Ήλιος με δόντια

4

Ένα αξιόλογο δείγμα σύγχρονης λογοτεχνικής γραφής που ενδείκνυται για θεατρική μεταφορά επέλεξε ο Θανάσης Ζερίτης και είχε την έμπνευση να μοιράσει το ρόλο του πρωταγωνιστή σε δύο ηθοποιούς, τον Παναγιώτη Εξαρχέα και τον Γιάννη Λεάκο. Οι δύο τους ανέλαβαν με δεξιοτεχνία να σηκώσουν στους ώμους τους την παράσταση, που κρατά το κοινό σε αγωνία. | Powered by Uber

Ήλιος με δόντια Ελίνα Γιουνανλή©

Πόσο εύκολο είναι να αγγίξει τον σύγχρονο θεατή μια ηθογραφία που διαδραματίζεται στη Χίο των αρχών του 20ού αιώνα και ακροβατεί ανάμεσα στο λυρισμό και το ρεαλισμό; Η απάντηση δίνεται στο Θέατρο "Μπέλλος", όπου παίζεται η θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Γιάννη Μακριδάκη "Ήλιος με δόντια". Ο Θανάσης Ζερίτης ανέβασε το μονόλογο σε μια καλά σκηνοθετημένη παράσταση, αναδεικνύοντας την ευαισθησία με την οποία ο Μακριδάκης προσεγγίζει την ελληνική πραγματικότητα και ποντάροντας σε μια ελκυστική πολυφωνία. Στο έργο, ο Κωνσταντής, ο κεντρικός ήρωας, μένει πεντάρφανος και από πολύ μικρός αντιμετωπίζει την κατακραυγή και την απομόνωση λόγω της σεξουαλικής του ταυτότητας. Η πάλη του να ζήσει ελεύθερα και να αποδεχθεί τον εαυτό του είναι ατέρμονη σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, η οποία επηρεάζεται καταλυτικά από τη συνάντησή του με τον Αποστόλη σε μια ούτως ή άλλως δύσκολη εποχή, κατά την οποία η αποδοχή της διαφορετικότητας ήταν μάλλον αδιανόητη! Το έργο διαδραματίζεται στην περίοδο της γερμανικής κατοχής κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, συγκεκριμένα το 1942, μια εποχή που η χώρα υπέφερε από την καταπίεση της κατοχικής δύναμης, τον λιμό, τις εκτελέσεις και τις καταστροφές. Η αποδοχή της διαφορετικότητας και η μάχη κατά των προκαταλήψεων είναι ζητήματα που παραμένουν στην καρδιά του κοινωνικού διαλόγου και μας αφορούν όλους.

Ήλιος με δόντια
Ελίνα Γιουνανλή©

Το υπέροχο έργο του Μακριδάκη προσφέρει ένα παράθυρο σε αυτές τις διαχρονικές αγωνίες και ο Θανάσης Ζερίτης το φώτισε σωστά, αν και η δραματουργική επεξεργασία της Νεφέλης Μαϊστράλη θα μπορούσε να "σφίξει" κι άλλο. Λειτούργησε η ιδέα του να μοιράσει τον κεντρικό ρόλο στον Παναγιώτη Εξαρχέα και τον Γιάννη Λεάκο, δύο πολύ άξιους ηθοποιούς που παίζουν με πάθος και καλό συντονισμό. Η απόφασή του να δημιουργήσει πολυφωνία έδωσε την ευκαιρία να λειτουργήσουν τα πράγματα με πολλούς τρόπους: παρουσιάστηκαν διαφορετικές πλευρές της προσωπικότητας του χαρακτήρα, ενισχύθηκε η δραματουργική ένταση, δημιουργήθηκε βάθος στην αφήγηση. Με έναν έξυπνο τρόπο φάνηκε πως οι δύο ηθοποιοί εκπροσωπούν διαφορετικές, εσωτερικές συγκρούσεις, ενώ άφησαν ανοιχτό το πεδίο των συμβολισμών όπως το παρελθόν και το παρόν. Λιτό και λειτουργικό το σκηνικό της Γεωργίας Μπούρδα, ατμοσφαιρικοί οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη.

Ήλιος με δόντια
Ελίνα Γιουνανλή©

Η παράσταση λειτουργεί ως καθρέφτης που μας καλεί να δούμε τον εαυτό μας, την κοινωνία στην οποία ζούμε, τις προκαταλήψεις μας και τις αδυναμίες μας μέσα από την ιστορία ενός ανθρώπου που διεκδίκησε το δικαίωμα να υπάρχει όπως είναι. Το στοιχείο της κακοποίησης που διαφαίνεται από την αρχή του έργου σοκάρει, αλλά η εξέλιξη της ιστορίας υπερβαίνει τη χρονική στιγμή. Αυτή η ηθογραφία δεν είναι απλώς η αναπαράσταση μιας άλλης εποχής και μας αφορά όχι μόνο επειδή μας θυμίζει πόσο δύσκολη είναι η αποδοχή της διαφορετικότητας, αλλά και επειδή προτρέπει σε μια πιο ανοιχτή και ανθρώπινη κοινωνία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ήλιος με δόντια

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Το διεισδυτικό μυθιστόρημα για τη φωνή αυτού που αναγκάστηκε να σωπαίνει, για να μην προκαλεί τους «ευυπόληπτους και νοικοκυρεμένους», ανεβαίνει στη σκηνή. Γεννημένος στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, σε μια παράγκα μέσα στο Φρούριο της Χίου, ο Κωνσταντής παλεύει με τις μνήμες, τις πληγές και τα πάθη μιας ολόκληρης κοινωνίας που τον κατέκρινε για τη διαφορετικότητά του και τον περιθωριοποίησε. «Έχω ένα προαίσθημα πως σήμερα θα πάει η ιστορία ως το τέλος, ναι, ναι…» λέει και ξαναλέει ο απόκληρος Κωνσταντής· ή «Ιδιώνυμο» ή «η δεύτερη μεγάλη ντροπή του Φρουρίου», όπως τον ξέρανε στη γειτονιά, στη φτωχιά προκυμαία της Χίου. Η παράσταση αξιοποιεί τον φρενήρη ρυθμό των σκέψεων του Κωνσταντή, για να μεταφέρει στη σκηνή, μέσω δύο ερμηνευτών, τη λησμονημένη ζωή ενός ανθρώπου που γεννήθηκε και έζησε στο περιθώριο της ιστορίας.

Θέατρο «Μπέλλος»

Κέκροπος 1

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.