων στην Τροία, είναι ανίκανος να αντεπεξέλθει στις ευθύνες του ως πατέρας, σύζυγος, ηγέτης. Φεύγει για να βρει θεραπεία στο Μαντείο του Απόλλωνα στους Δελφούς. Ο πολεμικός παροξυσμός του έχει μολύνει το κρεβάτι, το σπίτι, την πόλη του. Μπροστά στα μάτια της γυναίκας που αδίκησε ανεπανόρθωτα, θα λάβει το είδος της Τιμωρίας που ονομάστηκε Νεοπτολέμειος Τίσις.
Σε μιαν αντιστροφή της ηρωικής Ιλιάδας, ο Ευριπίδης δυναμιτίζει την αλαζονεία των Ελλήνων και την ψευδαίσθηση της ανωτερότητας του πολιτισμού τους. Οι προπολεμικές υποσχέσεις για μια ενωμένη, ισχυρή χώρα διαψεύδονται σε ένα τοπίο φθοράς, γήρατος, φόβου και φθόνου.
>> Για την Μαρία Πρωτόπαππα, ο πόλεμος είναι κληρονομική νόσος, ταξιδεύει στον χρόνο και δεν έχει αντίδοτο


Η παράσταση
Στη δραματουργική και σκηνοθετική προσέγγιση της "Ανδρομάχης” από τη Μαρία Πρωτόπαππα, η Ερμιόνη και η Ανδρομάχη αντιπροσωπεύουν τα ιδεώδη των χωρών τους, ενώ ο Μενέλαος και ο Πηλέας την πολιτική και την εξουσία. Οι γυναίκες δεν είναι απλώς θηλυκότητες, έχουν κατασκευαστεί από άντρες για να αντιπροσωπεύουν τον ιδεατό ρόλο της χώρας και της κοινωνίας. Έτσι, η ευριπίδεια τραγωδία ενώ μιλά για ένα σπίτι, ασχολείται στην ουσία με το ήθος και την πολιτική διαχείριση ενός κράτους σε καιρό ειρήνης. "Η Ανδρομάχη, σαν χώρα παλιά, νεκροζώντανη, ξεριζωμένη, κρατάει τον σπόρο ζωντανό, να τον φυτέψει αλλού, μόλις μπορέσει. Η Ερμιόνη, σαν νέα χώρα, σαν νέα Ελλάδα, παρά τη θεϊκή καταγωγή της, είναι παραπλανημένη, στείρα. Εξεγερμένη, αλλά με ορατές πληγές, χωρίς αίσθημα δικαίου, βλέπει εχθρό στον ξένο, βλέπει ανταγωνισμό και αντιζηλία, ενώ η αρρώστια της είναι κληρονομική. Η ξένη – η Ανδρομάχη – την βγάζει από την πλάνη της. Της δείχνει πως υπάρχει διέξοδος μη βίαιος, μη πολεμικός, που προστατεύει και στηρίζει τη ζωή”, σημειώνει η Μαρία Πρωτόπαππα.


Επόμενοι σταθμοί καλοκαιρινής περιοδείας στην Αττική
-Δευτέρα 25 Αυγούστου | Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου
-Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου | Βεάκειο Θέατρο, Πειραιάς
-Πέμπτη 4 & Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου, Αττική
-Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου | Αμφιθέατρο Θαν. Βέγγος, Κορυδαλλός
-Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου | Θέατρο "Νταμάρι – Αλίκη Βουγιουκλάκη", Βριλήσσια
-Τρίτη 9 & Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη", Βύρωνας
-Δευτέρα 15 & Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης "Δημήτρης Κιντής"
-Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο "Αλέξης Μινωτής", Αιγάλεω
-Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη
-Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου | Ηρώδειο


Οι στάσεις της "Ανδρομάχης" στην Περιφέρεια
-Κυριακή 17 & Δευτέρα 18 Αυγούστου | Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκη, Ηράκλειο Κρήτης
-Τρίτη 19 Αυγούστου | Θέατρο "Ερωφίλη", Ρέθυμνο
-Τετάρτη 20 Αυγούστου | Θέατρο Ανατολικής Τάφρου, Χανιά
-Σάββατο 23 Αυγούστου | Θέατρο Ορέστης Μακρής, Χαλκίδα
-Σάββατο 30 & Κυριακή 31 Αυγούστου | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα
-Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου | Παμπελοποννησιακό Στάδιο, Πάτρα
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Ανδρομάχη
Η τραγωδία του Ευριπίδη αναδεικνύει τη σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η Ανδρομάχη, η οποία ερμηνεύεται από άνδρα ηθοποιό, αιχμάλωτη πολέμου και μητέρα ενός παιδιού από βιασμό, αρνείται να σιωπήσει μπροστά στην κοινωνική αδικία και καταπίεση. Η αντίστασή της αποκαλύπτει την ηθική φτώχεια των ισχυρών και καταρρίπτει τις ψευδαισθήσεις ανωτερότητας. Ο Ευριπίδης παρουσιάζει τη Νέμεση ως αναγκαία αποκατάσταση της ισορροπίας, όταν η ανθρώπινη δικαιοσύνη αποτυγχάνει. Μέσα από τη φωνή της Ανδρομάχης, προβάλλεται η δύναμη του πνεύματος και η ανάγκη για αλήθεια, ελευθερία και δικαιοσύνη.