"Uncanny Valley": Περφόρμανς για ένα ρομπότ

Η πολυβραβευμένη θεατρική ομάδα Rimini Protokoll επιστρέφει στην Αθήνα με μια περφόρμανς στην οποία πρωταγωνιστεί το ηλεκτρονικό αντίγραφο ενός συγγραφέα.

Uncanny Valley_Rimini Protokoll Rimini Protokoll©

Στο πλαίσιο της 20ής επετειακής διοργάνωσης του Athens Digital Arts Festival επιστρέφει στην Αθήνα η θεατρική ομάδα που έχει συνδέσει όσο καμία άλλη το όνομά της με το θέατρο-ντοκουμέντο. Οι Rimini Protokoll, δηλαδή η ομάδα που δημιούργησαν το 2000 η Χέλγκαρτ Χάουγκ, ο Στέφαν Καέγκι και ο Ντάνιελ Βέτσελ, αποτελούν μια θεατρική κολεκτίβα που κάνει θέατρο πάνω σε διάφορες εκφάνσεις της ανθρώπινης εμπειρίας και ανέπτυξε το "θέατρο των ειδικών": Η θεματική κάθε παράστασης δεν ξετυλίγεται μέσα από τη μυθοπλασία, αλλά με το ανέβασμα στη σκηνή των ανθρώπων στους οποίους απευθύνθηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνάς τους. Στην Ελλάδα είναι ευρέως γνωστοί, με την πρώτη τους επίσκεψη να χρονολογείται το 2004, όταν συνεργάστηκαν σε μια πολυγλωσσική περφόρμανς για τον τουρισμό με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό ("Ήμουν εδώ"), ενώ το 2010 αποτέλεσε κομβική στιγμή στη σχέση τους με το ελληνικό κοινό, καθώς παρουσίασαν στο Ηρώδειο την παράσταση "Ο Προμηθέας στην Αθήνα", με τη συμμετοχή 103 κατοίκων της πόλης, οι οποίοι έδωσαν τη δική τους απάντηση στο ερώτημα: Τι σημαίνει σήμερα για σένα ο μύθος του Προμηθέα Δεσμώτη;

Uncanny Valley_Rimini Protokoll
Rimini Protokoll©

Έκτοτε είχαμε αρκετές ευκαιρίες να δούμε δουλειές τους, που αντλούν πάντοτε από το ευρύ πεδίο του παγκόσμιου κοινωνικού γίγνεσθαι, χρησιμοποιώντας ποικιλοτρόπως τις τεχνολογικές εξελίξεις και δυνατότητες. Για παράδειγμα, στο "Situation Rooms" (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2014), οι θεατές με τη βοήθεια ενός iPad πήραμε μέρος σε ένα συμμετοχικό videogame-ντοκιμαντέρ για το εμπόριο όπλων, ενώ το "Bubble jam" ήταν ένα διαδραστικό παιχνίδι-πείραμα για τα social media απευθυνόμενο σε εφήβους (Στέγη, 2019). Τώρα, η περφόρμανς "Uncanny Valley" (Rex-Σκηνή "Ελένη Παπαδάκη", 24-25 Μαΐου) σε σύλληψη, κείμενο και σκηνοθεσία του Καέγκι εξερευνά τα θολά όρια μεταξύ ανθρώπου και μηχανής κι έχει ως φυσική πρωταγωνίστρια την ίδια την τεχνολογία, καθώς σε αυτήν πρωταγωνιστεί ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ, πιστό αντίγραφο ενός συγγραφέα. Ο όρος του τίτλου, "κοιλάδα του ανοίκειου", ανήκει σε Ιάπωνες ερευνητές ρομποτικής και περιγράφει τα αμφίθυμα συναισθήματα που προκαλεί στους ανθρώπους η ομοιότητα των ρομπότ με τους ανθρώπους. Για τη δημιουργία της, ο Καέγκι συνεργάστηκε για πρώτη φορά με ένα συγγραφέα, τον Τόμας Μέλε, καθώς το βιβλίο του για τη διπολική διαταραχή, "The world at my back", κέντρισε το ενδιαφέρον του. Ο Μέλε επέτρεψε τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού αντιγράφου του, κι έτσι δημιουργήθηκε η περφόρμανς σε παραγωγή του Kammerspiele Μονάχου (2020-21), που διερευνά τις συνέπειες της αντικατάστασης ενός ανθρώπου από ένα αντίγραφο, και εξετάζει την ολοένα μεταβαλλόμενη δυναμική της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και τεχνολογίας.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Uncanny Valley

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Η πρωτοποριακή θεατρική ομάδα από τη Γερμανία παρουσιάζει μια παράσταση για τα θολά όρια μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, διερευνώντας τι συμβαίνει όταν ένα ανθρωπόμορφο αντίγραφο αντικαθιστά τον συγγραφέα, στο πλαίσιο της 20ης επετειακής διοργάνωσης του Athens Digital Arts Festival, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα, την αυτο-ανακάλυψη και τη δυναμική μεταξύ πρωτοτύπου και ηλεκτρονικού αντιγράφου. Η εξωτερική ομοιότητα με τους ανθρώπους βοηθάει στην αποδοχή των μηχανών. Ωστόσο, αν η μηχανή είναι υπερβολικά παρόμοια με της ανθρώπινη μορφή, αρχίζουμε να νιώθουμε αποστροφή: τι είναι ανθρώπινο, τι είναι μηχανή; Οι ιαπωνικοί ερευνητές ρομποτικής αποκαλούν αυτήν την παράξενη ομοιότητα «κοιλάδα του ανοίκειου» (uncanny valley).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.