Το τέρας

3

Στο δεύτερο θεατρικό έργο της μετά τους «Ναυαγούς», η πολύ καλή ηθοποιός εξερευνά και δοκιμάζεται στην περιοχή του μη ρεαλισμού. Μια «καθημερινή» γυναίκα μεταμορφώνεται σε «τέρας τιμωρό» σε αυτήν τη σύγχρονη αλληγορία που διακρίνεται για την ποίηση, την ευαισθησία και την αφαιρετικότητά της. | Powered by Uber

Το τέρας © Γιάννης Καραμπάτσος

Το "Τέρας" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα σκοτεινό παραμύθι για ενηλίκους, μια σύγχρονη παραβολή, ένα βλέμμα στην αχαρτογράφητη περιοχή της γυναικείας ψυχής. Ο τίτλος αναφέρεται σε μια καθημερινή γυναίκα, τη Δέσποινα, η οποία –χωρίς εμφανή αφορμή– μεταμορφώθηκε σε τέρας και σκότωσε την οικογένειά της, τρομοκράτησε τους συμπολίτες της, κατέστρεψε το χωριό της. Το έργο ξεκινάει στον απόηχο αυτών των γεγονότων και διαδραματίζεται σε ένα παρακείμενο δάσος όπου συναντιούνται η Δέσποινα, δύο φίλες της, που κατέφυγαν εκεί για να γλιτώσουν, και ο αδερφός της.

Χωρίς να γίνεται απολύτως συγκεκριμένη, δίνοντας χώρο στους θεατές για τις δικές τους απαντήσεις και εξηγήσεις, η Μπέζου γράφει για μια γυναίκα που ήταν αγαπητή και αρεστή αλλά τελικά παρέμενε "αόρατη" στους οικείους της, για μια γυναίκα που ίσως μέσα της φώλιαζε η κατάθλιψη, για μια γυναίκα που επιζητούσε κάποιους είδους απελευθέρωση, όπως και για μια γυναίκα που μπορεί να μετανιώνει "κάθε λεπτό ό,τι έκανε", αλλά αν γύριζε το χρόνο πίσω, "πάλι το ίδιο θα έκανε".

Το τέρας
© Γιάννης Καραμπάτσος

Υπάρχει πολλή ευαισθησία και ποίηση στο έργο, ενώ ειδικά ο ρόλος του "τέρατος" συνιστά προϊόν μιας πολύ ενδιαφέρουσας μείξης, που δείχνει να αντλεί από πολλές αναφορές: η Δέσποινα θα μπορούσε να είναι ηρωίδα παραλογής ή δημοτικού τραγουδιού, κάποιου μεσαιωνικού θρύλου, ακόμη και αρχαίας τραγωδίας ή έργου του Λόρκα. Υπάρχει όμως και πολλή αφαιρετικότητα –όχι με την περιοριστική έννοια του "τι έχει συμβεί", αλλά όσον αφορά τους χαρακτήρες, τον ψυχισμό και τις σχέσεις των προσώπων–, με αποτέλεσμα αρκετά σημεία να μένουν τελικά μετέωρα, θολά, ασαφή.

Το τέρας
© Γιάννης Καραμπάτσος

Από την άλλη, από τη θέση της σκηνοθέτριας, η Μπέζου κατάφερε να προσδώσει σε αυτό το απολύτως μη ρεαλιστικό έργο εξαίσια σκηνική μορφή. Έστησε υποδειγματικά επί σκηνής έναν κόσμο ονείρου και εφιάλτη, χάρη και στη δουλειά των υπόλοιπων συντελεστών: στην υπέροχη σκηνογραφία της Ιωάννας Πλέσσα, η οποία δημιούργησε ένα απόκοσμο, απειλητικό δάσος, στους θαμπούς, ομιχλώδεις φωτισμούς της Ελίζας Αλεξανδροπούλου, και -ίσως κυρίως- στην εξαιρετική σύνθεση του Φάνη Ζαχόπουλου (την εκτελεί επί σκηνής ο Γιώργος Σταυρίδης), που συμπλήρωσε υποδειγματικά τη σκηνογραφία και το ίδιο το κείμενο, γεμίζοντας τη σκηνή με ήχους της νύχτας και του δάσους, αλλά και συμπρωταγωνιστώντας ισότιμα με τους ηθοποιούς, ειδικά στη διάδραση με τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου.

