Ο κατά φαντασίαν ασθενής

3

Τα όρια της μολιερικής κωμωδίας ως είδους δοκιμάστηκαν στην παράσταση που σκηνοθέτησαν οι Μανώλης Δούνιας & Αιμίλιος Χειλάκης, τονίζοντας με εξωστρέφεια και σχηματικότητα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά και πάθη. | Powered by Uber

Ο κατά φαντασίαν ασθενής Χειλάκης Δομνίκη Μητροπούλου©

Τα όρια της μολιερικής κωμωδίας ως είδους δοκιμάστηκαν κατά κάποιον τρόπο στην παράσταση που σκηνοθέτησε το δίδυμο Μανώλη Δούνια & Αιμίλιου Χειλάκη. Και εδώ ο Γάλλος κωμωδιογράφος εστιάζει στην ανθρώπινη φύση: πρωταγωνιστής του είναι ο υποχόνδριος Αργκάν, ένας εύπορος ηλικιωμένος άνδρας που ζει υπό το φόβο της ασθένειας και του θανάτου. Αυτό τον έχει κάνει θύμα κάθε επιτήδειου, που του αποσπά χρήματα εκμεταλλευόμενος τη φοβία του, με πρώτη και καλύτερη τη δεύτερη σύζυγό του, όμως και ο ίδιος έχει μετατραπεί σε έναν εγωπαθή άνθρωπο που, σκεπτόμενος μόνο τον εαυτό του, θέλει να επιβάλει στην κόρη του υποχρεωτικό γάμο με έναν γιατρό, προκειμένου ο ίδιος να έχει εφ’ όρου ζωής δωρεάν ιατρική περίθαλψη.

Ο κατά φαντασίαν ασθενής Χειλάκης
Δομνίκη Μητροπούλου©

Η παράσταση ακολούθησε μία αναγνωρίσιμη οδό όσον αφορά στο ανέβασμα της (μολιερικής) κωμωδίας, τονίζοντας δηλαδή με εξωστρέφεια και σχηματικότητα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά και πάθη. Χαρακτηριστικές ήταν η όψη των προσώπων (τα έντονα κοστούμια που υπογράφει  Αλεξία Θεοδωράκη και οι περούκες) που άγγιζε τα όρια μιας συνειδητής τυποποίησης και γελοιοποίησης και η αντιστοίχως σχηματική υποκριτική. Έτσι, το έργο έφτασε μεν ζωηρά στην πλατεία αλλά και κάπως μονοδιάστατα, καθώς παραμερίστηκαν άλλες ποιότητες και αποχρώσεις του. Μπορεί να επισημανθεί πάντως, ότι οι μολιερικές κωμωδίες μπορεί να προσφέρονται για ενδιαφέρουσες σύγχρονες αναγνώσεις, όμως στην περίπτωση που παίζονται ως έχουν -όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση-εξαντλούνται σχετικά γρήγορα, καθώς ακολουθούν συγκεκριμένα, μάλλον αναγνωρίσιμα, μοτίβα στη σκιαγράφηση των προσώπων και στην εξέλιξη της υπόθεσης.

