Η φάλαινα

3,5

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης αναλαμβάνει το δύσκολο, διπλό στοίχημα της σκηνοθεσίας και ερμηνείας του συγκινητικού αμερικανικού δράματος, που αγαπήθηκε ιδιαίτερα στην κινηματογραφική μεταφορά του, και το φέρνει εις πέρας με μια παράσταση υψηλής συναισθηματικής θερμοκρασίας. | Powered by Uber

Η φάλαινα, 2024-25 ©Patroklos_Skafidas

Η "Φάλαινα" είναι ένα από αυτά τα καλογραμμένα έργα, βαθιά ανθρώπινο αλλά και θαρραλέο, που αργά ή γρήγορα σε αρπάζουν και σε βυθίζουν στο συναίσθημά τους. Γνωστή από την κινηματογραφική μεταφορά, αφηγείται την ιστορία του Τσάρλι, ενός παχύσαρκου και παραιτημένου καθηγητή αμερικανικής λογοτεχνίας, που καθώς η υγεία του επιδεινώνεται, προσπαθεί να αποκαταστήσει τη σχέση με την έφηβη κόρη του, Έλι, την οποία έχει να δει πολλά χρόνια. Ο χωρισμός από την οικογένειά του έγινε βίαια, όταν ερωτεύτηκε έναν φοιτητή του και έζησαν μαζί, έως ότου ο άνδρας -προερχόμενος από βαθιά θρησκευόμενη οικογένεια Μορμόνων- πέθανε από αδιευκρίνιστα αίτια και ο Τσάρλι βυθίστηκε σε μια μη αναστρέψιμη αυτοκαταστροφή. Ο Σάμιουελ Ντ. Χάντερ χρησιμοποιεί το μοτίβο της παχυσαρκίας κυρίως ως καύσιμο για να μιλήσει για άλλα θέματα, για τον έρωτα, την ομοφυλοφυλία, την αποδοχή, τη μοναξιά, τα προσωπικά και οικογενειακά τραύματα, την ανάγκη για επαφή, ενώ έντονα παρόντα είναι τα (θρησκευτικά) μοτίβα της ενοχής και της τιμωρίας, που προσωποποιούνται και επί σκηνής στο ρόλο του Πάστορα. Πολύ ωραία λειτουργούν και οι διακειμενικές αναφορές στον "Μόμπι Ντικ", ως κλειδί για να φωτιστεί η προσωπικότητα της Έλι και η σχέση πατέρα-κόρης.

Η φάλαινα, 2024-25
©Patroklos_Skafidas

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης φαίνεται ότι πίστεψε πολύ στο δύσκολο στοίχημα, παίρνοντας το ρίσκο του διπλού ρόλου, δηλαδή της σκηνοθεσίας και της ερμηνείας. Καθώς η δράση περιορίζεται σε ένα δωμάτιο και εστιάζει αποκλειστικά στα πρόσωπα, στις πληγές που κουβαλάνε και στις σχέσεις που αναπτύσσουν (ή δεν αναπτύσσουν) μεταξύ τους, έχουμε να κάνουμε με ένα κατεξοχήν έργο ερμηνειών και σχέσεων. Η δική του παρουσία είναι που επιβάλλεται και κορυφώνεται, ειδικά όσο η παράσταση πλησιάζει προς το φινάλε, χαρίζοντας στιγμές μεγάλης συναισθηματικής πύκνωσης και θερμοκρασίας˙ στιγμές που αποδεικνύονται αρκετές ώστε να ξεπεραστούν κάποιες αμήχανες σκηνές της έναρξης, όταν, για παράδειγμα, η μεταμόρφωσή του δείχνει κυρίως εξωτερική. Η βύθισή του στην προσωπικότητα ενός άνδρα που βιώνει ανείπωτη μοναξιά χτίζεται κλιμακωτά μεταδίδοντας ρίγη στην πλατεία και τόσο ο μονόλογος στον οποίο μιλάει για τον έρωτά του όσο και η λαχτάρα να προσεγγίσει την απορριπτική κόρη του είναι συντριπτικές σκηνές.