Η ηθοποιός, με τη σειρά της, με μια σωματική όσο και εσωτερική ερμηνεία, μας έδωσε τη Δέσποινα ως ένα εύθραυστο και απόκοσμο πλάσμα, θύμα αλλά και τιμωρό, σαν στοιχειό του δάσους ή σαν κάποια μάγισσα που έχει επιστρέψει από τα βάθη του χρόνου. Μαζί της η Στέλλα Βογιατζάκη, η Κατερίνα Νταλιάνη και ο Γιάννης Παπαδόπουλος ερμηνεύσαν τους ρόλους τους με απλότητα, γεγονός που προσέδωσε στην εφιαλτική ατμόσφαιρα μια παράδοξη ηρεμία.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τέρας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια νέα γυναίκα, κυριευμένη από μια ανεξέλεγκτη δύναμη που την αλλοιώνει εσωτερικά και εξωτερικά, εξοντώνει σταδιακά την πόλη όπου μεγάλωσε και τα αγαπημένα της πρόσωπα, σε μια ονειρική «τρομακτική» ιστορία για την μεταμόρφωση και την ελευθερία.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μιχάλης Σαράντης στην "Κουζίνα"-Η αλληγορία του Γουέσκερ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή

Ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί τον Μιχάλη Σαράντη και μια δυνατή ομάδα ηθοποιών στην εκρηκτική "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, που θ’ ανέβει τον επόμενο χειμώνα στο Κιβωτός. Η προπώληση μόλις ξεκίνησε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
08/05/2025

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 8 έως 14 Μαΐου και ξεχωρίζουν.

Στην παλιά εθνική

Μια δραματική ιστορία οικογενειακών τραυμάτων, μυστικών και ενοχής, βασισμένη στο "Ψυχοσάββατο" του Ξενόπουλου, δια χειρός του Γιώργου Χριστοδούλου. Στοιχεία λαϊκού μελοδράματος και ηθογραφίας, αλλά και στιγμές ωραίου ρεαλισμού, δραματικής πυκνότητας, συγκίνησης και ποίησης ορίζουν και την ταυτότητα της παράστασης, που σκηνοθετεί ο συγγραφέας. | Powered by Uber

Stand up comedy παραστάσεις σε κάθε γωνιά

Καλά κρατεί και την άνοιξη το ελληνικό stand up comedy, καθώς όχι μόνο συνεχίζονται παραστάσεις που παίζονται όλη τη σεζόν, αλλά "ξεφυτρώνουν" και πολλά one-offs.

31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Όλα όσα θα δούμε

Ένα νέο βήμα σε μια μεγάλη διαδρομή κάνει το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Τζένη Αργυρίου παρουσίασε το πολυσύνθετο πρόγραμμα που ενεργοποιεί ολόκληρη την πόλη και την Περιφέρεια Πελοποννήσου.

"Μια ζωή- ο μονόλογος μιας μοδίστρας" με τη Νένα Μεντή από Οκτώβριο στο Πτι Παλαί

Δοτική, αληθινή, απολαυστική, συγκινητική η Νένα Μεντή στο μονόλογο "Μια ζωή-ο μονόλογος μιας μοδίστρας", συνεχίζει το ταξίδι της. Από τις 22 Οκτωβρίου, η μεγάλη επιτυχία του Πέτρου Ζούλια ανεβαίνει στο Πτι Παλαί.

Οι υποψήφιες γυναίκες ηθοποιοί για το Θεατρικό Βραβείο "Μελίνα Μερκούρη"

Ποιες είναι οι τέσσερις καλλιτέχνιδες που διεκδικούν το βραβείο για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία για τη σεζόν 2023-24;