5 λόγοι για να δούμε τους "Όρνιθες" του Άρη Μπινιάρη

Είναι πολλοί οι λόγοι που αξίζει να (ξανα)δούμε την αριστοφανική κωμωδία μέσα από τη ποιητική, τελετουργική, πικρή και γλυκιά μαζί, εκδοχή με πρωταγωνιστές τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και Γιώργο Χρυσοστόμου. Η παράσταση περιοδεύει ξανά από 23 Ιουνίου.

Όρνιθες Μπινιάρης ©Τσούτσας Λάσκαρης


#1 Μια από τις πιο δυνατές αριστοφανικές αναγνώσεις των τελευταίων ετών

Ο 'Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει την εμβληματική κωμωδία του Αριστοφάνη "'Όρνιθες" με τη χαρακτηριστική του τελετουργική και μουσικής υφής σκηνοθετική γραφή, διαβάζοντας το έργο με μια μελαγχολική, τρυφερή και ποιητική ματιά, μακριά από επιθεωρησιακές ευκολίες, δίνοντας έμφαση στο διαχρονικό μήνυμα της αναζήτησης μιας ιδανικής πολιτείας και της ελπίδας για επανεκκίνηση
 

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης


#2 Εκστατικός ρυθμός

Πιστός στο χαρακτηριστικό του ύφος, ο Μπινιάρης έστησε την παράσταση ως μια ζωντανή τελετουργία όπου η μουσική και ο ρυθμός ορίζουν την ενέργεια και την κίνηση. Οι συνθέσεις του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη κινούνται από εκστατικά τελετουργικά ηχοτοπία έως πιο εσωτερικές μουσικές διαδρομές, σε πλήρη αρμονία με την υποβλητική κινησιολογία που υπογράφει ο Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου.
 

Όρνιθες Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης


#3 Εκρηκτικές ερμηνείες

Διαβάστε Επίσης

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και ο Γιώργος Χρυσοστόμου έχουν εκρηκτική χημεία μεταξύ τους ως Πεισθέταιρος και Ευελπίδης. Η υποκριτική τους δεινότητα διαφαίνεται στις λεπτομέρειες. Οι ερμηνείες τους διαμορφώνονται πάνω σε λεπτές αποχρώσεις χιούμορ και ευρηματικότητας. Πρόκειται για μια δουλειά συνόλου - ο Κώστας Κορωναίος, ο Στέλιος Ιακωβίδης, η Κωνσταντίνα Τάκαλου, ο Ερρίκος Μηλιάρης, ο Μάριος Παναγιώτου και ο Θανάσης Ισιδώρου και ο πολυμελής Χορός δίνουν σάρκα και οστά σε ένα σφιχτό και ζωντανό θεατρικό σώμα που λειτουργεί με συλλογικότητα.
 

Όρνιθες Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης


#4 'Ένας ονειρικός κόσμος μεταξύ ουρανού και γης

Στην εκδοχή του Μπινιάρη, οι δύο ήρωες αναζητούν έναν τόπο χωρίς απατεώνες, συκοφάντες, λαϊκιστές ηγέτες και τυραννικούς θεούς. 'Έτσι χτίζουν μαζί με τα πουλιά μια πολιτεία μακριά από τη διαφθορά και τα παιχνίδια της εξουσίας. Η παράσταση ξεχωρίζει για την αισθητική της πρόταση. Σκηνικά, κοστούμια, μάσκες και αξεσουάρ με την υπογραφή του Πάρι Μέξη, ενισχύουν τη δυναμική της. Ο "πρωτόγονος" Χορός των πουλιών αναδεικνύεται σε κύριο εκφραστή μιας οικολογικής φωνής - ύμνος στη φύση που ακόμη αντιστέκεται. Σε κοινή συνέντευξη που έδωσαν στο "α" για την παράσταση, ο Γιώργος Χρυσοστόμου σημειώνει: "Στην "’Άνοδο του Αρτούρο Ούι" είπαμε πώς είναι τα πράγματα σε σχέση με το φόβο και όλα τα αρνητικά που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, στους "'Όρνιθες" ερχόμαστε να πούμε ότι υπάρχει κι άλλος δρόμος λειτουργίας των πραγμάτων, όπως το να είμαστε ο ένας για τον άλλον". Για τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, η αναζήτηση της ιδανικής πολιτείας είναι κυρίως υπαρξιακή: "Με ενδιαφέρει πάντοτε μια υπαρξιακή διάσταση των έργων. Με απασχολούν οι σχέσεις των ανθρώπων και κυρίως η μία και πιο σημαντική, η σχέση μας με τον εαυτό, δηλαδή με τον βασικό σύμμαχο και τον βασικό δυνάστη. Οι "'Όρνιθες" ακουμπούν σε αυτό, όσον αφορά την αναζήτηση "ενός άλλου τρόπου να υπάρχουμε, πιο ανάλαφρου". 
 

