Τρεις λόγοι για να δείτε την βραβευμένη παράσταση η "Άνοδος του Αρτούρο Ούι"

Ποια είναι τα στοιχεία που έκαναν τους θεατρόφιλους να τιμήσουν με επτά βραβεία την παράσταση του έργου η "Άνοδος του Αρτούρο Ούι" του Μπέρτολντ Μπρεχτ στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2023 από το περιοδικό "αθηνόραμα";

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι Πάτροκλος Σκαφίδας©

Οι φανατικοί του θεάτρου μίλησαν με την ψήφο τους στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2023 από το περιοδικό "αθηνόραμα" και έδειξαν τον θαυμασμό τους στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Άρης Μπινιάρης. Η "Άνοδος του Αρτούρο Ούι" αναδείχθηκε δεύτερη καλύτερη παράσταση, αποσπώντας επίσης το δεύτερο βραβείο σκηνοθεσίας για τον Άρη Μπινιάρη, το πρώτο βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τον Γιώργο Χρυσοστόμου, το πρώτο βραβείο ενδυματολογίας και το δεύτερο βραβείο σκηνογραφίας για τον Πάρι Μέξη, το δεύτερο βραβείο μουσικής σύνθεσης για τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη και το πρώτο βραβείο φωτισμού για τη Στέλλα Κάλτσου. Η παράσταση έκανε απανωτά sold out και στις 18 Οκτωβρίου ξεκινά νέο κύκλο παραστάσεων στο θέατρο Ark. Αυτοί είναι κάποιοι από τους λόγους για να την δείτε.

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Το έργο

Ο Μπέρτολντ Μπεχτ έγραψε την "Άνοδος του Αρτούρο Ούι" όντας εξόριστος στη Φινλανδία και μέσα στη δίνη του πολέμου (το ’41), μιλάει για το τραστ του… κουνουπιδιού στην Αμερική του ’29. Ορκισμένος εχθρός του καπιταλισμού περιγράφει με συμβολικό τρόπο την άνοδο του Φύρερ στην εξουσία. Οι σχέσεις του Χίτλερ με τον πρόεδρο Χίντεμπουργκ, η είσοδός του στη Βουλή, η άνοδος στην καγκελαρία, η προσάρτηση της Αυστρίας, όλα τα γεγονότα ανασυντίθενται με πρωταγωνιστή τον Αρτούρο Ούι. Ο Μπρεχτ ανασυνθέτει την ιστορία μεταφέροντας τη δράση στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του μεσοπολέμου. Σε αυτό το απόσπασμα από τις σημειώσεις του για τον "Αρτούρο Ούι" αποτυπώνεται ο τρόπος σκέψης του: "πρέπει να συντριβούν οι μεγάλοι πολιτικοί εγκληματίες, και να συντριβούν κάτω από τη γελοιοποίηση γιατί, στην πραγματικότητα, δεν είναι μεγάλοι εγκληματίες αλλά δράστες μεγάλων πολιτικών εγκλημάτων".

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η σκηνοθετική ματιά

Ο Άρης Μπινιάρης απεικονίζει μοναδικά αλληγορικά την άνοδο της δημαγωγικής φιγούρας, του Αρτούρο Ούι, ο οποίος εκμεταλλεύεται τον φόβο, τη χειραγώγηση και τη διαφθορά για να καταλάβει την εξουσία. "Μέσα από το έργο σχολιάζουμε ένα κατευθυνόμενο σύστημα, το οποίο ο κόσμος έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται. Σχολιάζει τον Τύπο, τους επιχειρηματίες, την πολιτική. Επειδή πολλές φορές εθελοτυφλούμε, το έργο είναι μια πολύ καλή υπενθύμιση. Καθένας θα ταυτιστεί με κάτι μέσα σ’ αυτό. Θα του θυμίσει κάτι που είδε στις ειδήσεις, κάτι που άκουσε στη δουλειά" έχει δηλώσει σε συνέντευξη του στο "α" ο πρωταγωνιστής Γιώργος ΧρυσοστόμουΟ Μπινιάρης έχει προσδώσει το δικό του στίγμα στον τρόπο που χρησιμοποιεί το ρυθμό και τη μουσική εκφορά του λόγου, ως δομικά στοιχεία των σκηνοθετικών και ερμηνευτικών εργαλείων του. Στο αλληγορικό για την άνοδο του ναζισμού έργο του Μπρεχτ "Η άνοδος του Αρτούρο Ούι", συνεργάστηκε εξαιρετικά με τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη στη μουσική σύνθεση.

