Οι πιο δυνατές τάσεις που καθορίζουν το ταξίδι στην post Covid εποχή 26/07/2020

Λιγότεροι τουρίστες και περισσότεροι ταξιδιώτες, φύση και υπαίθριες δραστηριότητες έναντι παραδοσιακών αξιοθέατων και κοσμικών προορισμών, ταξίδια με αυτοκίνητο κοντά στο σπίτι αλλά κι επιστροφή του ονείρου και του «αργού ταξιδιού», αυτού που αξίζει να το σχεδιάσεις και να το περιμένεις. Πώς διαμορφώνεται το ταξίδι μετά το lockdown και τι προβλέπουν οι αναλυτές για το μέλλον;

Τελικά γιατί θέλω να ταξιδέψω;

Ο επαναπροσδιορισμός του γιατί και του πώς ταξιδεύουμε είναι από τις παραμέτρους της μετά τον COVID-19 αναπροσαρμογής των συνηθειών μας. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι θα υπάρξει μια στροφή προς λιγότερα, πιο μεγάλα και πιο ιδιαίτερα ταξίδια, με το ταξίδι να γίνεται ξανά ένας λόγος να ονειρευτείς, να σχεδιάσεις, να περιμένεις... Το ταξίδι της εμπειρίας, η μεγαλύτερη ταξιδιωτική τάση των τελευταίων χρόνων, δεν πρόκειται να υποχωρήσει και η πνευματική καλλιέργεια θα παραμείνει βασικός λόγος για να ταξιδέψει κάποιος. Ο νέος παγκόσμιος εξερευνητής, ένας τύπος ταξιδιώτη που είχε προκύψει ως αντίδραση στη μαζικοποίηση του ταξιδιού, τον υπερτουρισμό και την κλιματική αλλαγή, ήρθε για να μείνει, προφανώς για όσους έχουν την οικονομική ευχέρεια να κυνηγήσουν το όνειρό τους. Σε ένα πιο μαζικό επίπεδο τα κοντινά ταξίδια έχουν προβάδισμα, ενώ το staycation, δηλαδή οι διακοπές στη χώρα σου και γενικά κοντά (ή ακόμη και μέσα) στο σπίτι θα φορεθεί ακόμη πιο πολύ φέτος.

Το νέο πριβέ

Παράλληλα με όσους επιμένουν να κυνηγούν ξεχωριστές εμπειρίες, ορισμένοι προβλέπουν μια στροφή του υψηλού τουρισμού σε πιο παραδοσιακές εκδοχές της πριβέ πολυτέλειας. Σύμφωνα με αυτούς, οι εκκεντρικοί και προνομιούχοι δεν θα αναχωρήσουν πια τόσο εύκολα για ένα trekking στο Νεπάλ, ούτε θα συγχρωτιστούν με ντόπιους σε εξωτικές φυλές, αλλά θα προτιμήσουν μοναδικές εμπειρίας ιδιωτικότητας, συγκροτήματα ή βίλες με πριβέ παραλίες, ιδιωτικό σεφ και spa εμπειρίες στο δωμάτιο. Φυσικά, η υγεία είναι η νέα πολυτέλεια, με τα συγκροτήματα που μπορούν να εξασφαλίσουν in-house γιατρό ή –σε βάθος χρόνου– detox προγράμματα στο spa εστιασμένα στη θωράκιση του οργανισμού να κερδίζουν σε δημοφιλία.

