Την πιο εντυπωσιακή χρονιά του γιόρτασε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αιγαίου 25/07/2019

Χωρισμένο σε δύο τμήματα και με πεδίο δράσης του την Πάρο (από 9 έως 14 Ιουλίου) και την Πάτμο (από 15 έως 21 Ιουλίου), το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αιγαίου έκλεισε την 9η έκδοσή του, φέρνοντας στα δυο νησιά περισσότερες από 90 ταινίες, χωρισμένες σε 9 προγράμματα προβολών, με πάνω από 50 πρεμιέρες στη διάρκεια των δύο εβδομάδων της διοργάνωσης.

Ταινίες όπως το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ «Diego Maradona», του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Ασίφ Καπαντιά («Amy», 2016), ή το βιογραφικό «Rocketman» του Ντέξτερ Φλέτσερ, με θέμα τη ζωή του Έλτον Τζον, έφεραν στα δυο νησιά του Αιγαίου μερικά από τα highlights της φετινής κινηματογραφικής χρονιάς, το βραβευμένο με Αργυρή Άρκτο «Θέλημα Θεού» του Φρανσουά Οζόν και το «Euphoria» της Βαλέρια Γκολίνο, υποψήφιο στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Κανών, άπλωσαν ευρωπαϊκό αέρα στις προβολές, ενώ πτυχές του σήμερα ξεδίπλωσαν στις οθόνες τμήματα όπως το Echoes Docs, με πέντε μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ για το περιβάλλον και το Access Docs με ισάριθμα ντοκιμαντέρ για αξιοθαύμαστους ανθρώπους με αναπηρίες.

Λίγες μέρες πριν το άνοιγμά του στην πλατφόρμα του Netflix, το συναρπαστικό ντοκιμαντέρ «The Great Hack», των Karim Amer και Jehane Noujaim, αποτέλεσε ένα από τα highlights του φετινού προγράμματος, ξεδιπλώνοντας τον δαιδαλώδη μίτο του σκανδάλου της Cambridge Analytica, την κατάχρηση προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Facebook και τον αντίκτυπό τους στις τελευταίες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, ενώ το «Terror Nullius», της κολεκτίβας Soda_Jerk, ένα αιρετικό, αταξινόμητο αριστούργημα δημιουργικού μοντάζ, που μιξάρει εικόνες από το σύνολο της αυστραλιανής φιλμογραφίας, για να σερβίρει ένα καυστικό κοκτέιλ ποπ κουλτούρας και πολιτικής σάτιρας, καυτηριάζοντας όλες τις μορφές κοινωνικής υποκρισίας που κρύβονται πίσω απ’ την παντοκρατορία της κινηματογραφικής εικόνας, ήταν το απολαυστικότερο διαμάντι στο πλούσιο πρόγραμμα της διοργάνωσης.

Επιπλέον, επιλογές από το 16ο London Short Film Festival και το Barnes Film Festival έγιναν αφορμή για πρωτότυπες προβολές όπως το bar cinema που στήθηκε στην φιλόξενη αυλή του «Kasbah» στην Σκάλα της Πάτμου, ενώ εντυπωσιακή ήταν η μεταμόρφωση της ιδιωτικής παραλίας του ξενοδοχείου «Patmos Aktis» σε ειδυλλιακό, παραθαλάσσιο open air κινηματογράφο, για την ειδική προβολή του «Yesterday» του Ντάνι Μπόιλ, σε ένα event που υπογράμμισε την ικανότητα του σινεμά να βρίσκει τη θέση του σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητάς μας.

Ο επίλογος γράφτηκε την κάτω απ’ τα αστέρια του Πάτμιου ουρανού, την Κυριακή 21 Ιουλίου, στον μεταμορφωμένο σε ολάνθιστο θερινό σινεμά, προαύλιο χώρο του δημοτικού σχολείου της Σκάλας. Στην πανηγυρική απονομή των βραβείων της 9ης διοργάνωσης, από τις 18 διαγωνιζόμενες ελληνικές και ξένες μικρού μήκους ταινίες, το Βραβείο Καλύτερης Ξένης Ταινίας - powered by COSMOTE TV απέσπασε το φιλμ «Tungrus» του Rishi Chandma (το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 2.500 ευρώ για την αποκλειστική διανομή, για 12 μήνες, στην Ελλάδα, στα κανάλια της COSMOTE TV), ενώ το Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας - powered by COSMOTE TV απέσπασε η «Λεωφόρος Πατησίων» του Θανάση Νεοφώτιστου (το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 500 ευρώ, για την αποκλειστική διανομή, για 12 μήνες, στην Ελλάδα, στα κανάλια της COSMOTE TV. Επιπλέον, Βραβείο Κοινού για Καλύτερη Ταινία Μυθοπλασίας απονεμήθηκε στην ταινία «Yesterday» του Ντάνι Μπόιλ, ενώ Βραβείο Κοινού για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ απέσπασε η Μαριάννα Οικονόμου για το φιλμ «Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες».

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αιγαίου πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη και σε συνδιοργάνωση με τους Δήμους Πάτμου και Πάρου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και την αιγίδα της Unesco.

Ιωσήφ Πρωϊμάκης