Στο μυαλό του Ρομπέρ Λεπάζ

Όλα όσα είπε ο σπουδαίος Καναδός δημιουργός για το έργο και τη μέθοδό του στο πλαίσιο του Rolex Arts Festival.

Ρομπέρ Λεπάζ @Rolex/Reto Albertalli

Αν και έχουμε θαυμάσει παραστάσεις του στην Ελλάδα, μια συνάντηση με τον Ρομπέρ Λεπάζ  είναι πάντοτε πολυαναμενόμενη· ειδικά σε αυτή την περίπτωση, καθώς χάρη στο Rolex Arts Festival είχαμε την ευκαιρία να τον ακούσουμε να αναλύει τον ξεχωριστό τρόπο δουλειάς του, στη συζήτηση που συντόνισε η Κάτια Αρφαρά και δόθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο. Εδώ και τριάντα χρόνια, ο Λεπάζ δημιουργεί με την ομάδα Ex Machina μοναδικές παραστάσεις, όπου η υψηλή τεχνολογία επιστρατεύεται στο όραμα για ένα θέατρο που, ουσιαστικά, πηγαίνει πίσω στις πρωταρχικές ρίζες του storytelling, της αφήγησης  ιστοριών. Το σημείο εκκίνησης κάθε δουλειάς τους, όπως εξήγησε ο ίδιος, δεν βρίσκεται σε ένα έργο ούτε καν σε ένα θέμα, αλλά σε μια πηγή. "Θέλουμε να αποφύγουμε τους συμβιβασμούς που φέρνει αναπόφευκτα η δουλειά με ένα συγκεκριμένο θέμα και, αντίθετα, να δουλέψουμε ελεύθερα πάνω στα αμέτρητα επίπεδα που έχει ένα ερέθισμα". Αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε, ένα αντικείμενο, ένας πίνακας ζωγραφικής, ακόμη και ένα σετ τραπουλόχαρτα!

Ρομπέρ Λεπάζ Κάτια Αρφαρά
@Rolex/Reto Albertalli

"Σκεφτείτε πόσα θέματα ξεπηδούν από αυτό. Μπορεί να είναι κάτι σχετικό με το δίπολο κόκκινο/μαύρο. Μπορεί να αφορά στην έννοια της τύχης. Ή της μοίρας. Ή της απάτης", εξήγησε. "Η πηγή είναι ένα βαρέλι δίχως πάτο που μας δίνει πολύ χώρο για αυτοσχεδιασμούς, ένα στάδιο όπου ο ηθοποιός εφευρίσκει κι αυτοσχεδιάζει το κείμενό του". Μάλιστα, η ίδια, λίγο-πολύ, διαδικασία ακολουθείται ακόμη και όταν η ομάδα ανεβάζει ένα προϋπάρχον κείμενο. "Σκεφτείτε τον ‘Άμλετ’. Είναι κι αυτός μια πηγή από την οποία προκύπτουν τόσα πράγματα για να πιαστεί κανείς. Η νεκροκεφαλή μόνοπου κρατάει ο Άμλετ σου δίνει τόσα ερεθίσματα". Με αυτά τα δεδομένα δεν είναι περίεργη η επισήμανσή του πως το έργο οριστικοποιείται στην τελευταία παράσταση: "ζητάμε συνεχώς τη συνδρομή των θεατών, όχι μόνο στις ανοιχτές πρόβες που οργανώνουμε ανά τακτά διαστήματα κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας αλλά και όσο παίζονται οι παραστάσεις. Το feedback που μας δίνουν είναι πολύτιμο στην τελική διαμόρφωση της δουλειάς μας", είπε.