Ο κατά φαντασίαν ασθενής Χειλάκης
Δομνίκη Μητροπούλου©

Η ελεύθερη απόδοση του έργου (από τον Μανόλη Δούνια) αποδείχτηκε από τα ωραία στοιχεία της παράστασης, καθώς έθεσε στην υπηρεσία του κωμικού το παιχνίδι με τη γαλλική γλώσσα και προσέδωσε σπιρτάδα στην παράσταση. Μέσα στην ενιαία υποκριτική γραμμή που υπηρέτησαν με ζήλο οι ηθοποιοί (Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρής ΡωμανίδηςΝίκος ΓκέλιαΠαναγιώτης ΓαβρέλαςΒίκυ Διαμαντοπούλου, Δημήτρης Φιλιππίδης) ξεχώρισαν κυρίως η αγνώριστη και απολαυστική Αθηνά Μαξίμου στο ρόλο της δαιμόνιας Τουανέτα και ο Γιώργος Ζυγούρης, που βρήκε ωραίο πεδίο στο πρόσωπο του νεαρού γιατρού, Θωμά,για μια ενεργητική ερμηνεία. Ο Αιμίλιος Χειλάκης ερμήνευσε με κέφι το ρόλο του Αργκάν, όμως ήταν επιδραστικότερος στα δραματικά, εσωτερικά κομμάτια του ρόλου, που φώτισαν κρυφές πτυχές του ήρωα. Σε αυτό το σημείο, οι υψηλές εντάσεις χαμήλωσαν καλοδεχούμενα, υποδεικνύοντας έναν παράλληλο δρόμο ανάγνωσης τον οποίο παραμέρισε η βασική στόχευση της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο κατά φαντασίαν ασθενής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η κοινωνικοπολιτική σάτιρα του σπουδαίου Γάλλου κωμωδιογράφου που αποτελεί και το κύκνειο άσμα του, καυτηριάζει την άκρατη πίστη στη νέα θρησκεία, την επιστήμη και την ιατρική, μέσα από την ιστορία του φιλάργυρου αριστοκράτη Αργκάν που γίνεται θύμα τσαρλατάνων και κομπογιαννιτών γιατρών, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο φόβο και λυμαίνονται το ιατρικό επάγγελμα. Ο ίδιος ζει μια άνετη ζωή μέσα στον πλούτο και στα προνόμια. Θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο του κόσμου και καταδυναστεύει τους γύρω του απαιτώντας να υπηρετούν τις παραξενιές και τα καπρίτσια του. Παρόλα αυτά, υποφέρει καθώς νιώθει ότι κάτι του φταίει. Τρομερά υποχόνδριος και αρρωστοφοβικός είναι πεπεισμένος ότι το πρόβλημά του είναι η πολύ κλονισμένη υγεία του. Γι’ αυτό και έχει καλέσει όλους τους γιατρούς για να του βρουν θεραπεία. Δοκιμάζουν πάνω του όλες τις δοκιμασμένες και πειραματικές θεραπείες με σκοπό να τον απαλλάξουν από την «άγνωστη» ασθένειά του, ενώ ταυτόχρονα του ζητούν τεράστια χρηματικά ποσά ως αμοιβή. Καθώς βλέπει ότι οι «επιστήμονες» προσπαθούν να τον εκμεταλλευτούν, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με ένα γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα, αδιαφορώντας αν εκείνη είναι ερωτευμένη με άλλον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/11/2025

Σύγχρονη ανάγνωση της "Ημερης του Ντοστογιέφσκι" από τον Γιάννη Νταλιάνη

Η "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" του Γιάννη Νταλιάνη αναδεικνύει, με σεβασμό στο σκοτεινό σύμπαν του Ντοστογιέφσκι, την κωμικοτραγική μοναξιά των ηρώων και τη διαχρονική ανθρώπινη ανάγκη για ουσιαστική συνύπαρξη.

Οι "Δανειστές" του Στρίντμπεργκ στο Θέατρο 2510

Ένα έργο-σπουδή στον έγγαμο βίο, στη φθορά και στα αδιέξοδα της συμβίωσης που οδηγούν τους ήρωες προς την αναπόφευκτη εξόντωσή τους.

"Ο Πουπουλένιος" σε 20 τελευταίες παραστάσεις

Last call για την παράσταση "Ο πουπουλένιος" με τους Νίκο Πουρσανίδη, Αργύρη Αγγέλου, Γεράσιμο Σκαφίδα, Δημήτρη Πιατά στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;" ρωτάει ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος

Γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού Shopping Star, ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος συνεχίζει ακάθεκτος με νέες παραστάσεις του stand up comedy σόλο "Πόσο χρόνο έχω;".

Το "Kontakthof" της Πίνα Μπάους ξαναζωντανεύει στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Η αγάπη της Ελλάδας για την Πίνα Μπάους συναντά μια ιστορική στιγμή: το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται με το Pina Bausch Foundation για την αναβίωση του εμβληματικού "Kontakthof" και εγκαινιάζει έναν νέο δίαυλο διεθνούς καλλιτεχνικής ανταλλαγής.

18 ρόλοι. 1 ηθοποιός: Η Σοφία Καζαντζιάν για την ερμηνευτική πρόκληση της "Κατσαρίδας Κ."

Ως guest editor, η Σοφία Καζαντζιάν μάς εισάγει στον ανατρεπτικό κόσμο της "Κατσαρίδας Κ.", φωτίζοντας ένα ταξίδι ατέλειας, μεταμόρφωσης και ανθρώπινης αλήθειας εμπνευσμένη από το έργο του Κάφκα.