Η Βεγγέρα

3

Χαρακτηριστικά συμπτώματα του ελληνικού βίου απασχολούν το σατιρικό μονόπρακτο έργο της θεατρικής μας ιστορίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση πρωτότυπης αισθητικής ταυτότητας, που πάσχει όμως σε θέματα ρυθμού. | Powered by Uber

Η Βεγγέρα Εθνικό Πάτροκλος Σκαφίδας©

Γραμμένη στα τέλη του 19ου αι., η "Βεγγέρα" ανήκει σε ένα συγγραφέα που μας έδωσε ελάχιστα δείγματα θεατρικής γραφής, κατάφερε όμως να αφήσει το στίγμα του στη διαδρομή του νεοελληνικού θεάτρου. Ο Ηλίας Καπετανάκης έγραψε κωμωδίες ηθών με σατιρικά στοιχεία, που υποδεικνύουν, σατιρίζοντάς τα, συμπτώματα και γνωρίσματα του ελληνικού δημόσιου, ιδιωτικού και πολιτικού βίου, γι’ αυτό και ανεβαίνουν μέχρι τις μέρες μας.

Στο συγκεκριμένο μονόπρακτο παρακολουθούμε την –ευτράπελη τελικά– επίσκεψη του κυρίου και της κυρίας Στενού και του ανιψιού τους Νίκου στην οικογένεια Νερουλού. Καθώς τα πρόσωπα αδυνατούν να συνεννοηθούν στοιχειωδώς, οι κανόνες καλής συμπεριφοράς και αστικής ευγένειας γίνονται κουρελόχαρτο και γρήγορα επικρατεί το χάος. Το ενδεχόμενο συνοικέσιο του Νίκου με κάποια από τις δύο κόρες της οικογένειας Νερουλού τινάζεται στον αέρα και οι μεταξύ τους παρεξηγήσεις συμπαρασύρουν και την επιτηδευμένα καθωσπρέπει συναναστροφή των γονιών τους, οδηγώντας τη βραδιά σε ένα γενικότερο χάος.

Η Βεγγέρα Εθνικό
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Μέσα από αυτή την κωμική συνθήκη, που στηρίζεται ιδιαίτερα στο γλωσσικό ύφος και στις παρεξηγήσεις που δημιουργεί η αντιπαραβολή της καθαρεύουσας με τη δημοτική, ο Καπετανάκης σατιρίζει την αμορφωσιά, την ημιμάθεια, την ξενομανία και το μιμητισμό της νέας αστικής τάξης, ενώ υπό το βάρος της πρόσφατης τότε χρεοκοπίας (και του περίφημου "δυστυχώς επτωχεύσαμεν" του Τρικούπη) βάζει στο κάδρο του και τη διαφθορά του πολιτικού συστήματος, την εξάρτηση από τις ξένες δυνάμεις κ.λπ.

Η Σοφία Μαραθάκη ανεβάζει το έργο ακολουθώντας μια πρωτότυπη ιδέα: δεν ποντάρει μόνο στην υπερβολή και το γκροτέσκο –στοιχεία που πράγματι χαρακτηρίζουν την παράσταση, από την αισθητική ταυτότητα (σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης, κοστούμια: Αλεξάνδρα Ντεληθέου) μέχρι τις ερμηνείες–, αλλά υιοθετεί το ύφος μιας κωμικής ιστορίας φαντασμάτων, ως σχόλιο ίσως για τις νοοτροπίες και τις συμπεριφορές που ακόμη μας στοιχειώνουν.

Η Βεγγέρα Εθνικό
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Τα πρόσωπα των δύο οικογενειών μοιάζουν να ξεπηδούν από ταινία τρόμου του βωβού κινηματογράφου, μοιάζουν σαν μια δική μας οικογένεια Άνταμς (καθοριστική η δουλειά του μακιγιάζ της Olga Faleichyk και των κομμώσεων του Κων/νου Κολιούση), ενώ συνολικά το στήσιμο της παράστασης γίνεται πάνω σε μια παρτιτούρα κινήσεων και δράσεων που θυμίζουν βωβό κινηματογράφο (κινησιολογία της Χρυσηίδας Λιατζιβίρη).

Σε αυτό το πλαίσιο οι ηθοποιοί ερμηνεύουν υποδειγματικά, χωρίς μάλιστα να παραβλέπουν τη σημασία, το βάρος που έχει η γλώσσα του έργου, την οποία και προφέρουν με απόλυτη καθαρότητα (Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Γιάννης Κλίνης, Γιώργος Κριθάρας, Οδύσσεια Μπουγά, Κατερίνα Πατσιάνη, Δανάη Σαριδάκη, Γιώργος Σύρμας, Ειρήνη Μπούνταλη, Χρήστος Σταθούσης). Η παράσταση όμως αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα θέματα ρυθμού, ο οποίος εμφανίζεται αποδιοργανωμένος και χαλαρός, με αποτέλεσμα να χάνεται σε αρκετές στιγμές η επαφή του έργου με την πλατεία, κάτι που αδικεί εντέλει την απόφαση της ένταξής του στο σύγχρονο ρεπερτόριο.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Βεγγέρα

  • Κωμωδία

Η σαρκαστική κωμωδία ηθών του 19ου αιώνα είναι γεμάτη ανατροπές και παρεξηγήσεις με το πρωτόκολλο καλής συμπεριφοράς να πηγαίνει περίπατο και ένα συνοικέσιο να οδηγείται στην καταστροφή. Η οικογένεια Νερουλού δέχεται ξαφνικά την επίσκεψη του κυρίου και της κυρίας Στενού, οι οποίοι συνοδεύονται από τον εργένη ανιψιό τους Νίκο. Εκείνος δράττεται της ευκαιρίας προκειμένου να δει από κοντά τις κόρες της οικογένειας που τόσο θαυμάζει από μακριά στους περιπάτους και τα νυφοπάζαρα, ελπίζοντας ότι μία εξ αυτών θα μπορούσε να είναι η μελλοντική του συμβία. Το έργο που σατιρίζει τον καθωσπρεπισμό, αντλεί έμπνευση από τη συνήθεια των οικογενειών να ανταλλάσσουν επισκέψεις, για να μιλήσει για τη φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου εκείνης αλλά και κάθε εποχής, τη χαμένη τρυφερότητα αλλά και την κρυμμένη βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
04/10/2025

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.