Νάχτλαντ

3,5

Πυκνό και εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο από τον συγγραφέα του «Άσχημου», το οποίο θέτει πολλαπλά ηθικά ερωτήματα περί φιλοναζισμού, αντισημιτισμού, τέχνης και χρήματος, και αποδίδεται ικανοποιητικά στο πρώτο ελληνικό ανέβασμά του. | Powered by Uber

Νάχτλαντ ©Patroklos_Skafidas

Με το τελευταίο έργο του, ο Μάριους φον Μάγενμπουργκ επιβεβαιώνει πως έχει κατακτήσει το δικό του ύφος, όπου η παραδοξότητα συναντάει το σαρκασμό και το μαύρο χιούμορ την τραγικότητα. Πρωταγωνιστές είναι δύο αδέρφια, η Νίκολα και ο Φίλιπ, και οι σύζυγοί τους, ο Φαμπιάν και η Τζούντιθ, που έχουν συγκεντρωθεί στο πατρικό σπίτι των πρώτων προκειμένου να το αδειάσουν μετά το θάνατο του πατέρα τους. Η ανακάλυψη στην αποθήκη ενός πίνακα με την υπογραφή του Αδόλφου Χίτλερ πυροδοτεί μια σειρά συγκρούσεων σχετικά με την κατάληξή του, ειδικά μετά την επίσκεψη μιας εκτιμήτριας που επιβεβαιώνει την αυθεντικότητα της υπογραφής και κοστολογεί την αξία του σε αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Νάχτλαντ
©Patroklos_Skafidas

Ο Μάγενμπουργκ δεν γράφει την ιστορία μιας οικογενειακής έριδας αλλά μια σαρκαστική αλληγορία, όπου η συγκεκριμένη οικογένεια που τρώει τις σάρκες της αποτελεί μια μικρογραφία της σημερινής (γερμανικής) κοινωνίας, ενώ καθώς περιστρέφει την υπόθεση γύρω από το απεχθέστερο ίσως πρόσωπο του 20ού αι., φέρνει στο τραπέζι μια σειρά ζητημάτων: για τον αειθαλή σπόρο του ναζισμού, το εβραϊκό τραύμα και βίωμα, τον βαθιά ριζωμένο αντισημιτισμό σε ολόκληρη την ιστορία του δυτικού πολιτισμού, για τη μετάβαση της βίας από γενιά σε γενιά, αλλά και από έθνος σε έθνος, για την ενοχή ως προγονική κληρονομιά, μαζί με άλλα ερωτήματα για την ηθική χρεωκοπία του καπιταλισμού, την αποσύνδεση ή όχι του έργου τέχνης από το δημιουργό του κ.ά. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνοντας πως ο ρεαλισμός δεν είναι το πεδίο του, ο Μάγενμπουργκ εισάγει ποιητικά και συμβολικά στοιχεία, ενώ κλείνει το έργο με μια ανατροπή, που κάνει την ιστορία ακόμη πιο σαρκαστική.

Νάχτλαντ
©Patroklos_Skafidas

Είναι σημαντικό το γεγονός του πρώτου ελληνικού ανεβάσματος ενός έργου που τροφοδοτεί τη σκέψη και κρατάει το θεατή σε συνεχή εγρήγορση. Συγχωρείται έτσι η στατικότητα και η ρητορικότητα που χαρακτηρίζει σε σημεία την παράσταση του Νικορέστη Χανιωτάκη. Εξάλλου, όσο αυτή εξελίσσεται, αποκαλύπτει το εύρος και το βάθος της συγγραφικής προβληματικής, αναδεικνύει την αιχμηρή ειρωνεία της, ενώ παίρνει τα πάνω της και η ίδια η πλοκή, καθώς ανακύπτουν συνεχώς νέα γεγονότα. Οι ηθοποιοί μεταφέρουν ένθερμα τα ηθικά διλήμματα και τις ιδεολογικές συγκρούσεις των προσώπων, κυρίως η Πέγκυ Τρικαλιώτη στο ρόλο της (Εβραίας) Τζούντιθ. Πολύ καλός ο Γιάννης Στεφόπουλος στον κυνικό ρόλο του συζύγου της, ωραίος ο Σπύρος Σταμούλης στον διπλό ρόλο του Φαμπιάν και του εκκεντρικού υποψήφιου αγοραστή, ακατανόητη όμως μένει η "μηχανική" απόδοση της Νίκολα από την Κάτια Γκουλιώνη, η οποία μάλιστα ξεχωρίζει και ενδυματολογικά, υιοθετώντας ένα αυστηρό "ανδρικό" λουκ (σκηνικά-κοστούμια: Πάρις Μέξης). Καίρια η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη ως εκτιμήτρια έργων τέχνης, κρύβει κάτω από τον αντικειμενικό επαγγελματισμό της μια ανατριχιαστική φιλοχιτλερική στάση, ενώ η ίδια ερμηνεύει και τον σύντομο, αλλά καίριο ως προς την τελική ανατροπή, ρόλο της Λουίζ.