Ρομπέρ Λεπάζ Κάτια Αρφαρά
@Rolex/Reto Albertalli

Η δουλειά της Ex Machina συνιστά, ουσιαστικά, ένα δίπολο: Χάος εναντίον Κόσμου (Chaos vs Cosmos). Το πρώτο σκέλος είναι που προσπαθεί να επιμηκύνει χρονικά όσο μπορεί περισσότερο: "Όσο βρισκόμαστε στο στάδιο του Χάους δεν υπάρχει κανένα πλάνο, μόνο ο πλούτος των απεριόριστων δυνατοτήτων. Από αυτό θα οδηγηθούμε στον Κόσμο, δηλαδή στη λογική και την ομορφιά των κανόνων και της τάξης". Πρόκειται για μια δημιουργική διαδικασία στην οποία συμμετέχουν εξαρχής όλοι οι συντελεστές της παράστασης, όχι μόνο οι ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης: σκηνογράφοι και ενδυματολόγοι, σχεδιαστές φωτισμού και ήχου, ο καθένας στον τομέα του δοκιμάζει, αυτοσχεδιάζει, προτείνει, τροφοδοτεί και τροφοδοτείται από αυτή την εν εξελίξει διαδικασία. Ακόμη κι αν επί σκηνής βρεθεί μόνος του ο Λεπάζ  (όπως στο "887" που είδαμε στη Στέγη), ή δύο ηθοποιοί όλοι κι όλοι, το δωμάτιο των προβών υπήρξε γεμάτο από ανθρώπους και πλήθος ιδεών.

Ρομπέρ Λεπάζ Εθνικό
@Rolex/Reto Albertalli

Διαβάστε Επίσης

Όσο για το πόσο εύκολο είναι να εμπιστευτεί κανείς μια τόσο ελεύθερη διαδικασία και να πιστέψει πως πράγματι θα γεννηθεί ομορφιά από το Χάος, ο Λεπάζ σχολιάζει: "Νιώθω περίπου σαν τον Κολόμβο: πρέπει να οδηγήσω το πλοίο. Πρέπει να πείσω το πλήρωμα ότι κάπου μακριά εκεί έξω υπάρχει μία ήπειρος, στην οποία κάποτε θα φτάσουμε. Το παν είναι να έχουμε πίστη στη διαδικασία. Να κάνουμε τα προβλήματα φίλους. Να σκεφτόμαστε εκτός πλαισίου. Και να μην ξεχνάμε πως το ίδιο το θέατρο προϋποθέτει και συνοδεύεται από τη λέξη 'παίζω'. Να μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.

VRANARAMA Nights: Η Κατερίνα Βρανά κάνει comeback με λάμψη, χιούμορ και glitter

Η εκρηκτική Κατερίνα Βρανά καταλαμβάνει το Shamone με τις "VRANARAMA Comedy Nights"! Eτοιμαστείτε για γέλιο, glitter και δυνατές στιγμές stand-up μαγείας.

Ο Τιμ Κράουτς συναντά την Πέγκυ Τρικαλιώτη, τη Νοεμή Βασιλειάδου, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και τον Γιώργο Βαλαή

Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την "Ολική Άμεση Συλλογική Επίγεια Σωτηρία" του Βρετανού πειραματιστή και συγγραφέα Τιμ Κράουτς, τον οποίο οι βρετανικές εφημερίδες έχουν παρομοιάσει με τον διάσημο Ιταλό συγγραφέα Πιραντέλο.

Σκοτεινά πάθη στο θέατρο: 'Δράκουλας' και 'Misery' τραβούν το ενδιαφέρον

Δύο εμβληματικές ιστορίες τρόμου, που αγαπήσαμε στο χαρτί και στην οθόνη, ζωντανεύουν και στη θεατρική σκηνή με φρέσκια, καθηλωτική και γεμάτη ένταση ματιά.

Αυτά είναι τα Βραβεία Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

Η Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών απένειμε τα Βραβεία Θεάτρου 2024-2025 στο Γαλλικό Ινστιτούτο, τιμώντας δημιουργούς, ερμηνευτές και συντελεστές της θεατρικής χρονιάς.

Les Grands Ballets Canadiens: Το εμβληματικό χορευτικό συγκροτήματα επιστρέφει

Η έκφραση και η δεξιοτεχνία διακρίνουν τα Les Grands Ballets Canadiens, που μας εντυπωσίασαν το 2014 και τώρα επιστρέφουν στο Μέγαρο Μουσικής για τρεις νύχτες μαγείας στις 7, 8 και 9 Νοεμβρίου.