Η χρονιά του αυτοκινήτου

Το λένε οι έρευνες, το λένε και οι αναζητήσεις σας στο αθηνόραμαtravel.gr: τα ταξίδια με αυτοκίνητο είναι η πιο δυνατή τάση του καλοκαιριού, με όλο και περισσότερους να επιλέγουν ένα ή και περισσότερα road trips για τις διακοπές τους. Τρένο και πλοίο έρχονται αμέσως μετά, με το παραδοσιακό «κατάστρωμα» να αποκτά φέτος άλλη αίγλη, ενώ το αεροπλάνο φαίνεται να αποτελεί την τελευταία επιλογή, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως π.χ. για τη μετάβαση σε ένα ελληνικό νησί, αρκετοί είναι αυτοί που θα το προτιμήσουν από το πλοίο, αφού τους εξασφαλίζει γρήγορη μετάβαση κι ελαχιστοποιεί την πιθανότητα καραντίνας. Επίσης, νέα αίγλη αποκτούν διεθνώς και τα αυτοκινούμενα, ειδικά σε χώρες που έχουν μια παράδοση σε αυτόν τον τύπο διακοπών, εξασφαλίζοντας αυτονομία και στέγη on the go. Σε αυτό το πλαίσιο, τα περίπου 300 αμερικάνικα drive-in ξεσκονίζονται και ζουν μια δεύτερη νεότητα, ενώ στην Αθήνα παίρνουμε ξανά το βάπτισμα του πυρός σε αυτήν τη vintage μορφή ψυχαγωγίας.

Tόπο στους millennials!

Τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός για τους ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας είχε εξελιχτεί σε κορυφαία τάση, με μεγάλο μέρος της αγοράς να προσανατολίζεται προς αυτούς, οδηγώντας σε ειδικά προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτή η τάση αναμένεται να παγώσει προσωρινά, αφού το κοινό αυτό συγκαταλέγεται στις ευπαθείς ομάδες και είναι το τελευταίο που αναμένεται να ανακάμψει. Οι millennials, οι fit ταξιδιώτες που αναζητούν δράση και οι κυνηγοί της περιπέτειας είναι οι πρώτες ομάδες που φαίνεται ότι θα ταξιδέψουν ξανά, με τον μαζικό τουρισμό να ακολουθεί και τον συνεδριακό να αναμένεται τελευταίος. Τα συνέδρια και τα επαγγελματικά ταξίδια θα παραμείνουν περιορισμένα, με τα διαδικτυακά meetings ή τα πιο μικρά κι ευέλικτα events να αντικαθιστούν προσωρινά τις προηγούμενες συνήθειες. Η ιδέα της καραντίνας σε ένα πλοίο δεν φαντάζει και ιδιαίτερα ελκυστική, με αποτέλεσμα η κρουαζιέρα να είναι από τους τομείς που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, ιδίως από τη στιγμή που προσανατολίζεται και σε ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας.

Η εκδίκηση της φύσης

Τα φυσιολατρικά ταξίδια σε τόπους ιδιαίτερης ομορφιάς κερδίζουν έδαφος έναντι των city breaks και των κοσμικών προορισμών, τουλάχιστον ως άμεση αντίδραση στον εγκλεισμό. Η υπόσχεση ασφάλειας κι ευεξίας που σου δημιουργεί η επαφή με τον καθαρό αέρα, ένας περίπατος στο δάσος, ένα δωμάτιο με μπαλκόνι που βλέπει στο βουνό και, φυσικά, οι βόλτες με ποδήλατα ή τα σπορ στη φύση φαντάζουν ιδιαίτερα ελκυστικά για το φετινό καλοκαίρι. Υπαίθριες εναλλακτικές δραστηριότητες, από πεζοπορία μέχρι γκολφ αλλά και ιστιοπλοΐα, κερδίζουν έδαφος. Τα κλασικά τουριστικά αξιοθέατα αναμένεται να μπουν για λίγο σε δεύτερη μοίρα έναντι πιο παρθένων φυσικών διαδρομών. Έτσι ο πράσινος, υπεύθυνος τουρισμός, που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια νέα αίγλη λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχει τώρα επιπλέον ένα λόγο να αναπτυχθεί. Μετά την «αργή ζωή» της καραντίνας, έρχεται το «αργό ταξίδι», με τους πιο απομονωμένους προορισμούς να έχουν μια ευκαιρία ήπιας ανάπτυξης.

