Οι έμποροι της Βενετίας

3

Η παράσταση που υπογράφει (κειμενικά και σκηνοθετικά) ο Τσέζαρις Γκραουζίνις, βασισμένος στον σαιξπηρικό «Έμπορο της Βενετίας», έχει αισθητική ταυτότητα και ωραία στοιχεία, όμως δεν αποκωδικοποιούνται πλήρως οι προθέσεις της. | Powered by Uber

Οι Έμποροι της Βενετίας © Ελίνα Γιουνανλή

Οι κατά Γκραουζίνις "Έμποροι" διαδραματίζονται σε μια δυστοπική Βενετία, διατηρούν όμως μέχρι τέλους την αίσθηση μιας ανάλαφρης θεατρικότητας. Μέσα στον βιομηχανικό χώρο του Cartel, η ιταλική πόλη έχει χάσει κάθε ίχνος της γραφικής γοητείας της: από τις γόνδολες έχουν απομείνει μεταλλικά κουφάρια και τα εντυπωσιακά, περίτεχνα κτίρια έχουν δώσει τη θέση τους σε άχαρες τσιμεντένιες προσόψεις και σιδερένιες πόρτες· όσο για τον Σάιλοκ, τον Εβραίο τοκογλύφο του έργου, εδώ απασχολείται και ως σιδεράς.

Είναι φανερό από το σύνολο της παράστασης πως ο Γκραουζίνις επιθυμεί να συνομιλήσει με τις προκλήσεις της εποχής μας: στη διασκευή του, οι ενεργειακές και υδάτινες πηγές έχουν στερέψει, ο έρωτας έχει μεταφερθεί στο ψηφιακό περιβάλλον και η Πόρσια εμφανίζεται ως δημιούργημα της Τεχνητής Νοημοσύνης, ενώ οι άνδρες χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουν τα όρια του φύλου τους.

Οι Έμποροι της Βενετίας
© Ελίνα Γιουνανλή

Κυρίως, όμως, η πρότασή του αφορά τον κωμικό χαρακτήρα του έργου· εξάλλου, και το σαιξπηρικό πρωτότυπο προσδιορίζεται ως ρομαντική κωμωδία και οι παλαιότερες ερμηνείες του ως δράμα με αντισημιτικό πρόσημο έχουν καταρριφθεί προ πολλού. Η εξαιρετική μουσική (του Γιάννη Μαθέ) και ο ρυθμός που δίνει ο έμμετρος λόγος είναι τα δύο στοιχεία που προσδίδουν ψήγματα ποίησης και συναισθήματος στην παράσταση, η οποία κατά τ’ άλλα κυριαρχείται από τη χαλαρή διάθεση ενός θεατρικού παιχνιδιού.

Σε αυτό το δρόμο, η queer και punk αισθητική των κοστουμιών (που ευνοείται από τα μοτίβα της παρενδυσίας και της καρναβαλικής μεταμφίεσης που υπάρχουν στο έργο) αποτρέπει την ταύτιση και την ψευδαισθητική δημιουργία "αληθινής", ρεαλιστικής ατμόσφαιρας (τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του Κέννυ ΜακΛέλλαν).

Οι Έμποροί της Βενετίας
©Ελίνα Γιουνανλή

Αν όμως ο Σαίξπηρ μιλάει για το χρήμα, το χρέος και την απληστία, την πίστη και την απιστία (θρησκευτική και ερωτική), την ηθική και τη συνείδηση, τη δικαιοσύνη, το δίκιο και την αδικία, η διασκευή τα προσεγγίζει κάπως επιδερμικά, ως αφορμές γι’ αυτήν τη συνθήκη του παιχνιδιού. Χαρακτηριστικότερος όλων του εύθυμου κλίματος, ο Σάιλοκ (τον ερμηνεύει ο Βασίλης Μπισμπίκης), που στην κατά Γκραουζίνις εκδοχή έχει αφήσει στο περιθώριο τις πτυχές ενός ήρωα που είναι και "αξιομίσητος" και "αξιοθρήνητος".

Ο Εβραίος τοκογλύφος που όσο ανάλγητα συμπεριφέρεται άλλο τόσο αποτελεί ο ίδιος θύμα, εδώ εμφανίζεται μάλλον ως ένας κωμικός ρόλος και δεν προκαλεί ούτε οίκτο ούτε απέχθεια· αποκορύφωμα η στα όρια της διακωμώδησης σκηνή της δίκης, κατά την οποία ο Δόγης της Βενετίας καλείται να εξετάσει την υπόθεση του ανεξόφλητου χρέους του Αντόνιο προς τον Σάιλοκ.

