Το τέρας

3

Στο δεύτερο θεατρικό έργο της μετά τους «Ναυαγούς», η πολύ καλή ηθοποιός εξερευνά και δοκιμάζεται στην περιοχή του μη ρεαλισμού. Μια «καθημερινή» γυναίκα μεταμορφώνεται σε «τέρας τιμωρό» σε αυτήν τη σύγχρονη αλληγορία που διακρίνεται για την ποίηση, την ευαισθησία και την αφαιρετικότητά της. | Powered by Uber

Το τέρας © Γιάννης Καραμπάτσος

Το "Τέρας" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα σκοτεινό παραμύθι για ενηλίκους, μια σύγχρονη παραβολή, ένα βλέμμα στην αχαρτογράφητη περιοχή της γυναικείας ψυχής. Ο τίτλος αναφέρεται σε μια καθημερινή γυναίκα, τη Δέσποινα, η οποία –χωρίς εμφανή αφορμή– μεταμορφώθηκε σε τέρας και σκότωσε την οικογένειά της, τρομοκράτησε τους συμπολίτες της, κατέστρεψε το χωριό της. Το έργο ξεκινάει στον απόηχο αυτών των γεγονότων και διαδραματίζεται σε ένα παρακείμενο δάσος όπου συναντιούνται η Δέσποινα, δύο φίλες της, που κατέφυγαν εκεί για να γλιτώσουν, και ο αδερφός της.

Χωρίς να γίνεται απολύτως συγκεκριμένη, δίνοντας χώρο στους θεατές για τις δικές τους απαντήσεις και εξηγήσεις, η Μπέζου γράφει για μια γυναίκα που ήταν αγαπητή και αρεστή αλλά τελικά παρέμενε "αόρατη" στους οικείους της, για μια γυναίκα που ίσως μέσα της φώλιαζε η κατάθλιψη, για μια γυναίκα που επιζητούσε κάποιους είδους απελευθέρωση, όπως και για μια γυναίκα που μπορεί να μετανιώνει "κάθε λεπτό ό,τι έκανε", αλλά αν γύριζε το χρόνο πίσω, "πάλι το ίδιο θα έκανε".

Το τέρας
© Γιάννης Καραμπάτσος

Υπάρχει πολλή ευαισθησία και ποίηση στο έργο, ενώ ειδικά ο ρόλος του "τέρατος" συνιστά προϊόν μιας πολύ ενδιαφέρουσας μείξης, που δείχνει να αντλεί από πολλές αναφορές: η Δέσποινα θα μπορούσε να είναι ηρωίδα παραλογής ή δημοτικού τραγουδιού, κάποιου μεσαιωνικού θρύλου, ακόμη και αρχαίας τραγωδίας ή έργου του Λόρκα. Υπάρχει όμως και πολλή αφαιρετικότητα –όχι με την περιοριστική έννοια του "τι έχει συμβεί", αλλά όσον αφορά τους χαρακτήρες, τον ψυχισμό και τις σχέσεις των προσώπων–, με αποτέλεσμα αρκετά σημεία να μένουν τελικά μετέωρα, θολά, ασαφή.

Το τέρας
© Γιάννης Καραμπάτσος

Από την άλλη, από τη θέση της σκηνοθέτριας, η Μπέζου κατάφερε να προσδώσει σε αυτό το απολύτως μη ρεαλιστικό έργο εξαίσια σκηνική μορφή. Έστησε υποδειγματικά επί σκηνής έναν κόσμο ονείρου και εφιάλτη, χάρη και στη δουλειά των υπόλοιπων συντελεστών: στην υπέροχη σκηνογραφία της Ιωάννας Πλέσσα, η οποία δημιούργησε ένα απόκοσμο, απειλητικό δάσος, στους θαμπούς, ομιχλώδεις φωτισμούς της Ελίζας Αλεξανδροπούλου, και -ίσως κυρίως- στην εξαιρετική σύνθεση του Φάνη Ζαχόπουλου (την εκτελεί επί σκηνής ο Γιώργος Σταυρίδης), που συμπλήρωσε υποδειγματικά τη σκηνογραφία και το ίδιο το κείμενο, γεμίζοντας τη σκηνή με ήχους της νύχτας και του δάσους, αλλά και συμπρωταγωνιστώντας ισότιμα με τους ηθοποιούς, ειδικά στη διάδραση με τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου.

Η ηθοποιός, με τη σειρά της, με μια σωματική όσο και εσωτερική ερμηνεία, μας έδωσε τη Δέσποινα ως ένα εύθραυστο και απόκοσμο πλάσμα, θύμα αλλά και τιμωρό, σαν στοιχειό του δάσους ή σαν κάποια μάγισσα που έχει επιστρέψει από τα βάθη του χρόνου. Μαζί της η Στέλλα Βογιατζάκη, η Κατερίνα Νταλιάνη και ο Γιάννης Παπαδόπουλος ερμηνεύσαν τους ρόλους τους με απλότητα, γεγονός που προσέδωσε στην εφιαλτική ατμόσφαιρα μια παράδοξη ηρεμία.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τέρας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια νέα γυναίκα, κυριευμένη από μια ανεξέλεγκτη δύναμη που την αλλοιώνει εσωτερικά και εξωτερικά, εξοντώνει σταδιακά την πόλη όπου μεγάλωσε και τα αγαπημένα της πρόσωπα, σε μια ονειρική «τρομακτική» ιστορία για την μεταμόρφωση και την ελευθερία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.