Όρνιθες Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης


#5 Μια "ανάσα" ελπίδας

Η παράσταση, παραλείποντας τον γάμο του Πεισθέταιρου με τη Βασιλεία, εστιάζει σε ένα σαφές ουμανιστικό μήνυμα: την ανάγκη για έναν τόπο χωρίς καταπίεση και διαφθορά, μια πολιτεία που κατοικείται από πλάσματα που "κατάγονται από τον έρωτα". Ο επίλογος με την επαναλαμβανόμενη λέξη "ανάσα" σφραγίζει ποιητικά την ανάγκη μας για περισσότερο οξυγόνο — κυριολεκτικά και μεταφορικά — ενώ η ίδια η ζωή, τραγικά ειρωνική, έρχεται να υπενθυμίσει πόσο εύθραυστη παραμένει αυτή η ουτοπία. 

Τον Χορό απαρτίζουν οι: Θανάσης Ισιδώρου, Ειρήνη Κατσινούλα, Τάσος Κορκός, Αυγουστίνος Κούμουλος, Μαρία Κυρώζη, Μαριάννα Μαθιά, Κώστας Phoenix, Κυριάκος Σαλής, Ειρήνη Τσέλλου.

Τη μετάφραση του έργου έκανε ο Τάσος Ρούσσος και παρουσιάζεται σε δραματουργική επεξεργασία – διασκευή των 'Έλενας Τριανταφυλλοπούλου και 'Άρη Μπινιάρη.  Τους φωτισμούς σχεδίασε ο Βαγγέλης Μούντριχας. Ο ηχητικός σχεδιασμός είναι του Νικόλα Καζάζη.

Αξίζει να (ξανα)πετάξουμε μαζί με τους "'Όρνιθες" από 23 Ιουλίου! 
 

Όρνιθες Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης

Σταθμοί περιοδείας

Το Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" 23-26/6
Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης "Δημήτρης Κιντής" 30/6-1/7
Βεάκειο 8/7
Βράχων "Μελίνα Μερκούρη" 9-10/7
Κηποθέατρο Παπάγου 14-15/7
Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού 17/7 
Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού 7/9
Δημοτικό Θέατρο 'Άλσους Ηλιούπολης "Δημήτρης Κιντής" 11-12/9
Κατράκειο 15/9

>>Διαβάστε την κριτική του "α” για τους "'Όρνιθες" 

 

'Όλες οι θεατρικές παραστάσεις στον αναλυτικό οδηγό θεάτρου του "α"


 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Όρνιθες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στο έργο, ο αρχαίος ποιητής εξιστορεί την απόφαση δύο Αθηναίων, του Πεισθέτερου και του Ευελπίδη, να εγκαταλείψουν τον κόσμο των ανθρώπων αναζητώντας μια πόλη χωρίς μικρότητα και διαφθορά, όπου να μπορεί κανείς να ζήσει με ειρήνη και δικαιοσύνη. Ιδρύουν μαζί με τα Πουλιά μια πολιτεία στους αιθέρες και υψώνουν ένα τείχος ανάμεσα στους ανθρώπους και τους θεούς.Η σκηνοθεσία τοποθετεί το έργο σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον προσεγγίζοντάς το σαν αρχέγονη τελετή. Και όπως συμβαίνει σε κάθε τελετή, ένας θίασος ζωντανεύει βιωματικά τον μύθο. Οι δύο πρωταγωνιστές ζητούν, αλληγορικά, να «αδειάσουν» από κάθε άλλη ανθρώπινη ιδιότητα και να «κατοικηθούν», άλλοτε ηδονικά κι άλλοτε μανιασμένα, από τη ζωώδη ορμή των πουλιών σε μια παράσταση – συναυλία. Με σύμμαχο την εκρηκτικότητα της μουσικής και της κίνησης, ο Άρης Μπινιάρης δημιουργεί μια σύγχρονη σάτιρα παρασύροντάς μας σ’ ένα ηλεκτρισμένο «άσμα», που ρίχνει εκτυφλωτικό φως στα κρίσιμα ζητήματα της πόλης με το αριστοφανικό έργο πάντα ως πυξίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
19/11/2025

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.

Το αιχμηρό έργο του Τριαρίδη επιστρέφει: Συζήτηση με τη Μάγδα Φύσσα στο Θέατρο Olvio

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου", που σημάδεψε τις δύο προηγούμενες σεζόν, επιστρέφει στο Θέατρο Olvio με νέες συζητήσεις, συμμετοχή της Μάγδας Φύσσα και μια υποψηφιότητα στα βραβεία της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.