Πέντε πράγματα που δεν γνώριζες για την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Η Μαρία Πρωτόπαππα φέρνει την τραγική ηρωίδα στη ζωή με έναν μοναδικό τρόπο και εμείς συγκεντρώσαμε 5 πράγματα για το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη.

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα ΡούλαΡέβη©

Τα Επιδαύρια συνεχίζονται και τον Αύγουστο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαππα, στις 8 και 9 Αυγούστου. Η παράσταση κάνει πρεμιέρα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου πριν ξεκινήσει την περιοδεία της σε ανοιχτά θέατρα ανά την Ελλάδα.

Η Μαρία Πρωτόπαππα υπογράφει την πρώτη της σκηνοθεσία στην Επίδαυρο, επιλέγοντας την αντιπολεμική τραγωδία του Ευριπίδη και επαναφέροντάς τη στις ρίζες της αρχαίας θεατρικής διδασκαλίας. Κυρίως άνδρες ηθοποιοί αναλαμβάνουν τους βασικούς ρόλους, μια επιλογή με ισχυρό συμβολισμό.

Την ομώνυμη ηρωίδα ενσαρκώνει ο Αργύρης Ξάφης. Μαζί του εμφανίζονται οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Τάσος Λέκκας, Γιάννης Νταλιάνης, Δημήτρης Πιατάς, Κωνσταντίνος Πασσάς, Δημήτρης Μαμιός, Γιάννης Μάνθος, Στέλλα Γκίκα και η ίδια η Μαρία Πρωτόπαππα. Στον χορό συμμετέχουν οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Νώντας Δαμόπουλος, Δημήτρης Μαμιός, Γιάννης Μάνθος, Κωνσταντίνος Πασσάς και Γιώργος Φασουλάς.

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
ΡούλαΡέβη©

Σε μια αντιστροφή της ηρωικής Ιλιάδας, ο Ευριπίδης, στην Ανδρομάχη, στηλιτεύει την αλαζονεία των Ελλήνων και την ψευδαίσθηση της πολιτισμικής τους ανωτερότητας. Οι προπολεμικές υποσχέσεις για μια ενωμένη, ισχυρή χώρα διαψεύδονται σε ένα τοπίο φθοράς, γήρατος, φόβου και φθόνου. Η πατρίδα — η επαρχία — αποδεκατισμένη, εκπροσωπείται από έναν γκροτέσκο Χορό γυναικών· εγκαταλελειμμένων, φοβισμένων, υποταγμένων, παγιδευμένων στην απορία τους.

Εμείς συγκεντρώσαμε 5 σημαντικά (και ίσως άγνωστα) στοιχεία για την πρώην βασίλισσα της Τροίας:

#1 Η φωνή του κατακτημένου

Η Ανδρομάχη δεν είναι μια ηρωίδα με την έννοια της δράσης ή της αντίστασης· είναι μάλλον μια τραγική μορφή που επιβιώνει μέσα από την υπομονή, την ταπείνωση, και τον πόνο. Η ταυτότητά της είναι τριπλή: πρώην βασίλισσα της Τροίας, χήρα του Έκτορα και δούλη του Νεοπτόλεμου. Η τραγωδία δίνει φωνή όχι στην εξουσία, αλλά στο θύμα. Αυτό ήταν επαναστατικό: ο Ευριπίδης δίνει τον λόγο σε μια γυναίκα "βάρβαρη" χωρίς φωνή στην κοινωνία. Το ίδιο ισχύει και για την δούλα της Ανδρομάχης που εμφανίζεται στην αρχή, καθώς ο Ευριπίδης της δίνει πολιτικό λόγο.

#2 Αντι-σπαρτιατική ρητορική

Το έργο περιλαμβάνει έντονη πολιτική διάσταση. Ο Μενέλαος παρουσιάζεται ως ύπουλος, δειλός και αναξιοπρεπής – χαρακτηριστικά εντελώς αντίθετα από τον ηρωικό βασιλιά που γνωρίζουμε από τον Όμηρο. Η Ερμιόνη, η κόρη του, είναι αλαζονική και παρανοϊκή, μια σκιά που ζε κάτω από το όνομα της μητέρας της, Ελένης. Ο Ευριπίδης τους χρησιμοποιεί ως σύμβολα του σπαρτιατικού ήθους, απογυμνωμένα από ιδανικά που εξυπηρετούσε το αντι-σπαρτιατικό αίσθημα στην Αθήνα,  πριν τον Πελοποννησιακό Πόλεμο.

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
ΡούλαΡέβη©

#3 Ο ρόλος του Πηλέα

Ο Πηλέας, πατέρας του Αχιλλέα και παππούς του γιου της Ανδρομάχης, είναι ίσως ο πιο συγκινητικός χαρακτήρας του έργου. Υπερασπίζεται την Ανδρομάχη με πάθος, παρά την αδυναμία της ηλικίας του. Αν και παλαιός ήρωας, παρουσιάζεται συναισθηματικός και ηθικά ακέραιος, έρχεται σε σύγκρουση με την εξουσία. Ο ρόλος του λειτουργεί ως παραδοσιακή φωνή της ηθικής, σε αντίθεση με τη διαφθορά των νεότερων γενεών.

