
"Μητροφάγος"
Η Ιώ Βουλγαράκη, Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού, σκηνοθετεί το έργο "Μητροφάγος", βασισμένο στο βιβλίο του Ρόκε Λαρράκι. Ένα σκοτεινό, ποιητικό έργο για τη μητρική σχέση, τον μύθο και την ψυχανάλυση. Παίζουν: Δ. Δρόσος, Μαργαρίτα Κλάγκου, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Διονύσης Πιφέας, Αινείας Τσαμάτης, Νικόλας Χανακούλας, Χριστίνα Χριστοδούλου. (Πειραιώς 260-Χώρος Η, στις 16/6)

"Κρυφό Νερό”
Ο Γιώργος Σαχίνης και η ομάδα Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project παρουσιάζει την site specific performance "Κρυφό Νερό”. Στο σταυροδρόμι του Κηφισού με το Αδριάνειο Υδραγωγείο, ένας σύγχρονος Περιπλανητής αναλαμβάνει μια παράτολμη αποστολή: να ανασύρει από τη λήθη το κρυφό νερό της πόλης και να φωτίσει την υπόγεια μνήμη της. Μια βιωματική παράσταση θεάτρου και χορού που ξεκινά από την Πλατεία Δεξαμενής και καταλήγει στις όχθες του Κηφισού. Με έμπνευση το αρχαίο υδραγωγείο και οδηγό την ανάγκη για μια νέα "υδάτινη" συνείδηση, η παράσταση μας καλεί σε μια κατάδυση στην ιστορία και στο σώμα της πόλης. Εάν πρόκειται να μεταβείτε στον χώρο της εκδήλωσης με ιδιωτικό όχημα, παρακαλείστε κατά την αγορά να επιλέξετε την αντίστοιχη επιλογή: "Μεταφορά με ιδιωτικό όχημα". Εάν πρόκειται να μεταβείτε στον χώρο της εκδήλωσης με το λεωφορείο, παρακαλείστε κατά την αγορά να επιλέξετε την αντίστοιχη επιλογή: "Μεταφορά με λεωφορείο". Οι θεατές συνιστάται να προσέλθουν με αθλητικά παπούτσια και να έχουν μαζί τους προστατευτικά είδη για τον ήλιο (καπέλο, γυαλιά ηλίου) και νερό. (Στις 16-18/6)

"Ποιος θα της το πει;"
Στην παράσταση "Ποιος θα της το πει;", ο χορογράφος Αλέξανδρος Σταυρόπουλος εμπνέεται από τη Χιονάτη και αναζητά όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ. Μέσα από μια σύγχρονη κινησιολογική σύνθεση, φέρνει στο φως το άρρητο, τη φωνή που έμεινε εγκλωβισμένη πίσω από τις κοινωνικές συμβάσεις. Η σιωπή γίνεται κραυγή, η σωματική έκφραση μετατρέπεται σε πράξη αντίστασης απέναντι στο ανομολόγητο. Μια παράσταση για τη γυναικεία υπόσταση, τη μνήμη και την αλήθεια που διεκδικεί να ακουστεί. Ερμηνεύουν Μαίρη Γιαννούλα, Ελευθερία Ηλιοπούλου, Εύα Γεωργιτσοπούλου, Φωτεινή Μουχτούρη. (Πειραιώς 260, Χώρος Δ, στις 16/6)

"Ιππόλυτος"
Μετά την Επίδαυρο και την περιοδεία του ανά την Ελλάδα και την Κύπρο το 2023, το Διεθνές Φεστιβάλ Αranya της Κίνας το 2024 και τη μεγάλη φετινή του επιτυχία στο φημισμένο Hong Kong Arts Festival, ο "Ιππόλυτος", σε σκηνοθεσία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνας Ευαγγελάτου, καταφθάνει στο Ηρώδειο. Η πολυταξιδεμένη παράσταση επιστρέφει για δύο βραδιές προτού συνεχίσει τη διεθνή περιοδεία της. Ο Ορέστης Χαλκιάς στον κεντρικό ρόλο συμπρωταγωνιστεί με τους Γιάννη Τσορτέκη (Θησέας), Έλενα Τοπαλίδου (Αφροδίτη/Άρτεμις), Δημήτρη Παπανικολάου (Αγγελιαφόρος) και τις νεοφερμένες στο θίασο Στεφανία Γουλιώτη (Φαίδρα) και Χριστίνα Μαξούρη (Τροφός), στη γεμάτη συμβολισμούς και σαφές αισθητικό στίγμα παράσταση για τη σύγκρουση της ανθρώπινης βούλησης και της θεϊκής δύναμης (Ηρώδειο, στις 18 & 19/6, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους).

