Η Ρένη Πιττακή ως "Γερμανίδα γραμματέας" για έξι τελευταίες παραστάσεις

Η σημαντική παράσταση του Γιάννη Μόσχου με πρωταγωνίστρια τη μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου ολοκληρώνεται στο Θέατρο Ιλίσια - Βολανάκης.

Μια Γερμανίδα γραμματέας

Για έξι τελευταίες παραστάσεις συνεχίζεται ο αριστοτεχνικός μονόλογος της Ρένης Πιττακή ως Μπρουνχίλντε Πόμσελ, στο έργο "Μια Γερμανίδα γραμματέας" του Κρίστοφερ Χάμπτον που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μόσχος στο Θέατρο Ιλίσια - Βολανάκης. Ο κύκλος παραστάσεων ολοκληρώνεται στις 20 Μαρτίου, για να συνεχίσει την πορεία του στην Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Αυλαία από τις 6 Απριλίου.

Μια Γερμανίδα γραμματέας
Μιχάλης Κλουκίνας©


Ηθοποιός-φαινόμενο, ικανή να παίξει κάθε είδους ρόλο με σπάνια αυθεντικότητα, η Ρένη Πιττακή επωμίζεται για πρώτη φορά στην πενηντάχρονη πορεία της στο θέατρο την ερμηνεία ενός υπαρκτού προσώπου, που διαδραμάτισε το δικό της ρόλο στην πιο φρικτή περίοδο του 20ού αιώνα, αυτή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, της Μπρουνχίλντε Πόμσελ, γραμματέα του Γκέμπελς, Υπουργού Προπαγάνδας του ναζιστικού κόμματος στη Γερμανία. "Δεν είχα την παραμικρή ιδέα τι γινόταν. Ελάχιστα πράγματα. Τίποτα περισσότερο από τους άλλους. Άρα δεν μπορείτε να με κάνετε να νιώθω ένοχη" θα την ακούσετε να λέει στην παράσταση όπου ο Γιάννης Μόσχος, κατορθώνει μαζί με την ηθοποιό να αποτυπώσει στη σκηνή την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της πρωταγωνίστριας, αλλά κυρίως τις βαθύτερες αιτίες της ανόδου του Ναζισμού, θέτοντας παράλληλα διαχρονικούς προβληματισμούς για την ατομική ευθύνη μέσα στο ρου της ιστορίας. Αυτή η παράσταση είναι σημαντική κυρίως επειδή αναδεικνύει ότι το τέρας του φασισμού (αλλά όχι μόνο) δεν προσωποποιείται αποκλειστικά στους ενεργούς πρωτεργάτες, αλλά εκτρέφεται πολύ εύκολα διά της παθητικής οδού δίπλα μας, μέσα μας. Αυτό είναι το σημαντικό ερώτημα που προκύπτει από αυτόν το ρόλο, σύμφωνα με την Ρένη Πιττακή, το αν και σε ποιο βαθμό έχουμε ο καθένας μια Βρουνχίλδη Πόμσελ μέσα μας.

