Ο επιθεωρητής

4

Ο Γιάννης Κακλέας γνωρίζει πώς να δημιουργεί δυναμικούς σκηνικούς κόσμους και εδώ βρίσκεται ξανά σε πολύ ωραία στιγμή, ανεβάζοντας την πιο γνωστή -και απολαυστικότατη- σάτιρα του Νικολάι Γκόγκολ για την κρατική διαφθορά και την ανθρώπινη απληστία. | Powered by Uber

Επιθεωρητής, 2024-25 ©Patroklos_Skafidas ©Patroklos_Skafidas

Στην πιο γνωστή, πολυπαιγμένη και απολαυστικότατη κωμωδία του, ο Ρώσος συγγραφέας σατιρίζει την κρατική διαφθορά και την ανθρώπινη απληστία, μέσα από την ιστορία του τυχάρπαστου και καταχρεωμένου Χλεστιακόφ, που καταφτάνει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη με τον υπηρέτη του, Οσίπ. Από λάθος περνιέται για κρατικός επιθεωρητής από την Αγία Πετρούπολη κι έτσι οι εκπρόσωποι της κρατικής μηχανής (ο Έπαρχος και οι Διευθυντές των διαφόρων ιδρυμάτων και υπηρεσιών) βουτηγμένοι στη διαφθορά, ανίκανοι και καταχραστές, επιδίδονται σε μια σειρά κολακειών και χρηματισμών προκειμένου να τον καλοπιάσουν και να αποφύγουν την αναφορά τους στην κεντρική διοίκηση. Ο Χλεστιακόφ εκμεταλλεύεται την κατάσταση προς οικονομικό (και ερωτικό) όφελος και εξευτελίζει τους κρατικούς λειτουργούς, ενώ το φινάλε τους επιφυλλάσσει πραγματική ψυχρολουσία, καθώς πληροφορούνται πως όχι μόνο ο Χλεστιακόφ δεν είναι επιθεωρητής αλλά και πως ο πραγματικός επιθεωρητής μόλις κατέφτασε!

Επιθεωρητής, 2024-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

Ο Γιάννης Κακλέας σκηνοθετεί και εδώ με πλουραλιστικό ύφος, διασκευάζει ριζικά τη γλώσσα του έργου -κρατώντας τη δομή και τις ιδέες του- τόσο για να τοποθετήσει τη δράση στο σήμερα όσο και για να διογκώσει το πολιτικό στίγμα του. Ο Επιθεωρητής έρχεται από τη Μόσχα, τη νυν ρωσική πρωτεύουσα, στη δράση παρεμβάλλονται σατιρικά βίντεο με ευθείες αναφορές στη σύγχρονη Ρωσία και τον Πούτιν, η πολιτική διαφθορά και ανικανότητα μεταφέρονται με πλήρη γλαφυρότητα μέσω της εκμοντερνισμένης, πληθωρικής διασκευής, η κόρη του Έπαρχου και οι φίλες της έχουν βγει από τον κόσμο του tik tok, η μουσική-σύμμαχος της σκηνοθεσίας του Βάιου Πράπα ραπάρει και τραπάρει, ενώ ο Κακλέας αλλάζει το φινάλε, αποτρέποντας την κωμική λύτρωση του πρωτότυπου και υπονοώντας πως το σύστημα είναι πολύ ισχυρό για να νικηθεί.

Επιθεωρητής, 2024-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

Κανένας διδακτισμός βέβαια δεν υπάρχει στην παράσταση, παρά το πικρό σχόλιο, αντιθέτως πολλή ενέργεια, κοφτερή σάτιρα, γκροτέσκο υπερβολή και η γοητευτική ατμόσφαιρα μιας underground μέθεξης (δοσμένη και στη αναγνωρίσιμη αισθητική που επιλέγει ο σκηνοθέτης, δηλαδή στα επί τούτου κιτς σκηνικά και κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη και στους τραχείς, έντονους φωτισμούς της Στέλλας Κάλτσου). Ο Γιάννης Κακλέας γνωρίζει πώς να δημιουργεί δυναμικούς σκηνικούς κόσμους και εδώ βρίσκεται ξανά σε πολύ ωραία στιγμή. Ρισκάρει αναθέτοντας τον ρόλο του Χλεστιακόφ στον Θοδωρή Σκυφτούλη, έναν πληθωρικό ηθοποιό με αναγνωρίσιμη μανιέρα, στην οποία καταφεύγει και εδώ. Ο Σκυφτούλης έχει μπολιάσει εμφανώς τον ήρωα με το ύφος του, τον έχει φέρει στα μέτρα του, και σε σημεία δείχνει να καταφεύγει ακόμη και στον αυτοσχεδιασμό˙ στις περισσότερες στιγμές του, πάντως, αυτός ο άξεστος Χλεστιακόφ είναι απολαυστικός.

