
Το φετινό καλοκαίρι το ελληνικό θέατρο δεν κάνει διαλείμματα, αλλά επιστρέφει με όσα συγκίνησαν, προβλημάτισαν και κέρδισαν το κοινό τις προηγούμενες σεζόν. Σπουδαίες παραστάσεις που δεν εξαντλήθηκαν στον χρόνο ξαναζωντανεύουν στη σκηνή, σε νέα θερινά ραντεβού από άκρη σε άκρη της χώρας.

Ο Μιχάλης Σαράντης είναι ο μοναδικός ερμηνευτής της παράστασης "Αίας" που παίζεται φέτος για πέμπτη χρονιά, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη. Η ιστορία του Αίαντα, του σπουδαίου πολεμιστή που βυθίζεται στην ντροπή και την απελπισία όταν τα όπλα του Αχιλλέα απονέμονται άδικα στον Οδυσσέα, ξετυλίγεται με ένταση και δραματικότητα. Στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού ζωντανεύει ξανά το υποκριτικό στοίχημα όπου ένας ηθοποιός ερμηνεύει όλους τους ρόλους της ομώνυμης τραγωδίας του Σοφοκλή, σε ανοιχτή συνομιλία με τον εικαστικό Απόστολο Χαντζαρά επί σκηνής (30/8).

Ακόμα μία παράσταση με την υπογραφή του Γιώργου Νανούρη που αγαπήθηκε από το κοινό τις δύο τελευταίες σεζόν είναι ο "Θάνατος του εμποράκου" του 'Άρθουρ Μίλερ με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον εμβληματικό ρόλο του Γουίλι Λόμαν, ενός ανθρώπου που συνθλίβεται μέσα στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου. Μέσα σε έναν κόσμο όπου η επιτυχία μετριέται σε πωλήσεις και κοινωνικό κύρος, ο Λόμαν παλεύει να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του, εγκλωβισμένος ανάμεσα στο παρελθόν των προσδοκιών και το παρόν της αποτυχίας.
Η παράσταση που μετρά περισσότερους από 150.000 θεατές περιοδεύει φέτος με έναν εξαιρετικό θίασο: Έφη Μουρίκη, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Γεροδήμος, Κατερίνα Μάντζιου, Γιώργος Κοσκορέλλος, Παναγιώτης Παπαδούλης και Σωκράτης Αγγελής (Ηλιούπολη 6/7, Κηποθέατρο Παπάγου 9/7, Βεάκειο 15/7, Πέτρας 16/7, Βράχων 21/7, Αθλητικό & Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Μάκρης 21/8, Δημοτικό Θέατρο Βριλησσίων "Αλίκη Βουγιουκλάκη"29/8 κ.ά.).

Περισσότερα από τρία χρόνια μετά την πρεμιέρα του έργου "Μια άλλη Θήβα" του Σέρχιο Μπλάνκο που σκηνοθέτησε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, η παράσταση του Θεάτρου του Νέου Κόσμου που έχουν παρακολουθήσει πάνω από 100.000 θεατές, βγαίνει σε περιοδεία. Πρόκειται για ένα πολυεπίπεδο έργο που ισορροπεί ανάμεσα στη μυθοπλασία και την ωμή πραγματικότητα, θέτοντας στο επίκεντρο τη σχέση ενός συγγραφέα με έναν νεαρό πατροκτόνο, τον Μαρτίν, μέσα στη φυλακή.
Οι εξαιρετικές ερμηνείες του Θάνου Λέκκα στο ρόλο του συγγραφέα και του Δημήτρη Καπουράνη στον διπλό ρόλο του Μαρτίν και του Φεδερίκο, για τον οποίο έλαβε το Βραβείο "Δημήτρης Χορν", συνεχίζουν να συγκινούν το κοινό (Πέτρας 30/6, Βράχων 1-2/7, Βεάκειο 3/7, Κηποθέατρο Παπάγου 5-6/7, 9-10/7 Ηλιούπολη, Αθλητικό & Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Μάκρης 19/7).