Μια Γερμανίδα γραμματέας
Μιχάλης Κλουκίνας©

Ο Κρίστοφερ Χάμπτον άντλησε το υλικό του έργου του από τις μαρτυρίες της Πόμσελ που δέχτηκε να μιλήσει για πρώτη φορά δημόσια, το 2016 σε προχωρημένη ηλικία, για την περίοδο που δούλευε για τους Ναζί, στο ντοκιμαντέρ "Μια γερμανική ζωή" σε σκηνοθεσία της βιεννέζικης κολεκτίβας των Κρίστιαν Κρούνες, Φλόριαν Βέιγκενσμερ, Ρόλαντ Σρότχοφερ και Όλαφ Σ. Μίλερ.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Μόσχος σημειώνει: "Μια γυναίκα αφηγείται −με συναρπαστικό τρόπο− τα νεανικά της χρόνια στη Ναζιστική Γερμανία, από την άνοδο του Ναζισμού, στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μέχρι την ήττα και την κατάρρευση της Γερμανίας. Πρόκειται για ένα αθώο θύμα των ιστορικών περιστάσεων ή για μια συνένοχο των Ναζί; Μια συνηθισμένη γυναίκα που δεν ξέρεις αν πρέπει να συμπονέσεις ή να καταδικάσεις. Το έργο του Χάμπτον μάς βάζει να αντικρίσουμε το παρελθόν ένας κοινού ανθρώπου και μας θέτει μια σειρά ερωτημάτων για το παρόν και το μέλλον μας. Μπορεί ένας κοινός άνθρωπος, όπως οι περισσότεροι από εμάς, να επηρεάσει τον ρου της Ιστορίας; Πόσο επηρεάζουμε, ο καθένας μας, την πραγματικότητα στην οποία ζούμε; Είμαστε κι εμείς συνένοχοι σε όσα μας συμβαίνουν;"
Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Τίνας Τζόκα, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση και το ηχητικό περιβάλλον του Θοδωρή Οικονόμου, ενώ το video design, οι φωτισμοί και οι φωτογραφίες του Μιχάλη Κλουκίνα.

Διαβάστε όσα μας είπε η Ρένη Πιττακή στη συνέντευξή της στο "α" εδώ.

Προπώληση μέσω viva.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Γερμανίδα γραμματέας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 85 '

Ένα έργο για τις ηθικές μας αρχές και τις εκπτώσεις που είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, εμπνευσμένο από τη ζωή και τις εξομολογήσεις της Μπρουνχίλντε Πόμσελ, γραμματέα του Γκέμπελς.

Ιλίσια-Βολανάκης

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ό,τι αγαπήθηκε, επιστρέφει: sold out παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο

Το Θέατρο Μεταξουργείο συνεχίζει να επενδύει σε παραστάσεις με ψυχή, ουσία και διαχρονική αξία, με σταθερούς πρωταγωνιστές δημιουργούς και ερμηνευτές που το κοινό έχει ταυτίσει με την καλλιτεχνική του ταυτότητα, όπως η Άννα Βαγενά, η Γιασεμί και η Μαρία Κηλαηδόνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Η "Άζζα" κουβαλάει έναν κόσμο που δεν χωρά σε κατηγορίες

Ο Βλάσσης Χρυσικόπουλος δημιουργεί μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και στην ωμή πραγματικότητα στην παράσταση "Αζζα" που επιστρέφει στη "Σκηνή Brecht" 2510. Είναι μια διαφορετική, ανθρώπινη ιστορία για επιβίωση, αγάπη και αντοχή.

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γίνεται 'Μισάνθρωπος' για τα 50 χρόνια του Θεσσαλικού Θεάτρου

Δείτε τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες και το ατμοσφαιρικό βίντεο από την παράσταση - γιορτή για τα 50 χρόνια του ιστορικού Θεσσαλικού Θεάτρου, που θα δούμε στο θέατρο Φιλίπ το 2026.

Τελευταίες παραστάσεις για την συγκλονιστική "Πύλη της Κόλασης" του Γιάννη Καλαβριανού

Last call για την παράσταση που παίζεται δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.

Έφυγε ο Αλμπέρτο Εσκενάζη – Ο "Κεραυνός" ήταν η τελευταία του παράσταση

Η παράσταση "Κεραυνός" στο Τρένο στο Ρουφ υπήρξε η τελευταία σκηνοθετική και ερμηνευτική κατάθεση του Αλμπέρτο Εσκενάζη, το τελικό του ταξίδι πάνω στη σκηνή. Ο γνωστός ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών.

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.

Θέατρο: Οξύνεται η ένταση μεταξύ Παραγωγών και ΣΕΗ

Απεργιακές κινητοποιήσεις προγραμματίζονται από το ΣΕΗ μέσα στα Χριστούγεννα. Σκληρή απάντηση από την Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου.