
Ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ στη Σκιά των Βράχων κατέχει ένα μεγάλο αφιέρωμα σε μια σπουδαία προσωπικότητα του παγκόσμιου θεάτρου, τον Θεόδωρο Τερζόπουλο. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 40 χρόνων από την ίδρυση του Θεάτρου 'Άττις αλλά και την φετινή πρεμιέρα της "Ορέστειας" στο Θέατρο Βράχων (11-12/6), τιμά τον διεθνώς αναγνωρισμένο σκηνοθέτη μ’ ένα τρίπτυχο αφιέρωμα με τίτλο "Σκότος, εμόν φάος" ("Αίας", 394). Το αφιέρωμα, που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 10 Ιουνίου στο θέατρο Βράχων "Άννα Συνοδινού" (8 μ.μ.), στοχεύει στην ανάδειξη της πολυετούς συστηματικής εργασίας του σκηνοθέτη στην αρχαία τραγωδία.


Το τρίπτυχο αφιέρωμα "Σκότος, εμόν φάος"
-Φωτογραφική εγκατάσταση με υλικό από την παράσταση "Ορέστεια", όπως αποτυπώθηκε από τον φακό της διεθνούς φήμης φωτογράφου Johanna Weber, σταθερής συνεργάτιδας του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Η σύνθεση του υλικού πραγματοποιήθηκε από τον σκηνοθέτη και τη φωτογράφο.


-'Έκδοση πολυτελούς τόμου με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, σε επιστημονική επιμέλεια της Μιχαέλας Αντωνίου (ΕΔΙΠ τμήματος Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ), με πρωτότυπα κείμενα που υπογράφουν οι Ελένη Βαροπούλου, Σάββας Πατσαλίδης, Γιώργος Σαμπατακάκης, Μαρίας Σικιτάνο και Πηνελόπη Χατζηδημητρίου, καθώς και κείμενα των Freddy Decreus και Erika Fischer-Lichte, τα οποία μεταφράζονται και εκδίδονται για πρώτη φορά στα ελληνικά.
-Συζήτηση για το έργο του σπουδαίου σκηνοθέτη. Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης, οι Ελένη Βαροπούλου, Σάββας Πατσαλίδης, Γιώργος Σαμπατακάκης, Μαρία Σικιτάνο και Πηνελόπη Χατζηδημητρίου συζητούν για το Συντονίζει η Μιχαέλα Αντωνίου.
Στο δεύτερο μέρος, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος συνομιλεί με τους συντελεστές της "Ορέστειας", Τάσο Δήμα, Σοφία Χιλλ, Αγλαΐα Παππά, Σάββα Στρούμπο, Παναγιώτη Βελιανίτη καθώς και με ηθοποιούς από τον Χορό της παράστασης.


Στις 11 και 12 Ιουνίου, η ιστορική παράσταση της "Ορέστειας" θα παρουσιαστεί στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη". Μετά τη θριαμβευτική της πορεία, η παράσταση που σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου με το Εθνικό Θέατρο, επιστρέφει σε επιλεγμένους σταθμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ στις 22 και 23 Αυγούστου ολοκληρώνει τον επιδαύριο κύκλο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025.
Η "Ορέστεια" του Τερζόπουλου συνιστά ένα έργο διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, που κατορθώνει με τη συνταρακτική του ενέργεια να διευρύνει τα όρια της τέχνης, και να αφηγηθεί, εν τέλει, την ιστορία της ίδιας της ανθρωπότητας. Ως πράξη αδιαμφισβήτητα πολιτική και εμπειρία πολυδιάστατα πνευματική, η παράσταση έτυχε διθυραμβικής υποδοχής τόσο από τους χιλιάδες θεατές που την παρακολούθησαν όσο και από τα εγχώρια και διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Μετά την πρεμιέρα της στην Επίδαυρο το 2024, την περιοδεία που ακολούθησε στην Ελλάδα και την Κύπρο, και την παρουσίασή της στη Βιτσέντσα της Ιταλίας, όπου άνοιξε τον 77ο Κύκλο Κλασικών Παραστάσεων στο ιστορικό θέατρο Ολίμπικο, η "Ορέστεια" επιστρέφει για να προσφέρει σε όλους μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε ακόμα μια φορά.
Περισσότερες πληροφορίες
Ορέστεια
Ο σημαντικός θεατράνθρωπος, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, ανέβασε την τριλογία «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμενίδες», σε μια ιστορική παράσταση, που επαναλαμβάνεται. Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.