Ο Τερζόπουλος, η "Ορέστεια" και το παγκόσμιο ενδιαφέρον

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, κορυφαίος δημιουργός του σύγχρονου θεάτρου, τιμάται φέτος με την ανάγνωση του μηνύματός του για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2025 σε σκηνές όλου του κόσμου. Η επανάληψη της «Ορέστειας» στην Επίδαυρο συμπίπτει με ένα υψηλού επιπέδου αφιέρωμα στις Βρυξέλλες, όπου το έργο του συναντά τη θεατρική παράδοση της Ιαπωνίας.

Θεόδωρος Τερζόπουλος

Μετά από αλλεπάλληλες sold out παραστάσεις και την πολυαναμενόμενη επανάληψή της στην Επίδαυρο, η "Ορέστεια" του Αισχύλου, όπως την αποκαλύπτει ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου (22 & 23/8) αποδεικνύει για μία ακόμη φορά τη διαχρονική δύναμη του αρχαίου δράματος όταν συναντά μια σκηνική γλώσσα βαθιάς σωματικότητας και πνευματικής έντασης. Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί την ακτινοβολία αυτής της δουλειάς όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε διεθνές επίπεδο, με τον ίδιο τον Τερζόπουλο να τιμάται ως ο δημιουργός του φετινού μηνύματος για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2025.

Αυτή η παγκόσμια αναγνώριση συναντήθηκε συμβολικά και ουσιαστικά με ένα αφιέρωμα υψηλού επιπέδου στις Βρυξέλλες, στις 7 και 8 Απριλίου, όπου δύο θεατρικές παραδόσεις –η ελληνική τραγωδία και το ιαπωνικό Nō και Kabuki– διαλέχθηκαν μέσω των έργων και της φιλοσοφίας του Θεόδωρου Τερζόπουλου και του Ταντάσι Σουζούκι.

Θεόδωρος Τερζόπουλος, Ταντάσι Σουζούκι
Με επιτυχία στέφθηκαν οι εκδηλώσεις τιμής στο Θεόδωρο Τερζόπουλο και στο Ταντάσι Σουζούκι στις Βρυξέλλες
 

Το θέατρο ως παγκόσμιος διάλογος

Το θέατρο είναι ίσως μια από τις ευγενέστερες μορφές πολιτισμικής έκφρασης της ανθρωπότητας. Αναπτύχθηκε με τρόπο μοναδικό σε ελάχιστους πολιτισμούς, με πρώτους τους Έλληνες και την Αθηναϊκή τραγωδία, και αιώνες αργότερα τους Ιάπωνες με τις τέχνες του Nō και του Kabuki. Αυτές οι δύο βαθιά ριζωμένες παραδόσεις συναντήθηκαν συμβολικά στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο ενός αφιερώματος υψηλού κύρους, τιμώντας δύο εμβληματικές μορφές της σύγχρονης σκηνής: τον Θεόδωρο Τερζόπουλο και τον στενό του φίλο Ταντάσι Σουζούκι.

Θεόδωρος Τερζόπουλος, Ταντάσι Σουζούκι
Ο σχέση του σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου με το μύθο του σύγχρονου θεάτρου, Ταντάσι Σουζούκι, μετρά χρόνια, συγκεκριμένα από το 1984.

Η εκδήλωση αποτέλεσε όχι απλώς έναν φόρο τιμής, αλλά και μια πλατφόρμα πολιτισμικού διαλόγου, αποδεικνύοντας ότι το θέατρο, ακόμη και στις πιο σωματικές και ριζικές του μορφές, μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Μέσα από εισηγήσεις, οπτικοακουστικό υλικό, αναγνώσεις και μουσικές παρεμβάσεις, αναδείχθηκε η κοινή γλώσσα που μιλούν οι δύο αυτοί σπουδαίοι δημιουργοί: η γλώσσα της ενότητας σώματος και ψυχής, της παράδοσης και της καινοτομίας, του πολιτισμού ως πράξης αντίστασης.

Ο Ιάπωνας σκηνοθέτης, θεωρητικός του θεάτρου και ιδρυτής του περίφημου Suzuki Company of Toga (SCOT), Ταντάσι Σουζούκι είναι γνωστός κυρίως για την ανάπτυξη της Μεθόδου Suzuki, μιας αυστηρής σωματικής τεχνικής εκπαίδευσης των ηθοποιών που στοχεύει στην καλλιέργεια της παρουσίας, της συγκέντρωσης και της "ενεργειακής έντασης" του σώματος στη σκηνή. Έχει συνεργαστεί με θεατρικούς οργανισμούς και πανεπιστήμια σε όλον τον κόσμο, ενώ το έργο του έχει ιδιαίτερη απήχηση στην Ευρώπη και την Αμερική. Ήταν συνιδρυτής της Διεθνούς Θεατρικής Ολυμπιάδας μαζί με προσωπικότητες όπως ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, με τον οποίο τους συνδέει κοινό όραμα για το θέατρο ως πράξη εσωτερικής αλήθειας και πολιτισμικής συνάντησης. Τερζόπουλος και Σουζούκι είναι από τις πιο επιδραστικές μορφές του παγκόσμιου θεάτρου του 20ού και 21ου αιώνα. 