"Σωτηρία"
Η παράσταση "Σωτηρία" βασίζεται στη συλλογή διηγημάτων της Χαράς Ρόμβη και αποτυπώνει με ευαισθησία μικρές ιστορίες καθημερινότητας, αναδεικνύοντας τις ανθρώπινες σχέσεις, τα όνειρα και τις συγκρούσεις που κρύβονται πίσω από την απλότητα της ζωής. Ο Θανάσης Δόβρης σκηνοθετεί την παράσταση και πρωταγωνιστεί η Μαρία Παρασύρη. Συμμετέχουν Ευάγγελος Βογιατζής, Νάσος Κούλης, Νικόλας Λαμπάκης, Αντώνης Νάσιος, Παναγιώτα Ντόμπρη, Δέσποινα Χαλκίδου. Μέσα από ζωντανή σκηνική αφήγηση, η παράσταση μεταφέρει το κοινό σε έναν κόσμο γεμάτο συναισθήματα και στοχασμούς, όπου η προσωπική σωτηρία γίνεται η κοινή αναζήτηση. (Πειραιώς 260, Χώρος Ε, στις 19/-21/6)

"Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)"
Ο "Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)" είναι μια περφόρμανς σε σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου, που συνδυάζει ζωντανή περφόρμανς με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας. Ο Ιππόλυτος, αφοσιωμένος στην Άρτεμη και εχθρικός προς τον έρωτα, προκαλεί την οργή της Αφροδίτης. Η θεά τον εκδικείται γεννώντας έναν καταστροφικό έρωτα στη μητριά του, Φαίδρα. Οι θεατές, φορώντας ειδικά γυαλιά AR, εισέρχονται σε έναν μυθικό κόσμο όπου η θεία εκδίκηση διαλύει το τοπίο και τις ανθρώπινες ισορροπίες. Η παράσταση αποτελεί μέρος του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου VOXReality, που εξετάζει την αλληλεπίδραση κοινού με τεχνολογία XR και την προσβασιμότητα μέσω πολυγλωσσικών υπερτίτλων. Η συμμετοχή στο πιλοτικό στάδιο είναι δωρεάν και ανοιχτή με εγγραφή. Για δηλώσεις συμμετοχής: e.oikonomou@aefestival.gr. Σημείωση: Τα γυαλιά AR δεν είναι συμβατά με τα περισσότερα γυαλιά οράσεως – προτείνεται χρήση φακών επαφής. (Πειραιώς 260 Χώρος Β, στις 19/6-16/7)

"Κατσούρμπος"
Ο "Κατσούρμπος" του Γεωργίου Χορτάτση ανεβαίνει στο Φεστιβάλ Αθηνών σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα, ζωντανεύοντας την πρώτη σωζόμενη κωμωδία της Κρητικής Αναγέννησης. Το έργο, γραμμένο στα τέλη του 16ου αιώνα, συνδυάζει δεκαπεντασύλλαβο στίχο με κρητική γλώσσα και βενετσιάνικη επιρροή, αφηγείται μια ιστορία έρωτα, παρεξηγήσεων και κοινωνικής σάτιρας στην Κρήτη της Ενετοκρατίας. Η σκηνοθετική προσέγγιση του Περλέγκα αναζητά μια νέα θεατρική γλώσσα, αναμειγνύοντας τη λαϊκή παράδοση με σύγχρονα εκφραστικά μέσα. Μαζί του, η ομάδα χορού και ακροβασίας "κι όμΩς κινείται" και ο μουσικός Δημήτρης Αποστολάκης (Χαΐνης) δημιουργούν ένα σκηνικό σύμπαν όπου ποίηση, σώμα, και ήχος συνυπάρχουν οργανικά. Η παράσταση εστιάζει στο στοιχείο του λαϊκού και στην "αθωότητα" του θεάτρου, μετατρέποντας το έργο σε ένα εορταστικό, σχεδόν διονυσιακό θέαμα. Ο Κατσούρμπος δεν προσεγγίζεται ως μουσειακό κείμενο, αλλά ως ζωντανός οργανισμός που συνομιλεί με το σήμερα. (Πειραιώς 260 Χώρος Δ, στις 19- 22/6)

