
Μετά από αλλεπάλληλες sold out παραστάσεις και την πολυαναμενόμενη επανάληψή της στην Επίδαυρο, η "Ορέστεια" του Αισχύλου, όπως την αποκαλύπτει ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου (22 & 23/8) αποδεικνύει για μία ακόμη φορά τη διαχρονική δύναμη του αρχαίου δράματος όταν συναντά μια σκηνική γλώσσα βαθιάς σωματικότητας και πνευματικής έντασης. Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί την ακτινοβολία αυτής της δουλειάς όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε διεθνές επίπεδο, με τον ίδιο τον Τερζόπουλο να τιμάται ως ο δημιουργός του φετινού μηνύματος για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2025.
Αυτή η παγκόσμια αναγνώριση συναντήθηκε συμβολικά και ουσιαστικά με ένα αφιέρωμα υψηλού επιπέδου στις Βρυξέλλες, στις 7 και 8 Απριλίου, όπου δύο θεατρικές παραδόσεις –η ελληνική τραγωδία και το ιαπωνικό Nō και Kabuki– διαλέχθηκαν μέσω των έργων και της φιλοσοφίας του Θεόδωρου Τερζόπουλου και του Ταντάσι Σουζούκι.

Το θέατρο ως παγκόσμιος διάλογος
Το θέατρο είναι ίσως μια από τις ευγενέστερες μορφές πολιτισμικής έκφρασης της ανθρωπότητας. Αναπτύχθηκε με τρόπο μοναδικό σε ελάχιστους πολιτισμούς, με πρώτους τους Έλληνες και την Αθηναϊκή τραγωδία, και αιώνες αργότερα τους Ιάπωνες με τις τέχνες του Nō και του Kabuki. Αυτές οι δύο βαθιά ριζωμένες παραδόσεις συναντήθηκαν συμβολικά στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο ενός αφιερώματος υψηλού κύρους, τιμώντας δύο εμβληματικές μορφές της σύγχρονης σκηνής: τον Θεόδωρο Τερζόπουλο και τον στενό του φίλο Ταντάσι Σουζούκι.

Η εκδήλωση αποτέλεσε όχι απλώς έναν φόρο τιμής, αλλά και μια πλατφόρμα πολιτισμικού διαλόγου, αποδεικνύοντας ότι το θέατρο, ακόμη και στις πιο σωματικές και ριζικές του μορφές, μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Μέσα από εισηγήσεις, οπτικοακουστικό υλικό, αναγνώσεις και μουσικές παρεμβάσεις, αναδείχθηκε η κοινή γλώσσα που μιλούν οι δύο αυτοί σπουδαίοι δημιουργοί: η γλώσσα της ενότητας σώματος και ψυχής, της παράδοσης και της καινοτομίας, του πολιτισμού ως πράξης αντίστασης.
Ο Ιάπωνας σκηνοθέτης, θεωρητικός του θεάτρου και ιδρυτής του περίφημου Suzuki Company of Toga (SCOT), Ταντάσι Σουζούκι είναι γνωστός κυρίως για την ανάπτυξη της Μεθόδου Suzuki, μιας αυστηρής σωματικής τεχνικής εκπαίδευσης των ηθοποιών που στοχεύει στην καλλιέργεια της παρουσίας, της συγκέντρωσης και της "ενεργειακής έντασης" του σώματος στη σκηνή. Έχει συνεργαστεί με θεατρικούς οργανισμούς και πανεπιστήμια σε όλον τον κόσμο, ενώ το έργο του έχει ιδιαίτερη απήχηση στην Ευρώπη και την Αμερική. Ήταν συνιδρυτής της Διεθνούς Θεατρικής Ολυμπιάδας μαζί με προσωπικότητες όπως ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, με τον οποίο τους συνδέει κοινό όραμα για το θέατρο ως πράξη εσωτερικής αλήθειας και πολιτισμικής συνάντησης. Τερζόπουλος και Σουζούκι είναι από τις πιο επιδραστικές μορφές του παγκόσμιου θεάτρου του 20ού και 21ου αιώνα.

Η χρονική σύμπτωση με την επανάληψη της "Ορέστειας" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στην Επίδαυρο αποκτά έτσι έναν ιδιαίτερο, σχεδόν τελετουργικό χαρακτήρα. Η παρουσία του έργου αυτού –στην αρχαία του κοιτίδα αλλά και στη σύγχρονη, παγκοσμιοποιημένη σκηνή– αποδεικνύει πως το αρχαίο δράμα εξακολουθεί να θέτει τα μεγάλα ερωτήματα της ύπαρξης: δικαιοσύνη, εκδίκηση, εξιλέωση. Και το κάνει όχι ως μουσειακό κατάλοιπο, αλλά ως ζωντανή, σωματική εμπειρία.

Ο Τερζόπουλος, με τη μοναδική του σκηνική γλώσσα, οδηγεί τους ηθοποιούς του πέρα από τον λόγο, στο άγγιγμα του τραγικού μέσω του σώματος. Αυτή η ίδια ποιητική και σωματική δύναμη αναγνωρίζεται διεθνώς, με την επιλογή του ως συγγραφέα του φετινού μηνύματος για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2025, ένα μήνυμα που ακούστηκε από σκηνές σε όλον τον πλανήτη.

Η επιστροφή της "Ορέστειας” στην Επίδαυρο
Η προπώληση για τις παραστάσεις της Επιδαύρου έχει ήδη ανοίξει και σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει ήδη αυξημένο ενδιαφέρον για τις παραστάσεις της "Ορέστειας” του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στις 22 & 23 Αυγούστου. Θα θυμίσουμε πως η παράσταση έκανε αλλεπάλληλα sold out τόσο στο Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, όπου έκανε πρεμιέρα τον Ιούλιο 2024, όσο και στην Αθήνα. Η μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου. Συνεργάτης σκηνοθέτης ο Σάββας Στρούμπος. Τα σκηνικά – κοστούμια – φωτισμοί είναι του Θεόδωρου Τερζόπουλου, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Παναγιώτη Βελιανίτη, σύμβουλος δραματολόγος είναι η Μαρία Σικιτάνο, δραματολόγος παράστασης η Ειρήνη Μουντράκη. Καλλιτεχνική συνεργάτιδα είναι η Μαρία Βογιατζή.

Παίζουν (αλφαβητικά) Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος / Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας).

Ο Χορός αποτελείται από 24 ηθοποιούς: Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Έβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας
Προπώληση εισιτηρίων: more.com