Περισσότερες πληροφορίες

Νάχτλαντ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στην Ελλάδα η νέα καυστική σάτιρα του συγγραφέα του «Άσχημου» για τις σύγχρονες σχέσεις (ερωτικές, συγγενικές), το χρήμα, την τέχνη, τον φασισμό, την άνοδο της νέας δεξιάς και τις αντιλήψεις που κρύβουμε βαθιά στο υποσυνείδητό μας. Κάπου στην Γερμανία δύο αδέρφια, η Νίκολα και ο Φιλίπ, τσακώνονται καθώς καθαρίζουν το σπίτι του νεκρού πατέρα τους. Μόλις βρίσκουν έναν παλιό πίνακα στη σοφίτα με την υπογραφή του καλλιτέχνη «Α. Χίτλερ», τα πράγματα ζορίζουν. Η Νίκολα θέλει να τον πουλήσει, ο Φιλίπ θέλει να τον κρατήσει κι η σύζυγός του, Τζούντιθ, θέλει να τον κάψει. Η κατάσταση δεν θα αργήσει να βγει εκτός ελέγχου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Τσανακλίδου συναντά τη Faithfull στη σκηνή

Η Τάνια Τσανακλίδου επιστρέφει στη σκηνή του Μικρού Χορν, υποδυόμενη μια ροκ σταρ με έμπνευση από τη Marianne Faithfull. Εκφραστική, εύθραυστη και δυνατή μαζί, οδηγεί τον θεατή σε μια εξομολόγηση βαθιά ανθρώπινη και μουσικά φορτισμένη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/05/2025

Χρήστος Παπαδόπουλος: "Το "My Fierce Ignorant Step" είναι μια ελεγεία στην ατίθαση νιότη"

Πριν μερικές μέρες πήρα ένα Uber Taxi για να συναντήσω τον Χρήστο Παπαδόπουλο. Είχαμε δώσει ραντεβού για μία συνέντευξη, που γρήγορα εξελίχθηκε σε μία κουβέντα που με οδήγησε να μάθω βαθύτερες σκέψεις του, να καταλάβω περισσότερα για τη νέα του παράσταση "My Fierce Ignorant Step" στη Στέγη και να διαπιστώσω πως τίποτα δεν είναι τυχαίο.

Για τη Σοφία Μαραθάκη, η "Βεγγέρα" σχετίζεται με τη σημερινή διαπόμπευση που γίνεται μέσω των social media

Να, ένας λόγος για να ξαναδιαβάσουμε τα κλασικά. Η σκηνοθέτιδα Σοφία Μαραθάκη μάς εξηγεί γιατί η "Βεγγέρα" του Ηλία Καπετανάκη, έργο–καθρέφτης της μικροαστικής νοοτροπίας του 19ου αιώνα, μοιάζει σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ: μια ωδή στο διαχρονικό φαινόμενο του "ψευτοπαλικαρά", με ανατριχιαστικές ομοιότητες με τον κόσμο των social media.

Stand up comedy με διεθνές διαβατήριο

Το επόμενο διάστημα θα δούμε στην Αθήνα τους περισσότερους ξένους κωμικούς που έχουν περάσει ποτέ μέσα σε ένα μήνα.

Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Κολοβός

Το Υπουργείο Πολιτισμού και το ΚΘΒΕ αποχαιρετούν τον Δημήτρη Κολοβό, ένα από τα παλαιότερα στελέχη του θεάτρου.

"Το τέρας" της Ηρώς Μπέζου αποκαλύπτεται – Οι πρώτες εικόνες από την παράσταση

Μετά τους "Ναυαγούς", η Ηρώ Μπέζου επιστρέφει με "Το τέρας", μια σουρεαλιστική αλληγορία μεταμόρφωσης και ονείρου. Οι πρώτες φωτογραφίες της παράστασης μαρτυρούν έναν ποιητικά σκοτεινό κόσμο.

Μια περφόρμανς για την "Πιο δυνατή"

Η Μίνα Ανανιάδου και η Νατάσα Ζαγκλή μας καλούν σε μια περφόρμανς εμπνευσμένη από το έργο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ "Η πιο δυνατή" στο χώρο Στούντιο στα Εξάρχεια.