"Ο Φάουστ στην Αφρική"
Ο διάσημος Νοτιοαφρικανός καλλιτέχνης Ουίλιαμ Κέντριτζ πιστρέφει στην Αθήνα για το Φεστιβάλ Αθηνών–Επιδαύρου 2025 με την ανανεωμένη σκηνική έκδοση του έργου "Ο Φάουστ στην Αφρική" (Faustus in Africa!), σε συνεργασία με την Handspring Puppet Company. Πρόκειται για μια πολυαισθητηριακή παράσταση κουκλοθεάτρου, animation και θεάτρου, που μεταφέρει τον μύθο του Φάουστ σε αφρικανικό τοπίο, αναδεικνύοντας την κριτική ματιά του Κέντριτζ στον αποικισμό και την απληστία. Ένας ήρωας που πουλάει την ψυχή του στον διάβολο για ανεπανάληπτη ηδονή και νεότητα, οδηγεί στην καταστροφή και της ίδιας της Γης. Το έργο παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρώτη αναβίωση, έπειτα από την αρχική παραγωγή του 1995 και πολλές μεταγενέστερες εκδόσεις διεθνώς. (Πειραιώς 260 Χώρος Η, στις 20- 22/6)
Χρήσιμες πληροφορίες για την δωρεάν μετακίνηση
Στο πλαίσιο του επετειακού προγράμματος για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών προσφέρετε στο κοινό δωρεάν μετακίνηση προς και από τους χώρους της Πειραιώς 260, στον Ταύρο. Οι θεατές μπορούν να χρησιμοποιούν δωρεάν το πούλμαν του Φεστιβάλ, το οποίο αναχωρεί από το Σύνταγμα στις 20:00 (επιβίβαση από τις 19:50). Μετά τη λήξη των παραστάσεων, η επιστροφή προς το Σύνταγμα θα πραγματοποιείται με δύο δρομολόγια, στις 23:00 και στις 00:30, από το σημείο απέναντι από την έξοδο επί της οδού Πολυκράτους.
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Δείτε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου εδώ
Περισσότερες πληροφορίες
Ιππόλυτος
Ο Ιππόλυτος, νόθος γιος του Θησέα και πιστός οπαδός της Άρτεμης, έχει εμμονή με την αγνότητα, απαξιώνει τον έρωτα, υβρίζει το γυναικείο φύλο. Η θεά του έρωτα, Αφροδίτη, θέλοντας να τον εκδικηθεί που δεν τη σέβεται, οργανώνει ένα σχέδιο εξόντωσής του, εμπνέοντας σφοδρό έρωτα για εκείνον στη μητριά του Φαίδρα. Η παράσταση εστιάζει στη μορφή της Αφροδίτης που στήνει ένα παιχνίδι εκδίκησης και παρακολουθεί με ηδονοβλεπτική ματιά πώς το ανθρώπινο είδος γίνεται άθυρμα των επιθυμιών της. Το μάτι της γίνεται μάτι μας και τα πρόσωπα απογυμνώνονται. Τα γυμνά σώματα μεταφέρουν την έκρηξη, τον πόθο, τη λαγνεία αλλά και την αγνότητα του γένους των ανθρώπων.
