Η Κίρκη Καραλή μας γράφει για τη δική της "Ποντικοπαγίδα"

Η σκηνοθέτιδα της παράστασης που παίζεται στο θέατρο Νέος Ακάδημος γράφει για τη διασκευή της πάνω στο εμβληματικό έργο της Αγκάθα Κρίστι.

Η Κίρκη Καραλή μας γράφει για τη δική της «Ποντικοπαγίδα»

Η "Ποντικοπαγίδα" της Αγκάθα Κρίστι είναι ένα έργο που παίζεται ακατάπαυστα σε όλο τον κόσμο από το 1952. Η παράσταση του Γουέστ Εντ είναι η μακροβιότερη του κόσμου κι αν δεν την είχε κόψει η πανδημία, θα γιόρταζε σε λίγο τα 70 της χρόνια. Η ίδια η Κρίστι πίστευε ότι αυτό το έργο της δεν θα άντεχε στη σκηνή για πάνω από 8 εβδομάδες, ενώ ένας πιο αισιόδοξος φίλος της στοιχημάτιζε για 14. Η Αγκάθα απέτυχε στην πρόβλεψή της και έμεινε να αναρωτιέται από που προέκυψε αυτή η επιτυχία. Η περίτεχνη αστυνομική πλοκή και το χιούμορ της συνδυάστηκαν σε μια ιστορία που σε πρώτο επίπεδο "καίει" τις εγκεφαλικές συνάψεις των θεατών, ενώ σε δεύτερο, σε κάνει να αναρωτιέσαι σε ποιον μπορείς να έχεις, τελικά, εμπιστοσύνη. Το δικό μου πείραγμα στο κείμενο δεν αγγίζει τα δομικά στοιχεία του έργου, ούτε την πλοκή και τους χαρακτήρες. Είχα τη διάθεση να φέρω το έργο πιο κοντά στον σημερινό θεατή αυτής της πόλης, αντικαθιστώντας όλες τις αγγλικές αναφορές με ελληνικές. Αυτό είχε ως συνέπεια και την αλλαγή των ονομάτων των ρόλων, όπου και πάλι, προέκυψε ένα παιχνίδι σε σχέση με την αλήθεια και το ψέμα - το τι είναι εντός και τι εκτός παράστασης, ας πούμε. Ένα παιχνίδι συνενοχής και αμφιβολίας με τους θεατές της παράστασης.

Ποντικοπαγίδα

Μετακινώντας το έργο στην ελληνική πραγματικότητα, έπρεπε, επίσης, να έρθει και σε μία χρονική στιγμή πιο κοντινή στο σήμερα. Η επιλογή των '90s έγινε ως το πιο κοντινό σημείο στο σήμερα, πριν από την εμφάνιση των κινητών τηλεφώνων. Αν υπήρχαν κινητά, το έργο της Κρίστι θα διαρκούσε το πολύ ένα τεταρτάκι.
Η δραματουργική επεξεργασία, λοιπόν, του έργου, έγινε μόνο και μόνο για να φωτιστεί πολύ περισσότερο η πλοκή και το χιούμορ της συγγραφέως. Το τελευταίο -βρετανικό, φλεγματικό, διαφορετικό απ' το δικό μας- νομίζω είναι ένας βασικός άξονας του έργου, που αν χαθεί ...στη μετάφραση, περιορίζει τις αναπάντεχες ασυμμετρίες μεταξύ του γέλιου και του φόβου που καλούμαστε να μεταδώσουμε στους θεατές. Ίσως αυτή η εναλλαγή των δύο συστατικών, τελικά, να είναι το μαγικό ξόρκι που έκανε η Κρίστι στο έργο. Και που επειδή της βγήκε τόσο ανεπιτήδευτα, ίσως να μην κατάλαβε ποτέ την ανεκτίμητη αξία του.

