
Μια νέα διεθνής μελέτη της πλατφόρμας Compare the Market ανέλυσε 90 πόλεις παγκοσμίως για την ασφάλεια και την ευκολία πεζής μετακίνησης, αποκαλύπτοντας σημαντικές διαφορές στον τρόπο που οι μητροπόλεις υποστηρίζουν τους πεζούς και προωθούν τη βιώσιμη κινητικότητα. Η έρευνα αξιολόγησε παράγοντες όπως οι υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, οι χώροι χωρίς αυτοκίνητα, η προσβασιμότητα σε υπηρεσίες, το συνολικό αίσθημα ασφάλειας και η χρήση δημόσιων συγκοινωνιών.
Στην κορυφή της κατάταξης βρίσκεται η Πράγα με συνολικό σκορ 63,11/100, ακολουθούμενη από τη Βιέννη (62,95) και το Τόκιο (62,59). Άλλες ευρωπαϊκές πόλεις που ξεχωρίζουν είναι η Μαδρίτη, η Στοκχόλμη, η Λισαβόνα και το Ελσίνκι, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευση της Ευρώπης στον αστικό σχεδιασμό φιλικό προς τους πεζούς.
Η Ευρώπη κυριαρχεί στη λίστα με 7 πόλεις στην πρώτη δεκάδα, αποδεικνύοντας τη δέσμευσή της στον αστικό σχεδιασμό φιλικό προς τους πεζούς. Πράγα, Βιέννη και Στοκχόλμη ξεχωρίζουν χάρη στις καλοστημένες υποδομές τους – από εκτεταμένα μονοπάτια και ποδηλατικές διαδρομές έως αποδοτικά συστήματα ΜΜΜ. Η υψηλή θέση των ευρωπαϊκών πόλεων αποδίδεται επίσης στη στρατηγική για βιωσιμότητα, ασφάλεια και μειωμένη εξάρτηση από το αυτοκίνητο.
Αντίθετα, το Χιούστον βρίσκεται χαμηλά λόγω περιορισμένων υποδομών για πεζούς, χαμηλού ποσοστού κατοίκων κοντά σε υπηρεσίες και μεγάλης εξάρτησης από το αυτοκίνητο. Οι Ηνωμένες Πολιτείες κυριαρχούν στις τελευταίες θέσεις, με 7 από τις 10 χειρότερες πόλεις να βρίσκονται εκεί (μεταξύ τους Χιούστον, Λος Άντζελες και Σαν Αντόνιο).
Το Γιοχάνεσμπουργκ κατατάσσεται τελευταίο λόγω έλλειψης επαρκών χώρων για πεζούς και περιορισμένων επιλογών δημόσιων συγκοινωνιών, ενώ η Τιχουάνα αντιμετωπίζει παρόμοιες προκλήσεις με σημαντικό μέρος του πληθυσμού να ζει μακριά από βασικές υπηρεσίες και σχετικά υψηλό κόστος συγκοινωνίας.
Η περίπτωση της Ελλάδας
Η Αθήνα κατέλαβε την 30ή θέση παγκοσμίως, με σκορ 51,35. Η πόλη ξεχωρίζει για την υψηλή προσβασιμότητα σε υπηρεσίες (88%), ωστόσο υστερεί στην ασφάλεια για τους πεζούς και στα ποσοστά καθημερινών μετακινήσεων με τα πόδια, το ποδήλατο ή τα ΜΜΜ.
Η Θεσσαλονίκη ακολουθεί στην 33η θέση, ενώ συνολικά οι ελληνικές πόλεις βρίσκονται στη "μέση" της λίστας, δείχνοντας ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης σε υποδομές για πεζούς, ποδηλάτες και δημόσια συγκοινωνία.
Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι πόλεις που επενδύουν σε πεζοδρομήσεις, ποδηλατόδρομους και δημόσια συγκοινωνία όχι μόνο βελτιώνουν την ασφάλεια των κατοίκων τους, αλλά και ενισχύουν την ποιότητα ζωής μειώνοντας τη ρύπανση και προωθώντας πιο υγιεινές μετακινήσεις.
Οι 10 κορυφαίες πόλεις