#4 Η απουσία του Νεοπτόλεμου

Ο Νεοπτόλεμος, ο κύριος "κυρίαρχος" της Ανδρομάχης και πατέρας του παιδιού της, δεν εμφανίζεται ποτέ στη σκηνή. Όλη η δράση συμβαίνει ερήμην του, ενώ οι άλλοι χαρακτήρες συζητούν ή ενεργούν με βάση τη δύναμη και την απουσία του. Αυτό ενισχύει το αίσθημα αδυναμίας και εγκλωβισμού της Ανδρομάχης: το "αφεντικό" της υπάρχει ως απειλή, ποτέ ως παρουσία. Η τελική αναγγελία του θανάτου του στη Δελφική επίθεση αποκαθιστά ηθικά την ισορροπία καθώς λαμβάνει την νεοπτολέμεια τίσις.

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
ΡούλαΡέβη©

#5 Η από μηχανής θεά Θέτιδα

Η εμφάνιση της Θέτιδας στο τέλος δίνει την εξωτερική λύση στην κρίση. Είναι μια θεά που σπάνια εμφανίζεται επί σκηνής. Προλέγει πως η Ανδρομάχη και ο γιος της θα βρουν ασφάλεια και δύναμη στην Ήπειρο, παντρεμένη με τον Έλενο. Ωστόσο, αυτή η "λύση" δεν αναιρεί τον πόνο ή τη συμφορά που προηγήθηκε. Η λύτρωση έρχεται εκτός του κόσμου των ανθρώπων – ειρωνικά και πικρά.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ανδρομάχη

  • Τραγωδία

Η τραγωδία του Ευριπίδη αναδεικνύει τη σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η Ανδρομάχη, η οποία ερμηνεύεται από άνδρα ηθοποιό, αιχμάλωτη πολέμου και μητέρα ενός παιδιού από βιασμό, αρνείται να σιωπήσει μπροστά στην κοινωνική αδικία και καταπίεση. Η αντίστασή της αποκαλύπτει την ηθική φτώχεια των ισχυρών και καταρρίπτει τις ψευδαισθήσεις ανωτερότητας. Ο Ευριπίδης παρουσιάζει τη Νέμεση ως αναγκαία αποκατάσταση της ισορροπίας, όταν η ανθρώπινη δικαιοσύνη αποτυγχάνει. Μέσα από τη φωνή της Ανδρομάχης, προβάλλεται η δύναμη του πνεύματος και η ανάγκη για αλήθεια, ελευθερία και δικαιοσύνη.

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

  • Βινιέτες Μουσικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Αόρατος Επισκέπτης" επιστρέφει για 2η θεατρική σεζόν

Αγαπάτε το μυστήριο; Ο "Αόρατος Επισκέπτης" στο θέατρο Κάτι Δανδουλάκη είναι μια παράσταση μυστηρίου που καθηλώνει και θα παιχτεί για 2η θεατρική σεζόν με τους Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστο Πλαΐνη, Θανάση Πατριαρχέα, Μελίνα Λεφαντζή, Ντίνο Σπυρόπουλο, Χλόη Μάντζαρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/07/2025

Ο "Δον Ζουάν" του σήμερα συνεχίζει να ταξιδεύει στην Ελλάδα

Μετά τη μεγάλη επιτυχία στην Αθήνα και με sold out παραστάσεις ήδη στις πρώτες στάσεις της, η παράσταση "Δον Ζουάν" με τον Πάνο Βλάχο στον ομώνυμο ρόλο και τη σκηνοθετική υπογραφή της Λητώς Τριανταφυλλίδου συνεχίζει δυναμικά την περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα. Δείτε νέες φωτογραφίες από την περιοδεία.

Μουσικοχορευτικά "Παραπατήματα" στο "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός"

Το πρόγραμμα του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός" συνεχίζει και σε αυτό το πλαίσιο θα παιχτεί, με ελεύθερη είσοδο, η μουσικοχορευτική παράσταση "Παραπατήματα" στο Β´ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας.

"Άρωμα γυναίκας" με Σακελλαρίου, Καλογεροπούλου, Αγαθοκλέους, Πουρέγκα στο Θέατρο Βρετάνια

Η θεατρική μεταφορά του "Αρώματος γυναίκας" ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη, με ωραίους πρωταγωνιστές, σε μια πολλά υποσχόμενη παράσταση με ισχυρό συναισθηματικό φορτίο. Ισχύει early bird προσφορά για τις δύο πρώτες βδομάδες παραστάσεων. Ενημερωθείτε.

Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τον "Αμερικάνικο Βούβαλο" του Ντέιβιντ Μάμετ

Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τον "Αμερικάνικο Βούβαλο" του Ντέιβιντ Μάμετ με τους Γιώργο Νινιό, Αντώνη Κρόμπα και Σταύρο Τσουμάνη. Μια σκληρή παράσταση για τη φιλία, την προδοσία και την αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου.

12 + 1 κωμωδίες για το καλοκαίρι του 2025

Κωμωδία και καλοκαίρι πάνε πάντα μαζί κι εμείς συγκεντρώσαμε 13 επιλογές θεατρικών παραστάσεων για να διαλέξεις.

Το θέατρο ταξιδεύει: Η "Ιερά Οδός 343" από τη Χίο επιστρέφει στην Αθήνα

Η παράσταση-μαρτυρία για το Δρομοκαΐτειο ταξιδεύει στη Χίο και στις 28 Σεπτεμβρίου επιστρέφει στο Μπάγκειον της Αθήνας, φέρνοντας στη σκηνή φωνές σιωπής και μνήμης. Το θέατρο αγγίζει κοινωνικά τραύματα και ενώνει κοινότητες με ενσυναίσθηση.