"Νέκυια": Ο Γιάννης Αγγελάκας και το όνειρο μιας υποβλητικής Οδύσσειας

Η διασημότερη ραψωδία του εμβληματικού έπους μετασχηματίζεται σε υβριδική παράσταση μεταξύ θεάτρου και συναυλίας και κάνει πρεμιέρα στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση την Πέμπτη 21/12 –για συνολικά 6 βραδιές, με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Χρήστου Παπαδόπουλου.

Neky_front Νέκυια © Τάσος Βρεττός

Αιώνες μετά τη δημιουργία της "Ιλιάδας" και της "Οδύσσειας", φιλόλογοι και ιστορικοί μπορεί ακόμα να ερίζουν για το αν υπήρξε ο Όμηρος (ή όχι), πάντως κανείς δεν αμφιβάλλει για το πόσο εμβληματικά παραμένουν αυτά τα δύο έπη: η θέση τους δείχνει ακλόνητη στο παγκόσμιο βασίλειο του πνεύματος, ενώ εξακολουθούν να εμπνέουν διάφορες σύγχρονες προσεγγίσεις στο αληθώς παμπάλαιο υλικό τους. Τώρα, λοιπόν, η διασημότερη και μάλλον πιο συζητημένη ραψωδία της "Οδύσσειας" –η "λ", η επονομαζόμενη και "Νέκυια"– μετασχηματίζεται σε υβριδική παράσταση μεταξύ θεάτρου και συναυλίας, δοσμένη "με πλήκτρα, φωνές και μουσικό πριόνι", όπως εύστοχα παρουσιάζεται στο συνοδευτικό δελτίο Τύπου. 

Η σύλληψη και η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκουν στον Γιάννη Αγγελάκα, ο οποίος αναλαμβάνει και τη μουσική (με τον Coti K. να συνεισφέρει ορισμένα πρόσθετα μέρη), τις ενορχηστρώσεις (με την αρωγή του Ηλία Μπαγλάνη), αλλά και την αφήγηση, παρέα με τη γνωστή ηθοποιό Όλια Λαζαρίδου. Όπως αποκαλύπτει, άλλωστε, ήταν με δική της παρότρυνση που ξεκίνησε να διαβάζει τα ομηρικά έπη πριν 15 χρόνια, διαπιστώνοντας ότι πρόκειται για κείμενα "υπεράνθρωπα", τα οποία ποτέ δεν αναδείχθηκαν σωστά στο πλαίσιο των εγχώριων σχολείων. Έχει δίκιο, το ξέρουμε όλοι όσοι τα αγαπάμε: σε έναν καλύτερο εκπαιδευτικό κόσμο το υλικό τους θα αναδεικνυόταν περισσότερο, με τις ανυπέρβλητες αναλύσεις του Wolfgang Schadewaldt να γίνονται κι αυτές, ίσως, κτήμα των Ελλήνων μαθητών και φοιτητών.

Neky_01
© Τάσος Βρεττός
Γιάννης Αγγελάκας & Όλια Λαζαρίδου

Κάπως έτσι, έχοντας ως μότο το όνειρο μιας νέας, υποβλητικής αφήγησης της "Οδύσσειας", ο Γιάννης Αγγελάκας έρχεται για πρώτη φορά στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, όπου και θα παρουσιαστεί αυτή η εκδοχή στη "Νέκυια", σε σκηνοθεσία του πανευρωπαϊκώς ανερχόμενου χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου: η πρεμιέρα θα γίνει την Πέμπτη 21/12, ενώ θα ακολουθήσουν άλλες πέντε παραστάσεις (Παρασκευή 22, Σάββατο 23, Πέμπτη 28, Παρασκευή 29 & Σάββατο 30/12), με μέριμνα και για υπέρτιτλους στα αγγλικά για τους μη Έλληνες θεατές. Τη μετάφραση της ραψωδίας υπογράφει ο Γιώργος Ψυχουντάκης, ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα έχει τον χαρακτήρα μιας αρκετά ελεύθερης διασκευής, αφού θα περιέχει και πρωτότυπους, εμβόλιμους στίχους, δημιουργημένους ειδικά για την περίσταση από τον Αγγελάκα και τη Θεοδώρα Καπράλου.

"Ο Γιάννης Αγγελάκας προτείνει μια κατάβαση", σημειώνει χαρακτηριστικά ο Χρήστος Παπαδόπουλος, ενώ η Όλια Λαζαρίδου μιλάει για μια "βόλτα στον Άδη", που όμως εμπεριέχει, ταυτόχρονα, την ελκυστική προοπτική της εκ νέου ανόδου στο φως. Η όλη κατεύθυνση, λοιπόν, στοχεύει στην επανανοηματοδότηση του γνώριμου ομηρικού σκηνικού, που μεταφέρεται στον δικό μας χρόνο ως ένας τόπος συνάντησης: αφενός της μουσικής και της θεατρικής εμπειρίας, που μαζί φιλοδοξούν να δημιουργήσουν κάτι σαν τελετή, αφετέρου για το κοινό, το οποίο καλείται να ξαναβρεθεί, νοερά, με όσα αγαπημένα πρόσωπα χάθηκαν στο διάβα του χρόνου, αλλά και με τα ίδια τα ενδότερα σκοτάδια του. Ώστε, όπως ακριβώς και ο Οδυσσέας, να μπορέσουμε έπειτα να επιστρέψουμε ανανεωμένοι στην καθημερινότητα, συνεχίζοντας το δικό μας ταξίδι προς την (όποια) Ιθάκη.  

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Νέκυια

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 60 '

Μια υβριδική εμπειρία θέασης και ακρόασης της πιο υποβλητικής ραψωδίας της ομηρικής Οδύσσειας, της ραψωδίας λ, όπου περιγράφεται η κάθοδος του Οδυσσέα στον Άδη. Οι θεατές καλούνται να γίνουν κοινωνοί σε μια ηχοτροπική κατάσταση σαν τελετή προς το πιο απόκοσμο, μυστικιστικό και σχεδόν αποκρυφιστικό ομηρικό τοπίο, με όχημα τη μουσική σύνθεση, τις εικόνες και τις φωνές.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/12/2025

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 18 έως 24/12 και ξεχωρίζουν.

8 έργα με την υπογραφή του Θανάση Τριαρίδη

Ο πιο πολυπαιγμένος συγγραφέας της γενιάς του αποδεικνύεται ο Θανάσης Τριαρίδης. Οχτώ έργα του που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα το αποδεικνύουν.

"Kontakthof": Η Μελίνα Κόντη μιλά για τη μαγεία της Πίνα Μπάους στο Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει από 17 Δεκεμβρίου ξανά το εμβληματικό έργο της Πίνα Μπάους, "Kontakthof", σε συνεργασία με το Pina Bausch Foundation, φέρνοντας στη σκηνή τη μοναδική μαγεία της σπουδαίας χορογράφου. Μιλήσαμε με τη Μελίνα Κόντη, μια από τους 23 Έλληνες πρωταγωνιστές/τριες, που μοιράστηκε μαζί μας την εμπειρία της πάνω στη σκηνή.