Μητροφάγος
Το 1907, σ’ ένα σανατόριο του Μπουένος Άιρες, μια ομάδα γιατρών διερευνά το όριο μεταξύ ζωής και θανάτου μέσα από ένα τερατώδες πείραμα. Βασισμένη στο βιβλίο του Ρόκε Λαράκι, έναν κόσμο απελπισμένο και γκροτέσκο, η σκηνοθέτις προτείνει μια παράσταση-αλληγορία για την ανθρωπότητα, εμβολίζοντας τη σάτιρα της τοξικής αρρενωπότητας με λυρικές παρεκβάσεις. Όλοι άνδρες, οι γιατροί του σανατορίου με ένα δικαίωμα που μοιάζει από πάντα κεκτημένο, ορίζουν τις ζωές δεκάδων ανθρώπων και ενορχηστρώνουν μια δυστοπία από την οποία ούτε οι ίδιοι δεν βρίσκουν διέξοδο. Παράλληλα, όσο το πείραμα εξελίσσεται, μια γυναίκα, η προϊσταμένη των νοσηλευτριών, αποτελεί το αντικείμενο του πόθου όλης της επιστημονικής ομάδας. Ανελέητος με το φύλο του, ο συγγραφέας δεν διστάζει να το γελοιοποιήσει σε όλα τα κρίσιμα πεδία: ανδρική εξουσία, αυτοπραγμάτωση, φιλοδοξία, έρωτας αλλά και αναζήτηση νοήματος.
Κρυφό νερό
Η ομάδα Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project μάς καλεί εκεί όπου διασταυρώνονται ο Κηφισός με το Αδριάνειο Υδραγωγείο και ο χορός με το θέατρο. Ένας περιπλανητής συναντά ανθρώπους που συνδέθηκαν στενά με το μνημειώδες έργο που εξακολουθεί να λειτουργεί 19 αιώνες μετά την κατασκευή του. Ένα συναρπαστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι που θα μας μυήσει στο «μυστικό» της ανθεκτικότητας του υδραγωγείου και σ’ έναν άλλο ρυθμό ζωής.
Ποιος θα της το πει;
Τα σύμβολα που καθορίζουν τη μυθολογία της «Χιονάτης» -το μήλο, ο καθρέφτης, το φιλί, ο αριθμός επτά- συναντούν την ενέργεια και την εξωστρέφεια της ποπ κουλτούρας, σε μια χορογραφία που εξερευνά τις αντιφάσεις των αναπαραστάσεων της θηλυκότητας. Είναι η τρίτη φορά που ο βραβευμένος χορογράφος ακολουθεί αυτή τη θεματική. Με βασικό εργαλείο το χιούμορ, η παράσταση αποδομεί στερεότυπα και απευθύνεται με αμεσότητα στο κοινό, δημιουργώντας μια εμπειρία προσιτή και απολαυστική για όλες τις ηλικίες. Μέσα από την αρμονική συνύπαρξη της κίνησης, της μουσικής και του εικαστικού σχεδιασμού, το έργο μάς ξανασυστήνει ένα κλασικό παραμύθι με φρέσκια ματιά.
Ο Φάουστ στην Αφρική!
Ο πολυσχιδής δημιουργός Ουίλιαμ Κέντριτζ και η Handspring Puppet Company επαναφέρουν την παράσταση του 1995, μια αλληγορία για την αποικιοκρατία και τον δυτικό ιμπεριαλισμό. Ο Κέντριτζ, που είναι εμποτισμένος από την ιστορία της Νότιας Αφρικής και το κίνημα διαμαρτυρίας ενάντια στο Απαρτχάιντ και σε κάθε μορφή κοινωνικής αδικίας, μαζί με την πρωτοποριακή ομάδα κουκλοθεάτρου παντρεύουν τις πιο εμβληματικές ενσαρκώσεις του διαβόλου στη λογοτεχνία μέσα από το ειρωνικό βλέμμα του Νοτιοαφρικανού ποιητή Λεσέγκο Ραμπολόκενγκ. Η ιστορία του ήρωα που πουλάει την ψυχή του στον διάβολο με αντάλλαγμα την αυθεντική απόλαυση και την αιώνια νεότητα μεταφέρεται εδώ στην Αφρική. Την αναπαριστούν μαριονέτες, ενώ ο μόνος χαρακτήρας επί σκηνής με ζωντανή ανθρώπινη μορφή είναι ο Διάβολος.