Για δεύτερο συνεχόμενο καλοκαίρι συνεχίζουν τις πτήσεις τους οι αριστοφανικές "'Όρνιθες" σε σκηνοθεσία του ‘Άρη Μπινιάρη, με πρωταγωνιστές τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου σε αναζήτηση μιας πιο δίκαιης πολιτείας. Η ουτοπική αναζήτηση των ηρώων για έναν τόπο καθαρό και δίκαιο γίνεται αλληγορία για τον κόσμο μας, ενώ το επίκαιρο χιούμορ του Αριστοφάνη διατηρεί την αιχμή του, αναδεικνύοντας διαχρονικές αγωνίες και συλλογικά οράματα.
Μετά την επιτυχία που γνώρισαν στην Επίδαυρο και στην περιοδεία τους ανά την Ελλάδα, επιστρέφουν με πρώτους σταθμούς το Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" (26/6), το Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης "Δημήτρης Κιντής" (30/6-1/7), το Βεάκειο (8/7), το θέατρο Βράχων (9-10/7), το Κηποθέατρο Παπάγου (14-15/7) και το Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού (17/7). Συμπρωταγωνιστούν οι Στέλιος Ιακωβίδης, Κώστας Κορωναίος, Ερρίκος Μηλιάρης, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Θανάσης Ισιδώρου, Μάριος Παναγιώτου κ.ά.

Γιάννης Μπέζος και Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μοιράζονται για τρίτη χρονιά τις "Αινιγματικές παραλλαγές" του Ερίκ Εμανουέλ Σμιτ. Η πρώτη θεατρική σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια ξεχώρισε για τις ερμηνείες των δύο αγαπημένων ηθοποιών σ’ ένα έργο που μας φέρνει αντιμέτωπους με τον διχασμό, την απομόνωση, τις ανθρώπινες σχέσεις και τα αιώνια μυστήρια του έρωτα.
Μέσα από τη συνάντηση ενός διάσημου συγγραφέα με έναν επίμονο δημοσιογράφο, το έργο ξεδιπλώνει μια σπαρακτική και ανατρεπτική ιστορία για τη μοναξιά, τον έρωτα, την απώλεια και την αλήθεια. Με υψηλής αισθητικής συντελεστές, η παράσταση ισορροπεί ανάμεσα στη λογοτεχνική δύναμη και τη θεατρική συγκίνηση, αγγίζοντας βαθιά τον θεατή (Κηποθέατρο Παπάγου 26-27/6, Βεάκειο 1/7, Ηλιούπολη 2-3/7, Βράχων 4-5/7, Πέτρας 23/7, Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού 6/9 κ.ά.).

Η Χρύσα Παπά αναμετριέται ξανά με τους δώδεκα ρόλους του υποκριτικού άθλου "Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου". Η Λεμονιά αφηγείται τη ζωή του πατέρα της, Γαληνού Φιλονίδη, μέσα από έναν συγκλονιστικό κύκλο γεγονότων που εκτυλίσσονται στον Πόντο, την Αμπχαζία και το Καζακστάν, αποτυπώνοντας τον ξεριζωμό, τα πάθη και το δράμα των Ποντίων και των Αρμενίων.
Ένα έργο γεμάτο έρωτα, τραγικότητα, μυστήριο και λύτρωση, που τιμά τη μνήμη, τον πολιτισμό και το πνεύμα επιβίωσης ενός ολόκληρου λαού. Η επιτυχημένη θεατρική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου που σκηνοθέτησε ο Σωτήρης Χατζάκης ετοιμάζεται να περιοδεύσει σε επιλεγμένες στάσεις ανά την Ελλάδα.