Θεόδωρος Τερζόπουλος Ταντάσι Σουζούκι
Για τον Τερζόπουλο και τον Σουζούκι το σώμα είναι το κατεξοχήν πολιτισμικό εργαλείο του ανθρώπου

Η χρονική σύμπτωση με την επανάληψη της "Ορέστειας" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στην Επίδαυρο αποκτά έτσι έναν ιδιαίτερο, σχεδόν τελετουργικό χαρακτήρα. Η παρουσία του έργου αυτού –στην αρχαία του κοιτίδα αλλά και στη σύγχρονη, παγκοσμιοποιημένη σκηνή– αποδεικνύει πως το αρχαίο δράμα εξακολουθεί να θέτει τα μεγάλα ερωτήματα της ύπαρξης: δικαιοσύνη, εκδίκηση, εξιλέωση. Και το κάνει όχι ως μουσειακό κατάλοιπο, αλλά ως ζωντανή, σωματική εμπειρία.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber
Συγκλονιστική η Σοφία Χιλλ ως Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας στην "Ορέστεια"

Ο Τερζόπουλος, με τη μοναδική του σκηνική γλώσσα, οδηγεί τους ηθοποιούς του πέρα από τον λόγο, στο άγγιγμα του τραγικού μέσω του σώματος. Αυτή η ίδια ποιητική και σωματική δύναμη αναγνωρίζεται διεθνώς, με την επιλογή του ως συγγραφέα του φετινού μηνύματος για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2025, ένα μήνυμα που ακούστηκε από σκηνές σε όλον τον πλανήτη.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber
Καθηλωτική στο ρόλο της Αθηνάς η Αγλαΐα Παππά στην "Ορέστεια"
 

Η επιστροφή της "Ορέστειας” στην Επίδαυρο 

 

Η προπώληση για τις παραστάσεις της Επιδαύρου έχει ήδη ανοίξει και σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει ήδη αυξημένο ενδιαφέρον για τις παραστάσεις της "Ορέστειας” του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στις 22 & 23 Αυγούστου. Θα θυμίσουμε πως η παράσταση έκανε αλλεπάλληλα sold out τόσο  στο Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, όπου έκανε πρεμιέρα τον Ιούλιο 2024, όσο και στην Αθήνα. Η μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου. Συνεργάτης σκηνοθέτης ο Σάββας Στρούμπος. Τα σκηνικά – κοστούμια – φωτισμοί είναι του Θεόδωρου Τερζόπουλου, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Παναγιώτη Βελιανίτη, σύμβουλος δραματολόγος είναι η Μαρία Σικιτάνο, δραματολόγος παράστασης η Ειρήνη Μουντράκη. Καλλιτεχνική συνεργάτιδα είναι η Μαρία Βογιατζή.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber
Ο Σάββας Στρούμπος βοηθός σκηνοθέτης κρατά το ρόλο του Αγαμέμνων 
 

Παίζουν (αλφαβητικά) Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος / Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας).

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber
Πολυπρόσωπος και εντυπωσιακός ο Χορός της "Ορέστειας"

Ο Χορός αποτελείται από 24 ηθοποιούς: Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Έβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με τον "Καρυοθραύστη" του Μπαλέτου της Όπερας της Βάρνας

Το ταξίδι στη Χώρα των Ζαχαρωτών, η λεπτότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι και η ποιότητα των ερμηνειών κάνουν τον "Καρυοθραύστη" ένα παραμύθι για όλες τις ηλικίες, που μπορείτε να το απολαύσετε από το Μπαλέτο της Όπερας της Βάρνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/11/2025

Νέες παραστάσεις για την "Καρυάτιδα!" του Γιώργου Καπουτζίδη στο Θέατρο Κάππα

Μια ανατρεπτική κωμωδία – που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά – αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

Δύο έξυπνες κωμωδίες που σχολιάζουν την Ελλάδα

Δύο κωμωδίες made in Greece, από Γιώργο Καπουτζίδη και Ζήση Ρούμπου κοιτάζουν με χιούμορ την Ελλάδα και την ταυτότητά της.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με Μάριο Μπανούσι και τον Δεκέμβριο

Η παράσταση για την απώλεια και την ενηλικίωση "Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia" κάνει ένα χειμωνιάτικο πέρασμα στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου "Φθινόπωρο - ΑΠΟΗΧΟΙ".

Δύο πράξεις θεατρικής απελευθέρωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Βίας των Γυναικών

Σε δύο παραστάσεις που αγγίζουν βαθιά τον θεατή, δύο σπουδαίες και έμπειρες πρωταγωνίστριες, η Κατερίνα Διδασκάλου και η Ελένη Κοκκίδου αναλαμβάνουν να φέρουν στο φως τη διαδρομή γυναικών που έμαθαν να σωπαίνουν – και αποφασίζουν επιτέλους να μιλήσουν.

Τελευταία παράσταση για τα "Πιρούνια σε ακριβά σπορτέξ"

Το έργο του Κωσταντή Ντίσιου, μια ιστορία ενός καλά θαμμένου τραύματος, θα παρουσιαστεί για ακόμη μία φορά στο Red Jasper, σε σκηνοθεσία Τάσου Καρακύκλα.

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.