Το τέρας

3

Στο δεύτερο θεατρικό έργο της μετά τους «Ναυαγούς», η πολύ καλή ηθοποιός εξερευνά και δοκιμάζεται στην περιοχή του μη ρεαλισμού. Μια «καθημερινή» γυναίκα μεταμορφώνεται σε «τέρας τιμωρό» σε αυτήν τη σύγχρονη αλληγορία που διακρίνεται για την ποίηση, την ευαισθησία και την αφαιρετικότητά της. | Powered by Uber

Το τέρας © Γιάννης Καραμπάτσος

Το "Τέρας" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα σκοτεινό παραμύθι για ενηλίκους, μια σύγχρονη παραβολή, ένα βλέμμα στην αχαρτογράφητη περιοχή της γυναικείας ψυχής. Ο τίτλος αναφέρεται σε μια καθημερινή γυναίκα, τη Δέσποινα, η οποία –χωρίς εμφανή αφορμή– μεταμορφώθηκε σε τέρας και σκότωσε την οικογένειά της, τρομοκράτησε τους συμπολίτες της, κατέστρεψε το χωριό της. Το έργο ξεκινάει στον απόηχο αυτών των γεγονότων και διαδραματίζεται σε ένα παρακείμενο δάσος όπου συναντιούνται η Δέσποινα, δύο φίλες της, που κατέφυγαν εκεί για να γλιτώσουν, και ο αδερφός της.

Χωρίς να γίνεται απολύτως συγκεκριμένη, δίνοντας χώρο στους θεατές για τις δικές τους απαντήσεις και εξηγήσεις, η Μπέζου γράφει για μια γυναίκα που ήταν αγαπητή και αρεστή αλλά τελικά παρέμενε "αόρατη" στους οικείους της, για μια γυναίκα που ίσως μέσα της φώλιαζε η κατάθλιψη, για μια γυναίκα που επιζητούσε κάποιους είδους απελευθέρωση, όπως και για μια γυναίκα που μπορεί να μετανιώνει "κάθε λεπτό ό,τι έκανε", αλλά αν γύριζε το χρόνο πίσω, "πάλι το ίδιο θα έκανε".

Το τέρας
© Γιάννης Καραμπάτσος

Υπάρχει πολλή ευαισθησία και ποίηση στο έργο, ενώ ειδικά ο ρόλος του "τέρατος" συνιστά προϊόν μιας πολύ ενδιαφέρουσας μείξης, που δείχνει να αντλεί από πολλές αναφορές: η Δέσποινα θα μπορούσε να είναι ηρωίδα παραλογής ή δημοτικού τραγουδιού, κάποιου μεσαιωνικού θρύλου, ακόμη και αρχαίας τραγωδίας ή έργου του Λόρκα. Υπάρχει όμως και πολλή αφαιρετικότητα –όχι με την περιοριστική έννοια του "τι έχει συμβεί", αλλά όσον αφορά τους χαρακτήρες, τον ψυχισμό και τις σχέσεις των προσώπων–, με αποτέλεσμα αρκετά σημεία να μένουν τελικά μετέωρα, θολά, ασαφή.

Το τέρας
© Γιάννης Καραμπάτσος

Από την άλλη, από τη θέση της σκηνοθέτριας, η Μπέζου κατάφερε να προσδώσει σε αυτό το απολύτως μη ρεαλιστικό έργο εξαίσια σκηνική μορφή. Έστησε υποδειγματικά επί σκηνής έναν κόσμο ονείρου και εφιάλτη, χάρη και στη δουλειά των υπόλοιπων συντελεστών: στην υπέροχη σκηνογραφία της Ιωάννας Πλέσσα, η οποία δημιούργησε ένα απόκοσμο, απειλητικό δάσος, στους θαμπούς, ομιχλώδεις φωτισμούς της Ελίζας Αλεξανδροπούλου, και -ίσως κυρίως- στην εξαιρετική σύνθεση του Φάνη Ζαχόπουλου (την εκτελεί επί σκηνής ο Γιώργος Σταυρίδης), που συμπλήρωσε υποδειγματικά τη σκηνογραφία και το ίδιο το κείμενο, γεμίζοντας τη σκηνή με ήχους της νύχτας και του δάσους, αλλά και συμπρωταγωνιστώντας ισότιμα με τους ηθοποιούς, ειδικά στη διάδραση με τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου.

Η ηθοποιός, με τη σειρά της, με μια σωματική όσο και εσωτερική ερμηνεία, μας έδωσε τη Δέσποινα ως ένα εύθραυστο και απόκοσμο πλάσμα, θύμα αλλά και τιμωρό, σαν στοιχειό του δάσους ή σαν κάποια μάγισσα που έχει επιστρέψει από τα βάθη του χρόνου. Μαζί της η Στέλλα Βογιατζάκη, η Κατερίνα Νταλιάνη και ο Γιάννης Παπαδόπουλος ερμηνεύσαν τους ρόλους τους με απλότητα, γεγονός που προσέδωσε στην εφιαλτική ατμόσφαιρα μια παράδοξη ηρεμία.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τέρας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια νέα γυναίκα, κυριευμένη από μια ανεξέλεγκτη δύναμη που την αλλοιώνει εσωτερικά και εξωτερικά, εξοντώνει σταδιακά την πόλη όπου μεγάλωσε και τα αγαπημένα της πρόσωπα, σε μια ονειρική «τρομακτική» ιστορία για την μεταμόρφωση και την ελευθερία.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.