Οι Έμποροι της Βενετίας
© Ελίνα Γιουνανλή

Στον ίδιο δρόμο οι υπόλοιποι ηθοποιοί, εστιάζουν στο παιχνίδι με τους ρόλους, παρά στις ψυχικές περιπέτειες, τις δοκιμασίες και το χαρακτήρα των ηρώων, τους οποίους δείχνουν να σχολιάζουν μάλλον σκωπτικά και από απόσταση: Στέλιος Τυριακίδης, Αλέξανδρος Κουκιάς, Γιάννης Κατσιμίχας, Αλέξανδρος Τσίτσος, Έρρικα Μπίγιου, Ελένη Γεωργακοπούλου, Γιανμάζ Ερντάλ, Γιώργος Σιδέρης.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι έμποροι της Βενετίας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Με φόντο μια μεταβιομηχανική και δυστοπική Βενετία με άδεια κανάλια, όπου όλα μπορούν να συμβούν, το πιο αμφιλεγόμενο έργο του Σαίξπηρ έρχεται στο σήμερα, στις εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου «Κλωσταί Πεταλούδα-Μουζάκης» στο Αιγάλεω. Μια παράσταση πολιτική και πανκ με πρωταγωνιστή τον Εβραίο τοκογλύφο Σάιλοκ, που παραμένει πιστή στα κεντρικά θέματα του πρωτότυπου: τη δικαιοσύνη, τη διαφορετικότητα, την εκδίκηση καθώς και τη δύναμη της αγάπης και της φιλίας.

Cartel Τεχνοχώρος

Λεωφ. Κηφισού 41

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι συμβαίνει στο θεατρικό wine bar "Taniko";

Ένα κοινωνικό δράμα του Κωνσταντίνου Αβράμη για το ολοένα αυξανόμενο κόστος της υγείας, το gentrification και την κοινωνική ασφυξία, στο Studio Μαυρομιχάλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/11/2025

"Ένας καταπληκτικός καταθλιπτικός": Η ευτυχία θέλει θάρρος

Ο "Καταπληκτικός καταθλιπτικός" του Αντώνη Καλομοιράκη επιστρέφει στο Θέατρο Καλλιρρόης, μπλέκοντας το χιούμορ με τη μελαγχολία σε μια τρυφερή ιστορία για την ευτυχία, τη μοναξιά και τη συμφιλίωση με τη ζωή όπως είναι.

Όταν ο Πόε συναντά τη μουσική: "Το Κοράκι" της ομάδας Νοσταλγία

Η ομάδα Νοσταλγία επιστρέφει με μια ιδιαίτερη θεατρική πρόταση που γεφυρώνει τη λογοτεχνία με τη μουσική πράξη: το "Κοράκι [Ένα Μουσικό Αναλόγιο]" του Έντγακρ Άλαν Πόε σε σκηνοθεσία και μουσική σύνθεση Τώνιας Ράλλη.

"Oops!- Το παράλογο γίνεται θέαμα από τη Nova Melancholia

Η ομάδα Nova Melancholia επιστρέφει με το "Oops!", μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στη φάρσα, το σκοτάδι και την υπαρξιακή ειρωνεία.

Η "Λόλα" της Τρούμπας στο Παλλάς με Τρίγγου, Στάνκογλου, Γάλλο

Για πρώτη φορά θα δούμε στο θέατρο Παλλάς το 2026 την κινηματογραφική "Λόλα" που καθόρισε μια ολόκληρη εποχή, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη.

Όλα όσα θα δούμε τον Νοέμβριο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ο Νοέμβριος στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μάς καλεί να ονειρευτούμε, να φροντίσουμε και να συνομιλήσουμε μέσα από νέες πρεμιέρες, δυνατές επιστροφές και παραστάσεις που φωτίζουν με ευαισθησία τον άνθρωπο, την πόλη και τον χρόνο.

Ρούλα Πατεράκη στο ΚΘΒΕ: Στιγμές από την πρωτοποριακή παράσταση για τον Τζον φον Νόιμαν

Η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στο ΚΘΒΕ με το "SILLILAB: No Difference Between Ho Ho Ho!!!", αποκαλύπτοντας τη ζωή και το έργο του Τζον φον Νόιμαν μέσα από μια θεατρική γλώσσα γεμάτη κίνηση, φως και έκφραση.