Ποντικοπαγίδα

Παράλληλα, νομίζω πως τελευταία υπάρχει στην θεατρική ζωή της πόλης μια τάση προς έναν "νέο αθηναϊκό ρεαλισμό". Είναι αρκετές οι παραστάσεις των τελευταίων χρόνων (και κάποια σπουδαία νέα κείμενα) που μιλούν για τη βία (ή με βία και ένταση), έχουν δυνατή πλοκή και συγχρόνως ένα χιούμορ πολύ οικείο στο κοινό που απευθύνονται. Μακάρι και η δική μας παράσταση να είναι μέρος αυτού του νέου θεατρικού κύματος.

Η "Ποντικοπαγίδα" παίζεται στο θέατρο Νέος Ακάδημος από 1/10 με μια δυνατή ανανεωμένη ομάδα πρωταγωνιστών: Μάριος Αθανασίου, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Ράνια Οικονομίδου, Δημήτρης Πετρόπουλος, Νίκος Πολυδερόπουλος, Βαγγέλης Σαλευρής, Χάρης Τζωρτζάκης και Σάννυ Χατζηαργύρη.
 

Προπώληση μέσω viva.gr


 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ποντικοπαγίδα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Το αστυνομικό μυστήριο που θέλει οκτώ ήρωες εγκλωβισμένους σε ένα δολοφονικό παιχνίδι, μεταφέρεται στις αρχές της δεκαετίας του '90 σε μια πανσιόν της ελληνικής επαρχίας.

Νέος Ακάδημος

Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής στο Διαγωνιστικό Τμήμα Σύγχρονης Ελληνικής Δραματουργίας

Η Αθήνα γίνεται το επίκεντρο της θεατρικής δημιουργίας με τα "Μικρά Νέα Διονύσια", τη νέα διοργάνωση του προγράμματος "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου", που στηρίζει τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία. Ενημερωθείτε για το open call συμμετοχής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/10/2025

Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από το " Άρωμα γυναίκας"

Ξεκίνησαν οι παραστάσεις για το πολυαναμενόμενο "Άρωμα γυναίκας" στο Θέατρο Βρετάνια με πρωταγωνιστές τους Άκης Σακελλαρίου, Προκόπη Αγαθοκλέους, Μαριάννα Πουρέγκα, Ξένια Καλογεροπούλου.

"΄Ανθρωποι και ποντίκια": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει στο Cartel

Η παράσταση που μετέφερε το μυθιστόρημα του Τζον Στάινμπεκ στην ελληνική συνθήκη και έκανε τον σκληρό ρεαλισμό τάση επιστρέφει στον Τεχνοχώρο Cartel, πάντα στη σκηνοθεσία του Βασίλη Μπισμπίκη.

"Annie": Το πολυαναμενόμενο μιούζικαλ της χρονιάς έρχεται το Νοέμβριο στο Θέατρο Παλλάς

Δανάη Παππά, Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Κατσανδρή και μια ομάδα ταλαντούχων ηθοποιών και παιδιών, φέρνουν ξανά στη ζωή την ιστορία της μικρής Άννυ, που δεν σταματά να πιστεύει στα όνειρά της και στην αγάπη.

Η Υρώ Μανέ ξανασυναντά τη "Μητέρα του σκύλου"

Η Ραραού επιστρέφει στο Ακροπόλ για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας ξανά στη σκηνή την ιστορία των "ανώνυμων" ανθρώπων και των θυμάτων της Ιστορίας. Η Υρώ Μανέ πρωταγωνιστεί στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, πλαισιωμένη από έναν ταλαντούχο θίασο.

Η Όλγα Βενέτη αποκαλύπτει τη δική της "Dalida"

Με αφορμή την παράσταση "Dalida – La Grande Finale", η πρωταγωνίστρια Όλγα Βενέτη μιλά για το φως, τη μοναξιά, τη μεταμόρφωση, την κορύφωση και την αθανασία∙ λέξεις που αποκτούν νέο νόημα μέσα από το βλέμμα και την ψυχή της Δαλιδά.

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο για τη σεζόν 2025-2026, γεμάτο συγκίνηση, δυνατές ερμηνείες και γυναικείες φωνές. Για όλες τις παραστάσεις έχει ήδη ξεκινήσει η προπώληση εισιτηρίων Early Bird.