Κατσούρμπος
Στο σπάνια παιζόμενο αριστούργημα του κρητικού θεάτρου της Αναγέννησης η ανάλαφρη κωμωδία συναντά την υψηλή ποίηση του Χορτάτση, το κοινωνικό σχόλιο και το ηθογραφικό στοιχείο. Στ σύγχρονο ανέβασμά του συνομιλεί με τη γλώσσα των χορευτών και των ακροβατών, σπάζοντας τα όρια μιας κλασικότροπης αναπαράστασης. Σε αισθητικό επίπεδο, τα σκηνικά και τα κοστούμια «κλείνουν το μάτι» στην Αναγέννηση υπονομεύοντάς την αδιόρατα, ενώ το ηχητικό περιβάλλον της παράστασης «πειράζει» με σύγχρονο τρόπο τα μαδριγάλια του Μοντεβέρντι αφενός και την κρητική μουσική παράδοση αφετέρου. Με φόντο τα τέλη του 16ου αιώνα, οι ήρωες παραπαίουν ανάμεσα στην ασφάλεια λόγω κοινωνικής και οικονομικής θέσης και στην ασάφεια της ιστορικής στιγμής: το τέλος εποχής με την κατάρρευση της Ενετοκρατίας έρχεται καλπάζοντας.
Σωτηρία
Η παράσταση αντλεί έμπνευση από την ομώνυμη συλλογή διηγημάτων της συγγραφέα της νεότερης γενιάς Χαράς Ρόμβη, που σκιαγραφεί με γλυκόπικρο χιούμορ ένα αναγνωρίσιμο πορτρέτο της Ελλάδας των δεκαετιών του ’80 και του ’90. Σε μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ, μοναδική ανάσα στην ασφυκτική καθημερινότητά της, η Σωτηρία ξεχνιέται ανάμεσα στις έτοιμες τούρτες και τους κύβους νοστιμιάς και, χωρίς να το πάρει είδηση, κλειδώνεται μέσα. Χαμένη στον παράδεισο της αφθονίας, ανάμεσα σε ράφια και ψυγεία γεμάτα προϊόντα, περίεργους θορύβους και απροσδιόριστες σκιές, έρχεται αντιμέτωπη με τους δαίμονές της. Ο Θ. Δόβρης καταπιάνεται με τον καθημερινό άνθρωπο και κάθε καθωσπρέπει Σωτηρία, αποκρυπτογραφώντας έναν υπαρξιακό τρόμο στην άλλη τους όψη σαν θεατρική φάρσα. Συμμετέχουν: Ευάγ. Βογιατζής, Ν. Κούλης, Ν. Λαμπάκης, Αντ. Νάσιος, Π. Ντόμπρη, Δ. Χαλκίδου.
Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Μια εμβυθιστική θεατρική εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας που αντλεί από τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, όπου οι θεατές γίνονται συμμέτοχοι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης κατά του κεντρικού ήρωα. Ο Ιππόλυτος, ακόλουθος της Άρτεμης, έχει απαρνηθεί το σαρκικό έρωτα και αυτό προκαλεί το θυμο της θεάς, η οποία τον καταριέται, κάνοντας τη μητριά του Φαίδρα να τον ερωτευτεί παράφορα. Το έργο συνδυάζει τη ζωντανή περφόρμανς με τον ηχητικό σχεδιασμό στο χώρο και την επαυξημένη πραγματικότητα. Καθώς η οργή της Αφροδίτης φουσκώνει, ο φυσικός κόσμος καταρρέει. Το κοινό παρακολουθεί μια μυθική κατάπτωση, όπου η θεία εκδίκηση μεταμορφώνει τόσο το ανθρώπινο πεπρωμένο όσο και το φυσικό περιβάλλον.