Τέλος, ο Τάσος Χαλκιάς επιστρέφει ως "Ο παππούς έχει πίεση", στην ξεκαρδιστική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου με μια θεότρελη ελληνική οικογένεια στο επίκεντρο, που σκηνοθετεί ο Χρήστος Τριπόδης. Ανάμεσα σε έναν "μυστηριώδη φόνο", τρεις αδελφές με αντικρουόμενες ιδεολογίες και έναν παππού-καταλύτη που εμπνέει ακόμα και… πολιτικά κινήματα, ξετυλίγεται μια απολαυστική κωμωδία που μέσα από το γέλιο μιλά για την ανάγκη αλλαγής, την αγάπη και τις μικρές αλήθειες που μας ενώνουν (Τριανόν Cinemax - Σαρωνίδα 1/8, Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου 28/8).
Περισσότερες πληροφορίες
Όρνιθες
Στο έργο, ο αρχαίος ποιητής εξιστορεί την απόφαση δύο Αθηναίων, του Πεισθέτερου και του Ευελπίδη, να εγκαταλείψουν τον κόσμο των ανθρώπων αναζητώντας μια πόλη χωρίς μικρότητα και διαφθορά, όπου να μπορεί κανείς να ζήσει με ειρήνη και δικαιοσύνη. Ιδρύουν μαζί με τα Πουλιά μια πολιτεία στους αιθέρες και υψώνουν ένα τείχος ανάμεσα στους ανθρώπους και τους θεούς.Η σκηνοθεσία τοποθετεί το έργο σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον προσεγγίζοντάς το σαν αρχέγονη τελετή. Και όπως συμβαίνει σε κάθε τελετή, ένας θίασος ζωντανεύει βιωματικά τον μύθο. Οι δύο πρωταγωνιστές ζητούν, αλληγορικά, να «αδειάσουν» από κάθε άλλη ανθρώπινη ιδιότητα και να «κατοικηθούν», άλλοτε ηδονικά κι άλλοτε μανιασμένα, από τη ζωώδη ορμή των πουλιών σε μια παράσταση – συναυλία. Με σύμμαχο την εκρηκτικότητα της μουσικής και της κίνησης, ο Άρης Μπινιάρης δημιουργεί μια σύγχρονη σάτιρα παρασύροντάς μας σ’ ένα ηλεκτρισμένο «άσμα», που ρίχνει εκτυφλωτικό φως στα κρίσιμα ζητήματα της πόλης με το αριστοφανικό έργο πάντα ως πυξίδα.
Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου
Μία ηθοποιός, δώδεκα ρόλοι. Κεντρικό πρόσωπο, η Λεμονιά που παρουσιάζεται στο κοινό για να αφηγηθεί την ιστορία του πατέρα της, του Γαληνού Φιλονίδη. Μια ιστορία που ξεκινάει το 1915 και ολοκληρώνεται το 1962, στην Τραπεζούντα και άλλες περιοχές του Πόντου, στην Αμπχαζία και στο Καζακστάν. Ο Γαληνός διχάζεται ανάμεσα σε δυο γυναίκες, δοκιμάζονται οι ηθικές του αρχές κι έρχεται αντιμέτωπος με την αγριότητα και τις τρικυμίες της ψυχής, ενώ στο πρόσωπό του και στην πορεία του αντανακλώνται τα δεινά των Ελλήνων του Πόντου και των Αρμενίων. Ένα έργο γεμάτο έρωτα, μυστήριο, ραδιουργίες, τρυφερότητα, νοσταλγία, αγάπη, εξαθλίωση, γενναιότητα και αξιοπρέπεια. Ένα έργο που υμνεί το μεγαλείο της ζωής και της συγχώρεσης. Ένα ταξίδι που γράφει η ζωή, που φαντάζει με τις φλόγες του χορού της φωτιάς, του χορού Σέρρα.
Αινιγματικές παραλλαγές
Ο διχασμός, η απομόνωση και οι ανθρώπινες σχέσεις βρίσκονται στο επίκεντρο της συνάντησης ενός νομπελίστα συγγραφέα αποτραβηγμένου από τον κόσμο και ενός δημοσιογράφου που καταφέρνει να του πάρει συνέντευξη. Ο Αμπέλ Ζνόρκο είναι ένας συγγραφέας, βραβευμένος με Νόμπελ που ζει μόνος, αποτραβηγμένος στο Ροσβανοϋ, ένα μικρό νησί στη Θάλασσα της Νορβηγίας, αποφεύγοντας τα πάντα και ειδικά τους ανθρώπους. Έχοντας πρόσφατα εκδώσει το 21ο του βιβλίο που έχει γίνει τεράστια επιτυχία, δέχεται να δώσει συνέντευξη σε έναν δημοσιογράφο που τον πολιορκεί καιρό τον Έρικ Λάρσεν. Άραγε πόσο τυχαία επέλεξε ο Αμπέλ Ζνόρκο τον συγκεκριμένο δημοσιογράφο και πόσο τυχαία επέλεξε ο Έρικ Λάρσεν τον συγκεκριμένο συγγραφέα; Αυτό το έργο επέλεξε ο Σ. Τσαφούλιας για την πρώτη σκηνοθετική του απόπειρα που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα 30.000 θεατές με τον Γιάννη Μπέζο και τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη σε δύο ερμηνείες που βραβεύτηκαν από τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α".