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ο Γιώργος Χρυσοστόμου και οι συμπρωταγωνιστές του

Στον ρόλο του Αρτούρο Ούι ο Γιώργος Χρυσοστόμου ερμηνεύει με τρόπο μοναδικό τον αποτρόπαιο αυτόν γκάνγκστερ του μεσοπολέμου. Η κριτικός του "α” μιλώντας για την παράσταση επισημαίνει: " Πολύ δυνατή η ομάδα των ηθοποιών, με επικεφαλής τον Γιώργο Χρυσοστόμου σε μία αξιομνημόνευτη ερμηνεία, ο οποίος αποδίδει με τρομερή εκφραστικότητα τον λυσσασμένο, εκτρωματικό Αρτούρο, μια προσωποποίηση του Κακού. Συνολικά οι ερμηνείες (Μιχάλης Βαλάσογλου, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβος Συμεωνίδης κ.ά.) υποκινούνται από μια ζωώδη ενέργεια, που έρχεται κατά κάποιον τρόπο στη θέση της ρυθμικής εκφοράς που χαρακτήριζε προηγούμενες δουλειές του Μπινιάρη”. Από τον Φεβρουάριο οι Κίμων Κουρής και Σωτήρης Τσακομίδης αντικαθιστούν τους Μιχάλη Βαλάσογλου και Κώστα Κορωναίο.

Προπώληση: more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η άνοδος του Αρτούρο Ούι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Οι μηχανισμοί που στηρίζουν και εκτρέφουν το φασισμό βρίσκονται στο στόχαστρο της μπρεχτικής παραβολής που μεταφέρει τη δράση από τη χιτλερική Γερμανία στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του Μεσοπολέμου. Ανεβαίνει σε μία παράσταση ολοκληρωμένης αισθητικής και αξιοσημείωτου δυναμισμού, που ακολουθεί τη σκηνική θεωρία του Μπρεχτ για ένα θέατρο αφύπνισης αλλά όχι διδακτικό και εκτυλίσσεται ως μία γκροτέσκα μασκαράτα που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την "(ανα)γέννηση του τέρατος".

ARK

Δροσοπούλου 197, Κυψέλη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Kontakthof" της Πίνα Μπάους ξαναζωντανεύει στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Η αγάπη της Ελλάδας για την Πίνα Μπάους συναντά μια ιστορική στιγμή: το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται με το Pina Bausch Foundation για την αναβίωση του εμβληματικού "Kontakthof" και εγκαινιάζει έναν νέο δίαυλο διεθνούς καλλιτεχνικής ανταλλαγής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/11/2025

18 ρόλοι. 1 ηθοποιός: Η Σοφία Καζαντζιάν για την ερμηνευτική πρόκληση της "Κατσαρίδας Κ."

Ως guest editor, η Σοφία Καζαντζιάν μάς εισάγει στον ανατρεπτικό κόσμο της "Κατσαρίδας Κ.", φωτίζοντας ένα ταξίδι ατέλειας, μεταμόρφωσης και ανθρώπινης αλήθειας εμπνευσμένη από το έργο του Κάφκα.

"8": Μια παράσταση σύγχρονου χορού εμπνέεται από την πυξίδα του Kandinsky

Η ομάδα χορού ΑΝΕΜΑ και η χορογράφος Ζωή Ευσταθίου παρουσιάζουν ένα νέο έργο στην ΠΛΥΦΑ.

Η "Οικογένεια Τσέντσι" ταξιδεύει στη Ρώμη: η Βεατρίκη επιστρέφει στον τόπο της τραγωδίας

Η διεθνώς αναγνωρισμένη παράσταση "Οικογένεια Τσέντσι" των Ιόλης Ανδρεάδη, Άρη Ασπρούλη παρουσιάζεται στο ιστορικό OFF/OFF THEATRE της Ρώμης, στις 25 Νοεμβρίου, επαναφέροντας στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Βεατρίκης Τσέντσι, σύμβολο αντίστασης απέναντι στην εξουσιαστική βία.

Οι παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα Δευτέρα και Τρίτη, 24 & 25/11

Οδεύουμε προς το τέλος της χρονιάς και η θεατρική σεζόν ανεβάζει στροφές! Νέες πρεμιέρες και αγαπημένες επαναλήψεις διεκδικούν δυναμικά την προσοχή μας.

Η Χριστιάνα Γαλανοπούλου, το MIRfestival 2025 και όσα "μας καίνε"

Από 21 Νοεμβρίου το διεθνές φεστιβάλ παραστατικών τεχνών MIRfestival απογειώνεται διεκδικώντας χώρο στην πόλη, σε γειτονιές της Αθήνας που δεν είχαμε φανταστεί. Εμείς μιλήσαμε με τη Χριστιάνα Γαλανοπούλου και αναμεταδίδουμε.

Για τον Γιάννη Μπέζο, το θέατρο είναι ο τόπος όπου ξαναβρίσκεις τον άνθρωπο

Ο Γιάννης Μπέζος διανύει μια ιδιαίτερα δραστήρια θεατρική χρονιά. Μας μιλά με σεβασμό για το θέατρο ως χώρο παιδείας και ανθρωπιάς, επιμένει στη σημασία της εκπαίδευσης, της τιμιότητας και της καλοσύνης, και κρατά πάντα την πίστη του στη νεολαία και στην αλήθεια της σκηνής.