Η φάλαινα, 2024-25
©Patroklos_Skafidas

Στο ρόλο της Έλι, η νεαρή Ασημένια Βουλιώτη πραγματοποιεί δυναμική εμφάνιση, ερμηνεύοντας με τσαγανό την πληγωμένη έφηβη που κρύβεται πίσω από το θυμό. Η ερμηνεία της Ευσταθίας Τσαπαρέλη διακρίνεται από συνεχείς εντάσεις, που δικαιολογούνται ως ένα σημείο, όμως δεν αφήνουν να φανούν οι εσωτερικές ταλαντεύσεις και το συναίσθημα της Λιζ. Περισσότερο ευέλικτη η Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου στο ρόλο της πρώην συζύγου, ωραίος ο Γιώργος Μπένος ως Πάστορας. Συνεπή στη ρεαλιστική αμερικανική ταυτότητα το σκηνικό (Αθανασία Σμαραγδή) και τα κοστούμια (Άγις Παναγιώτου), καίρια για το συναισθηματικό αποτύπωμα της παράστασης η σύνθεση του Θοδωρή Οικόνομου.

Περισσότερες πληροφορίες

Η φάλαινα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία κάθαρσης, αυτογνωσίας και συγχώρεσης, γνωστή από την οσκαρική κινηματογραφική της εκδοχή από τον Ντάρεν Αρονόφσκι με τον Μπρένταν Φρέιζερ (με πρωτότυπο τίτλο «The Whale»), με κεντρικό πρόσωπο τον αυτοκαταστροφικό παχύσαρκο Τσάρλι, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή. Ο ήρωας έχει χάσει την επαφή του με τον έξω κόσμο και την επιθυμία του για ζωή, ενώ παλεύει να συμφιλιωθεί με την αποξενωμένη κόρη του και το παρελθόν του.

Νέος Ακάδημος

Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κατερίνα Γώγου: Το Γαμώτο που Δεν Έζησα" για 5η συνεχή χρονιά

Μετά από τέσσερις σεζόν sold-out παραστάσεων, η θεατρική αναμέτρηση με τη ζωή και το έργο της Κατερίνας Γώγου επιστρέφει στη Σκηνή "Brecht"-2510 με αλλαγές στο καστ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/09/2025

Μπαλέτα Μπεζάρ και Κιέβου: Δύο μαγικά ταξίδια στον κόσμο του χορού

Δύο κορυφαία μπαλετικά σχήματα, δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του χορού, που όμως συναντιούνται στη μαγεία της κίνησης και στην παγκόσμια γλώσσα του σώματος.

"Το μεγάλο μας τσίρκο" με φωτογραφίες από την mega μουσικοθεατρική παράσταση

Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Δημήτρης Γκοτσόπουλος, Γιάννης Ζουγανέλης και ο μουσικός και τραγουδιστής Κώστας Τριανταφυλλίδης πρωταγωνιστούν στο εμβληματικό έργο του Καμπανέλλη "Το μεγάλο μας τσίρκο", σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια στο Κέντρου Πολιτισμού 'Ελληνικός Κόσμος'.

Η επιστήμη συναντά την κωμωδία στο νέο stand-up των Science Reactors

Η ομάδα που έχει ως σκοπό να δούμε τη χιουμοριστική πλευρά των επιστημών διοργανώνει stand-up στο Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η Μυρτώ Αλικάκη είναι η "Linda" στο Επί Κολωνώ

Η Μυρτώ Αλικάκη πρωταγωνιστεί φέτος στη "Linda" της Πενέλοπε Σκίνερ σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Επί Κολωνώ. Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει και η διαθεσιμότητα είναι ήδη περιορισμένη.

Τέσσερις δυνατές επιστροφές από τη Happy Productions στη νέα θεατρική σεζόν

Η θεατρική εταιρεία Happy Productions επανέρχεται δυναμικά στη νέα σεζόν, παρουσιάζοντας τέσσερις αγαπημένες παραγωγές που έχουν ήδη κερδίσει το κοινό και συνεχίζουν με ανανεωμένη ενέργεια.

"Οι 12 ένορκοι" συνεχίζουν για 11ο χρόνο στο Θέατρο Αλκμήνη

Η σπουδαία παράσταση "Οι 12 ένορκοι" του Ρέτζιναλντ Ρόουζ, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, επιστρέφει για 11η σεζόν στο Θέατρο Αλκμήνη, κερδίζοντας κοινό και διακρίσεις με συνεχόμενα sold-out.