Μια άλλη Θήβα
Ένας συγγραφέας επισκέπτεται με ειδική άδεια στη φυλακή έναν 21χρονο, τον Μαρτίν, καταδικασμένο σε ισόβια για πατροκτονία. Ο συγγραφέας έχει σκοπό, μέσα από τις συναντήσεις του με τον ισοβίτη, να γράψει ένα έργο με επίκεντρο την πατροκτονία, που θα παρουσιαστεί στο θέατρο με ερμηνευτές τον ίδιο τον πατροκτόνο και τον συγγραφέα. Παρά την αρχική άδεια όμως, το Υπουργείο Δικαιοσύνης απαγορεύει στον Μαρτίν να παίξει στην παράσταση. Έτσι ο συγγραφέας βρίσκει έναν νέο ηθοποιό, τον Φεδερίκο, που θα ερμηνεύσει το ρόλο του πατροκτόνου στο θέατρο. Οι σχέσεις των προσώπων πρόκειται να σημαδέψουν τις ζωές τους και να δοκιμάσουν τις βεβαιότητές τους, στην παράσταση που συνεχίζεται για τρίτη χρονιά με δύο εξαιρετικές ερμηνείες.
Ο θάνατος του εμποράκου
Γραμμένο το 1949, το έργο αυτό θεωρείται το κορυφαίο του Άρθουρ Μίλερ. Πραγματεύεται τη ζωή του Γουίλι Λόμαν, ο οποίος είναι ένας πλανόδιος πωλητής, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Ο Γουίλι αισθάνεται εγκλωβισμένος στις επιταγές του ᾱπατηλού αμερικανικού ονείρου, το οποίο υπόσχεται την επιτυχία. Το κυνήγι της επιβίωσης είναι για αυτόν δυσβάσταχτο, καθώς τον αναγκάζει να ζει και να προσπαθεί συνεχώς να εκπληρώνει τα πρότυπα τα οποία του επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία της εποχής του. Η κατάσταση αυτή τον οδηγεί σταδιακά και με έναν παραληρηματικό τρόπο προς την πλήρη διάλυση ολόκληρης της ζωής του. Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα ανεβαίνει σε μία ατμοσφαιρική παράσταση με δυναμικό ρυθμό που φωτίζει τις αποχρώσεις του και μεταδίδει συναισθήματα υψηλής θερμοκρασίας στην πλατεία. Το κορυφαίο έργο αναδείχθηκε μέσα από την επιτυχημένη παράσταση που έχουν παρακαλουθήσει πάνω από 150.000 θεατές.
Αίας
Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας που έγραψε ο Σοφοκλής, συνομιλώντας την ίδια στιγμή με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων. Κεντρικό πρόσωπο του έργο είναι ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ο οποίος δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Όταν αυτά, όμως, με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, τελικά καταλήγει έρμαιο της θεάς Αθηνάς και όντας πια περίγελος του στρατεύματος των Αργείων, νιώθοντας πλήρως ατιμασμένος και απεγνωσμένος, δίνει τέλος στη ζωή του.
Ο παππούς έχει πίεση
Ένας παππούς, τρεις εξωφρενικές εγγονές, ένας μπάτσος, ένας ιδεολόγος νεαρός, ένας «φόνος» και ένα ρομαντικό δείπνο με φακές οδηγούν μια θεότρελη ελληνική οικογένεια σε ξεκαρδιστικές καταστάσεις. Τρεις αδελφές σε σημείο καμπής στη ζωή τους, η αναρχική Πόπη, που «πέφτει» στον έρωτα ενός «μπάτσου», η φοβισμένη Φώφη, που κηρύσσει την προσωπική της επανάσταση και θέτει νέους όρους και κανόνες στη ζωή της και, η καριερίστα Μαρία, που έχει στόχο να γίνει επιτέλους μάνα, μπλέκονται σε ανεξέλεγκτες παρεξηγήσεις. Συνδετικός κρίκος όλων, ο αριστερός και με άνοια Παππούς, ο οποίος γίνεται η ιδεολογική έμπνευση για την ίδρυση του νέου πολιτικού κινήματος, με το όνομα «Ψάξου». Το κίνημα που δημιουργήθηκε από τον Χάρη, τον σύντροφο της Μαρίας, φιλοδοξεί να γίνει η φωνή της νεότερης γενιάς των Ελλήνων.