Νάχτλαντ

3,5

Πυκνό και εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο από τον συγγραφέα του «Άσχημου», το οποίο θέτει πολλαπλά ηθικά ερωτήματα περί φιλοναζισμού, αντισημιτισμού, τέχνης και χρήματος, και αποδίδεται ικανοποιητικά στο πρώτο ελληνικό ανέβασμά του. | Powered by Uber

Νάχτλαντ ©Patroklos_Skafidas

Με το τελευταίο έργο του, ο Μάριους φον Μάγενμπουργκ επιβεβαιώνει πως έχει κατακτήσει το δικό του ύφος, όπου η παραδοξότητα συναντάει το σαρκασμό και το μαύρο χιούμορ την τραγικότητα. Πρωταγωνιστές είναι δύο αδέρφια, η Νίκολα και ο Φίλιπ, και οι σύζυγοί τους, ο Φαμπιάν και η Τζούντιθ, που έχουν συγκεντρωθεί στο πατρικό σπίτι των πρώτων προκειμένου να το αδειάσουν μετά το θάνατο του πατέρα τους. Η ανακάλυψη στην αποθήκη ενός πίνακα με την υπογραφή του Αδόλφου Χίτλερ πυροδοτεί μια σειρά συγκρούσεων σχετικά με την κατάληξή του, ειδικά μετά την επίσκεψη μιας εκτιμήτριας που επιβεβαιώνει την αυθεντικότητα της υπογραφής και κοστολογεί την αξία του σε αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Νάχτλαντ
©Patroklos_Skafidas

Ο Μάγενμπουργκ δεν γράφει την ιστορία μιας οικογενειακής έριδας αλλά μια σαρκαστική αλληγορία, όπου η συγκεκριμένη οικογένεια που τρώει τις σάρκες της αποτελεί μια μικρογραφία της σημερινής (γερμανικής) κοινωνίας, ενώ καθώς περιστρέφει την υπόθεση γύρω από το απεχθέστερο ίσως πρόσωπο του 20ού αι., φέρνει στο τραπέζι μια σειρά ζητημάτων: για τον αειθαλή σπόρο του ναζισμού, το εβραϊκό τραύμα και βίωμα, τον βαθιά ριζωμένο αντισημιτισμό σε ολόκληρη την ιστορία του δυτικού πολιτισμού, για τη μετάβαση της βίας από γενιά σε γενιά, αλλά και από έθνος σε έθνος, για την ενοχή ως προγονική κληρονομιά, μαζί με άλλα ερωτήματα για την ηθική χρεωκοπία του καπιταλισμού, την αποσύνδεση ή όχι του έργου τέχνης από το δημιουργό του κ.ά. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνοντας πως ο ρεαλισμός δεν είναι το πεδίο του, ο Μάγενμπουργκ εισάγει ποιητικά και συμβολικά στοιχεία, ενώ κλείνει το έργο με μια ανατροπή, που κάνει την ιστορία ακόμη πιο σαρκαστική.

Νάχτλαντ
©Patroklos_Skafidas

Είναι σημαντικό το γεγονός του πρώτου ελληνικού ανεβάσματος ενός έργου που τροφοδοτεί τη σκέψη και κρατάει το θεατή σε συνεχή εγρήγορση. Συγχωρείται έτσι η στατικότητα και η ρητορικότητα που χαρακτηρίζει σε σημεία την παράσταση του Νικορέστη Χανιωτάκη. Εξάλλου, όσο αυτή εξελίσσεται, αποκαλύπτει το εύρος και το βάθος της συγγραφικής προβληματικής, αναδεικνύει την αιχμηρή ειρωνεία της, ενώ παίρνει τα πάνω της και η ίδια η πλοκή, καθώς ανακύπτουν συνεχώς νέα γεγονότα. Οι ηθοποιοί μεταφέρουν ένθερμα τα ηθικά διλήμματα και τις ιδεολογικές συγκρούσεις των προσώπων, κυρίως η Πέγκυ Τρικαλιώτη στο ρόλο της (Εβραίας) Τζούντιθ. Πολύ καλός ο Γιάννης Στεφόπουλος στον κυνικό ρόλο του συζύγου της, ωραίος ο Σπύρος Σταμούλης στον διπλό ρόλο του Φαμπιάν και του εκκεντρικού υποψήφιου αγοραστή, ακατανόητη όμως μένει η "μηχανική" απόδοση της Νίκολα από την Κάτια Γκουλιώνη, η οποία μάλιστα ξεχωρίζει και ενδυματολογικά, υιοθετώντας ένα αυστηρό "ανδρικό" λουκ (σκηνικά-κοστούμια: Πάρις Μέξης). Καίρια η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη ως εκτιμήτρια έργων τέχνης, κρύβει κάτω από τον αντικειμενικό επαγγελματισμό της μια ανατριχιαστική φιλοχιτλερική στάση, ενώ η ίδια ερμηνεύει και τον σύντομο, αλλά καίριο ως προς την τελική ανατροπή, ρόλο της Λουίζ.

Περισσότερες πληροφορίες

Νάχτλαντ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στην Ελλάδα η νέα καυστική σάτιρα του συγγραφέα του «Άσχημου» για τις σύγχρονες σχέσεις (ερωτικές, συγγενικές), το χρήμα, την τέχνη, τον φασισμό, την άνοδο της νέας δεξιάς και τις αντιλήψεις που κρύβουμε βαθιά στο υποσυνείδητό μας. Κάπου στην Γερμανία δύο αδέρφια, η Νίκολα και ο Φιλίπ, τσακώνονται καθώς καθαρίζουν το σπίτι του νεκρού πατέρα τους. Μόλις βρίσκουν έναν παλιό πίνακα στη σοφίτα με την υπογραφή του καλλιτέχνη «Α. Χίτλερ», τα πράγματα ζορίζουν. Η Νίκολα θέλει να τον πουλήσει, ο Φιλίπ θέλει να τον κρατήσει κι η σύζυγός του, Τζούντιθ, θέλει να τον κάψει. Η κατάσταση δεν θα αργήσει να βγει εκτός ελέγχου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/09/2025

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber

Οι παραστάσεις της Επιδαύρου που βλέπουμε τώρα στην Αθήνα

Έξι θεατρικές παραστάσεις που έχουν βρεθεί στην ορχήστρα του μεγάλου αργολικού θεάτρου περιοδεύουν τον Σεπτέμβριο του 2025 στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής.

"Λεωφορείο ο Πόθος" στο Μέγαρο: Η Γκίλιαν Άντερσον στο ρόλο της ζωής της

Η Γκίλιαν Άντερσον ‘Μπλανς Ντιμπουά’ μαζί με τους Βανέσα Κίρμπι και Μπεν Φόστερ πρωταγωνιστούν στο θρυλικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς στην πρώτη μαγνητοσκοπημένη μετάδοση του National Theatre Live στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η "Κόμισσα της Φάμπρικας" είναι η νέα παράσταση του Σταμάτη Φασουλή

Η Δήμητρα Ματσούκα είναι η "Κόμισσα της Φάμπρικας" στο έργο των Γιαλαμά - Πρετεντέρη, πλάι σε έναν θίασο αγαπημένων ηθοποιών. Καταφθάνει στο Embassy Theater.

Απολαύστε τη "Ζιζέλ" με 120 χορευτές στο Ηρώδειο

Δείτε στιγμιότυπα που μας ταξιδεύουν στον κόσμο της "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ, μέσα από τη μεγαλειώδη παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Όπερας της Οδησσού.