Ζωή ποδήλατο

Ο απόλυτος πρωταγωνιστής του lockdown, το ποδήλατο, γνώρισε πρωτοφανή άνθηση σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα, με τα ποδηλατάδικα να ξεπουλάνε, το σέρβις να έχει μακρά λίστα αναμονής και μια σημαντική μερίδα της αγοράς να προσανατολίζεται σε σχετικά ακριβά ποδήλατα, δείχνοντας ότι το αντιμετωπίζει ως μια επένδυση με διάρκεια και όχι ως μια περιστασιακή μόδα. Παράλληλα κυβερνήσεις και Τοπική Αυτοδιοίκηση ανά τον κόσμο εκμεταλλεύτηκαν το momentum για να δημιουργήσουν δεκάδες νέους ποδηλατόδρομους κι, επιτέλους, η Αθήνα δεν αποτελεί εξαίρεση. Η τάση αυτή αναμένεται να έχει αντίκτυπο και στις ταξιδιωτικές μας συνήθειες, με εξοχικές ποδηλατάδες και σχετικές σχάρες στα αυτοκίνητα να μπαίνουν στο πρόγραμμα.

Ξενοδοχείο Ή σπίτι;

Και τα δύο φαίνεται ότι θα παίξουν δυνατά, με άλλους να προτάσσουν την πιστοποιημένη ασφάλεια ενός ξενοδοχείου, με ιατρικό προσωπικό και πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας, και άλλους να γοητεύονται από την απομόνωση ενός ενοικιαζόμενου σπιτιού στο δάσος, και γενικά από μια πιο «σπιτική» εμπειρία. Δεν είναι τυχαίο ότι οι αρχετυπικές αμερικάνικες καλύβες στο δάσος εξελίσσονται στον πιο δημοφιλή τύπο σπιτιού προς ενοικίαση. Επίσης, η αγορά εξοχικών χαμογελά, με το όνειρο ενός ιδιωτικού σπιτιού να αποκτά νέα επικαιρότητα. Όσο για την οικονομία του διαμοιρασμού, το φαινόμενο των τελευταίων χρόνων, δεν περνάει και τις καλύτερες εποχές της όσο παίρνει την πρωτοκαθεδρία η οικονομία της απόστασης. Τη στιγμή που η Airbnb φέρεται να απολύει το 25% του προσωπικού της, το (άμεσο) μέλλον ανήκει στους μικρούς ιδιοκτήτες που νοικιάζουν απλώς το εξοχικό τους (έτσι όπως ξεκίνησε δηλαδή η συγκεκριμένη υπηρεσία) και όχι στους «οικοδεσπότες-φαντάσματα», δηλαδή τις εταιρείες που εκμεταλλεύονται δεκάδες ακίνητα μέσω αντίστοιχων πλατφορμών.

Μια νέα αφήγηση

Τόσο οι προορισμοί όσο και τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια καλούνται να δημιουργήσουν και να προωθήσουν μια νέα αφήγηση προσαρμοσμένη στη νέα πραγματικότητα και βασισμένη στην ασφάλεια και την ιδιωτικότητα. Η επένδυση στην επικοινωνία κρίνεται πολύ σημαντική σε αυτήν την εκ νέου απεύθυνση στο κοινό. Η περίφημη επιμήκυνση της σεζόν, τέλος, πάγιος στόχος για τους περισσότερους προορισμούς, μπορεί να συμβαδίσει, αν προωθηθεί σωστά, με την τάση για αναζήτηση μεγαλύτερης ιδιωτικότητας και απομόνωσης.

Αυτοματοποίηση

Η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούνται στον τουρισμό και η επόμενη ημέρα της πανδημίας φαίνεται να ανοίγει το δρόμο για μεγαλύτερη αυτοματοποίηση των υπηρεσιών που δεν στηρίζονται αποφασιστικά στον ανθρώπινο παράγοντα, ειδικά στα αεροδρόμια αλλά και σε ξενοδοχεία. Η εξοικείωση όλο και μεγαλύτερης μερίδας του κόσμου με την τεχνολογία, οι νέες ψηφιακές δεξιότητες που αποκτήσαμε στην καραντίνα και η ανάπτυξη της οικονομίας της απομόνωσης έχουν προλειάνει το έδαφος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό που ούτως ή άλλως είχε αρχίσει να δρομολογείται σε πολλούς τομείς του ταξιδιού.

Δέσποινα Ζευκιλή