Επιθεωρητής, 2024-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

Αυτό που θα ήταν συνολικά ευεργετικό είναι το χαμήλωμα των φωνητικών εντάσεων από όλους τους ηθοποιούς, που προφανώς υπακούουν σε σχετική οδηγία. Συνολικά, πάντως, απολαμβάνουμε πολύ ωραίες ερμηνείες, μέσα στη δοσμένη υπερβολή και εξωστρέφεια: πολύ καλός ο Στέλιος Μάινας στο ρόλο του Έπαρχου, είναι τόσο γελοίος όσο και απειλητικός χρειάζεται στο φινάλε, όπως και οι γλειώδεις κρατικοί λειτουργοί (Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Δημήτρης Διακοσάββας, Στράτος Λύκος, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Γιάννης Λατουσάκης, Νίκος Κωνσταντόπουλος, Αργύρης Λάμπρου), η σύζυγος του Έπαρχου (Άνδρη Θεοδότου), η κόρη του (Φραγκίσκη Μουστάκη) και οι φίλες της (Μάιρα Γραβάνη, Φαίη Φραγκαλιώτη). Αυτός όμως που, μέσα σ' αυτό το τόσο ωραίο σύνολο, κλέβει συχνά την παράσταση είναι ο (τράπερ) Οσίπ του Άρη Κακλέα, που "μιλάει" ακόμη και στις σιωπές του. Εξαιρετικός!

Περισσότερες πληροφορίες

Ο επιθεωρητής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η καυστική σάτιρα του κορυφαίου Ρώσου δραματουργού στηλιτεύει την κοινωνική διαφθορά, τη γραφειοκρατία και την κατάχρηση εξουσίας. Πρωταγωνιστής είναι ένας τυχοδιώκτης που καταφτάνει σε μια ρωσική επαρχιακή πόλη και όλοι νομίζουν ότι είναι ο κρατικός επιθεωρητής που έστειλε η κυβέρνηση από τη Μόσχα για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Μια παρεξήγηση που ανατινάζει τους διοικούντες της πόλης, οι οποίοι, στην προσπάθειά τους να κερδίσουν την εύνοιά του, επιδίδονται σε κολακείες και απόπειρες δωροδοκίας, τον χρηματίζουν, ικανοποιούν τις επιθυμίες του και τις ορέξεις του πέφτοντας έτσι θύματα μιας μεγαλύτερης απάτης που αποκαλύπτει την αποσύνθεση της κρατικής μηχανής και των λειτουργών της. Ο ψευτο-επιθεωρητής διασκεδάζει με τα καμώματά τους, τους εκμεταλλεύεται, τους εξευτελίζει απολαμβάνοντας τα πολυτελή καταλύματα και τις κολακείες κι αφού παίρνει αυτά που θέλει αποχωρεί. Στο τέλος όταν όλα αποκαλύπτονται η τιμωρία τους είναι αναπόφευκτη.

Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
20/11/2025

Στην εξοχή

Με μια φαινομενικά απλή υπόθεση, το έργο του Βρετανού συγγραφέα διατυπώνει υπαινικτικές αλήθειες για τη μοναξιά, τη βία και την εξουσία των σχέσεων, και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου φέρνει στην επιφάνεια τη δυναμική του, παρά την αμφιλεγόμενη κινησιολογική επιλογή της σκηνοθεσίας. | Powered by Uber

"Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" από τον Αντώνη Καλομοιράκη

Η ευρέως γνωστή από τον κινηματογράφο κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου "Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" κάνει πρεμιέρα στην Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου - Καλαμπόκη.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ξανασυναντά το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" – και γίνεται sold out πριν καν αρχίσει

Ξεκίνησε η προπώληση για το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ, και τα εισιτήρια εξαφανίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ. Απολύτως αναμενόμενο καθώς αυτή η παράσταση που έχει την υπογραφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου είναι μια συνάντηση τιτάνων της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας.

Ο Μάνος Βουλαρινός φέρνει τη "Μεγάλη αρπαχτή" στο Παλλάς

Η "Μεγάλη αρπαχτή" ξαναχτυπά! Ο Μάνος Βουλαρίνος επιστρέφει με κέφι για μια βραδιά ανελέητης σάτιρας, γέλιου και αλήθειας χωρίς να χαρίζεται σε κανέναν...ούτε στα πιο αθώα λάθη.

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.